Tubejack Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 9 minutes ago, Wilke said: Jack is in de wolken met Technics draaitafel ? Ja dat klopt Wilke, ik vind direct drive mooi "strak" klinken. Bovendien de "snijtafel" is ook direct drive. Soms aangedreven door een Technics motor. Zie 1:37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Ik heb vroeger opname,s bijgewoond kun je ook niet tegen strijkkwartet zeggen speel wat langzamer of speel wat sneller. En de leermeester bepaald hoe het stuk in elkaar word gezet,en we hebben heel veel leermeesters,ik heb heel veel bijgewoond en mee gemaakt. Een strijkkwartet in vier verschillende ruimte,s opgenomen ,vier verschillende geluid opnames krijg je dan ,en dan praten we nog niet over welke microfoon,en dan praten we ook nog niet over aantal graden moet die staan,en iedere toon ingenieur heeft een andere mening voor de op opname,herrie in de keuken ,heb ik zelf meegemaakt dieptreurig vond ik. De Master wordt al in gekleurd door de versterker vanaf taperecorder naar de matrijs,koop dezelfde plaat in Duitse ,Franse en Amerikaanse persing,hoor de verschillen . Bi cd is dat idem dito.Bij digitaal is ook zo ,wordt ingekleurd door hardware,browser,ziggo of kpn ,apps,en programmatuur,ik zou zeggen geniet van de muziek. Wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Een leuke serie van Wouter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 1 hour ago, Wilke said: Kurt ,Lemonstre van Hiraga speelt ook op accu,al 45 jaar . wilke Heb onlangs zelf ervaren dat een accu niet altijd zaligmakend is. Een phono versterker aangesloten op een accu en daarna op een heel goede voeding speciaal voor de phono. De voeding speelde met meer klankkleur en dynamiek. En dat was niet omdat de rust weg viel ofzo. Accu’s geven ook ruis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 27 minutes ago, Edje2 said: Heb onlangs zelf ervaren dat een accu niet altijd zaligmakend is. Een phono versterker aangesloten op een accu en daarna op een heel goede voeding speciaal voor de phono. De voeding speelde met meer klankkleur en dynamiek. En dat was niet omdat de rust weg viel ofzo. Accu’s geven ook ruis! In een ver verleden had ik een buizenphono stage gebouwd die ook op accu's werkte en die speelde erg mooi maar te "braaf". Nadien heb ik na de accu's een bank mooie elco's geplaatst en dat was een hemelsbreed verschil, een stuk dynamischer en een mooiere klankkleur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Als Wilke de echte originele 2x8W Hiraga Le Monstre eindversterker heeft met accu’s, dan zitten er als ik me goed herriner , parallel op de accu’s elco buffers van 1,2 miljoen uF, ja U leest het goed, 1200000UF , zowel voor de + en de - voedingsrails.Totaal dus 2,4 miljoen uF. Dus chemisch opgewekte thermische ruis v/d accu’s wordt goed onder controle gehouden. Er mogen accu’s op van 12V/45 Ah tot 170Ah. De reden van accu’s toen was omdat de versterkerschakeling een veels te lage psrr had(storingsonderdrukking voedingsrails). De biasstroom is 1A, bij die belasting zou er vanwege de lage psrr wel een storende zoemende brom uit de luidsprekers te horen zijn, vooral ls. met een hoge gevoeligheid, zoals hoorns, apparaat levert maar 2x 8W. Heb dat ding ooit op Onken hoorns gehoord, (80er jaren) , is me nog goed bijgebleven , die sound ter plekke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 2 hours ago, Bebatoli said: Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album Daar had ik mooi zelf niet aan gedacht. Dank je wel. Ik koop meestal de normale persing, dus niks super de luxe. Miles klinkt inderdaad zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 6 hours ago, Bebatoli said: In een ver verleden had ik een buizenphono stage gebouwd die ook op accu's werkte en die speelde erg mooi maar te "braaf". Nadien heb ik na de accu's een bank mooie elco's geplaatst en dat was een hemelsbreed verschil, een stuk dynamischer en een mooiere klankkleur. Inderdaad precies wat ik ervoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 6 hours ago, Bebatoli said: Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album Dat zal dan denk ik ook de reden zijn dat die nieuwe (veelal 180 gr) LP’s zo vaak krom zijn. Is echt opvalllend hoevaak ik nieuw vinyl recht moet maken. En vaak ook nadat ze in gebruik zijn genomen dat ze later pas krom trekken. Is hierbij ook verklaard wat mij betreft! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 3 hours ago, Tubejack said: Daar had ik mooi zelf niet aan gedacht. Dank je wel. Ik koop meestal de normale persing, dus niks super de luxe. Miles klinkt inderdaad zeer goed. Heb ik ook niet bedacht hoor maar van een man die in nauw contact stond met een platenperserij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 6 hours ago, klikobot said: Als Wilke de echte originele 2x8W Hiraga Le Monstre eindversterker heeft met accu’s Deze? Koop L'Audiophile Le Monstre 8W w/ Batterij • phonobar.