Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Het is wel grappig als ik lees wat volgens jullie de beweegredenen zijn die Bruno drijft, ik herken Bruno er niet in.

 

Waarom heeft Bruno zich ontfermt over klasse D. Wel de oorsprong zit hem bij het lage verbruik. Hij vertelde me dat als er wereldwijd x% van de versterkers klasse D zouden zijn er wel enkele kerncentrales kunnen gesloten worden. (maar spijtig genoeg is het verbruik gestegen, maar dat door andere zaken) . Ook de uitdaging om klasse D ontwikkelen tot een mooie versterker zit er absoluut bij.

 

De eerste versterker die hij ontwikkelde is de Ucd en de patenten zij  van Philips, zijn toenmalige werkgever. Toen Hypex interesse toonde ging hij daar werken. Hypex commercialiseerde de Ucd versterker. Toen hij een nieuw idee had om een nog betere versterker te bouwen werd dat de Ncore die dan weer gepatenteerd werd door Hypex. Bruno werkte in loondienst bij Hypex en de meeste winsten gingen naar Philips en Hypex. Ondertussen zijn we verschillende jaren later en Bruno en ik waren in Wales op vakantie. Prachtige streek en tijdens een van onze vele wandeltochten vertelde hij me dat hij een nieuw idee had om de Ncore te verbeteren. Een klein half jaar later kwam Bruno op bezoek met een klein plankje waarop de nieuwe versterker gemonteerd was. Uiteraard met de bedoeling om er naar te luisteren wat we deden. Ik was erg onder de indruk van de nieuwe versterker en ene klein jaar later was de Eigentakt een feit, hij was verkrijgbaar voor de DIY-er.

 

Ik ken Bruno als een idealist en vooral iemand die aan zijn leven zin wil geven. Dat zit in hem geworteld.

 

Wat betekend Bruno voor mij. Wel in het begin zat de bewondering in de weg, ik keek naar hem op. Maar geleidelijk is dat vriendschap geworden, een hechte vriendschap.

 

Bruno heeft veel meer ontwikkeld dan gekend is, denk even aan de Grimm LS1 die van zijn hand is.  Natuurlijk is die doorontwikkeld door de Grimm heren, maar de hardware is nog steeds dezelfde. Dan de Grimm kabels, ook ontwikkeld door Bruno. De Mola Mola apperatuur .... Trouwens bij Grimm en Mola Mola werkte hij in loondienst.

Kii is een doorontwikkeling van de Grimm LS1, hij wilde een speaker ontwikkelen die "smal" was. Enkele mensen hebben een startkapitaal samen gelegd en voila, Kii Audio was na ene jaar een feit.  Hetzelfde met Purifi. Het zijn Lars Risbo en Bruno die mekaar gevonden hebben. Peter Lyngdorf heeft het mogelijk gemaakt dat ze konden starten. Ondertussen heeft Purifi een reputatie van een vooruitstrevend bedrijf te zijn met vele innovaties.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal. Als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat hij niet meer betrokken is bij Mola Mola, klopt dat? En in loondienst bij dat bedrijf, als je de online media moet geloven heeft hij dat bedrijf samen met Jan-Peter van Amerongen opgericht, maar er wordt natuurlijk wel meer kul verkocht op internet.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Edje2 said:

Mooi verhaal. Als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat hij niet meer betrokken is bij Mola Mola, klopt dat? En in loondienst bij dat bedrijf, als je de online media moet geloven heeft hij dat bedrijf samen met Jan-Peter van Amerongen opgericht, maar er wordt natuurlijk wel meer kul verkocht op internet.

 

Neen, hij concentreert zich volledig op Kii Audio & Purifi.

 

Het klopt dat Jan-Peter, samen met Bruno, het bedrijf heeft opgericht maar Jan-Peter was de eigenaar en Bruno werkte in loondienst en had geen aandelen.

 

Link to comment
Share on other sites

Wel goed om te zien dat Bruno zeker niet voor het geld gaat, hij is een techneut pur-sang. Vroeg of laat wordt hij daar zeker voor beloond. Hij heeft inmiddels nogal wat wat trofeeën in de kast staan, maar krijg het idee dat hij er niet van profiteert op financieel vlak. Dat siert hem in elk geval zeker!

Link to comment
Share on other sites

Class D is alleen interssant als je een speaker hebt die veel vermogen vraagt en heeft een  rendement van ongeveer van 90 procent.(stroom besparing ).

Laat maar eens een Apogee horen met  Hypex of Krell Ksa 50 of 100 ben je gauw uit gepraat

Hypex is een goed marketing product 

waar je geen buil aan valt.

Maar elke merk Class d klinkt anders ,zoek de juiste class D in je combinatie.

 

wilke

 

Link to comment
Share on other sites

On 24-10-2024 at 20:24, Tubejack said:
On 24-10-2024 at 19:38, thingman said:

Een automatisch gevolg van persoonsverheerlijking is het verdwijnen van objectiviteit.

