Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Nee geen denkfout Marc. Het hele VTA (vertical tracking angle) wordt nogal overdreven. En jouw punt klaas over dat slissen is ook een broodje aap wat mij betreft. Zoals ik al aangaf staat een tip vaak graden uit het lood, dan heeft die ene of halve graad echt geen invloed. En daarnaast, hoor jij echt dat er meer detail is als je de arm 1 mm verhoogt aan de achterkant? Ik kan het met geen mogelijkheid waarnemen. Het element gebeuren kent al zoveel fouten, dat mensen het dan over een halve mm extra armhoogte hebben slaat nergens op in mijn ogen (oren). 

Tuurlijk kun je (zeker met vinyl!) met finetunen verder komen, maar we moeten het ook niet overdrijven. En wat ik al aangaf zijn sommige armen wel gevoelig voor een verandering van de hoek omdat de krachten op de arm anders worden. en daardoor de arm beter of slechter presteert.

Daar kan ik mij wel in vinden. Ik heb het eerder geprobeerd met de VTA te spelen, maar kon toen geen eenduidig resultaat behalen, vandaar dus gewoon arm horizontaal op de dikste plaat. Het effect van gesloten gordijnen en lekker in je vel zitten is veel groter dan van die paar graden verschil. 

Dat sluit voor mij echter niet dat ik door mijn onderzoekende aard dit soort zaken wel eerst zelf wil uitproberen. Voor mij is dat namelijk ook een deel van de hobby. 

Ik heb gisteravond de Fatbob die ik jaren geleden in bezit had, bij een lid van onze audioclub, werkend gemaakt. Vooral de Eminent lineaire arm weer soepel werkend te krijgen leek een probleem. Niet dus.. na het waterpas zetten van de draaitafel en de luchtpomp weer aansluiten werkte hij meteen en zonder problemen. 

De Eminent ET2 arm is er zo een waarbij je tijdens het spelen de VTA kunt instellen. En dan hoor je ook gelijk wat anders klinkt.

De Fatbob staat nu aangesloten op een mooie set met grote YG luidsprekers. In vergelijk met de Esoteric streamer, klonk de draaitafel met Glider een stuk vloeiender dan de streamer. De streamer "won" weer met dynamiek en transparantie. 

33 minutes ago, Edje2 said:

Nee geen denkfout Marc. Het hele VTA (vertical tracking angle) wordt nogal overdreven. En jouw punt klaas over dat slissen is ook een broodje aap wat mij betreft. Zoals ik al aangaf staat een tip vaak graden uit het lood, dan heeft die ene of halve graad echt geen invloed. En daarnaast, hoor jij echt dat er meer detail is als je de arm 1 mm verhoogt aan de achterkant? Ik kan het met geen mogelijkheid waarnemen. Het element gebeuren kent al zoveel fouten, dat mensen het dan over een halve mm extra armhoogte hebben slaat nergens op in mijn ogen (oren). 

Tuurlijk kun je (zeker met vinyl!) met finetunen verder komen, maar we moeten het ook niet overdrijven. En wat ik al aangaf zijn sommige armen wel gevoelig voor een verandering van de hoek omdat de krachten op de arm anders worden. en daardoor de arm beter of slechter presteert.

Met een microridge of fineline naald, is VTA wél erg belangrijk. Juist wanneer de tip niet recht staat is een juiste instelling van belang.

Wally Malewicz had dat uitgebreid onderzocht en maakte met een microscoopcamera foto,s van de naald tip.

Edited by Hans van Liempd

Een beetje vergelijkbaar met Marc. Ik denk dat de VTA bij een normale arm weinig uitmaakt ongeacht wat voor een naald. Vanwege de lengte van de arm zal een stukje erbij of eraf bij het lager weinig invloed hebben op de stand van de punt van de naald. Bij een lineair tracker ligt dat theoretisch in ieder geval anders omdat hij veel korter is. Heeft ook meer last van bobbels e.d. op de plaat.

PS Hans zal het nog wel even berekenen.

Edited by carl

58 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met een microridge of fineline naald, is VTA wél erg belangrijk. Juist wanneer de tip niet recht staat is een juiste instelling van belang.

Wally Malewicz had dat uitgebreid onderzocht en maakte met een microscoopcamera foto,s van de naald tip.

De nieuwe eigenaar van Wally tools (Malewicz leeft al even niet meer) heeft ook eens aangegeven dat bij alle metingen die ze verrichten aan elementen de afwijking doorgaans heel groot zijn. Nu zijn er gen richtlijnen voor, maar een paar graden uit het lood, wat voor kant ook op, is heel normaal. Dan kun je stellen wat je wilt, maar als je niet weet welke afwijking een element heeft (azimuth, zenith, vta) heb je ook geen idee wanneer hij juist staat. Je kunt hooguit wat meten mbv testplaat en of scope.

Dus wanneer je een element koopt moeit je deze eerst onder een microscoop beoordelen of de tip wel juist gelijmd is, vervolgens de wikkelingen van de spoel tellen, spandraad en demper controleren of deze volgens spec zijn en dan inbouwen. Als je dan echt het onderste uit de kan wil zou je de spandraad en demping ook nog op je arm kunnen afstellen. Als het dan nog niet helemaal lekker klinkt gaan we tweaken met afsluitweerstand en eventueel capaciteit waarna met de kabels de puntjes op de I worden gezet. Na een poosje spelen kom je er achter dat een ander type koppelcondensator in je phono pre het toch net even lekkerder maakt en moet die er aan geloven. Als je dit op de eerste de beste verjaardag aan je  tante probeert uit te leggen heb je waarschijnlijk de lachers op je hand. 

En tot die tijd prutsen wel lekker door 

9 minutes ago, Duclaasie said:

Dus wanneer je een element koopt moeit je deze eerst onder een microscoop beoordelen of de tip wel juist gelijmd is,

Henk Niemeijer deed dat wél. Bovendien zette hij om die reden het element vaak schuin in de shell.

Bij een Microridge of Fineline naald is een juiste plaatsing van de naald in de groef essentieel. Staat die ril namelijk niet evenwijdig met de rillen in de groef, komen er minder of geen hoge tonen uit. 

Met de Eminent arm kon ik door de arm hoger of lager te zetten de optimale stand voor dat element instellen. Maar ook de naaldkracht wordt dan belangrijk. Wanneer de belasting hoger wordt, zakt het element verder over de naald, waardoor de VTA ook veranderd. 

Ik was dat geprul eigenlijk wel beu. Optimaal krijg je het namelijk nooit. En de vraag is ook, hoe ver wil je gaan. Maar ik vindt, wanneer je er voor duizenden Euro aan afspeelapparatuur het staan, dit ook wel optimaal mag presteren. 

En er zijn maar weinig mensen die de optimale afstelling uit een element kunnen halen. Zelfs Wally lukte het niet altijd.

Dat die enige jaren is overleden wist ik. Maar de herinnering aan zijn optreden op de AAA vergeet ik nooit. 

Vele redenen om digitaal te spelen want al die variabelen heb je dan niet. Het extreme afstel probleem ontgaat mij en is wat mij betreft overdreven want analoge is een groot compromis, alleen spijtig dan analologfielen dat anders zien. Ik mag dan wel genieten van vinyl, maar met de nadruk op genieten !

Ik zit net digitaal te luisteren en mijn Novosibirsk buisjes voor de buizenvoeding lopen helaas tegen het eind. Vernieuwd en vervolgens wat usual suspects gedraaid (digitaal).

Maar het rock hart gaat bloeden dus daarna Jimi Hendrikx opgezet maar dan vanaf vinyl.

Het is daarom met volle overtuiging. Van zowel digitaal als analoog word ik enthousiast en gaat het bloed letterlijk sneller lopen. Maar wel op een net iets andere manier. Dat heb ik trouwens mijn hele leven al gehad dus set gebonden is het niet.

Ik las ergens anders dat je nooit tegenkomt dat analoog en digitaal op eenzelfde niveau in een set presteren. Sinds wanneer maken we daarin als

audiofielen compromissen? Gelijkwaardigheid is altijd mijn streven en ik heb daar toch een andere mening over en ervaringen in.

En of digitaal geen variabelen heeft. Kabels, switches, type DAC en uiteindelijk maakt alles verschil. Uiteindelijk is een feit dat livemuziek analoog is en dat we analoog luisteren. Wat er daartussen gebeurt dat noemen we dan analoog of digitaal. 

Ook mijn ervaring is dat VTA niet heel nauw let. Behalve dan als de VTA/arm te laag staat. Alle andere facetten letten wel (heel) nauw. 

Hieronder helaas mijn ‘gesneuvelde buisjes’. Heel mooie Novosibirsk 6n6p uit 1974 met ‘red dot’. Ik speel nu met 1978 exemplaren die gematched zijn door een professional. 

IMG_9523.jpeg

4 hours ago, Duclaasie said:

Dus wanneer je een element koopt moeit je deze eerst onder een microscoop beoordelen of de tip wel juist gelijmd is, vervolgens de wikkelingen van de spoel tellen, spandraad en demper controleren of deze volgens spec zijn en dan inbouwen. Als je dan echt het onderste uit de kan wil zou je de spandraad en demping ook nog op je arm kunnen afstellen. Als het dan nog niet helemaal lekker klinkt gaan we tweaken met afsluitweerstand en eventueel capaciteit waarna met de kabels de puntjes op de I worden gezet. Na een poosje spelen kom je er achter dat een ander type koppelcondensator in je phono pre het toch net even lekkerder maakt en moet die er aan geloven. Als je dit op de eerste de beste verjaardag aan je  tante probeert uit te leggen heb je waarschijnlijk de lachers op je hand. 

