Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Duclaasie said:

IOp zich leuk geprobeerd, maar helemaal eerlijk is het niet 

Dat pretendeert de tester ook niet.  Maar het geeft wel te denken. Ikzelf, maak ook wel eens zoiets mee met b.v. condensatoren. Het verschil tussen sommige MKP condensatoren van 2..3€ en 20...30x duurdere is nauwelijks waarneembaar. Het verbaast me daarom niks dat ook in  dure phono trappen gewoon Wima wordt gebruikt.  

Het valt me op dat veel zelfbouwers alle aanpassingen die ze doen veelal beter beoordelen, je hoort bijna nooit, die hele dure condensator moet er weer uit, want die klinkt nergens naar. Er zijn veel feiten in audioland, en als een audiofiel ergens van overtuigd is, breng hem dan maar eens van het idee af. Wat dat betreft kan een beetje nuchterheid en zelfspot geen kwaad. Soms nemen we onszelf veel te serieus. Als je dit aan een non-audiofiel laat zien lacht die zich kapot!

1 hour ago, Tubejack said:

Dat pretendeert de tester ook niet.  Maar het geeft wel te denken. Ikzelf, maak ook wel eens zoiets mee met b.v. condensatoren. Het verschil tussen sommige MKP condensatoren van 2..3€ en 20...30x duurdere is nauwelijks waarneembaar. Het verbaast me daarom niks dat ook in  dure phono trappen gewoon Wima wordt gebruikt.  

Het geeft zeker te denken. Ik denk dan ook dat de verschillen minstens voor een deel worden veroorzaakt door waardes die toch net iets anders zijn dan bij de originele componenten. Zeker die ESR is wat dat betreft een parameter waar niet iedereen bij elco’s naar mijn idee voldoende bij stilstaat. 

On 11-4-2025 at 10:50, Duclaasie said:

Het geeft zeker te denken. Ik denk dan ook dat de verschillen minstens voor een deel worden veroorzaakt door waardes die toch net iets anders zijn dan bij de originele componenten. Zeker die ESR is wat dat betreft een parameter waar niet iedereen bij elco’s naar mijn idee voldoende bij stilstaat. 

Dat klopt ik hou daar al jaren rekening mee, bij het restaureren van vintage audio. De ESR probeer ik zoveel mogelijk gelijk te houden.  Ik gebruik  b.v. regelmatig Vishay 038 op plaatsen waar oude grijze Elna's zaten. Er is trouwens niets -dat bijzonder is- aan die Vishay's. De capaciteit is +/- 30% is meestal aan de zuinige kant, maar ze klinken m.i. precies goed.  

Edited by Tubejack
typefout