roberto el coco Posted 23 februari 2020 Report Share Posted 23 februari 2020 Ik zit met een vraag: Ik heb een Onkyo A-8015 versterker, waarvan 2 varistors kapot zijn. Deze maken deel uit van het protectiecircuit, dat als gevolg hiervan de eindtrappen niet meer inschakelt. Deze zijn van het type VD1222. Ik kan met geen mogelijkheid hiervoor een vervanger of equivalent vinden terwijl dit type ook nergens meer leverbaar is. Deze varistors worden ook bij andere merken en types versterkers gebruikt. Weet iemand ook, waarvoor ik deze varistors veilig kan vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2020 Report Share Posted 23 februari 2020 Lees dit eens. http://www.hifi-forum.de/bild/vd1222-ersetzt-durch-je-2x-1n4148-dioden_649556.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 23 februari 2020 Author Report Share Posted 23 februari 2020 Dit heb ik idd al geprobeerd, maar dat had geen effect. Uit andere artikelen had ik begrepen dat dit niet altijd zo maar kan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2020 Report Share Posted 23 februari 2020 1 hour ago, roberto el coco said: Dit heb ik idd al geprobeerd, maar dat had geen effect. Uit andere artikelen had ik begrepen dat dit niet altijd zo maar kan.... Ze zitten zeker tegen het koelblok van de eindtransistoren geschroefd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 24 februari 2020 Author Report Share Posted 24 februari 2020 Ze zitten aan de onderzijde van de print gesoldeerd en liggen eigenlijk tegen de eindtransistor aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 februari 2020 Report Share Posted 24 februari 2020 1 hour ago, roberto el coco said: Ze zitten aan de onderzijde van de print gesoldeerd en liggen eigenlijk tegen de eindtransistor aan En die heb je vervangen door 2x 1N4148 en op dezelfde manier bevestigd?. Het makkelijkste is eerst één kanaal te doen. Door het andere spanningsloos te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 24 februari 2020 Author Report Share Posted 24 februari 2020 Eigenlijk raar. Nooit problemen gehad met de versterker. Alleen een paar maand geleden even uitgeblazen met perslucht en daarna werden ineens de eindtrappen niet meer ingeschakeld. Daarna kwam ik er achter dat die 2 varistors aan gort waren. Ze zagen er min of meer verbrand uit en lagen eigenlijk in tweeen. Verder is er op het oog niks mis. Ik heb ze daarna vervangen door 2x 1N4148 in serie, alleen zonder de draden te voorzien van isolatie. Ik dacht, dat zo lang ze onderweg niks raken, kan dat geen kwaad. Of moet ik toch alsnog bepaalde aanvullende voorzieningen treffen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 24 februari 2020 Author Report Share Posted 24 februari 2020 Dit is zo'n varistor zoals deze gemonteerd/gesoldeerd is vanuit de fabriek....deze was dus ook kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 februari 2020 Report Share Posted 24 februari 2020 En de eind en een stuur transistoren zijn nog heel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 24 februari 2020 Author Report Share Posted 24 februari 2020 De versterker gaat wel aan. Alleen de eindtrappen worden niet ingeschakeld. Voor die tijd zijn de eindtorren nooit overbelast geweest , dus ga ik er van uit dat ze heel zijn. Voor het stof wegblazen is de versterker nog gebruikt en voor zo ver ik weet is er van stof blazen nog nooit een transistor kapot gegaan... Daarom vind ik het ook zo vreemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 februari 2020 Report Share Posted 24 februari 2020 (edited) Het kan DC op de luidspreker aansluitingen zijn. Dan grijpt de beveiliging in en wordt het luidspreker relais niet ingeschakeld. Had ik ook net, met een Pioneer SX-1080. Kwestie van checken, sluit een voltmeter aan op de luidspreker klemmen en het liefst zo afregelen dat en 0mV op de luidspreker aansluitingen staat. Edited 24 februari 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 24 februari 2020 Author Report Share Posted 24 februari 2020 kan ik dat afregelen met de 2 potmeters die op de print zitten en dan het volume op nul? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 februari 2020 Report Share Posted 24 februari 2020 2 hours ago, roberto el coco said: kan ik dat afregelen met de 2 potmeters die op de print zitten en dan het volume op nul? Het staat niet in de service manual, die is sowieso summier. Wat ik zelf zou doen volume op 0 en 2 shunt weerstandjes 8Ω op de luidsprekerklemmen en daar over meten hoeveel spanning en of er spanning op staat. Daarna zou ik onthouden/markeren hoe nu de potmeters staan en er een haartje an draaien om te kijken of de spanning op de luidsprekeruitgang veranderd. Maar ook kans dat je met die potmeters de ruststroom van de eindtransistoren regelt. Dat weet ik zo niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 25 februari 2020 Author Report Share Posted 25 februari 2020 Het lijkt mij dat je met uitgeschakeld protectiecircuit helemaal niks op de LS-uitgangen mag meten. Trouwens,die 2 potmeters waren voor de instelling van de bias current. Alleen snap ik niet hoe dat precies werkt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 februari 2020 Report Share Posted 25 februari 2020 Bij sommige versterkers wordt DC op de uitgang al in het begin van de schakeling geregeld, vaak met een dual transistor. Steek je licht eens op het audiofreaks forum, daar zitten diverse mensen die of voor hun werk of hobby aan audio sleutelen. Misschien ook Onkyo fan's. Ik kan je verder niet helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 25 februari 2020 Author Report Share Posted 25 februari 2020 OK Tubejack, jammer maar helaas. Ga audiofreaks eens proberen. In elk geval nog bedankt voor de hulp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts