Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Leuke review van een of andere Beatles mono boxset van Amerikaans label Capitol LP’s. Er zit een gimmick in, de recensent heeft geen mono element,  maar speciale kabels

die een mono geluid creeeren. Bijzonder. Nooit van gehoord.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dit Youtube kanaal bespreekt eigenlijk Apple reparaties. Heel veel grappige quotes.  
 

“I am an audiophile, no audiofool.”

 

De video gaat over een video van een ander Youtube kanaal waar een 25.000 Britse ponden kostende phono voorversterker gerepareerd wordt. De video wordt offline gehaald. Een phonovoorversterker met huis tuin en keuken onderdelen, die klaarblijkelijk snel kapot gaan. Daarbij meet de voeding nog slecht ook. Het PR verhaal is in audiofiele superlatieven en zo is de prijs. En daar valt men eigenlijk over. 

 

De discussie gaat eigenlijk niet over dit audioverhaal, maar het moeten laten verwijderen van content door mensen of fabrikanten, die niet blij zijn met je content. De copyright claim gaat eigenlijk over het schema dat de reparateur zelf maakte om de phonotrap te repareren, denk ik. Er zou namelijk geen servicemanuel zijn geleverd en de tekens op sommige onderdelen waren weg geschuurd. Dus de man ging zelf aan de gang.
 

Nou ja, respect voor onze technische mannen die de audio apparatuur in de lucht weten te houden. 

 


De man reageert zelf nog even, de auteursrecht klacht is nog niet uitgelegd door Youtube

 

 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ivan10 said:

Dit Youtube kanaal bespreekt eigenlijk Apple reparaties. Heel veel grappige quotes.  
 

“I am an audiophile, no audiofool.”

 

De video gaat over een video van een ander Youtube kanaal waar een 25.000 Britse ponden kostende phono voorversterker gerepareerd wordt. De video wordt offline gehaald. Een phonovoorversterker met huis tuin en keuken onderdelen, die klaarblijkelijk snel kapot gaan. Daarbij meet de voeding nog slecht ook. Het PR verhaal is in audiofiele superlatieven en zo is de prijs. En daar valt men eigenlijk over. 

 

De discussie gaat eigenlijk niet over dit audioverhaal, maar het moeten laten verwijderen van content door mensen of fabrikanten, die niet blij zijn met je content. De copyright claim gaat eigenlijk over het schema dat de reparateur zelf maakte om de phonotrap te repareren, denk ik. Er zou namelijk geen servicemanuel zijn geleverd en de tekens op sommige onderdelen waren weg geschuurd. Dus de man ging zelf aan de gang.
 

Nou ja, respect voor onze technische mannen die de audio apparatuur in de lucht weten te houden. 

 


De man reageert zelf nog even, de auteursrecht klacht is nog niet uitgelegd door Youtube

 

 

Ik heb het verhaal nog niet gezien, maar er eerder wat over gelezen. Ik denk wel dat er een verschil is tussen technici die een perfect metend apparaat willen hebben of de ontwerpers die vooral luisteren. GR-Research op youtube is er zo een, die meet luidsprekers en verbetert het filter door eea recht te trekken. Vaak is het een keuze van de ontwerper om een bepaalde klank te krijgen, en dat bekoort vaak veel lusiteraard. Zo bijvoorbeeld de Sonus Faber Electa Amator 1. Die meet niet recht maar heeft wel een klank karakter die veel mensen aantrekt. Nog steeds een erg gezochte luidspreker. Hij laat dan zien dat de speaker veel rechter meet, maar hoe het klinkt, daar kunnen wij alleen naar raden, maar ik heb maar zo het idee dat het zeker niet beter is dan het origineel.

Ik vind de Tom Evans phono versterkers tot de beste horen die ik ooit beluisterd heb, dat is geen rommel. Vind zelf overigens dit soort filmpjes zeker vermakelijk, maar neem het wel met een flinke schep zout. Iedereen kan zo zijn eigen waarheid lanceren!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Edje2 said:

Ik vind de Tom Evans phono versterkers tot de beste horen die ik ooit beluisterd heb, dat is geen rommel. Vind zelf overigens dit soort filmpjes zeker vermakelijk, maar neem het wel met een flinke schep zout. Iedereen kan zo zijn eigen waarheid lanceren!

Dat is waar. Een klein opstootje online moet je altijd gebruiken. Ik las de positieve recensensies van het apparaat ja. Toen ik naar het apparaat keek dacht ik 3000 euro uit de losse pols, maar ik zat er met een 0 naast. 

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het een vrij irritante popi Jopie die nog even op andermans kadaver moet stampen voor de likes. Het beeld van de scoop wordt ook verkeerd geïnterpreteerd, die phono pre stond daar niet voor niets hè… Het enig waar daar wordt aangetoond is dat er inderdaad een afwijking in een kanaal zit. 
 

ASR komen soms wel interessante dingen voorbij, maar ik heb moeite met de negatieve insteek. Daarnaast klinkt daar alles goed als het maar goed meet. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de originele video destijd bekeken. Een belangrijk punt waar overheen gesprongen wordt is dat de phonostage transportschade had. Zo waren er delen van de behuizing en een aantal afstandsbussen gebroken. De verschillende PCB's lagen daarom op elkaar. Interne bedrading was ook hier een daar kapot. 

Tom Evans kiest bewust voor een kunststof behuizing. Er zijn meer ontwerpers die metalen behuizingen mijden wegens reflecties (Cock geeft de voorkeur aan hout). Er zit idd standaard elektronica in alle Tom Evans stages, net als ook bij Graham Slee. Wat ze wel doen is alle componenten tot in den treure matchen. Daar heb je veel "afval" bij die ook betaald moet worden.

Zou je een TE stage hetzelfde bouwen met of the shelf onderdelen, krijg je niet het resultaat van een echte TE. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Duclaasie said:

Het leuke is dat fora waar dit soort apparaten worden gebashed sowieso zullen beweren dat matchen van componenten niet hoorbaar zal zijn. 

@Duclaasie Mmm. Zo kun je het ook zien ja. Ik denk dan weer: Schrikbarend, dat er meetbare verschillen zitten in dezelfde soort componenten, van hetzelfde merk en model. In al dat meetwerk zal ook veel tijd zitten.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ivan10 said:

@Duclaasie Mmm. Zo kun je het ook zien ja. Ik denk dan weer: Schrikbarend, dat er meetbare verschillen zitten in dezelfde soort componenten, van hetzelfde merk en model. In al dat meetwerk zal ook veel tijd zitten.


Dat er verschil in zit is heel normaal, je hebt altijd spreiding in een productie batch. Nauwkeurig produceren is ook veel moeilijker en duurder dan na de tijd de eindgebruiker laten matchen. Niet voor iedere toepassing is het namelijk van belang dat de onderlinge afwijking zo klein mogelijk is. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Duclaasie said:


Dat er verschil in zit is heel normaal, je hebt altijd spreiding in een productie batch. Nauwkeurig produceren is ook veel moeilijker en duurder dan na de tijd de eindgebruiker laten matchen. Niet voor iedere toepassing is het namelijk van belang dat de onderlinge afwijking zo klein mogelijk is. 

100 1e kwaliteit transistoren van 20 50 cent matchen, is ongeveer een middag werk....   

Edited by Tubejack
ze zijn iets duurder....
Link to comment
Share on other sites

Het matchen kost inderdaad veel tijd als je het goed wil doen.

Niet elk component heeft het zelfde thermische verloop, je zal een transistor dus over een bepaalde periode moeten monitoren om op de werkelijke waarde uit te komen.

Met geautomatiseerd matchen tijdens de productie kom je al een heel eind natuurlijk en kan je een grof onderscheid maken of iets een lage of juist een hoge waarde heeft.

Hoe nauwkeuriger je wil hoe duurder het wordt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Moderne klein signaal transistoren zoals de Fairchild KSA en KSC versies -uit dezelfde batch- hebben standaard al behoorlijk gelijke waardes. Als je er ook nog een stuk of 10 match, dan kun je met vintage audio -inclusief de eindversterker- al binnen 0,2dB nauwkeurig werken.  Terwijl ik verschillen van zeg van 0,5dB al moeilijk hoorbaar vind. 

temp-Image-BRJ6n-B.avif

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

On 20-12-2024 at 08:33, Tubejack said:

 

 

 

Fysieke media is uiteindelijk toch leuker ook voor de makers van de muziek.

Ik heb dit jaar weer flink ingeslagen op diverse beurzen +200 en zoek alleen nog de zeer exclusieve albums via Discogs vooral in het buitenland.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nooit gehoord van deze band: Gentle Giant.

 

https://gentlegiantband.com

 

kwam het tegen op Twitter. Een progressieve rockband uit de jaren 1970. Lichte Kayak herkenningsmomenten. Of oud-Chicago beetje met koper blazers. Klinkt goed. Beetje oud-Genenis maar niet met zo’n hoog energie gehalte. Leuk. Hun albums worden zo te zien opnieuw remixed door Steven Wilson of andere remaster specialisten. 
 

De band heeft maar 10 jaar bestaan tot en met 1980. Klinkt heel afwisselend. 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...