Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:

Als de Corona wat is wegebt moeten we maar iets afspreken René . Maar eigenlijk wil ik jouw installatie nog wel eens zien.

Je bent welkom, dan B). In de tussentijd kan ik mijn Open Baffles dan nog afbouwen, want eigenlijk bevindt het geheel zich wel in een soort van eindfase :huh: :rolleyes:

Misschien zijn het maar twee mensen die die armen maken. In principe zou iemand het toch wel over moeten willen nemen. 

Heb je het artikel gelezen? Niet alleen het technisch personeel is op leeftijd, maar ook de apparatuur/machines hebben hun beste tijd gehad. Dan kun je eigenlijk alleen nog maar de bestaande voorraad en de naam overnemen. 

Edited by Sodejuu

1 hour ago, Sodejuu said:

Heb je het artikel gelezen? Niet alleen het technisch personeel is op leeftijd, maar ook de apparatuur/machines hebben hun beste tijd gehad. Dan kun je eigenlijk alleen nog maar de bestaande voorraad en de naam overnemen. 

Zo heb ik het artikel ook gelezen en opgevat. De oudere leeftijd van de werknemers en de oude machines en apparatuur wat de reden is. Daarbij denk ik ook dat er geen jonge aanwas is die het wilt leren of het wilt of kan overnemen. Het blijft een niche markt en in deze tijd je nek daarin uitsteken en het bedrijf voortzetten en investeren in nieuwe apparatuur of de oude weer up=to-date brengen.

3 hours ago, Sodejuu said:

In alle eerlijkheid kan ik me niet voorstellen wat je allemaal aan machines nodig hebt voor de productie van een arm en hoeveel vervanging daarvan kost. De vraag is dan altijd of je de investering wel terugverdient zeker omdat ik geen flauw benul heb hoeveel armen er op jaarbasis verkocht worden. En dan moet je het avontuur maar willen aangaan op een zekere leeftijd.  Ik veronderstel trouwens dat het intellectueel eigendom ook wat waard is mits er markt is voor de arm.

Edited by carl

De machines zullen zeker niet groot zijn. Ik denk aan draaibankjes, freesmachientjes, boormachines enz. Oude spullen zijn eigenlijk altijd te revoseren en van een nieuwe besturing te voorzien. Maar de handvaardigheid van die oude vaklui mis je. Bij Philips zei men altijd dat een goede vakman op een slechte machine een goed product kon maken. En een slechte vakman er op de beste machines er nog niks van bakten.

Dan lijkt het me een enorme berg werk voor de opbrengst. Stel zo'n arm kost € 1000,-. daar gaat eerst de BTW vanaf en hou je afgerond € 800,- over. De helft daarvan zit in handel en import. Dan blijft er € 400,- over. Inkoop aan materiaal en oppervlaktebewerking moet daar weer vanaf. Dat kost bij elkaar voor alle onderdelen ik schat € 50,-. De arm moet dus in 5 uur gemaakt en gemonteerd worden. Wanneer ik uitga van een tarief van € 70,- / uur. Daar moeten de loonkosten, machinekosten, gebouw, verkoopkosten, directie en winst uitbetaald worden.

Daar ga je nooit rijk van worden. Misschien kunnen ze er in China iets van maken. Maar anders vrees ik óf veel hogere prijzen, hobbyisme of dat we er nooit meer iets van horen.

1 hour ago, carl said:

In alle eerlijkheid kan ik me niet voorstellen wat je allemaal aan machines nodig hebt voor de productie van een arm en hoeveel vervanging daarvan kost. De vraag is dan altijd of je de investering wel terugverdient zeker omdat ik geen flauw benul heb hoeveel armen er op jaarbasis verkocht worden. En dan moet je het avontuur maar willen aangaan op een zekere leeftijd.  Ik veronderstel trouwens dat het intellectueel eigendom ook wat waard is mits er markt is voor de arm.

Sorrij Carl,  je hebt er inderdaad weinig kaas van gegeten wat erbij komt kijken. Er komt meer bij kijken dan jij even snel bedenkt of denkt. 
Ik ken persoonlijk enkele mensen die het hebben geprobeerd om een goede toonarm te maken en het is ze niet gelukt. Het is niet zo eenvoudig om een stukje buis met een gewichtje aan elkaar te flansen en een toonarm daarvan te maken. Dat vraagt toch wel enige materialen kennis en in feite is het werk voor een gereedschap maker. Zoveel verschillende variabelen, denk maar eens aan het soort lager, materiaal armbuis en contragewicht, wel of geen armlift, de headshell enz. Bedenk je maar eens wat één milimeter afwijking in een armbuis doet. Bij een toonarm kun je je geen enkele afwijking veroorloven om je lp niet te vernagelen.

Waarom denk je dat Roger zo lang op zijn Graham toonarm heeft moeten wachten? Omdat die toonarm ietsjes krom was en wat niet echt met het blote oog gelijk te zien was. Het heeft toen lang geduurd voor er een bedrijf was die ze wel konden maken zonder afwijking.
Overigens is dat met draaitafels net zo. Denk maar eens even aan Cock's nieuwe draaitafel.

