Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Mijn boekhouder heeft gisteren zijn laatste crApple de deur uit gedaan. Een macbook pro van 3 mille waarvan het scherm ineens niet meer werkte. Hij werd voor de zoveelste keer zwaar teleurgesteld door de service van crApple. €1000 ex BTW voor het vervangen van een scherm is gewoon absurd (en waarschijnlijk ligt het daar niet eens aan). Bovendien wordt de laptop dan ook leeg gemaakt (verse herinstallatie, terwijl er niet om gevraagd wordt, dus alle data kwijt).

1 hour ago, Sodejuu said:

Mijn boekhouder heeft gisteren zijn laatste crApple de deur uit gedaan. Een macbook pro van 3 mille waarvan het scherm ineens niet meer werkte. Hij werd voor de zoveelste keer zwaar teleurgesteld door de service van crApple. €1000 ex BTW voor het vervangen van een scherm is gewoon absurd (en waarschijnlijk ligt het daar niet eens aan). Bovendien wordt de laptop dan ook leeg gemaakt (verse herinstallatie, terwijl er niet om gevraagd wordt, dus alle data kwijt).

Bij elk merk hoor je dit soort drama verhalen. Maar dit is wel heel slechte service. Mag hopen dat je boekhouder goede back-ups maakt. Laptop leeg maken zonder dat er om gevraagd wordt, hoe komen ze er op. ? Ikzelf vind de service en garantie van Apple (maar 1jaar) ook niet best. 1x geweest met een probleempje naar zo'n speciale Apple reseller vond het niks. Veel beter zijn kleine bedrijfjes, die kennelijk in dit gat zijn gesprongen.  Mocht de data nog op de laptop staan dan kan ik deze van harte aanbevelen. https://www.onlinemacwinkel.nl.  Ze repareren zelfs Mac's uit 2009. 🙋‍♂️

Veel bedrijven gaan blijkbaar alleen voor de snelle verkoop Jack. Ik probeer ze te mijden als het me lukt. Bedankt voor het adres. Ik zal eens vragen hoeveel vervanging van de accu kost.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Veel bedrijven gaan blijkbaar alleen voor de snelle verkoop Jack. Ik probeer ze te mijden als het me lukt. Bedankt voor het adres. Ik zal eens vragen hoeveel vervanging van de accu kost.

Dat is niet onze eigen ervaring met Apple. Die spullen gaan hier juist erg lang mee en worden veel langer ondersteund met software updates, dan bij alle andere bij mij bekende computer fabrikanten. De iMac waar ik nu op type is van 2012 en werkt beter dan nieuw. Computer van 9 jaar oud!  Ok hij heeft net een upgrade gehad met SSD en 16GB geheugen. Maar soms zijn er ook bij Apple maandagochtend producten. Waar niet? 🙋‍♂️

P.s. mijn vrouw heeft een MacBook Pro uit 2014 ..... probleemloos.

Edited by Tubejack

57 minutes ago, Tubejack said:

Dat is niet onze eigen ervaring met Apple. Die spullen gaan hier juist erg lang mee en worden veel langer ondersteund met software updates, dan bij alle andere bij mij bekende computer fabrikanten. De iMac waar ik nu op type is van 2012 en werkt beter dan nieuw. Computer van 9 jaar oud!  Ok hij heeft net een upgrade gehad met SSD en 16GB geheugen. Maar soms zijn er ook bij Apple maandagochtend producten. Waar niet? 🙋‍♂️

P.s. mijn vrouw heeft een MacBook Pro uit 2014 ..... probleemloos.

Na diverse "Windows" laptops te hebben gehad die na drie jaar helemaal aan het einde van hun levensbestaan waren, ben ik in 2015 overgestapt op Apple Macbook Pro.

Tot op heden draait hij eigenlijk zonder ook maar 1 softwareprobleem, het is nog steeds megasnel en opstarten duurt niet zoals onze oude Windows laptops verschillende minuten. Ik weet dat nieuwe Windows minder snel "vervuild" raakt, maar als ik een andere  laptop koop dat dit weer een Apple Macbook wordt. Eigenlijk hebben we maar 1 probleem, het geluid, is na 6 jaar intensief gebruik, gaan kraken en niet meer om aan te horen. Maar dit is alleen op de speakertjes in de laptop. Als ik hem aan een USB kabel hang naar de stereo is het geluid gewoon zoals het moet zijn. Ja, je betaald er flink veel geld meer voor, maar ik vind het dit alleszins waard. 

