Jump to content

Welke muziek staat er nu op (deel7)

Seed7
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Seed7 said:

Stuurbaard Bakkebaard hebben op het label op de lp SB BB staan, vandaar mijn verwijzing daar naar.... :rolleyes:. SBB is echt iets anders B).

On 12-7-2022 at 20:13, Roots said:

Heel chaotisch.. Het gaat meer om veel geluiden dan om muziek.

Waar begint muziek, of waar houdt ze op? Het klinkt soms chaotisch maar is wel bewust gemaakt. Er is bewust gekozen om de klikje piepjes etc. op die plaats te laten horen, er zit wel degelijk structuur in. Er wordt binnen een bewust geschapen kader gewerkt. Net zoals John Cage dat deed met dobbelen, kans en I Ching binnen een set met regels. "Markov chains" zijn ook zoiets, regel sets waarbij kans bepaald welke kant het op gaat.

De plaatjes is zijn texturen die ik met dergelijke regels heb gemaakt.

markov_scene.jpg.9a9c1b0ee9c4ff00216edaa815eae5c3.jpgdomino2.jpg.e9e5247526b55653faf3f6194c065e81.jpg

Edited by Seed7

Je hebt wel gelijk Seed...Alleen mijn brein schiet te kort in al die informatie..Ik heb wel geleerd om een PLC programma te schrijven om een "complex"  koelprogramma te programmeren....Wat is er ineens mis met muzieknoten?🎼

13 hours ago, Roots said:

Wat is er ineens mis met muzieknoten?🎼

Ze zijn niet meer geschikt om dingen uit te drukken die we met elektronische/digitale instrumenten kunnen maken. Of zelfs maar het ouderwets knippen en plakken van audio-tape. Verder niets.

Edited by Seed7

37 minutes ago, Seed7 said:

Ze zijn niet meer geschikt om dingen uit te drukken die we met elektronische/digitale instrumenten kunnen maken. Of zelfs maar het ouderwets knippen en plakken van audio-tape. Verder niets.

Tja... muziek is emotie. Wanneer je ALLES vast gaat leggen in een muzieknotificatie  is dat weg. Een nieuwe registratie heeft dan ook geen zin meer. Die wordt toch precies hetzelfde als de vorige.

11 hours ago, Seed7 said:

Je hebt helemaal gelijk Seed...Soms worden de mooiste creaties..Grooves.. Uitgevonden op zolderkamertjes en ze kunnen geen noot lezen.

Dat 2e plaatje zie ik wel structuur in, maar er zal geen muzikant zijn die dat vanaf papier kan naspelen.

Edited by Roots
noot

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Tja... muziek is emotie. Wanneer je ALLES vast gaat leggen in een muzieknotificatie  is dat weg. Een nieuwe registratie heeft dan ook geen zin meer. Die wordt toch precies hetzelfde als de vorige.

Is de emotie anders als je een opname voor een tweede keer beluisterd? Of voor de tiende keer? Doordat men in het verleden muziek niet anders kon vastleggen is de traditie (zie sig) ontstaan om dingen steeds opnieuw uit te voeren. Niet voor de muzikanten maar voor het publiek.

Sinds het ontstaan van de Musique concrète (een arbitrair beginpunt) is heruitvoering moeilijk tot onmogelijk geworden. We moeten het doen met de bestaande opname, of onze herinneringen aan een eenmalige live uitvoering. Helemaal als we naar het begin van de "granulaire synthese" gaan waar de opname letterlijk verknipt en opnieuw geplakt wordt. In de modernste versie hiervan is er wel muziek notatie, echter heel anders. Het is de broncode van het programma geworden.

Je kunt synthesizers van voor tot achter programmeren op je eigen pc of telefoon en elke parameter ligt vast. Voor variatie kun je deterministische toevalsgeneratoren gebruiken waardoor ook het aspect kans reproduceerbaar is geworden . Situatie x y z levert altijd het zelfde resultaat, varieert een van de parameters dan is het resultaat ook anders, maar wel afhankelijk van en reproduceerbaar voor die parameters. Kies je een andere 'seed' voor je generator dan zal de uitkomst voor x y z anders zijn.

Of je gebruikt stochastische toevalsgeneratoren (b.v. witte ruis), waar de uitkomsten nooit het zelfde zijn voor x y z.

Wat muziek uit het wikipedia artikel:

Eigenlijk zocht ik twee andere dingen van Kagel toen ik Rrrrr, hierboven, weer tegen kwam. Heb ook gevonden wat ik zocht. Naar aanleiding van noten, bij het eerste stuk schrijft Kagel

Each instrumental part of this work was composed like a solo line. However, the parts were put together as a full score, written in more or less normal notation. Other versions of the work are also possible, using any number of players from two to twenty-two, in every combination of instruments drawn from the original scoring. These reduced versions are entitled "Chamber Music for Renaissance Instruments". The concept of an ad hoc orchestra made up of whatever instruments are available--in accordance with the performing practice of the Renaissance period--is here taken literally, so that a degree of variation is possible which cannot be foreseen by the composer.

Er zijn wel noten, maar de weg die bewandeld wordt is afhankelijk van de aanwezige muzikanten/instrumenten. Andere samenstellingen leveren andere muziek op.

Bij het tweede stuk :

"Blue's Blue is billed as 'a musico-ethnological reconstruction, for four players"

Wat moet je doen als er geen "noten" meer zijn, of dat de instructies onbegrijpelijk zijn geworden (een dode taal)? Een reconstructie maken op basis van wat je op andere manieren te weten komt?

Edited by Seed7

•  
On 14-7-2022 at 11:15, Hans van Liempd said:

Seed7:

Is de emotie anders als je een opname voor een tweede keer beluisterd? Of voor de tiende keer? Doordat men in het verleden muziek niet anders kon vastleggen is de traditie (zie sig) ontstaan om dingen steeds opnieuw uit te voeren. Niet voor de muzikanten maar voor het publiek.

Sinds het ontstaan van de Musique concrète (een arbitrair beginpunt) is heruitvoering moeilijk tot onmogelijk geworden. We moeten het doen met de bestaande opname, of onze herinneringen aan een eenmalige live uitvoering. Helemaal als we naar het begin van de "granulaire synthese" gaan waar de opname letterlijk verknipt en opnieuw geplakt wordt. In de modernste versie hiervan is er wel muziek notatie, echter heel anders. Het is de broncode van het programma geworden.

Je kunt synthesizers van voor tot achter programmeren op je eigen pc of telefoon en elke parameter ligt vast. Voor variatie kun je deterministische toevalsgeneratoren gebruiken waardoor ook het aspect kans reproduceerbaar is geworden . Situatie x y z levert altijd het zelfde resultaat, varieert een van de parameters dan is het resultaat ook anders, maar wel afhankelijk van en reproduceerbaar voor die parameters. Kies je een andere 'seed' voor je generator dan zal de uitkomst voor x y z anders zijn.

Of je gebruikt stochastische toevalsgeneratoren (b.v. witte ruis), waar de uitkomsten nooit het zelfde zijn voor x y z.

Het wordt hier vaak gezegd: "muziek is emotie" maar het betekent helemaal niks. Met evenveel recht kan men zeggen "kleur is emotie" en ook dan weet je nog helemaal niks van kleur. 2+2=4 en omkeerbaar is 4 ook gelijk aan 2 +2. Maar is emotie muziek? Er is zat muziek die helemaal niet op emotie gericht is maar bijv. op virtuositeit. Of emoties worden aangesproken door of uitgedrukt in muziek, dat is afhankelijk van de toehoorder en cultureel bepaald. Maar dat gaat precies zo op voor een schilderij. Of literatuur.

@Seed7. Ik moest wel een beetje lachen om bovenstaande bijdrage. Ik vraag me af of iemand er iets van begrijpt, ik in ieder geval niet.

Dat voor de komst van het notenschrift alle muziek eenmalig was, is uiteraard niet waar. Massa's musici hebben totaal geen notenschrift nodig om muziek te herhalen, die hebben aan hun oren genoeg. Dat is nu niet anders dan vroeger.

Bovendien, in de uitvoering van muziek (al of niet geschreven) speelt mode een grote rol. Tegenwoordig wil het publiek liefst zo strak mogelijk aan het geschrevene vast houden maar daarvoor was de voorkkeur van het publiek dat geschreven muziek niks anders was dan de aanleiding voor improvisatie.

Edited by Kraus vonBentinck

Zie je verkeerd Kraus. Muziek wordt altijd gemaakt("geschreven") uit emotie, gevoel..Of je nou met tranen in je ogen zit of kwaad bent, of blij.

Dat veel popmuzikanten geen bladmuziek voor hun neus hebben is gewoon omdat ze het niet kunnen lezen.

Ik had als drummer mijn notitieboekje altijd voor me liggen, vooral voor de intro's...Er stond dan: padapada baam bam prrr psssst🤭 Ofzo en dan wist ik het weer.

Ik ga er straks voor zitten om Seed zijn mooie bijdragen door te nemen.

24 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat voor de komst van het notenschrift alle muziek eenmalig was, is uiteraard niet waar.

dat heb ik niet geschreven of bedoeld. Niet duidelijk dus. De enige manier om muziek te herbeleven was om die opnieuw te spelen omdat er geen opnamen gemaakt konden worden. Da's wat ik met vastleggen in de eerste alinea bedoelde.

[...] is emotie [...]

schoonheid is een emotie. De kracht van de emotie bepaald de mate van schoonheid. Die staat los van mooi en lelijk. De emotie schoonheid kan zowel positief als negatief zijn. Mooi en lelijk zou je kunnen zien als de "polariteit" van de emotie. Kunst zou dan een vorm van het manipuleren van die emotie kunnen zijn, in sterkte en richting. Dat kan met beeldende kunst, muziek, dans, toneel. Muziek is iets ons dat ons diep kan raken, misschien wel meer dan andere kunstuitingen, bekend voorbeeld (ik heb er hele pubs vol met stoere rugby spelers bij zien janken):