Geerdie Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 Ik heet geen Bloom maar geef toch wat (ongevraagd) advies Backups Backups Backups Bewaren op externe schijven óf op machines die compleet afgekoppeld zijn van het lichtnet/internet. Als er 1 van mijn pc's trubbels mocht geven; jammer dan. Format C:/ Daarna machine herstellen met, in mijn geval, Acronis True Image. Maar daar zijn ook andere pakketten voor. Eigenlijk boeit dat niet, want de belangrijke data is gebackupped (is dat een goed woord?) Uiteraard mag een fatsoenlijk Internet Security pakket om de koeien en paarden buiten de deur te houden, niet ontbreken. De meesten hebben Ransomware Protection. Als optie is een VPN aan te raden. Kunnen ze je wat moeilijker vinden, plus je kunt je wat anoniemer op internet bewegen (Facebook!). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 Leuk. Een tijd, ben ik teamleider van een helpdesk geweest bij een redelijk groot bedrijf. Soms ging ik ook zelf naar klanten toe om feeling te houden met de werkvloer. Bij problemen belde ik soms van te voren met : "leg de backup's maar alvast klaar" Ik kom er zo aan M.a.w. je advies is uitstekend, maar in de praktijk zijn back-ups een stiefkindje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 Dank u Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 (edited) 3 hours ago, Tubejack said: ...maar in de praktijk zijn back-ups een stiefkindje En dáár verdienen de hack-jongens een vermogen aan. Ze gokken er gewoon op dat die bedrijven te beroerd zijn om hun data fatsoenlijk te beschermen. Voor ons zou dat betekenen dat onze muziekdata verloren gaat, hetgeen natuurlijk vervelend genoeg is. Voor grote ondernemingen, zoals Maersk in 2017, had dat desastreuze gevolgen. Deze viel de eer te beurt om slachtoffer te worden van malware, een crypter. Not Petya in dit geval. Een maand out-of-business en $300 millioen dollar weg.....outch https://fhi.nl/app/uploads/sites/75/2020/10/201029-FHI_Maersk.pdf Edited 19 juli 2021 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 5 hours ago, Tubejack said: Zeg Bloom, wat raad jij de gewone gebruikers thuis aan? Die al dan niet beroepshalve afhankelijk zijn van software die alleen op Windows draait. Ik zie dat iemand al backups aanraadde. Dat spreekt vanzelf, maar je kunt er ook niet zomaar blindelings op vertrouwen. Vooral bij ransomware is het al meermaals voorgekomen dat alle backups óók besmet bleken. Daar sta je dan. Een thuisgebruiker kan beginnen met een open source browser zoals Firefox of Chromium (géén Chrome en géén Edge!) en daarop de juiste beveiligings-addons of -extensies te installeren. uBlock Origin, Privacy Badger en Cookie Autodelete samen met I don't care about cookies (deze laatste zorgt ervoor dat je geen cookiewall meer ziet) en zeer aanbevolen ook ScriptSafe. Gebruik liefst ook een beveiligingstoestel tussen je pc's en je router zoals de PiHole. En hier de instructies om dat op een Rasperry PI te installeren: https://raspberrypi.tilburgs.com/pihole/. Daarmee kom je al een heel eind. Nog beter zou zijn als je voor gewoon surfen en e-mailen en allerlei andere banale internettaken geen gebruik meer zou maken van Windows, maar van Linux. Je kunt daarvoor een oudere computer gebruiken die je anders naar het lokale recyclagecentrum zou brengen. Of je kunt het op een moderne computer installeren en gebruik dan een virtuele machine met Windows erin voor die applicaties waarvoor geen alternatief bestaat en Windows effectief vereist is. Dat doe ik zelf ook. Ik heb een stuk Windows software voor de configuratie van een Logitech Harmony universele afstandsbediening en daarvoor heb ik een virtuele Windows die alleen daarvoor gestart wordt. Werkt perfect! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 Dus je kunt beter een Mac kopen ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 (edited) Je moet ook daar een open source browser met de opgegeven add-ons of extensies gebruiken. En voor de Windows-apps waar mensen niet zonder kunnen is ook voor de Mac virtualisatie vereist. Alleen gaat virtualisatie bij de Mac geld kosten voor zover ik weet terwijl dat voor Linux allemaal gratis is. Edited 19 juli 2021 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 4 minutes ago, Bloom said: Je moet ook daar een open source browser met de opgegeven add-ons of extensies gebruiken. En voor de Windows-apps waar mensen niet zonder kunnen is ook voor de Mac virtualisatie vereist. Alleen gaat virtualisatie bij de Mac geld kosten voor zover ik weet terwijl dat voor Linux allemaal gratis is. Ik heb een aantal browsers in gebruik. Voor veel programma's is er een Mac versie al dan niet gratis, opensource en of standaard bijgeleverd. Voor virtualisatie is wine, Oracle VM box etc. Kost allemaal niks. Alleen maar tijd. De opmerking "gratis" heb ik ook vaak gebruik bij Linux. Maar bij een van mijn werkgevers gaf dat niet de doorslag. Opensource deed dat wel. Dankzij de source code, ben je niet afhankelijk van één leverancier. Ik vind die Pihole fraai. Dank je Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 19 juli 2021 Report Share Posted 19 juli 2021 (edited) Ik zit net te denken of dat programmaatje ( Pi hole) ook op een Odroid/ Arm64 / of FriendlyElec setje kan draaien met Ubuntu b.v. ik heb nog wel wat liggen in die zin. Zal eens even kijken, net weer een Mac mini op Daphile gezet, had last van kuren door een stroomstoring volgens zeggen. Edited 19 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juli 2021 Report Share Posted 20 juli 2021 Ik ben even aan het stoeien geweest met AdGard DNS dat leek me nog een fraaiere oplossing dan Pi hole. Helaas door een bug in de AVM software worden die DNS servers met WiFi niet doorgegeven. Bekabelt werkt het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 20 juli 2021 Report Share Posted 20 juli 2021 Dat Pi hole werkt dus wel op meerdere opzetten, ik kan het ook gebruiken met de Fritzbox als ik de Freedom.nl zou gaan gebruiken, dan is het een optie binnen dat modem. https://docs.pi-hole.net/main/prerequisites/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 (edited) 7 hours ago, HansP said: Dat Pi hole werkt dus wel op meerdere opzetten, ik kan het ook gebruiken met de Fritzbox als ik de Freedom.nl zou gaan gebruiken, dan is het een optie binnen dat modem. https://docs.pi-hole.net/main/prerequisites/ De verwachting is dat KPN hier volgend jaar klaar is met de aanleg van glasvezel, dan is zeker voldoende upload voor een aantal zaken. Misschien ga ik dan over naar Freedom misschien ook niet. Tot die tijd red ik me wel Edited 21 juli 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Voor CD-liefhebbers dit prachtige loop werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Grappig, had ik pas naar zitten kijken. Maar nog mooier vind ik deze: https://www.denafrips.com/avatar Die zit beter in elkaar, en schijnt ook nog beter te klinken. Het is dat ik nog een 47 labs loopwerk heb, maar de twijfel is er nog wel. Die Denafrips kost ingevoerd hier 1180 euro.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Ik speel CD's met een Cambridge CXC. Niet het beste, wel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Ik wacht of deze wat wordt Schiit Urd CD Transport Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 juli 2021 Author Report Share Posted 21 juli 2021 2500 dollar is igg nog niet absurd bedrag dat sommige DACs tegenwoordig kosten. Toch vraag ik me af hoe groot het verschil is tussen gewoon een goede cd speler of zoiets al dit (aangesloten op dezelfde externe dac). Natuurlijk Steve zegt "not subtle", maar sinds wanneer kan je een reviewer geloven.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Tussen twee goed functionerende loopwerken aangesloten op dezelfde DAC hoor je geen verschil. Je kunt jezelf natuurlijk wel wijsmaken dat je verschil hoort, sommige mensen zijn daar zelfs zéér goed in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Ik heb nog steeds een werkende "good old" Sony SCD 555 ES. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 juli 2021 Report Share Posted 21 juli 2021 Die heb ik zelf ook nog ooit gehad, net als een CDP-X777ES. Heb ik allebei doorverkocht aan forumleden van zusterfora. Die Sony's zijn van de beste spelers die ik ooit in handen heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juli 2021 Report Share Posted 22 juli 2021 8 hours ago, Duck-Twacy said: 2500 dollar is igg nog niet absurd bedrag dat sommige DACs tegenwoordig kosten. Toch vraag ik me af hoe groot het verschil is tussen gewoon een goede cd speler of zoiets al dit (aangesloten op dezelfde externe dac). Natuurlijk Steve zegt "not subtle", maar sinds wanneer kan je een reviewer geloven.. Dat hangt er vanaf, hoe onafhankelijk de reviewer is. Dat zou je kunnen onderzoeken. Kost wel wat meer moeite. Het zijn niet allemaal: "broodschrijvers." Ik vertrouw mijn CD's liever toe, aan een nauwkeurig loopwerk. En velen met mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 juli 2021 Report Share Posted 22 juli 2021 8 hours ago, Bloom said: Die heb ik zelf ook nog ooit gehad, net als een CDP-X777ES. Heb ik allebei doorverkocht aan forumleden van zusterfora. Die Sony's zijn van de beste spelers die ik ooit in handen heb gehad. Ik heb ook een aantal Sony ES spelers gehad. Maar op een of andere manier klonk dat voor mij toch wat mechanisch. Niet vloeiend en vaak wat scherp. Qua degelijkheid is er weinig beters denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juli 2021 Report Share Posted 22 juli 2021 3 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik heb ook een aantal Sony ES spelers gehad. Maar op een of andere manier klonk dat voor mij toch wat mechanisch. Niet vloeiend en vaak wat scherp. Qua degelijkheid is er weinig beters denk ik. Een aantal gaan stuk en vervangende lasers zijn niet meer te koop. Maar mag het na zoveel jaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juli 2021 Report Share Posted 22 juli 2021 (edited) On 7/20/2021 at 11:16 PM, Tubejack said: Ik ben even aan het stoeien geweest met AdGard DNS dat leek me nog een fraaiere oplossing dan Pi hole. Helaas door een bug in de AVM software worden die DNS servers met WiFi niet doorgegeven. Bekabelt werkt het wel. Ja het lijkt werken. Kennelijk zijn er nieuwe AdGard DNS servers. FF verder testen, kijken hoeveel rommel het tegenhoud. https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html#instruction Ik gebruik: 94.140.14.14 94.140.15.15 Die heb ik in mijn router gezet i.p.v. de DNS servers van de provider. Het is gratis, dus je kunt er voor niets mee experimenteren. Edited 22 juli 2021 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 22 juli 2021 Report Share Posted 22 juli 2021 (edited) @TubejackIk heb er naar gekeken, maar nog niets gedaan, kom er wel achter dat dat Pi hole ook simpel kan met een FriendlyArm, zit al ingebakken als standaard te installeren met Armbian. Edited 22 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts