Jump to content

Welke muziek staat er nu op (deel7)

Seed7
 Share

Recommended Posts

19 hours ago, Ivan10 said:

Ik had ook nog nooit van de artiest gehoord totdat Cock het bij een demonstratie draaide. Bijzondere artiest. 

Ik heb hem (Andreas Vollenweider dan hé B)) live in 1983 Vredenburg gehoord omdat ik toen wel onder de indruk van hem was. Dat was toen een beetje in mijn Jazz-rock tijd en draaide toen in mijn set met elektrostaten van Solosound met de Lange Lijs als transmissielijn voor het laag. Ik zal hem binnenkort weer eens gaan draaien, maar moet eerst de kamer afgeschilderd hebben.....:o :D.

Wat ik me afvraag is of er actief op passief geluisterd word. Gaan jullie in een zetel zitten of speelt de muziek eerder op de achtergrond?

Hier staat gans de dag muziek te spelen en dat kan radio zijn of een afspeellijst. Als ik een nummer hoor op de radio dat ik leuk vind Shazam ik het en zet het in mijn Qobuz playlist.  Wat ik wil zeggen dat het in mij geval redelijk zinloos is om hier nummers of artiesten te vermelden, mijn dagelijkse lijst zou erg lang zijn.

2 minutes ago, Bloom said:

Als ik hier iets plaats, gaat het om muziek waar ik met aandacht naar luister en niet om "muzikaal behang".

Toch heb ik al veel mooie muziek ontdekt via "muzikaal behang" en dan later er rustig naar luister. Ik denk dat eender welke vorm van muziek genieten prima is en ik geef toe, vaak is het keihard genieten van muziek in de wagen.

3 hours ago, Bebatoli said:

Wat ik me afvraag is of er actief op passief geluisterd word. Gaan jullie in een zetel zitten of speelt de muziek eerder op de achtergrond?

Ik heb nooit achtergrond muziek. Niet bij het lezen, niet bij het autorijden, niet als ik actief met de pc bezig ben (buiten naar muziek zoeken en luisteren). Muziek luisteren is voor mij een bewuste activiteit, geen behang. Net zo als kijken naar film of tv of beeldende kunst dat voor me is. Een artiest verdient op z'n minst een beetje bewuste aandacht voor het werk.

Hier staat ook de hele dag muziek aan. Geen afspeellijsten, maar internetradio. En dan wordt ik er soms zó door gegrepen dat ik mijn bezigheden of niet-bezigheden dan écht onderbreek en gaattie een stukkie harder. En óf ik het die muziek al óf het is een potentiële aankoop-kandidaat. Eerst checken op Spotify en dan weet ik het wel.

Dat een artiest aandacht voor zijn werk mag krijgen vind ik dat dat in die zin ook gebeurd als ik een plaat opzet. Die luister ik dan áltijd af, mijn lief weet dat al: o ja, drie kwartier hé, een heel plaatje :wub:. Ik vind een album wel een werkstuk waar als zodanig veel energie in is gestoken: welke nummers sluiten mooi op elkaar aan en valt er juist één van de betere af voor een album? Kill your darlings... Ik ben dus niet van het "zappen"....

Roon heeft ook zo een functie met radio, waarbij het een mogelijkheid geeft om een genre te kiezen, maar dat verloopt wel eens een beetje, maar kan dan ook leuke verrassingen geven.

En dan krijg je ook leuke effecten waarbij de volume knop wordt opgezocht om wat meer volume te krijgen.

Vandaag dan weer Charlie Haden met Keith Jarrett, bestond blijkbaar al een poosje.

Edited by HansP

2 hours ago, HansP said:

Vandaag dan weer Charlie Haden met Keith Jarrett, bestond blijkbaar al een poosje.

Een hele tijd ja. Jasmine en Last Dance. Ver daar voor speelden ze al samen met Motian in een trio. Opvallend dat als je de bas aan de piano toevoegt, je in een ruk een stuk dichter bij het jazz idioom zit dan Jarret solo.

(Het gaat niet zo goed met Jarret, ziek)