Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht (PART 4)

Bloom
 Share

Recommended Posts

Ik kom nog een verrassing tegen : xPropaganda, een nieuwe productie van de dames Brücken en Freytag van april 2022, The heart is strange, modern en mooi gemaakt, pakkende melodieën die de schaduw van het grote meesterwerk uit '85 mogen ontspringen.

Ook niet vies van Kraftwerk invloeden, maarja de band komt oorspronkelijk uit Düsseldorf, leuk.

Edited by Buizerd

Was gisteren bij de record industry in Haarlem, zien hoe platen gemaakt worden. Erg leuke rondleiding en zeer leerzaam. Ze hadden sinds een paar jaar ook een opname studio in gebruik met ook oude buizen apparatuur. Erg leuk, en een super enthousiaste engineer. Tijdens de rondleiding zag ik een LP van Jeff Buckley (Grace) liggen. Gelijk besteld avonds.

Dat heb ik dan weer niet...ooit eens met een vrouwtje veelvuldig gechat die interesse had in mijn portable DAT recorder. Was helemaal idolaat van The Cure.

Ik had niets met dat jankende geschreeuw van die zanger. De bas loopjes waren dan weer echt wel mooi......Zo zie je smaken verschillen.

On 2-11-2024 at 13:52, Edje2 said:

Was gisteren bij de record industry in Haarlem, zien hoe platen gemaakt worden. Erg leuke rondleiding en zeer leerzaam. Ze hadden sinds een paar jaar ook een opname studio in gebruik met ook oude buizen apparatuur. Erg leuk, en een super enthousiaste engineer. Tijdens de rondleiding zag ik een LP van Jeff Buckley (Grace) liggen. Gelijk besteld avonds.

Ik heb altijd de idee dat ze digitale opnamen op vinyl zetten @Roots  Is dat zo.

27 minutes ago, Roots said:

Dat heb ik dan weer niet...ooit eens met een vrouwtje veelvuldig gechat die interesse had in mijn portable DAT recorder. Was helemaal idolaat van The Cure.

Ik had niets met dat jankende geschreeuw van die zanger. De bas loopjes waren dan weer echt wel mooi......Zo zie je smaken verschillen.

Godzijdank, Roots. Dat ieder mens uniek is... Ging trouwens meer om het totaalplaatje, maar ik kan The Cure wel waarderen. 

6 minutes ago, Roots said:

I dont know! ..Zal wel heh. Je jaagt gewoon je digitale signaal door wat buizen en iedereen is tevreden.

Ik denk van wel, tenzij ze nog in het uiterst zeldzame geval over een volledig analoge muziek(-re) productieproces beschikken.

13 minutes ago, Roots said:

I dont know! ..Zal wel heh. Je jaagt gewoon je digitale signaal door wat buizen en iedereen is tevreden.

Je doet de technici daar echt tekort. Die zijn heel serieus met hun vak bezig, en ja ze gebruiken nog analoge buizen mixers, puur omdat het beter klinkt dan ee moderne transistor variant. Die lui doen hun werk zo passievol en daarnaast weten ze ook goed waar ze naar luisteren.

9 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Zelfs bij Dewolff zie ik een digitale controle. Maar misschien alleen maar om te monitoren.... 

Dit is dus opgenomen bij de record company. Je ziet ze op een gegeven moment in de master room staan. Daar staan ook de heel oude buizenmixers tussen. 

1 minute ago, Edje2 said:

Ik zit niet in die wereld dus kan je daarmee niet helpen.

1 minute ago, Edje2 said:

Ik zit niet in die wereld dus kan je daarmee niet helpen.

Overigens denk ik dat je het punt volledig mist. Jij duikt er gelijk bovenop dat ik dan maar moet bewijzen dat alles buis en analoog is. Dat is toch helemaal niet wat ik zeg. Probeer eens rustig adem te halen en de dingen in een wat breder perspectief te zien ipv overal bovenop te zitten en op de kleinste details je gelijk te willen halen.

Net voor de bouw van de nieuwe ruimtes was ik daar ook al eens geweest en toen was de master vaak gewoon digitaal maar er werd toen al aangegeven dat een analoge master ook gebruikt kon worden naar de snijtafel toe.

Dat het grootste deel toen al digitaal was zan niet heel gek zijn lijkt me.

Record Industrie heeft beiden altijd gebruikt. Digitaal en Analoog Masters. Rond 2000 waren het vooral digitale Masters in een bestandje en persten ze vooral lp's voor de House scene. Een paar jaar later groeiden ze groter en persten ze o.a. voor meerdere platenmaatschappijen. En begonnen ze hun eigen platenlabel, Music On Vinyl (MOV). 

Als jij wilt dat er een analoge master wordt gebruikt, dan doen ze dat gewoon. 

En er ook niets mis met een digitale master om een lp te persen.

MFSL doet dat ook al jaren. Abby Road trouwens ook met hun heruitgaves.

14 hours ago, Roots said:

Noem er eens 3 die volledig met buizen opnemen/Reel en meteen daarvan naar de snijtafel gaan?

Mijn punt is dat ik gewoon graag wil weten wat ik koop Roots. Waarom wordt dit niet aangegeven op de LP - ADA bijvoorbeeld.