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 10 hours ago, Bebatoli said: Het nadeel van 180gr vinyl persen is dat het trager afkoelt en na het persen en er zo meer kans is stress in de plaat. Mijn best klinkend vinyl is 140gr. Ik had een serieuze collectie "audiofiel" vinyl van 180gr en ik heb daarvan zo'n kleine 70 platen verkocht omdat ik ze niet goed vond klinken. Wel extreem goed is mijn Kind of Blue van Miles Davis, op 45 toeren en als dubbel album Ik vind het wel vreemd maar misschien werkt het met Vinyl anders als met metaal maar daar wordt langzaam afkoelen juist gebruikt om spanningen in het materiaal kwijt te raken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Buiten dat...Dan ben je zowat een halve dag bezig geweest om de hoogte van je arm af te stellen. En krijg je met dikte van platen te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 3 minutes ago, Roots said: Buiten dat...Dan ben je zowat een halve dag bezig geweest om de hoogte van je arm af te stellen. En krijg je met dikte van platen te maken. Precies dat! En als de hoogte veranderd, dan gaat de overhang ook mee, al is het marginaal. Wat doen we ons zelf eigenlijk aan dat we dit complexe medium blijven omarmen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Hè, klotuh. Nou kan ik er geen oog meer van dicht doen. Ik heb net gelijk even de digitale schuifmaat er bij gehaald en een 180grams plaat is maar liefst 1,83mm dik terwijl een oude "gewone" plaat 1,61 mm meet. Dat is maar liefst 0,22mm verschil. Dat betekent voor de meeste liefhebbers dat je maar het beste een tweede draaitafel er bij kan kopen anders wordt het niks met plaatjes draaien. Een onverdraaglijke achteruitgang in kwaliteit. Wat een lulkoek allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Of je zet er 3 armen op. VdH zegt dat de arm best wel iets hoger mag staan. Iets aflopend naar de naald toe.....Probleem ook weer opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Je kunt natuurlijk ook van iedere mug een olifant maken (pot die de ketel verwijt ). Ik heb 1 LP die echt een serieuze verticale onvolkomenheid vertoont en geloof maar niet dat de naald overspringt, dan wel dat ik hoorbaar een verschil vaststel in de weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 3 hours ago, Roots said: Deze? Koop L'Audiophile Le Monstre 8W w/ Batterij • phonobar.se Dag Roots, ja dat is eentje, ze waren nooit in productie, was allemaal zelfbouw toen. Hier zitten ook 2x 1 Farad elco’s in. Later moest je het doen met 4x 0,47Farad, en ook de originele transistoren werden obsolete. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 59 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Hè, klotuh. Nou kan ik er geen oog meer van dicht doen. Ik heb net gelijk even de digitale schuifmaat er bij gehaald en een 180grams plaat is maar liefst 1,83mm dik terwijl een oude "gewone" plaat 1,61 mm meet. Dat is maar liefst 0,22mm verschil. Dat betekent voor de meeste liefhebbers dat je maar het beste een tweede draaitafel er bij kan kopen anders wordt het niks met plaatjes draaien. Een onverdraaglijke achteruitgang in kwaliteit. Wat een lulkoek allemaal. precies dat. Je wilt ook niet weten wat een tolerantie de element bouwers hanteren. Een graad afwijking is absoluut onhaalbaar. Het plakken van de tippies is handwerk, zeker bij de duurdere elementen, en dat is nooit exact te doen. Als je 1 graad afwijking hebt heb je bij het draaipunt al een afwijking van 4mm. Als de afwijking groter wordt is de afwijking uiteraard veel groter. Overigens horen luisteraars wel verschil bij verhogen of verlagen van de arm. Dat kan komen doordat de geometrie en daardoor de reactie krachten veranderen op de arm . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Er zijn mensen die daar serieus mee bezig zijn...Dus onzin is het niet. Er zijn armen die je on the fly in hoogte kan afstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober 1 minute ago, Roots said: Er zijn mensen die daar serieus mee bezig zijn...Dus onzin is het niet. Er zijn armen die je on the fly in hoogte kan afstellen. Check. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Het verhogen/verlagen van de arm kan heel nuttig zijn bij slissende s'en. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 oktober Report Share Posted 30 oktober Ik heb recentelijk de arm met de dikste plaat die ik heb horizontaal gesteld. Binnenkort nog een keer een middag met de hoogte spelen, maar na iedere wijziging moet je de naaldkracht ook weer aanpassen. Tenzij je er heel ver naast zit lijkt het mij haast sterk dat de verschillen erg groot zijn. Bij mijn eigen toonarm moet ik de arm 2,1mm in hoogte verstellen voor 1° steilere armhoek en dat is best wel veel. Als je dan kijk wat het verschil is bij een plaat die 0,22mm dunner of dikker is dan lijkt het mij sterk dat dat hoorbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 31 oktober Report Share Posted 31 oktober Als ik mijn 40 jaar geleden opgedane kennis van natuurkunde weer een beetje naar boven probeer te halen, dan lijkt me het instellen van de naaldkracht, na aanpassing van de hoogte, volstrekt overbodig. Stel, de hoek wijzigt met 10graden (wat uiteraard buitensporig veel is), dan is de impact op de naaldkracht ca 1,5% (1 - cos10). Bij 2.0gr zou dit 1.97gr worden. Mijn “weegschaaltje” ontbeert überhaupt een dergelijke nauwkeurigheid om dit in te stellen. Laat staan wat de impact op de naaldkracht is bij een hoekwijziging van 1 graad: 0,001%. Of maak ik nu een denkfout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts