Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik zou ook een Rega Naia prefereren en voor de rest (*) van t geld leuke dingen doen

(*)  dik 2 ton

Edited by Duck-Twacy

Ter aanvulling: Heinz Fischer en Thomas Fischer (geen familie) hebben in 1981 het LS-merk opgericht. En in samenwerking met het Deense Peerless kwam hun eerste LS tot stand: de SN 2

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/fischer-fischer-sn2/2751294720-172-7897

Heinz verliet de firma in 1989 en ging verder met Car-hifi: de firma Audiotec Fischer die tot op heden ook nog steeds bestaat. 

https://www.audiotec-fischer.de/

Edited by Vinyl_Fuchs

• 2 weeks later...

Ik blijf het een opmerkelijk ontwerp vinden, actieve luidsprekers. Aan de ene kant proberen we alles te ontkoppelen vanwege microfonie en wat voor effecten dan ook, maar bij een actieve speaker stoppen we alles maar in die resonerende kast… Als de effecten van microfonie verwaarloosbaar zijn, dan maken we ons dus druk om niets, maar als dit effect wel hoorbaar is zal een actieve luidspreker nooit fatsoenlijk klinken. 

Vermoedelijk klinken actieve luidsprekers fatsoenlijk genoeg, voor velen, over smaak valt niet te twisten.

Vanuit technisch oogpunt snij je een interessant punt aan.

Anderzijds, in de meeste audiocomponenten zitten resonerende trafo's die onvoldoende mechanisch ontkoppeld zijn, van de bron tot en met de versterking, dus de invloed van resonantie van en door componenten vind in de hele geluidsketen plaats, en desondanks genieten we, het kan dus wel.

Ik denk dat de gevolgen van microfonie in hardware zwaar overdreven worden, met uitzondering van buizenapparatuur.

En een actieve speaker die homogeen klinkt is moeilijker te ontwerpen als een dito passieve speaker. Hoewel actief theoretisch superieur zou moeten zijn, moet ik de eerste homogeen klinkende actieveling nog tegenkomen. 

Ik ben het wel met Duclaasie eens. Puur vanuit flexibiliteit spreekt een actieve LS me niet aan. En veel last van microfonie heb ik nog nooit gehad.

Edited by carl

Oorzaak en effecten zie ik niet zo bij normale spullen. Effect misschien op buizen en platenspeler. Daarbij zou je toch ook iets van versmering moeten waarnemen lijkt me. 

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

Oorzaak en effecten zie ik niet zo bij normale spullen. Effect misschien op buizen en platenspeler. Daarbij zou je toch ook iets van versmering moeten waarnemen lijkt me. 

Met name kleine stuurbuisjes zijn inderdaad soms wat microfoon gevoelig. Tik er maar eens voorzichtig aan. Sommige buisje zijn daarom extra stevig geconstrueerd en hebben daar geen of nauwelijks last van.  Wat ook helpt is een zware metalen gesloten behuizing en je voor of phono versterker  uit de buurt houden van je luidsprekers.    

On 11-7-2024 at 13:29, Tubejack said:

Met name kleine stuurbuisjes zijn inderdaad soms wat microfoon gevoelig. Tik er maar eens voorzichtig aan. Sommige buisje zijn daarom extra stevig geconstrueerd en hebben daar geen of nauwelijks last van.  Wat ook helpt is een zware metalen gesloten behuizing en je voor of phono versterker  uit de buurt houden van je luidsprekers.    

Vandaar dat ik op mijn 6922 van die “rubberen” ringen heb zitten Jack.

2 hours ago, leobus said:

Tweede hands! Altijd een risico. Ik zou ze gewoon nieuw aanschaffen. Slechts 18000 euro. 
groet,

Leobus

Prachtige aanbieding, jammer dat je  ook nog een Powerbox nodig hebt.... Anders wist ik het wel....

On 12-7-2024 at 14:46, Tubejack said:

Ik heb daar geen ervaring mee @carl

Je meent het Jack. Doet zeker wat bij gevoelige buizen.