thei Posted 7 maart 2020 Report Share Posted 7 maart 2020 Bij atl hifi worden dc blockers verkocht die compleet in een metalen huis zijn gemonteerd en bij de iec ac inlet voorzien zijn van een 10a zekering. Wanneer je de losse compleet gemonteerde pcb besteld zit er geen zekering op. Is het wel veilig om deze zo te gebruiken en er zelf een afscherming omheen te maken bij montage in de meterkast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 7 maart 2020 Author Report Share Posted 7 maart 2020 https://www.atlhifi.com/shop/assembled-pcbs/fully-populated-dc-blocker-pcb/ Zo ziet deze er uit en hij blokt dc tor 2 v dc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 8 maart 2020 Author Report Share Posted 8 maart 2020 Ik heb toch besloten om de complete uitvoering van de dc offset filter te bestellen en dus met zekering in de inlet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 maart 2020 Report Share Posted 8 maart 2020 Gut, heb je zoveel last van netwerkvervuiling? M.i. voegt zo'n dc-blocker ook e.e.a. aan vervuiling toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 maart 2020 Report Share Posted 8 maart 2020 Ik heb wel eens geprobeerd om trafobrom met zo'n DC blocker te elimineren. Daarvoor hielp het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 8 maart 2020 Author Report Share Posted 8 maart 2020 Mijn trafo van de Hegel H360 bromt , maar niet altijd. Ik had een filtertje via Amplimo gekocht en dat deed wat het moest doen, namelijk de dc offsett filteren en de mechanische brom verlagen tot een zeer zacht aanvaardbaar zoemen. Dat filter was bleek achteraf minder geschikt en leek mij te licht voor de zware dual mono 1200 VA rinkerntrafo. Dat filter doet nu zijn werk bij een vriend die een mooie Moon versterker heeft met een 400va ringkern transformator. Het filter van atlHifi is geschikt tot 2300Va en dat is meer als ruim voldoende voor mijn aparte audiogroep. Mijn audiogroep is aangelegd met een 5x2.5 mm2 afgeschermde lapp kabel en deze groep heb ik tevens een eigen aparte aardpin gegund. Tevens zit deze audiogroep op een eigen fase. Van Dc offset had ik eerder nooit last met mijn Rotel voor- en eindversterkers( RB en RC980BX) Deze hadden echter veel kleinere tranformatoren die daardoor ook minder snel in een mechanische trilling geraken. Tevens waren die afgeschermd waardoor eventueel trillen niet hoorbaar. 1 hour ago, mumsoft said: Gut, heb je zoveel last van netwerkvervuiling? M.i. voegt zo'n dc-blocker ook e.e.a. aan vervuiling toe. . Netvervuiling is naar mijn mening o.a.Emi en Hf en ja, ook daarvan heb ik hier behoorlijk wat gemeten laatst met een geleende mains noise analyser. Daar zijn weer andere filters voor en ik gebruik er alleen een SNS plug van Kemp voor en die voldoet uitstekend. Dc op het lichtnet wordt o.a. veroorzaakt door zonnepanelen en die liggen zowel op ons huis en zo links en rechts om ons heen. Er zijn echter meer veroorzakers van dc op ons lichtnet en zelfs gemeten op de afgekoppelde binnenkomende 3 fases zat al zeer veel vervuiling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2020 Report Share Posted 10 maart 2020 (edited) Trafobrom heb ik altijd weggekregen door de trafo fysiek te (ont)koppelen van zijn omgeving. Dus kast open en kijken of je de brom weg krijgt door de trafo strakker te zetten of juist net weer minder strak e.d. Ik ben echt allergisch voor brom en heb ruim geëxperimenteerd met lampen, maar ook met de pomp van de verwarming. Uiteindelijk krijg je de brom altijd weg. De stekker van de netkabel omdraaien werkt trouwens ook vaak. Maar dat is weer elektrisch en niet mechanisch. Edited 10 maart 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 11 maart 2020 Author Report Share Posted 11 maart 2020 . 10 hours ago, carl said: Trafobrom heb ik altijd weggekregen door de trafo fysiek te (ont)koppelen van zijn omgeving. Dus kast open en kijken of je de brom weg krijgt door de trafo strakker te zetten of juist net weer minder strak e.d. Ik ben echt allergisch voor brom en heb ruim geëxperimenteerd met lampen, maar ook met de pomp van de verwarming. Uiteindelijk krijg je de brom altijd weg. De stekker van de netkabel omdraaien werkt trouwens ook vaak. Maar dat is weer elektrisch en niet mechanisch. . Om de oorzaak aan te pakken heb ik onlangs speciaal een 3 fasen aansluiting aan laten leggen door enexis en één van die 3 fases is aangesloten op de 10 jaar geleden aangelegde dedicated audiogroep. Ik hoopte dat er minstens één van de 3 fases stroom zou leveren zonder te veel vervuiling en zonder dc offset echter dat bleek niet zo te zijn. https://www.atlhifi.com/shop/assembled-pcbs/fully-populated-dc-blocker-pcb/ Ik heb daarom zondag het bovenstaande Dc filter besteld van AtlHifi in Bulgarije en dat zal waarschijnlijk deze week hier arriveren. Ik ben benieuwd of het de Dc offset geheel kan verwijderen. De ringkern vaster/losser aanschroeven, of zoals de dealer eerder voorstelde, een extra rubbermatje onder de ringkern ,,laten,,leggen(ivm garantie) kan mogelijk de brom verminderen. Echter ik wil de oorzaak van de brom proberen weg te nemen en dat is de onevenwichtige wisselspanningssinus ofwel dc offset genaamd en vandaar deze langere weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 maart 2020 Report Share Posted 11 maart 2020 Wat dacht je van een elektrisch aangedreven generator, mechanisch gekoppeld? Dan ben je in een keer "schoon". Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2020 Report Share Posted 11 maart 2020 3 fase is precies dezelfde stroom dan die je al had, maar dan twee extra fases. Tussen nul en fase 230V. Tussen twee fases 400V. Alle vervuiling die op het net zitten krijg je dus nog steeds. Zonnecellen, warmtepompen en geschakelde voedingen,.Allemaal zorgen ze dat de sinus wordt aangetast, Zoals Seed7 zegt, een elektromotor en generator. Wél een groot vliegwiel er tussen, anders bromt het nog steeds. Een PS audio regenerator kan dit ook, maar een fatsoenlijke kost zo'n €10000,-. Ik heb met die DC blocker weinig positieve verwachting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 11 maart 2020 Author Report Share Posted 11 maart 2020 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik heb met die DC blocker weinig positieve verwachting. Ik zal het hier laten weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2020 Report Share Posted 11 maart 2020 Graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 maart 2020 Report Share Posted 14 maart 2020 Ik ben ook erg benieuwd . Nu ik met hetzelfde zit gr danny Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 14 maart 2020 Author Report Share Posted 14 maart 2020 Is nog niet ontvangen dus nog even geduld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havelock Posted 29 december 2020 Report Share Posted 29 december 2020 En, al ontvangen? Ben reuze benieuwd naar je ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2021 Report Share Posted 2 januari 2021 Wel sneu dat de trafo van zo'n mooie versterker bromt. Zit er geen garantie meer op (beetje laat dit, maar goed, zie t nu pas)? Heb ergens nog zo'n ding van LCAudio liggen (nooitgebruikt). Denk niet dat het veel doet tegen mechanoische) trafo brom http://www.lcaudio.com/index.php?page=314 Ze hebben ook een DC blokker (die heb ik niet dacht ik). Maar deze zal ook een maatje te klein zijn http://www.lcaudio.com/index.php?page=316 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2021 Report Share Posted 2 januari 2021 Ow, zie nu pas dat het draadje hier verder loopt Er was destijds een probleem in de forum software, dat zal de reden zijn geweest dat deze (tijdelijk) gesloten werd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 2 januari 2021 Author Report Share Posted 2 januari 2021 38 minutes ago, Duck-Twacy said: Wel sneu dat de trafo van zo'n mooie versterker bromt. Zit er geen garantie meer op (beetje laat dit, maar goed, zie t nu pas)? Heb ergens nog zo'n ding van LCAudio liggen (nooitgebruikt). Denk niet dat het veel doet tegen mechanoische) trafo brom http://www.lcaudio.com/index.php?page=314 Ze hebben ook een DC blokker (die heb ik niet dacht ik). Maar deze zal ook een maatje te klein zijn http://www.lcaudio.com/index.php?page=316 Er is inmiddels heel wat veranderd hier. In het kort: De lcAudio voldeed niet en de brom bleef te goed hoorbaar en gelukkig kon die retour. Daarna een Supra MD01 DC BLOCKER MK3.1 gekocht en enkele maanden tevreden mee gespeeld. De Supra blokkeerde de dc goed maar mijn netspanning had ook andere vervuiling bleek bij meting. Vandaar werd de Supra verkocht. Ook werd de Hegel ingeruild op de H590. Ik ondekte toen de Puritan en die kwam op proef en ging nooit terug. Wat zal ik zeggen.... Super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2021 Report Share Posted 2 januari 2021 (edited) Nou, goed zo. Gefeliciteerd. Neem aan dat je zoiets ebij hebt gekocht http://www.puritanaudiolabs.com/ Ik moet dus voorlopig mn H100 niet inruilen voor een gebruikte H390 Edited 2 januari 2021 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 2 januari 2021 Author Report Share Posted 2 januari 2021 De 390 is beslist een goeie keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts