Jump to content

Tweeter upgrade

carl
 Share

Recommended Posts

Geen idee,ik had ze aan de Luxman l507s hangen.
Als ik het goed heb heeft Mumsoft ze bij mij gehoord,hij vond het braaf klinken😁

Edited by Groovy

Het is eigenlijk al een oeroude twiek. Maar om enig effect te sorteren moet je toch wel een laag van 10mm dik schuim/vilt om de tweeter leggen. Het heeft ook alleen nut bij speakerkasten met scherpe randen. Daar kan het wat meer rust brengen in heet top hoog.

Edited by Pjotr

Dat vind ik wel weer interessant want de randen van mijn LS zijn inderdaad scherp.

Bij de Rogers zit die rand er standaard op https://www.lelong.com.my/rogers-ls3-5a-65th-anniversary-edition-monitor-speakers-stylelaser-205591369-2019-07-Sale-P.htm

Edited by carl

5 hours ago, carl said:

TNT lees ik wekelijks. Deze tip kan ik aanbevelen want ik heb iets vergelijkbaars gedaan. Het klinkt net wat milder. Ook bij de Rogers LS 3/5a zie je vilt om de tweeter.

https://www.tnt-audio.com/clinica/diy_tweeter_felt_e.html

Interessant artikel. Ik ervaar met mijn speakers ook vaak een scherp randje. Ik ben daar dan misschien wel wat (over)gevoelig voor. Ooit heb ik al wel eens wat met vilt geprobeerd, maar dat hielp niet veel of het werd te tam. Nu lees ik dat een ronde opening in het vilt niet goed is. En dat had ik dus wel. Ik ga het nog eens proberen met een ovale opening. Ben benieuwd en laat wel horen wat het doet.

Groet,

Leobus

Dan ga ik: "wat geks" vertellen. Bij mijn Translators Inpac's 50 had ik ook soms een randje.  Als ik het me nog goed herinner, ik dacht tip van Ronald van Eijk. Zo' n yellow stick-up papiertje boven de tweeter plakken. Beetje met de hoogte experimenteren. 

6 minutes ago, Tubejack said:

Dan ga ik: "wat geks" vertellen. Bij mijn Translators Inpac's 50 had ik ook soms een randje.  Als ik het me nog goed herinner, ik dacht tip van Ronald van Eijk. Zo' n yellow stick-up papiertje boven de tweeter plakken. Beetje met de hoogte experimenteren. 

Zo’n soort tip heb ik al eens van Cock gehad en ook geprobeerd. Een stukje wc papier er voor hangen. Dat deed wel wat. Ook een heel klein plukje Twaron Angel hair er voor hangen doet wel wat. Maar ik vind het allebei geen gezicht. De speakers staan in de huiskamer en zijn ook een beetje een meubelstuk, dus moeten er wel een beetje netjes uitzien, vind ik.

Ik heb ook wel eens gedacht of ik de units niet uit elkaar kan halen en een heel klein beetje Angel hair in de resontiekamer kan stoppen. Ik durf dat alleen niet aan. Zo’n tweeter lijkt mij heel kwetsbaar. Nog afgezien of het resultaat bevalt.

Groet,

Leobus

Lang, lang geleden de tip gekregen om de tweeter met wat ts te behandelen (moet je net hebben, dat wel). En de papieren conussen van de andere speakers. Niet het rubber eromheen. En wc-papier, is dat nog te krijgen? 🚾

2 hours ago, carl said:

Dat vind ik wel weer interessant want de randen van mijn LS zijn inderdaad scherp.

Bij de Rogers zit die rand er standaard op https://www.lelong.com.my/rogers-ls3-5a-65th-anniversary-edition-monitor-speakers-stylelaser-205591369-2019-07-Sale-P.htm

Wat er gebeurt is dat vanaf de tweeter geluidsgolven langs het front gaan lopen. Bij ronde en afgeschuinde randen, mits voldoende groot, verdwijnen die deels de hoek om en deels lossen ze op. Maar komen ze bij een scherpe rand dan gaat de rand als een eigen straler ervan fungeren en gaat het geluid de de ruimte in. Dat heet diffractie. Dat geluid is dan een beetje vertraagd t.o.v. het geluid van de tweeter en gaat dan interfereren met het oorspronkelijke geluid. Je kan dan een soort versmering krijgen maar ook scherpte. Met dat vilt demp je dan het geluid langs het front zodat het niet meer kan afstralen op de hoeken. Maar dat vilt moet dan wel vrij dik zijn om voldoende te dempen. Minstens een mm of 10 - 12. Ik dacht eigenlijk dat dat bij de LS 3/5A al standaard zo zat? Bij sommige speakers zit die demping als akoestisch schuim in het frame van het speakerdoek, bij von Schweikert b.v. Dat is dus heel iets anders dan geel  nootje voor je tweet hangen.

Edited by Pjotr
tieppoo