En tot die tijd prutsen wel lekker door 

Helaas is het inderdaad zo als je het pur theoretisch bekijkt Klaas. Alleen het leuke met vinyl is dat het ook zonder deze verfijning het erg goed kan klinken. Daarom ook voor mij de conclusie dat die paar mm verhoging of verlaging van de arm spijkers op laag water zoeken is.

1 hour ago, Mediator said:

Ik las ergens anders dat je nooit tegenkomt dat analoog en digitaal op eenzelfde niveau in een set presteren. Sinds wanneer maken we daarin als

audiofielen compromissen? Gelijkwaardigheid is altijd mijn streven en ik heb daar toch een andere mening over en ervaringen in.

En of digitaal geen variabelen heeft. Kabels, switches, type DAC en uiteindelijk maakt alles verschil. Uiteindelijk is een feit dat livemuziek analoog is en dat we analoog luisteren. Wat er daartussen gebeurt dat noemen we dan analoog of digitaal. 

Ook mijn ervaring is dat VTA niet heel nauw let. Behalve dan als de VTA/arm te laag staat. Alle andere facetten letten wel (heel) nauw. 

Dat was ook precies mijn reactie. Ik denk dat wij er niet over opscheppen hoe goed het allemaal wel klinkt. En er is vast een van de twee die net even lekkerder klinkt, maar bij mij (en ik denk bij veel anderen ook) dat ik me focus op wat ik denk dat de zwakste schakel is en dat pak ik aan. De ene keer is dat analoog en dan weer digitaal. Zo prutsen we verder totdat het optimaal klinkt of dat je tevreden bent.

32 minutes ago, Roots said:

Het is ook maar een hobby...Er zijn mensen die kopen een postzegel uit 1864 en zijn daar dolgelukkig mee. Ik denk daar dan weer anders over.

Hier een voorbeeld van een VTA adjustment tooltje voor de Jelco arm.....Erg leuk speelgoed!

Easy VTA for Jelco (Real on the fly VTA adjustment) | eBay

s-l1600.webp

Klopt, ik vond het echt een top ding! Als je een passende arm hebt bijna een no brainer. Mede ook omdat de passing beter is dan bij de originele montagekraag. 

18 hours ago, Roots said:

Het is ook maar een hobby...Er zijn mensen die kopen een postzegel uit 1864 en zijn daar dolgelukkig mee. Ik denk daar dan weer anders over.

Hier een voorbeeld van een VTA adjustment tooltje voor de Jelco arm.....Erg leuk speelgoed!

Easy VTA for Jelco (Real on the fly VTA adjustment) | eBay

s-l1600.webp

Hahaha, op de honderste mm af te stellen, moet niet gekker worden. Wel echt wat voor jou Klaas:D

45 minutes ago, Edje2 said:

Hahaha, op de honderste mm af te stellen, moet niet gekker worden. Wel echt wat voor jou Klaas:D

Daarom had ik hem op de Jelco arm. Met de Reed is het afstellen ook wel redelijk te doen, maar niet zó nauwkeurig en goed reproduceerbaar. 

Op een Jelco arm vind ik het van toegevoegde waarde, omdat de originele manier geen fijne verstelling geeft. Dan moet je al met een stapel kaarten er onder om nauwkeurig te kunnen verstellen. Daarnaast is het wel prettig als je met meerdere elementen en headshells speelt, dat de VTA per element makkelijk reproduceerbaar is. 

On 31-10-2024 at 13:59, Hans van Liempd said:

Henk Niemeijer deed dat wél. Bovendien zette hij om die reden het element vaak schuin in de shell.

Bij een Microridge of Fineline naald is een juiste plaatsing van de naald in de groef essentieel. Staat die ril namelijk niet evenwijdig met de rillen in de groef, komen er minder of geen hoge tonen uit. 

Met de Eminent arm kon ik door de arm hoger of lager te zetten de optimale stand voor dat element instellen. Maar ook de naaldkracht wordt dan belangrijk. Wanneer de belasting hoger wordt, zakt het element verder over de naald, waardoor de VTA ook veranderd. 

Ik was dat geprul eigenlijk wel beu. Optimaal krijg je het namelijk nooit. En de vraag is ook, hoe ver wil je gaan. Maar ik vindt, wanneer je er voor duizenden Euro aan afspeelapparatuur het staan, dit ook wel optimaal mag presteren. 

En er zijn maar weinig mensen die de optimale afstelling uit een element kunnen halen. Zelfs Wally lukte het niet altijd.

Dat die enige jaren is overleden wist ik. Maar de herinnering aan zijn optreden op de AAA vergeet ik nooit. 

Getriggerd door je opmerking toch de stoute schoenen weer aangetrokken en nog wat met de hoogte gespeeld. Onverwacht heeft dat toch meer invloed dan ik had kunnen vermoeden.  De komende tijd nog eens wat andere platen proberen, maar bij de Buena Vista Social Club was het goed waarneembaar. Wat een mooie hobby hebben we toch dat je zo steeds nieuwe dingen blijft ontdekken.