Dat klopt,er zijn meerdere mensen die op dit form die aan persoonsverheerlijking doen,mag van mij,moet kunnen.

Waarom zou audio anders dan het geloof,of auto,s,of politieke partijen,laat iedereen in zijn waarden.

wilke

wilke

Link to comment
Share on other sites

On 25-10-2024 at 06:45, Tubejack said:

 "Strijd" zit gewoon in ons mensen, dat heb ik ook, al was het maar tegen mezelf.  Ik ben het met Roots eens, dat Bruno de versterker wereld op zijn kop heeft gezet met kleine compacte modules die heel efficiënt veel vermogen kunnen leveren. Maar was B&O met het ICE project niet eerder? Ik zie regelmatig producten waarbij, m.i. sprake is van"over engineering"  Die laatste 0,0001% vervorming heeft het bij audio ook zin?  De meeste luidsprekers produceren al gauw 1% vervorming.  


 

Toets maar eens tpa 3255 in en kijk maar eens naar de vervormings cijfers.

Vermogen ligt aan de hoogte van de voeding spanning,bij deze versterker.

Er zij ook speakers die meten 5% vervorming.

Een triode versterker of Nelson Pass levert ook een te en hoge vervorming cijfers dit zijn ook versterker die geliefd zijn onder het audio publiek.

 

wilke

Link to comment
Share on other sites

Ik deel de mening van Wilke hier. Het begint vaak met weten wat je mooi vindt en je iets hoort dat je heel goed vind klinken. Dat je daarna de mensen om dat product of die type producten interessant vind is min of meer een gevolg. Sommigen zijn misschien wat onhandiger en gaan daar wat verder in. Maar om dat dan persoons verheerlijking te noemen. Ik snap overigens wel waar dat vandaan komt.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het niet eens met Wilke. Een goede versterker heeft nu eenmaal een lage vervorming. Ik heb in't verleden vaak genoeg Nelson Pass versterkers kunnen beluisteren en tot op heden heeft nog geen enkel model mij kunnen overtuigen integendeel. Maar Spectral dan weer wel en die zitten ook bij More Music.

Ook bij speakers prefereer ik merken die trachten de vervorming zo laag mogelijk te houden. Paneel speakers zijn daar een voorbeeld van, zeker de Push Pull magnetostaten en ook ESL speakers, die hebben ook een erg lage vervorming. Als ik kijk naar dynamische speakers vind ik YG Acoustics erg goed en die hebben ook een lage vervorming.

Ik weet heus wel dat mensen een set kiezen die hun bevalt, of zoals Menno van der Veen ooit schreef: "Als bruin je kleur is, ga dan voor bruin."

 

Link to comment
Share on other sites

Puur uit interesse: hoe smaakt zo’n Pass versterker dan Gydo?  
 

Ik zou overigens wel eens een digitale versterker willen beluisteren. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:

Puur uit interesse: hoe smaakt zo’n Pass versterker dan Gydo?  
 

Ik zou overigens wel eens een digitale versterker willen beluisteren. 

 

1- Diegene die ik beluisterd heb vond ik niet mooi in de laagweergave. Ik heb op Avalon zowel Pass beluisterd en Spectral en de laatste speelde veel gecontroleerder. Geen "oink" in het laag. Maar het is mijn mening natuurlijk.

 

2- Digitale versterkers, als je klasse D bedoelt, wel dat is geen "digitale" versterker. Een klasse D versterker is een analoge versterker. Zelfs recensenten maken nog vaak de fout om klasse D digitaal te noemen.

Link to comment
Share on other sites

On 27-10-2024 at 09:37, Wilke said:

Class D is alleen interssant als je een speaker hebt die veel vermogen vraagt en heeft een  rendement van ongeveer van 90 procent.(stroom besparing ).

wilke

 

Over prietpraat gesproken! Wat een idiote aanname!

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, kurt1970 said:

Over prietpraat gesproken! Wat een idiote aanname! Sorry, maar dat is pure kortzichtigheid. Ik zou ze nog eens willen zien, diegenen die blindelings B/D uit mekaar halen.

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bebatoli said:

Destijds had je Wadia met hun PowerDac 790, die was volgens mij wel degelijk volledig digitaal.

Ik ken hem niet Guido.  Die Technics SU-R1000 lijk me wel digitaal, best nog stevig geprijsd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

De Technics SU-R1000? 

 

ast-1262858.png.pub.thumb.644.644.png

 

16 minutes ago, Tubejack said:

Ik ken hem niet Guido.  Die Technics SU-R1000 lijk me wel digitaal, best nog stevig geprijsd.

Vraag is natuurlijk wat het nut daarvan is als je ook analoge bronnen hebt, want dan heb je sowieso eerst een ADC nodig, om dat vervolgens nog eens om te zetten via een DAC vooraleer dat naar je speakers gaat. Aan de andere kant, als je enkel digitale bronnen hebt, lijkt me dat een sterk verhaal omdat je dan zolang mogelijk met een digitaal signaal werkt zonder verliezen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...