Jammer dat ik de  tonearm niet meer heb, van mijn vriend Douglas. Lepton dv one, die was kwalitatief zeker goed.
Zeker de tweede serie die een bias voorziening upgrade kreeg.
De man heeft heeft ze zelf ontworpen en 1100 van geassembleerd  de onderdelen liet hij maken bij gereedschap makers en fijn metaal bewerkers.

Hier een leuk filmpje.

Edited by Groovy

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

Leuk filmpje Groovy. Douglas heb ik eens bij jouw gezien en gesproken. Vakman zo te zien.

Dank je.
Ja, hij weet wel wat hij doet en werkt heel secuur.

1 hour ago, audiofreak said:

Sorrij Carl,  je hebt er inderdaad weinig kaas van gegeten wat erbij komt kijken. 

Jij wel Onno 😂 Ik heb zelf een Graham arm en de kwaliteitseisen begrijp ik echt wel anders had ik hem niet gekocht voor zoveel geld. Voor het productieproces moet je verder bij Hans zijn. Verder worden er wel meer producten gemaakt die hoge mechanische kwaliteitseisen stellen zoals medische apparatuur. Het voordeel bij Jelco is in ieder geval dat het ontwerp is uitgekristalliseerd. Ik denk dat het hier eerder gaat om het financiële plaatje rond te krijgen zoals Hans stelt. En bij uurloon en fijnmechanica denk ik ook aan China.

Van die Douglas heb ik wel eens gehoord, dat zijn twee handen onafhankelijk van elkaar bewegingen kunnen maken. Probeer dat maar eens. En als Peter alles had behouden wat hij heeft uitgeprobeerd was hij nu directeur van een museum geweest.

Edited by carl

Van die Douglas heb ik wel eens gehoord, dat zijn twee handen onafhankelijk van elkaar bewegingen kunnen maken. Probeer dat maar eens. En als Peter alles had behouden wat hij heeft uitgeprobeerd was hij nu directeur van een museum geweest.

Klopt Carl.

1 hour ago, Groovy said:

Van die Douglas heb ik wel eens gehoord, dat zijn twee handen onafhankelijk van elkaar bewegingen kunnen maken.

Dat kunnen alle primaten. Mensen en apen dus. Bij halfapen gaat het al mis.

dus wie dat niet kan......😄

Groet,

Leobus

Nee maar kan jij goed hameren met de rechterhand en tegelijk een kleine schroef indraaien.

Carl combinatie Neanderthaler en kwart aap 😷

Edited by carl

• Members
On 5/12/2020 at 11:42 AM, carl said:

Jelco stopt zijn productie volgens dit bericht. Erg jammer want dit is toch een van de mooiste armen voor een betaalbare prijs. En dat kort na de beeindiging van de verkoop door SME.

https://www.analogplanet.com/content/tonearm-manufacturer-jelco-covid-19-victim

Dit bericht is en blijft diep triest. Jelco was niet alleen een icoon, maar ook gewoon extreem goed voor het geld. Een overname zien we er niet van komen, dat is enige tijd geleden al eerder geprobeerd.

Het bezorgt ons ook andere problemen: de ''instap'' draaitafels uit mijn pakket lenen zich er nu niet altijd direct voor om deze ook met de armen uit mijn pakket uit te rusten (Reed of Ikeda), daardoor ben ik altijd een fervent aanhanger geweest van de Jelco armen (extreem veel kwaliteit voor een relatief lage prijs), iets wat ik in samenwerking met mijn goed vriend Bob Jansen altijd prima kon combineren via Tonar. Nu ben ik daar de afgelopen week flink mee bezig geweest, en ik heb gelukkig, daar ik het verdom om mijn tafels met een Rega of een Projec arm uit te rusten, een goed alternatief gevonden. Helaas wel wat duurder dan de Jelco's, maar het is nog net te overzien. Ik heb nu een paar Groovemaster tonearmen aangeschaft via Audio-Creative (10 inch voor de Feickert Volare en 12 inch voor de Feickert Woodpecker), en kan ik me weer gaan focussen op andere dingen.

Het blijft echter eeuwig zonde dat zo'n fraai bedrijf als Jelco helaas de handdoek in de ring heeft moeten gooien...

Als klein eerbetoon hier nog een keer de wondermooie Jelco 950 in 12 inch, ik ga ze missen...

1978-tkjhk-950l.jpg

• Members

Voorraad op iets wat gaat verdwijnen is zinloos. Ik had er nog 5, die slijt ik vanzelf wel. Die Groovemasters hebben trouwens een Jelco mount, iets wat ook meespeelde. 

Origin Live is ook zo’n opgevoerde Rega, heb ik niets mee en is ook nog eens afzichtelijk (vind ik dan).

Hieronder zie je twee Groovemasters gemonteerd op een Feickert, ik denk dat je dan wel snapt waarom ik daarvoor heb gekozen...

GrooveMaster-II-Feickert-1-kopie.jpg

• 1 month later...
  • 2 weeks later...