Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV


dhfreakie
 Share

Recommended Posts

9 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

kwaliteit wordt helaas tegenwoordig niet meer altijd met een grote K geschreven en zelfs dure producten kunnen veelal niet meer tippen aan de duurzaamheid van hun voorgangers.  

 

Dat is natuurlijk niet helemaal zo maar voor apparatuur als een AVR daar ben ik het wel met je eens.

Maar merken als Line Magnetic of Trafomatic bouwen toch wel redelijk bulletproof.

Punt is natuurlijk dat de goede vintage dat vroeger ook wel was maar ook toen al wel aan de bovenkant van de markt zat kwa prijs.

De spullen die nu in grote series gemaakt worden zijn niet veel beter of slechter dan het grote serie werk van weleer.

 

Link to comment
Share on other sites

Met nieuwe componenten bouwen is voor iedere fabrikant een afweging tussen wat betaalbaar blijft en redelijk van klank is. Als je alleen de top componenten erin zou zetten dan wordt het consument technisch onbetaalbaar. Zeker omdat een fabrikant moet verdienen, de distributeur, en de winkel. Tel er nog eens transportkosten en belasting bij. Je ziet dit terug in de Marantz Premium series. Goede componenten worden afgewisseld met minder goede. Ik heb onlangs een paar oude Sansui versterkers gekocht, als ik zie wat erin zit, dat zou je in deze tijd snel op een aantal duizenden euro's uitkomen. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Dat er nog steeds kwalitatief goede spullen gemaakt, ben ik met je eens. Maar bijv. een premium Marantz versterker gaat het echt geen 40 jaar volhouden. Voorbeelden bij reparateurs te over.

Maar Marantz is voor mij allang geen High end merk meer maar gewone consumenten zooi, precies de AVR waar ik het eerder over had.

Ze zijn wat dat betreft echt wel minder mooie apparatuur gaan maken.

Je zult het wat dat betreft toch echt bij andere fabrikanten moeten zoeken die die kwaliteit nog wel bouwen.

Die zijn er gerust nog wel te vinden. 

Link to comment
Share on other sites

Er zijn in het verleden zoveel mooie producten gemaakt die het de moeite waard maakt om aan te schaffen.
De grote merken zijn inmiddels weer dik aan de prijs,maar mits in topstaat is het genieten en de waarde daalt niet zo snel als bij nieuwe consumenten electronica.
Ik vind trouwens e500 voor  een goed product niet duur.
Mijn Luxman l507s die inmiddels 22 jaar oud  en 5 jaar in mijn bezit kocht ik voor e1000,daar maak ik nu minimaal e1500 van bij verkoop,om over Ebay prijzen maar te zwijgen.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Seed7 said:

Aan audioapparatuur zijn altijd twee aspecten, geluidskwaliteit en bouwkwaliteit. Dat laatste is nog subjectiever dan het eerste. Simpel gesteld, een Mani heeft geen front van 21,643 mm dik aluminium en de printplaten zijn niet van teflon met goud opgedampte sporen.... De klant luistert nu eenmaal met de ogen.

 

Dat heb je toch helemaal niet nodig?  Net als accu-gebufferde phono-trappen. etc. Objectieve metingen laten zien dat het moeilijk is, om dit te evenaren, ongeacht de prijs. Ik heb eerder gemeld een phono-trap moet m.i. niet "klinken",  ik ben ook dwars van allerlei subjectief geneuzel.  Zaken zoals "emotie" dat moet door de muziek komen, niet door de apparatuur.  Anders blijf je "snotteren".  

