René N. Posted 31 augustus 2020 Report Share Posted 31 augustus 2020 2 hours ago, Sodejuu said: René, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Het zijn prima speakertjes. Dank, morgen maar eens goed testen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 13 hours ago, Sodejuu said: Hier wordt morgen zo'n ding afgeleverd: Maken mooie dingen bij Lindemann. Die Phono van ze is heel fraai. Had ik het een tijd geleden niet over "modulair"? Alles de zelfde afmeting, alle gaatjes op de zelfde plek, je zou dus een grote frontplaat kunnen maken en daar al die losse kastjes aan vast schroeven. Enige "probleem" is dat die kastjes voor horizontaal gebruik zijn en niet voor verticaal. Dat laatste lijkt mij ook al handiger bij losse componenten, dan kun je ze naast elkaar zetten ipv een wankel stapeltje maken. (zelfde voor Graham Slee en vele anderen die op basis van die alu-extrusie-profielen werken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 (edited) On 5/3/2020 at 7:35 PM, Sodejuu said: Nieuwe DAC. De ouwe was nog wel goed, maar ik had zin om deze eens uit te proberen. Hij meet iig erg goed https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/ (3e in de lijst https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/ ) Mijn toekomstige nieuwe aanwinst is n Roksan Caspian M2 (moet m nog ophalen) Vind m er eigenlijk een beetje raar uitzien Edited 1 september 2020 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 21 hours ago, René N. said: Dank, morgen maar eens goed testen..... Welke luidsprekers zijn dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 Lijkt een beetje op AR Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 Dynaco A25X Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 Met zo'n variovent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 september 2020 Report Share Posted 1 september 2020 23 hours ago, René N. said: Dank, morgen maar eens goed testen..... Ik heb ze zien staan Scanspeak right? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 Dit is wel interessant. Geen basreflex, blijkbaar: https://www.stereophile.com/content/dynaco-25-loudspeaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 Yep, leuk stukje, zal ik straks even helemaal lezen. Maar dit roept Cock al járen, dit zijn superspeakers. Alleen, tja, ze "zien er niet uit", zijn niet imposant groot, ze zijn niet mooi DUS kan het niet klinken . Maar dat maakt mij niet uit (en de huidige bezitters ervan óók niet), wij weten nú wel hoe iets goeds klinkt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 10 hours ago, Duck-Twacy said: Met zo'n variovent Variovent was Dynaudio, zo'n draaibaar ding om de weerstand te kunnen regelen. Een aantal Dyaudio laag weergevers waren eigenlijk onbruikbaar zonder zo'n ding (mid-eind jaren 80) Algemeen, aperiodisch gedempt. Da's wat je krijgt als je een 'sok' in de basreflexpijp stopt, alleen is die dan verkeerd afgestemd. Aperiodisch gedempt is een gedempte poort in combinatie met de juiste hoeveelheid dempingsmateriaal in de kast. Seas levert nog steeds een hele mooie kit op basis van de ideeen achter de Dynaco(s) Ultra simple ontwerp. Geen filtering van de mid-laag unit en de grote tweeter komt er vroeg in. Het is wel grappig dat je dit systeem nog steeds ziet en ook weer in nieuwere ontwerpen. Net zo als de passieve woofer een come back lijkt te maken ter vervanging van de pijp. Die Seas laagweergever lijkt me ook wel een mooie voor een grote gesloten kast Qts 0.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 (edited) Je hebt gelijk, Dynaudio had de variovent. Wat ik er altijd begrepen van heb is dat het help om het impedantie verloop te temperen en de Qtc te verlagen, maar dat het verder een kwestie van proberen is (omdat er geen reken modellen bestaan). Ik heb er zelf wel eens aan zitten denken voor mn gesloten baskasten (Qtc is ongeveel 0,82). Maar ik kan t niet over mn hart krijgen om een gat in de 40 mm dikke behuizing te zagen... Linkje toegvoegd http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/ Edited 3 september 2020 by Duck-Twacy linkje erbij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 (edited) Er zijn nogal wat verschillende types A25 geweest. Ik heb zelf een setje A25. De speaker waarover bovenstaand relaas gaat. Crossover bestaat uit een enkele bipolaire elco van 5µF en een 5-tal voorschakelweerstanden van 2R2, schakelbaar middels een 5 standenschakelaar op de achterzijde. Seas units, een 10" mid/laag en een 1.5" tweeter. De ventilatie zit onder de woofer Vervolgens heb je de A25X (die