Tubejack Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei (edited) Er worden aardig wat buizen, in audio gebruikt, die daar oorspronkelijk niet voor ontworpen zijn. Dan hoop je maar dat, daar afdoende rekening mee gehouden is. Ook kleinere buizen zoals ECC88, D3A, EF184 etc. Het frequentie bereik van dit soort versterkers (ook van 211 en 845 versterkers) wordt v.n.l. bepaald de de uitgangs transformator. Die heeft meestal een hoge RA (schijnbare weerstand) 10KΩ of zo. Omdat daar meer wikkeling in de trafo voor nodig zijn. Wordt de inwendige capaciteit hoger en daarmee de bandbreedte bepaald. Volgens https://service.audiocare.nl/books/transmitter/page/transmitter-hps Zelfs 8Hz t/m 110Khz Edited 29 mei by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei (edited) De getoonde QB5/1750 buizen worden overigens gebruikt in de Transmitter EV. Daarboven heb je nog de Magma M (6C21) en de Magma (GM100). Edited 29 mei by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Omdat ze steeds stoppen met werken?.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei (edited) De laatste jaren hoor je niet meer zoveel van KR Audio (ze bestaan echter nog steeds), maar hun T1610 triode buizen zijn m.i. ware kunstwerken. Ik heb er eentje bij A10audio in het echt gezien. Mijn "buizenfetisj" heeft overigens 3 uiterst subjectieve oorzaken: hang naar oude techniek, Audio Note Ongaku en Triode-Dick. Mijn eerste buizenversterkers waren, betroffen Lafayette La 224b's. Mocht ik ooit klasse D omarmen dan toch alleen in de vorm van AGD monoblokken. Maar die zijn helaas niet in zwart leverbaar. Correctie: wel dus. Edited 29 mei by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei 9 minutes ago, Roots said: Omdat ze steeds stoppen met werken?.. Touché. Ik ga hoedanook NAT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Ik ken NAT helemaal niet hoor. Lekker om even de pepermolen te bedienen...En alweer een leuke reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei De kunst van relativeren/ zelfspot, maak/ probeer ik me steeds meer eigen (te maken). Maar serieus zijn, lukt me soms ook nog. Een cameleon is er niks bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Deze moeten we even voorleggen aan de commissie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei 7 minutes ago, Roots said: Deze moeten we even voorleggen aan de commissie. Als cameleon en sluwe vos, ben ik tot op heden met vlag en wimpel door iedere ballotagecommissie gekomen, die ik in bij leven ontmoet heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 19 hours ago, Vinyl_Fuchs said: De laatste jaren hoor je niet meer zoveel van KR Audio (ze bestaan echter nog steeds), maar hun T1610 triode buizen zijn m.i. ware kunstwerken. Ik heb er eentje bij A10audio in het echt gezien. Dat zijn wel erg mooie mono blokjes. Met name de afmetingen van die buis is indrukwekkend. qua klank vind ik een KT150 mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei (edited) @kappa7: gelukkig zijn er veel verschillende buizen/ -toepassingen beschikbaar/ mogelijk. Voor ieder wat wils. Ik heb trouwens zowel de KR Audio T1610 alsook de KT150 nog nooit live gehoord. En dat geldt, bedenk ik me nu, nog voor een hoop andere audiospullen. Edited 30 mei by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Fraai https://audioxpress.com/article/pure-acourate-sound-project-greater-than-the-sum-of-its-parts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Dat artikel gaat in de leeslijst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Die heb ik in Munchen mogen beluisteren. Dat klonk in mijn oren bijna perfect. Ik vond alleen het mid/hoog wat scherp. Er werd in een kleine cabine gedemonstreerd, met telkens 5 mensen in de ruimte. Dan 15 minuten achter elkaar korte fragmenten van absoluut niet de makkelijkste muziek. Een heel bijzondere ervaring. Toch vond ik de AudioNec set er bovenuit komen. Die was over het hele bereik super. Ik vraag me nog steeds af hoe die Pure luidsprekers geklonken zouden hebben met de nieuwe Purifi tweeter er in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Leuke ervaring Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni (edited) Speciaal voor Olaf Analogue. Edited 4 juni by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni Leuke site over herstel van dt-elementen (ofschoon van het herstelproces weinig getoond wordt, maar wel mooie detailopnamen van de afzonderlijke onderdelen van de betreffende elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni Engelengeduld en geen trillende handjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni Speciaal voor Fuchs: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/02_PEARL_Arch/Vol_16/Sec_53/Hi-Fi_Stereo_Review/1959-09-hifi-stereo-review.pdf Mooi gedaan hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni 1 hour ago, carl said: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/02_PEARL_Arch/Vol_16/Sec_53/Hi-Fi_Stereo_Review/1959-09-hifi-stereo-review.pdf Mooi gedaan hoor. super gaaf dit, zou willen dat er meer van die archieven ware. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 juni Report Share Posted 9 juni On 8-6-2024 at 08:29, carl said: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/02_PEARL_Arch/Vol_16/Sec_53/Hi-Fi_Stereo_Review/1959-09-hifi-stereo-review.pdf Mooi gedaan hoor. Wauw, wat gaaf dit. En kijk eens op pagina 109, daar was men de tijd al vér vooruit. Wellicht níet met de techniek want beeldbuizen, maar wél met de gedachte dat een tv met de voorkant gewoon evenwijdig aan de muur kon zitten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni Report Share Posted 10 juni (edited) Advertenties zijn ook erg leuk. Wat vindt je van die apparaatjes om een mono plaat op een stereo systeem semi stereo te laten klinken. Ik kijk ook bij plaatbeschrijvingen en zoek dan op You tube. Die Lena Horn bijvoorbeeld is behalve een zeer goede zangeres ook een geweldig stuk. Edited 10 juni by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 10 juni Report Share Posted 10 juni 2 hours ago, carl said: Advertenties zijn ook erg leuk. Wat vindt je van die apparaatjes om een mono plaat op een stereo systeem semi stereo te laten klinken. Ik kijk ook bij plaatbeschrijvingen en zoek dan op You tube. Die Lena Horn bijvoorbeeld is behalve een zeer goede zangeres ook een geweldig stuk. Kleine correctie, het is Lena Horne en niet Lena Horn. Grappig, mijn vader was erg gecharmeerd van haar en luisterde altijd naar dit nummer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni Report Share Posted 10 juni Ik heb ook wat meer Bluesy nummers van haar gehoord Freak. Als vrouw van Afrikaans, Indiaanse en Europese afkomst heeft ze het kennelijk niet makkelijk gehad. Ze was daarom ook activiste geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts