Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, Wilke said:

Jack is in de wolken met Technics draaitafel ?

Ja dat klopt Wilke, ik vind direct drive mooi "strak" klinken. Bovendien de "snijtafel" is ook direct drive. Soms aangedreven door een Technics motor. Zie 1:37

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vroeger opname,s bijgewoond kun je ook niet tegen strijkkwartet zeggen speel wat langzamer of speel wat sneller.

En de leermeester bepaald hoe het stuk in elkaar word gezet,en we hebben heel veel leermeesters,ik heb heel veel bijgewoond en mee gemaakt.

Een strijkkwartet in vier verschillende ruimte,s opgenomen ,vier verschillende geluid opnames  krijg je dan ,en dan praten we nog niet over welke microfoon,en dan praten we ook nog niet over aantal graden moet die staan,en iedere toon ingenieur heeft een andere mening voor de op opname,herrie in de keuken 😊😊

,heb ik zelf meegemaakt dieptreurig vond ik.

De Master wordt al in gekleurd door de versterker vanaf taperecorder naar de matrijs,koop dezelfde plaat in Duitse ,Franse en Amerikaanse persing,hoor de verschillen . Bi cd is dat idem dito.Bij digitaal is ook zo ,wordt ingekleurd door hardware,browser,ziggo of kpn ,apps,en programmatuur,ik zou zeggen geniet van de muziek.

Wilke

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wilke said:

Kurt ,Lemonstre van Hiraga speelt ook op accu,al 45 jaar .😊😊

wilke

Heb onlangs zelf ervaren dat een accu niet altijd zaligmakend is. Een phono versterker aangesloten op een accu en daarna op een heel goede voeding speciaal voor de phono. De voeding speelde met meer klankkleur en dynamiek. En dat was niet omdat de rust weg viel ofzo. Accu’s geven ook ruis!

Link to comment
Share on other sites

Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Edje2 said:

Heb onlangs zelf ervaren dat een accu niet altijd zaligmakend is. Een phono versterker aangesloten op een accu en daarna op een heel goede voeding speciaal voor de phono. De voeding speelde met meer klankkleur en dynamiek. En dat was niet omdat de rust weg viel ofzo. Accu’s geven ook ruis!

 

In een ver verleden had ik een buizenphono stage gebouwd die ook op accu's werkte en die speelde erg mooi maar te "braaf". Nadien heb ik na de accu's een bank mooie elco's geplaatst en dat was een hemelsbreed verschil, een stuk dynamischer en een mooiere klankkleur.

Link to comment
Share on other sites

Als Wilke de echte originele 2x8W Hiraga Le Monstre eindversterker heeft met accu’s, dan zitten er als ik me goed herriner , parallel op de accu’s elco buffers van 1,2 miljoen uF, ja U leest het goed, 1200000UF , zowel voor de + en de - voedingsrails.Totaal dus 2,4 miljoen uF.

Dus chemisch opgewekte thermische ruis v/d accu’s wordt goed onder controle gehouden.

Er mogen accu’s op van 12V/45 Ah tot 170Ah.

De reden van accu’s toen was omdat de versterkerschakeling een veels te lage psrr had(storingsonderdrukking voedingsrails).

De biasstroom is 1A, bij die belasting zou er vanwege de lage psrr wel een storende zoemende brom uit de luidsprekers te horen zijn, vooral ls. met een hoge gevoeligheid, zoals hoorns, apparaat levert maar 2x 8W.

Heb dat ding ooit op Onken hoorns gehoord, (80er jaren) , is me nog goed bijgebleven , die sound ter plekke.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebatoli said:

Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album 

Daar had ik mooi zelf niet aan gedacht.:o Dank je wel.  Ik koop meestal de normale persing, dus niks super de luxe. Miles klinkt inderdaad zeer goed.  :)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebatoli said:

 

In een ver verleden had ik een buizenphono stage gebouwd die ook op accu's werkte en die speelde erg mooi maar te "braaf". Nadien heb ik na de accu's een bank mooie elco's geplaatst en dat was een hemelsbreed verschil, een stuk dynamischer en een mooiere klankkleur.

Inderdaad precies wat ik ervoer.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebatoli said:

Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album 

Dat zal dan denk ik ook de reden zijn dat die nieuwe (veelal 180 gr) LP’s zo vaak krom zijn. Is echt opvalllend hoevaak ik nieuw vinyl recht moet maken. En vaak ook nadat ze in gebruik zijn genomen dat ze later pas krom trekken. Is hierbij ook verklaard wat mij betreft!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Daar had ik mooi zelf niet aan gedacht.:o Dank je wel.  Ik koop meestal de normale persing, dus niks super de luxe. Miles klinkt inderdaad zeer goed.  :)

 

Heb ik ook niet bedacht hoor maar van een man die in nauw contact stond met een platenperserij.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebatoli said:

Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album 

Ik vind het wel vreemd maar misschien werkt het met Vinyl anders als met metaal maar daar wordt langzaam afkoelen juist gebruikt om spanningen in het materiaal kwijt te raken.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Roots said:

Buiten dat...Dan ben je zowat een halve dag bezig geweest om de hoogte van je arm af te stellen. En krijg je met dikte van platen te maken.


Precies dat! En als de hoogte veranderd, dan gaat de overhang ook mee, al is het marginaal. Wat doen we ons zelf eigenlijk aan dat we dit complexe medium blijven omarmen…

Link to comment
Share on other sites

Hè, klotuh. Nou kan ik er geen oog meer van dicht doen. Ik heb net gelijk even de digitale schuifmaat er bij gehaald en een 180grams plaat is maar liefst 1,83mm dik terwijl een oude "gewone" plaat 1,61 mm meet. Dat is maar liefst 0,22mm verschil. Dat betekent voor de meeste liefhebbers dat je maar het beste een tweede draaitafel er bij kan kopen anders wordt het niks met plaatjes draaien. Een onverdraaglijke achteruitgang in kwaliteit.

Wat een lulkoek allemaal.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt natuurlijk ook van iedere mug een olifant maken (pot die de ketel verwijt 😁). Ik heb 1 LP die echt een serieuze verticale onvolkomenheid vertoont en geloof maar niet dat de naald overspringt, dan wel dat ik hoorbaar een verschil vaststel in de weergave.  

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Hè, klotuh. Nou kan ik er geen oog meer van dicht doen. Ik heb net gelijk even de digitale schuifmaat er bij gehaald en een 180grams plaat is maar liefst 1,83mm dik terwijl een oude "gewone" plaat 1,61 mm meet. Dat is maar liefst 0,22mm verschil. Dat betekent voor de meeste liefhebbers dat je maar het beste een tweede draaitafel er bij kan kopen anders wordt het niks met plaatjes draaien. Een onverdraaglijke achteruitgang in kwaliteit.

Wat een lulkoek allemaal.

precies dat. Je wilt ook niet weten wat een tolerantie de element bouwers hanteren. Een graad afwijking is absoluut onhaalbaar. Het plakken van de tippies is handwerk, zeker bij de duurdere elementen, en dat is nooit exact te doen. Als je 1 graad afwijking hebt heb je bij het draaipunt al een afwijking van 4mm. Als de afwijking groter wordt is de afwijking uiteraard veel groter.

 

Overigens horen luisteraars wel verschil bij verhogen of verlagen van de arm. Dat kan komen doordat de geometrie en daardoor de reactie krachten veranderen op de arm .

Link to comment
Share on other sites

Ik heb recentelijk de arm met de dikste plaat die ik heb horizontaal gesteld. Binnenkort nog een keer een middag met de hoogte spelen, maar na iedere wijziging moet je de naaldkracht ook weer aanpassen. Tenzij je er heel ver naast zit lijkt het mij haast sterk dat de verschillen erg groot zijn. Bij mijn eigen toonarm moet ik de arm 2,1mm in hoogte verstellen voor 1° steilere armhoek en dat is best wel veel. Als je dan kijk wat het verschil is bij een plaat die 0,22mm dunner of dikker is dan lijkt het mij sterk dat dat hoorbaar is. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Als ik mijn 40 jaar geleden opgedane kennis van natuurkunde weer een beetje naar boven probeer te halen, dan lijkt me het instellen van de naaldkracht, na aanpassing van de hoogte, volstrekt overbodig. 
 

Stel, de hoek wijzigt met 10graden (wat uiteraard buitensporig veel is), dan is de impact op de naaldkracht ca 1,5% (1 - cos10).  Bij 2.0gr zou dit 1.97gr worden. Mijn “weegschaaltje” ontbeert überhaupt een dergelijke nauwkeurigheid om dit in te stellen. 
Laat staan wat de impact op de naaldkracht is bij een hoekwijziging van 1 graad: 0,001%. 
 

Of maak ik nu een denkfout?
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...