Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ook wikkelen kan een computer beter.

De vertelt zich niet en is constanter met de druk.

Met de hand gewikkeld wil dus alleen zeggen dat het duurder is maar niet perse beter dus.

2 hours ago, kappa7 said:

Ook wikkelen kan een computer beter.

De vertelt zich niet en is constanter met de druk.

Met de hand gewikkeld wil dus alleen zeggen dat het duurder is maar niet perse beter dus.

Ik denk dat het ook met de productie-aantallen samenhangt. Bij een beperkte oplage loont zich de investering in apparatuur niet. Ortofon bijv. gebruikt voor de goedkopere MM-elementen machines en de duurdere MC-elementen worden handgewikkeld. Toegegeven het wikkelen van MM-spoelen is natuurlijk ook niet gelijk aan het wikkelen van MC-spoel. 

Edited by Vinyl_Fuchs

59 minutes ago, Tubejack said:

Wat dacht je van handgewonden MC-cartridges :)

Alles boven de 1000 euro zal dat toch wel zijn Jack.

2 hours ago, Tubejack said:

Mooi filmpje @Roots

Zeker...Zo gaande weg kwam ik ook filmpjes van VdHul tegen...Hij laat niet zien hoe hij de spoelen wikkelt. Maar laat weten dat het 1,5 uur duurt.

Soundsmith ook prachtig gezellig rommeltje daar :) 

Maar die Denon is die nou handgewikkeld of niet?

1 hour ago, Roots said:

Zeker...Zo gaande weg kwam ik ook filmpjes van VdHul tegen...Hij laat niet zien hoe hij de spoelen wikkelt. Maar laat weten dat het 1,5 uur duurt.

Soundsmith ook prachtig gezellig rommeltje daar :) 

Maar die Denon is die nou handgewikkeld of niet?

Lijkt mij dus niet in dat filmpje.

On 19-5-2024 at 19:45, Tubejack said:

Voor iedere mening weer een ander Jack. Ik had in de jaren negentig een Philips CDD882 loopwerk. Toch geen low budget spul met een Philips CDM1 MKII loopwerkje. Toen ik die uitwisselde met een Rega Jupiter loopwerk was het verschil groot. Een verschil tussen muziek luisteren en beleven. Veel meer dynamiek, veel meer van de ruimte horen. Dit op een Rega IO DAC. Ik ben er na jarenlang ervaring vanuit gegaan dat iedere keten zo sterk of zwak is dan het totaal met natuurlijk wel dat speakers de meeste impact hebben. Ofwel dat je vooral kiest wat je aanspreekt. 

Met zoiets moet je héél voorzichtig zijn. Ja, zenderbuizen kunnen kolossale vermogens naar buiten sturen. Maar ze zijn niet ontworpen voor het audiospectrum (zeg maar 5 Hz - 25 kHz) maar voor het MHz-bereik. De reviewer zegt dat deze eindbuizen frequenties van 8 Hz tot 30 kHz zouden ondersteunen, maar voor hem hoop ik dat iemand dat effectief nagemeten heeft. Ik sta daar alleszins zéér sceptisch tegenover.