Jump to content

Rumble Music Emotion

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb de Music Emotion van januari te leen met daarin een review van Marc Delissen over een Chord phonotrap. Op dat ding zit een rumble filter wat op zich prima is. Marc Delissen beweert dat bij aanhoudende pianotonen (de toevoeging van) rumble een soort van vibrato effect heeft. Nu heb ik vele phonotrappen in huis gehad waaronder de duurdere Chord Symphony (zo heette hij meen ik). Ik kan me niet herinneren dat ik ooit enig geluidsmatig verschil heb gehoord tussen filter aan en uit. Maar ik ben verder geen piano adept. Het verschil filter aan en uit zie je alleen maar door het heftig bewegen van de conussen. Heeft iemand dat vibrato effect ooit gehoord?

Overigens een leuk verhaal over die Chord. Op basis van de review zou ik hem niet kopen. Die Symphony herinner ik me amper, maar ik vond hem erg duur en ik zat niet te wachten op luikjes en rare vormen.

Edited by carl

• Members
16 hours ago, carl said:

Ik heb de Music Emotion van januari te leen

Koop jij eigenlijk weleens wat?

16 hours ago, carl said:

Marc Delissen beweert dat bij aanhoudende pianotonen (de toevoeging van) rumble een soort van vibrato effect heeft. Nu heb ik vele phonotrappen in huis gehad waaronder de duurdere Chord Symphony (zo heette hij meen ik). Ik kan me niet herinneren dat ik ooit enig geluidsmatig verschil heb gehoord tussen filter aan en uit. Maar ik ben verder geen piano adept. Het verschil filter aan en uit zie je alleen maar door het heftig bewegen van de conussen.

De reviewer heet Max Delissen, de phonotrap in kwestie de Chord Symphonic… In de specs van dat ding zie ik trouwens dat het Rumble filter idd al bij 50 Hz werkt, dat lijkt me geen hele goede keuze. Maar goed, ik ben geen ontwerper, al zou ik dreunfilters pas onder de 20 Hz laten beginnen. Over die piano, de laagste toon is iets van net onder de 30 Hz toch? Dan kan ik me voorstellen dat je de werking van een rumble filter idd zou kunnen horen als deze bij 50 Hz al inzet, al betwijfel ik dat weer in het geval van de review, volgens mij luistert Max Delissen via niet al te grote monitoren die naar ik aanneem ook al vanaf 50 Hz weg gaan vallen, dus buiten wel of geen zichtbaar wapperende woofers, in hoeverre kan hij dit horen? Meten misschien wel, maar dan zul je dezelfde meting bij alle phonotrappen met rumble filter moeten gaan doen, anders krijg je dit soort schrijfsels waarbij misschien een goed product een onnodig  negatieve waardering gaat krijgen.

Een hekel punt trouwens wat reviewend Nederland betreft, in mijn optiek gaat de beschikbare (eigen) hardware vaak niet ver genoeg om producten serieus te reviewen, en wordt dit ook vaak nog eens in een kleurende woonkamer gedaan. Nu weet ik wel dat dat ook de plak is waar veel apparaten moeten eindigen, maar hoeveel waarde moet je dan nog aan conclusies gaan hangen?

Als de reviewer het niet in zijn eigen woonkamer deed, zou hij weer de kritiek krijgen dat zijn review waardeloos is omdat het niet in een "normale" woonkamer gebeurde.

Het is heel moeilijk om een goed evenwicht te vinden. Ik ben 30 jaar reviewer geweest (voornamelijk IT, maar af en toe ook audio) en kan er dus over meespreken. Audiospullen moet je niet in laboratoriumcondities testen, het gaat er tenslotte om hoe ze klinken in een gewone huiskamer. En ja, de akoestiek daarvan verschilt van woning tot woning. Dat is dus voornamelijk van belang bij het testen van luidsprekers en subwoofers. Als je verschillen tussen kabels wil proberen waar te nemen, zal dat wél in laboratoriumcondities moeten gebeuren vermits in een normale huiskameromgeving de 20 ('s avonds) tot 40 (overdag) dB achtergrondgeluid dat onmogelijk maakt: de amplitudes van de signaalverschillen zijn gewoon veel te klein. We praten over enkele tienden tot enkele hondersten van een dB. Mijn standpunt is overigens, dat ons menselijk gehoor fysiek niet in staat is dergelijke kleine amplitudeverschillen waar te nemen. En dan is er nog ons brein dat ons constant voorliegt en censureert. Als je verwacht een verschil te horen, hoor je dat ook. Leuk he?

1 hour ago, Arden said:

al zou ik dreunfilters pas onder de 20 Hz laten beginnen.

't is maar net wat je voor filterhelling kiest.

Daarnaast zijn er maar weinig LP's die signalen onder de ~30 Hz hebben op maximale sterkte.

Als je hoorbare rumble combineert met tonen van gelijke frequentie dan dan wordt de amplitude bij die tonen gemoduleerd. Dat geeft een vibrato-achtig effect.

6 hours ago, Arden said:

Koop jij eigenlijk weleens wat?

Ik ben geabonneerd op zowel de Hifi News als de Stereophile Marco nog even los van de Eppo dan. Tevens ben ik lid van de AAA. Ik vond het niet prettig om elk jaar gratis de beurs in Kefeld te bezoeken. Een kennis is geabonneerd op het Duitse blad Image. We ruilen wel eens bladen uit en deze keer zat er de Music Emotion bij. Trouwens ook in mijn hifi set investeer ik regelmatig. Het moet dan wel duidelijk meerwaarde hebben en zou het zo makkelijk zijn op bijvoorbeeld mijn Oracle Delphi Mark V met Graham 2.2 arm en Benz Ruby Z te verbeteren?  Vandaar ook mijn neven interesse in klassieke draaitafels e.d. Kan je wel lekker mee spelen.

Iets anders is huiskamer versus dedicated listening room. Ik ben het er wel mee eens, dat veel apparatuur beter is dan de huiskamer en zeker die in de nieuwbouw. En toch moeten 98 % van de consumenten het daar maar mee doen. Misschien moeten fabrikanten wel proberen beter apparatuur en zeker luidsprekers te bouwen voor gebruik in die huiskamers. Maar ja een (analoge) klankregeling mag niet en er zijn ook niet zoveel luidsprekers waar je bijvoorbeeld door het vullen met zand e.d. de klankkleur (in het analoge domein) wat kan aanpassen.Misschien denken fabrikanten ook wel dat consumenten in een dergelijke situatie beter nieuwe apparatuur kunnen kopen. Ik heb trouwens wel LS die je kan vullen met zand. Mijn vrouw vervloekt de keren dat het er weer uit moest 😀

PS ik heb van die Nakamichi stekkertjes als SF. Die werken wel hoewel Ruud Janssen dat eigenlijk niet geloofde. Ik gebruik ze trouwens niet meer - waarschijnlijk in de loop der jaren te audiofiel geworden.

Edited by carl

5 hours ago, Bloom said:

En dan is er nog ons brein dat ons constant voorliegt en censureert. Als je verwacht een verschil te horen, hoor je dat ook. Leuk he?

En wanneer je verwacht geen verschil te horen, dan hoor je ook geen verschil? Je moet dus helemaal niks verwachten en gewoon gaan luisteren. Is dat het devies?

25 minutes ago, Ove Rickland said:

En wanneer je verwacht geen verschil te horen, dan hoor je ook geen verschil? Je moet dus helemaal niks verwachten en gewoon gaan luisteren. Is dat het devies?

Proberen elk verwachtingspatroon uit te schakelen. Dat doe je door dubbelblind te testen. Als je absoluut niet weet naar welk hardware-onderdeel je luistert, heb je ook geen verwachting over of het beter of slechter moet klinken.

Edited by Bloom

28 minutes ago, Bloom said:

Proberen elk verwachtingspatroon uit te schakelen. Dat doe je door dubbelblind te testen. Als je absoluut niet weet naar welk hardware-onderdeel je luistert, heb je ook geen verwachting over of het beter of slechter moet klinken.

Mijn opmerking was: "Wanneer je verwacht geen verschil te horen, dan hoor je ook geen verschil". Je geeft wel gnifffelend aan: "Als je verwacht een verschil te horen, hoor je dat ook. Leuk he?" Maar dan geldt het dus ook andersom voor de 'non-believers'.

Echt blind met gelijktrekken van volumes is in de praktijk erg lastig. Maar als je repeterend gehoormatig verschillen hoort en je je systeem goed kent mag je erop vertrouwen dat die gehoormatige verschillen er ook daadwerkelijk zijn. Maar het is zeker zo dat ik bepaalde zaken zoals Akiko niet hoor althans niet in mijn setting. Kabels dan wel weer, maar daar gelooft Bloom niet in. Met geluid is het eigenlijk net als met smaak en reuk: het kan subtiel zijn, maar je ontneemt jezelf iets door het te negeren.

Edited by carl

Als ik het zo lees (hier op het forum dus niet het stuk zelf gelezen) dan is het vibrato effect juist hoorbaar bij het uitsterven van een piano toon.

Deze toon wordt vaak lang aangehouden en is een goed middel om jank vast te stellen.

Staat nu de woofer lekker te wapperen op subsonische frequenties dan werkt dat ook door in de hogere frequenties en bij een piano toon is dat juist goed merkbaar.

Bij andere muziek is dat effect een stuk lastiger vast te stellen.

Edited by kappa7