Jump to content

Welke muziek staat er nu op (deel7)


Seed7
 Share

Recommended Posts

Nu mijn nieuwste Brooklyn er is, kan ik eindelijk mijn ouwe Olive weer

beluisteren. Had wat cd's gekocht en erop gezet, maar nog niet kunnen horen. Nu Sonny Rollins in Holland, met Ruud Jacobs (bass) en Han Bennink  (drums)

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/02/sonny-rollins-in-holland-jazz-als-een-tornado-a4022332

 

Sonny-Rollins-Cover-Rollins-In-Holland.j

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Als LP zeker Seed. Toch vind ik juist de eerste nummers van dit soort groepen vaak erg goed. Anyway, anyhow and anywhere en cain’t explain zijn bijvoorbeeld fantastische nummers. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Toch vind ik juist de eerste nummers van dit soort groepen vaak erg goed. Anyway, anyhow and anywhere en cain’t explain zijn bijvoorbeeld fantastische nummers. 

Tjsa. Dit is iets dat me altijd weer opvalt. De kwaliteit van de "eerste" en dan de langzame teloorgang. Klopt niet helemaal natuurlijk. Voor die eerste is er al heel wat gebeurt. Maar het blijft opvallend dat de piek in een oeuvre dicht tegen het begin aan zit. Niet alleen in de muziek, beeldende kunst net zo. Niemand is twee maal avant garde. Weinigen weten zich te vernieuwen en toch niveau te houden.

Is het gek? Neen. De onbevangenheid van de jeugd. Je bent wild en je wilt wat en doet dat. En dan, langzaam komt de druk. De druk van het succes. Het weer moeten presteren. De eerste negatieve kritieken.

The Who is als "een simpel bandje" begonnen en is gegroeid (geen domme jongens). Heeft om zich heen gekeken. Heeft terug gekeken in de Engelse literaire geschiedenis. Heeft gecombineerd en al dat culmineert in Tommy. Na Quadrophenia is de vaart er wel een beetje uit.
In die tijd kregen bands nog een beetje de kans zich te ontwikkelen. Nu moet je er pats boem staan en scoren. Steeds opnieuw en continue.

Link to comment
Share on other sites

Je ziet dat natuurlijk in veel creatieve beroepen Seed. Als kunstenaar vestig je je pas als je de overgang kan maken van eendagsvlieg naar iemand met een meer constante productie. Dat vergt toch meer en andere kwaliteiten. Bij de beatgroepen uit die tijd zie je trouwens vaak dat hun eerste nummer het vaak moet hebben van een erg lekker in de oren liggend  “rifje” . Na een tijdje zijn al die lekker in de oren liggende rifjes wel op en komt er meer kijken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...