René heeft). Zo ver ik heb weten te achterhalen zitten hier echter Scanspeak drivers in (10" en 1.5") en de ventilatie zit boven de tweeter. Crossover wordt hier gevormd door een 8µF bipolaire elco (bij René vervangen door een 8µ2 Jantzen cap) en een 5-tal voorschakelweerstanden van 2R2, schakelbaar middels een 5 standenschakelaar op de achterzijde En dan is er nog een A25XL. Een goede kennis van mij heeft dat type. Die heeft weer Seas drivers van 10" en een 1" tweeter (kleiner dus). Het filter is een bipolaire cap van 8µ met 3 voorschakelweerstanden van 3R3 via een 3-standen schakelaar te kiezen. De ventilatie zit weer onder de woofer Edited 2 september 2020 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 Vandaag ff aan het nieuwe "digitale" streaminggeluid moeten wennen. Eruit gingen de Logitech Squeezebox Touch en de YBA Design WD-202 DAC. Daarvoor in de plaats zijn de Lindemann Limetree Bridge en de Topping D90 DAC gekomen. Het klinkt allemaal nauwkeuriger. Oplossing en plaatsing zijn heel erg goed, maar het is ook wel wat klinischer. Het klinkt minder "romantisch" dan voorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 22 hours ago, Duck-Twacy said: Hij meet iig erg goed https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/ (3e in de lijst https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/ ) Mijn toekomstige nieuwe aanwinst is n Roksan Caspian M2 (moet m nog ophalen) Vind m er eigenlijk een beetje raar uitzien Dat zijn prachtig klinkende versterkers. Ze winnen idd geen designprijs, maar ze maken dat ruimschoots goed in goede klank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 Dat hoopte ik ook. Een merk dat zulke lelijke versterkers maakt, maar nog steeds bestaat, moet wel goed zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 2 minutes ago, Duck-Twacy said: Dat hoopte ik ook. Een merk dat zulke lelijke versterkers maakt, maar nog steeds bestaat, moet wel goed zijn Of het is Engels (of allebei ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 2 september 2020 Report Share Posted 2 september 2020 (edited) Mijn nieuwste aanwinst(en) zijn twee RCA-pluggen inwendig door Cock voorziet van een correcte weerstand om de afsluitweerstand van mijn stepup aan te passen. Prijstechnisch de beste aanwinst ooit. Weg scherpe randen en irriterend/opdringerig hoog. Wat een rust ineens en heerlijk nu om naar analoog te luisteren. Edited 2 september 2020 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 5 september 2020 Report Share Posted 5 september 2020 (<klik!) Wharfedale Dovedale 3 uit 1971. Zonder frontjes omdat de kat die kennelijk als krabpaal heeft gebruikt maar ze zouden nog perfect spelen. Tja, voor 50 euro wil ik ze wel gaan afhalen en eens reviseren. Een vriend van mij heeft een stel staan en dat klinkt echt fantastisch. Technische specificaties: https://www.radiomuseum.org/r/wharfedale_dovedale_3.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 september 2020 Report Share Posted 6 september 2020 Wharfedale... daar weleens geweest in Warfedale? Prachtige omgeving. Heb zelf een paar Wharfedale Denton speakers gehad, maar bonken dat ze deden! Wist niet dat Wharfedale naar een plek genoemd was, tot ik er liep. https://en.wikipedia.org/wiki/Wharfedale Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bracco Posted 6 september 2020 Report Share Posted 6 september 2020 @mumsoft, Dan maar eens naar de Wharfedale Linton Heritage 85 luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2020 Report Share Posted 7 september 2020 Tja, wie weet. Heb nu de hele benedenverdieping vol staan met Celestion, en boven ga ik niet meer experimenteren. Die Wharfdale Denton's waren mijn eerste speakertjes, en dat ze wat 'bonkten' ontdekte ik pas toen ik ze verving. Inzicht komt met de jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 september 2020 Report Share Posted 8 september 2020 (edited) Zoeen is nu naar mij onderweg vanuit Singapore. https://www.denafrips.com/ares Als ie er is "moet ie de strijd aan gaan" met de Topping D90. Edited 8 september 2020 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 september 2020 Report Share Posted 8 september 2020 Zo je hebt er zin in. Dat zijn wel 2 verschillende werelden. Ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 september 2020 Report Share Posted 8 september 2020 1 hour ago, Sodejuu said: Zoeen is nu naar mij onderweg vanuit Singapore. https://www.denafrips.com/ares Als ie er is "moet ie de strijd aan gaan" met de Topping D90. Nice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts