Jump to content

Welke muziek staat er nu op (deel7)

Seed7
 Share

Recommended Posts

cGVn.jpeg
Het was al lange tijd aangekondigd dat het album van Joe Jackson-Body and Soul opnieuw uitgebracht zou worden op 180 gram en 45 toeren. Mijn geduld werd danig op de proef gesteld, want de release werd meerdere keren uitgesteld.  Het zou iets bijzonders worden wat betreft geluidskwaliteit, zo werd mij verzekerd door een bevriende insider.
En dat is het zeker. Wat een mooie LP. Een zeer mooie persing van RTI en remastered door Kevin Gray. Niet goedkoop en ik schrok zelfs van de prijs (wat ik niet gauw doe). Maar nu ik het beluisterd heb vind ik het zeker de moeite waard om zo diep in de buidel te moeten tasten. In een direct vergelijk met de andere persingen (NL, DLD, USA) die ik ook heb, overstijgt deze remaster ze allemaal.
https://www.interventionrecords.com/records/body-and-soul-180g-lp/

Edited by audiofreak

@audiofreakJa dat is erg leuk als zo'n mooie uitgave goed bevalt. Gefeliciteerd er mee.

Ik heb op het moment ook zo'n ervaring met de zojuist binnen gekomen box met Beethoven's 9 symfonieën van Karajan in de uitvoeringen zoals in 1961 en 1962 opgenomen met de Berliner Philharmoniker. Ik heb de uitvoering van het Residentie orkest in de nieuwe zaal in Den Haag nog vers in het geheugen en de nu 60 jaar oude uitvoering thuis klinkt bijna net zo meeslepend en vitaal al kan tegen de concertzaal uiteraard helemaal niks op. Maar toch...

Dit filmpje betreft een 10 jaar latere uitvoering waarvan sommigen zeggen dat het meer Karajan is en de uitvoering meer overeenkomt met zijn ideaal met een orkest dat inmiddels helemaal naar zijn hand is gezet maar waarvan anderen beweren dat het weer te gekunsteld, minder spontaan is dan de eerste (en de beste?) uitvoeringen en waarvan weer anderen beweren dat alles wat Karajan aanraakt verpest wordt door zijn gemanierde manier van doen en zijn alles overheersende ijdelheid en verwaandheid.

Overigens was Karajan een doorgewinterde audiofiel die zo gauw er weer een verbetering in de opnametechniek kwam, gewoon alles weer opnieuw op nam. Ik zie in hem wel een zekere overeenkomst met Paul Simon, die ook persoonlijk de verantwoording neemt voor elk nootje in de studio dat uiteindelijk bij de consument terecht komt. Waren alle artiesten maar zo.