Er zijn ook andere goede merken zoals Toshiba Ik heb een laptop uit 2011 type C660 die ex BTW +/- €450 kostte (en in 1x van de belasting kon aftrekken😇) Werkt nog steeds als meet pc met Linux  Mint 🙂 Helaas maakt Toshiba geen laptops meer.  Een Samsung X460 vond ik ook erg goed. Helaas maken die ook geen laptops meer.... Misschien was het wel té goed? (gaat niet stuk) Samsung SSD er in en het draait weer als een speer.  Soms moet een accu vervangen worden maar dat zijn ook de kosten niet... 

Edited by Tubejack

4 hours ago, pjotr27 said:

Na diverse "Windows" laptops te hebben gehad die na drie jaar helemaal aan het einde van hun levensbestaan waren, ben ik in 2015 overgestapt op Apple Macbook Pro.

Tot op heden draait hij eigenlijk zonder ook maar 1 softwareprobleem, het is nog steeds megasnel en opstarten duurt niet zoals onze oude Windows laptops verschillende minuten. Ik weet dat nieuwe Windows minder snel "vervuild" raakt, maar als ik een andere  laptop koop dat dit weer een Apple Macbook wordt. Eigenlijk hebben we maar 1 probleem, het geluid, is na 6 jaar intensief gebruik, gaan kraken en niet meer om aan te horen. Maar dit is alleen op de speakertjes in de laptop. Als ik hem aan een USB kabel hang naar de stereo is het geluid gewoon zoals het moet zijn. Ja, je betaald er flink veel geld meer voor, maar ik vind het dit alleszins waard. 

Ik weet niet wat voor laptop vergelijkt maar ik mag hopen dat je dan wel een laptop van vergelijkbare prijs als de mac book neemt is natuurlijk wel zo eerlijk.

De hardware van apple vind ik over het algemeen gewoon goed maar dat kunsje kunnen meerdere fabrikanten.

Zo tik ik nu op een HP elitebook 850 G3 wat qua hardware en looks niet echt onder doet voor de mac. geweldige machine.

Alleen draai ik hem wel op windows wat op zich de hardware prima ondersteund maar ja het blijft windows.

Maar gezien dat dit redelijk standaard is en met de meeste software pakketen overweg kan gebruik ik dat toch maar.

Al zou een mooie Linux distro zo als Mint het ook prima doen.

Vraag me af of de hardware dan nog wel met een andere OS te gebruiken is.

Ik heb hier mac mini n staan ontdaan van het craple OS en daar Daphile op draaien.

Perfecte server. maar het zou jammer zijn als de hardware daar niet meer voor inzet baar is.

Nee voor mij is de software juist het zwakke punt van apple maar de hardware wel goed geselecteerde componenten.

10 minutes ago, kappa7 said:

Vraag me af of de hardware dan nog wel met een andere OS te gebruiken is.

Ik geloof niet zoiets echt leef bij Apple. 😄 Natuurlijk kun je er Linux op draaien of een van de BSD varianten.

Maar wat ik heerlijk vind, dat alles gewoon werkt. Ook commerciële  software.  

Bovendien hebt je praktisch dezelfde mogelijkheden dan met Linux.

Ook  in een terminal via de commandline b.v. met Brew een pakketmanager. 

I.p.v. apt-get install, brew install 

Edited by Tubejack

Ik gebruik een ouderwetse "tower" i5 PC  van ca. 5 jaar oud. Op Windows 10. Een Gigabite moederbord en verder alles samengeraapt. Werkt al die tijd al probleemloos.

Vorig jaar mijn Asus i7 (Windows 10) tweedehands verkocht. Hij was toen ca. 5 jaar oud. Werkte nog 100%

Nu een Lenovo i5 Thinkpad. Tweedehands gekocht hij is nu 3 jaar oud en werkt onder Windows perfect.

9 jaar geleden een paar Lenovo tabletjes gekocht. Android 4.4. Zelfs die werken nog perfect.

Een 10" Huawei Tablet van een paar jaar oud. Een grote ramp. Software die niet ge-update wordt en werkt gewoon slecht.

Het voordeel van standaard componenten vind ik, dat je voor weinig geld kunt updaten. SSD, ander moederbord o.i.d. en het loopt weer als een speer. Mijn muziek PC is zo samengesteld. Ook Windows.

Edited by Hans van Liempd

Dat is zeker waar voor desktops maar voor een laptop heb je het wel gehad bij het vervangen van de hdd en het ram geheugen.

Daar ben je toch afhankelijk hoe de machine is samengesteld.

wil je die vergelijken met de mac books dan moet je dat wel doen met hardware uit een vergelijkbare prijsklasse.

Een plastiek consumenten laptopje van €500 is dan wel iets anders dan en zakelijke machine gebouwd om dagelijks te gebruiken.

Zo heb ik van het werk nog een Dell van 5 jaar oud die maar niet kapot wil en ook HP heeft een zakelijke lijn met hardware.

Dat held overigens ook voor de Iphones en de Ipads ook gewoon goede componenten gebruikt en ja apple levert wel vrij lang support op die dingen.

Kijk ik naar mijn oude Motorola dan is dat met een grote update naar een nieuwe android versie wel afgelopen.

Maar neem je een toestel van vergelijkbare prijs dan zie je dat de zelfde componenten gebruikt worden, de schermen in je iphone komen gewoon bij Samsung vandaan.

En neem een wat duurdere Samsung dan zijn de performance en service vergelijkbaar als van de iphone.

7 hours ago, kappa7 said:

En neem een wat duurdere Samsung dan zijn de performance en service vergelijkbaar als van de iphone.

Hiervoor had ik ook Samsung. Fijn toestel.  Alleen hield na 2 software updates de support alweer op. 

2 hours ago, kappa7 said:

Hangt wel vanaf of het een top of budget model is, alleen van de top line worden de updates langer gegeven.

Nope. Samsung heeeft een policy waarbij je max 2 versie upgrades krijgt. Koop je dus een toestel met Android 7, wordt ie tot en met Android 9 bijgewerkt. Android 10 krijg je er dan alleeen op als je 'm gaat rooten en met een alternatieve ROM.
Ik heb mijn Galaxy S nog steeds en ooit geroot en geROMd naar Android 4.04. Dat was wel ff werk en het ging ook nog fout (toen werkte niks meer), maar met wat kunst en vliegwerk is het er toch opgekomen. En dan merk je dat zo'n ding niet het eeuwige leven heeft. Accuduur ging drastisch omlaag en het kreng werd echt heet. 
Nu zal dat bij de huidige Android upgrades wel meevallen, want vooral in het begin was Android nog echt niet doorontwikkeld. Dat deed crApple gelijk een stuk beter. Maar met een iPhone 3  of 4 kun je nu ook niet veel meer.

Ik koop om de 3 jaar een nieuwe phone. De eerste twee toestellen haden wel moeite om die 3 jaar vol te krijgen. De S moest eerst "gekraakt" worden om de 3 jaar vol te krijgen en niet hopeloos achter te blijven. De S4 heeft het net gehaald. De S7 was eigenlijk nog prima na 3 jaar, maar als je dan een nieuw toestel hebt (S10) merk je toch dat ie weer een stap voorwaarts heeft gemaakt. Volgend jaar is mijn S10 aan de beurt. Echter als het verschil zo minimaal is als afgelopen keer, bedenk ik me misschien wel en wacht ik nog een jaar.

Ik doe meestal rond 5 jaar met een telefoon. Ben geen grootgebruiker (heb er een hekel aan). Alleen google maps wordt vaak gebruikt.

Mogelijk zorgt de steeds grotere rol die de smartphone speelt (banking, paspoort, iban)  er wel dat ik eerder een nieuwe koop. Maar ik koop toch in in de 200 euro klasse.

Ik heb een Fairphone, en die naam klopt als een bus. Begonnen met Android 6, nu onlangs geupgrade naar Android 9. Had die laatste upgrade eigenlijk niet verwacht, want er is nu een nieuwere FF, en ik had verwacht dat de oude versie dan wel vergeten zou worden. Maar niet dus.

Heb ook een Chinese phone, die van Android 3 naar 4 ging, en toen is blijven steken.

Verbaast me dat Samsung maar max 2 jaar ondersteund.

Ik heb zelf geen Samsung en doe ook ongeveer een jaar 3 tot 4 met een telefoon.

Dat was de laatste jaren een Motorola g4 op android 8 maar heb die nog een jaar langer op lineage 9 kunnen draaien.

Maar na 3 nieuwe batterijen in een half jaar toch maar wat nieuws gekocht.

Dar is een Oneplus Nord geworden die nog wel naar android 12 gaat maar daar na waarschijnlijk niet meer.

De duurdere modellen krijgen doorgaans 3 updates .

Gelukkig wordt de Nord wel door Lineage ondersteund dus waarschijnlijk zal dit toestel ook wel over gaan naar een custom rom op termijn.

Volgens mij krijg je bij Samsung twee updates van het besturingssysteem, maar een tijd daarna nog veiligheidsupdates.

Mijn Nokia 6.1 kreeg 3 keer een nieuw besturingssysteem en draait nu op Android 10.

Dat Huawei tablet kreeg helemaal geen systeemupdates en ook al lang geen veiligheidsupdates meer.