 

Wat bouwkwaliteit betreft, voor $149 ziet het er zeer netjes uit.  Wat levensduur betreft is het afwachten, maar ik verwacht gezien de kwaliteit van de gebruikte onderdelen dat het een jaar of 10 mee kan. Gaat het eerder stuk pech. Met deze lage prijs is er m.i. geen man of vrouw over boord.  🙋‍♂️

    

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hey Tubejack,

 

Vooropgesteld dat termen sowieso door de één zus en door de ander zo kunnen worden opgevat en dat er dan ook nog eens in die subjectiviteit er vage termen zijn als ‘muzikaal’ en ‘emotie’ die eigenlijk helemaal niets zeggen. Ik stond er lange tijd ook nuchter in zoals jij. Maar ik heb door de jaren toch doorgekregen dat een set in minder mate of meerdere mate dingen goed doet of niet. En juist mijn huidige set brengt zaken veel beter over dan mijn vorige set. Maar eigenlijk moet je zeggen de set die het minst verandert. Er zijn dus sets die wél iets veranderen en dan er een wat zakelijk geheel van maken. Er zijn in mijn ogen wel sets die meer zakelijk klinken en juist sets die beter de emotie overbrengen. Onder andere daarom moet je mijn inziens ook wat langer met een set onder één dak zitten en luisteren om goed door te krijgen wat die doet. Ook op allerlei andere gebieden. Misschien zijn er wel meer hier die dit ervaren hebben en die verschillen wat beter kunnen omschrijven. Ik heb vandaag niet mijn beste dag. 
 

Maar even los van alles: feli met je nieuwe aanwinst.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Gaat het eerder stuk pech. Met deze lage prijs is er m.i. geen man of vrouw over boord.

Wel dus. Het is precies die instelling die mede debet is aan de wegwerpcultuur.

 

Mijn Translator Heliodoors, meer dan 30 jaar oud. 1x de schuimrand laten vervangen. Toen het chassis ontworpen is was al bekend dat het foam vergaat. Slecht ontwerp maar gelukkig goed te repareren. Het zelfde verhaal voor de Zingali's, iets minder oud. Canton 45 jaar oud, nooit een probleem gehad.

 

Musical Fidelity A100. Binnen 10 jaar 3x maal gerepareerd, solderingen van de trafo lieten los. Slecht ontwerp gecombineerd met slechte fabricage. Nu komen er alleen maar fluittonen uit. Algehele revisie, ca. 2x de nieuwwaarde, staat dus stof te verzamelen.

 

Onkyo AV. Verkeerd soort soldeer gebruikt in de fabricage. Is met de juiste middelen te repareren of kapot te maken. Het is een gok. een specialist kan "reballen", maar dan moet wel eerst het merendeel van de print kaal gehaald worden.

 

Denon AV, komt na 7 jaar geen geluid meer uit.

 

Diverse CD spelers, binnen 10 jaar halen ze het einde van een CD niet meer. Vervangende delen zijn duurder dan een nieuw prul. Het mechanisch en optisch-mechanische deel van al die dingen is gewoon slecht ontworpen.

 

Graaf GM20, eigenlijk is het onzinnig dat er niet standaard een goed toegankelijke mogelijkheid is om af te regelen en te controleren. Zeker omdat de instellingen kritisch zijn. 2x blauw vuurwerk in de buizen. In een aantal opzichten een slecht ontwerp.

 

Samsung TV, binnen 6 jaar kleurvlekken.

 

Ortofon, diverse door hun hoeven gezakte elementen, waaronder 2x een Jubilee.

 

Inkjetprinters, breek me de bek niet los...

 

De lijst is nog veel langer, het is om hopeloos van te worden. Alleen luidsprekers lijkt een lang leven beschoren.

 

Een mooi voorbeeld van het hele wegwerpgedoe, de handzaag. Een simpel ding. Tegenwoordig met geharde tanden zodat de zaag langer scherp blijft, wel tot 5x. Die zaag is echter niet na te scherpen en gaat dus de vuilnisbelt op. Die van mijn overgrootvader is wel na te scherpen. Dat doe ik dan ook trouw. Gaat al meer dan 100 jaar mee.

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Seed7 said:

De lijst is nog veel langer, het is om hopeloos van te worden. Alleen luidsprekers lijkt een lang leven beschoren.

 

Mooie post Seed7. Ik ben eigenlijk tweedehands gaan kopen omdat je meer hebt voor dezelfde prijs. Ik ben er nu heel blij mee, met veranderde inzichten en de wegwerpmaatschappij van tegenwoordig. Gelukkig heb ik nu aardig wat vintage in huis, of is het inmiddels geworden :D. En dan liever laten repareren dan een nieuwe kopen. Zo heb ik nog steeds een mooie B&O tv met, jawel, een beeldbuis.... Wellicht niet meer van deze tijd vanwege het stroomverbruik, maar ik weiger hem weg te doen. Ook natuurlijk om de mooie kwaliteit van het beeld. Nog wel met scartkabel en daardoor wellicht een gedwongen einde aan de levensduur, maar hij doet het nog :rolleyes:.

 

En wegwerp? Ik had een mooie flatbed scanner van Epson, na 5 jaar kon die naar de schroothoop omdat die door de updates van besturingsprogramma's niet meer draaide. Ik was daar toen zó kwaad over.... Gelukkig heb ik nu een mooie scanner app op de telefoon, voor de meeste dingen meer dan genoeg. Maar dat was toen voor mij een eye opener....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Graaf GM20, eigenlijk is het onzinnig dat er niet standaard een goed toegankelijke mogelijkheid is om af te regelen en te controleren. Zeker omdat de instellingen kritisch zijn. 2x blauw vuurwerk in de buizen. In een aantal opzichten een slecht ontwerp.


Het ontwerp van de GM20 werd vanaf het begin steeds verbeterd. Zo kwamen er speciale koperen bussen waarin iedere buis-pin vast zit. Simpelweg omdat anders de solderingen konden smelten. Dat een GM20 een bijzonder ontwerp is staat vast. Maar daarom klinkt hij ook zo goed. Inregelpunten erin laten zetten is vrij gebruikelijk bij de GM20. Als ze er al niet inzitten zoals bij mijn Modena’s. De problemen komen pas als je niet goed omgaat met het apparaat.
 

Bijvoorbeeld als je er zomaar 6c33c buizen, EF184 buizen of E88CC buizen in gaat stoppen. Of als je bias te hoog staat, of als je helemaal niets afregelt tot het apparaat begint te protesteren. Of je buizen niet goed ingebrand zijn. Of als je apparaat nog op tien ampere gezekerd is. Of … één van die andere tien ‘of’s’.
 

Het is wel een liefhebbers apparaat en geen plug and play. Ik meet mijn Modena’s iedere maand even om te weten of bias en offset nog helemaal goed zijn. Kwartiertje werk. Beiden inderdaad heel belangrijk en een eventueel verloop zegt ook iets over de buizen. 


Als je weet hoe je met een GM20 moet omgaan dan is er helemaal niets aan de hand. Een 6c33c die aan het einde komt meldt zich dan langzaam en je hebt voldoende tijd om het apparaat uit te zetten. De importeur heeft een enorme hoeveelheid kennis van deze apparaten.

 

En nogmaals wat je ervoor terugkrijgt. Mijn Modena’s gaan nooit meer de deur uit. Ja er bestaat zoiets als de laatste versterker.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Mediator said:

Hey Tubejack,

 

Vooropgesteld dat termen sowieso door de één zus en door de ander zo kunnen worden opgevat en dat er dan ook nog eens in die subjectiviteit er vage termen zijn als ‘muzikaal’ en ‘emotie’ die eigenlijk helemaal niets zeggen. Ik stond er lange tijd ook nuchter in zoals jij. Maar ik heb door de jaren toch doorgekregen dat een set in minder mate of meerdere mate dingen goed doet of niet. En juist mijn huidige set brengt zaken veel beter over dan mijn vorige set. Maar eigenlijk moet je zeggen de set die het minst verandert. Er zijn dus sets die wél iets veranderen en dan er een wat zakelijk geheel van maken. Er zijn in mijn ogen wel sets die meer zakelijk klinken en juist sets die beter de emotie overbrengen. Onder andere daarom moet je mijn inziens ook wat langer met een set onder één dak zitten en luisteren om goed door te krijgen wat die doet. Ook op allerlei andere gebieden. Misschien zijn er wel meer hier die dit ervaren hebben en die verschillen wat beter kunnen omschrijven. Ik heb vandaag niet mijn beste dag. 
 

Maar even los van alles: feli met je nieuwe aanwinst.

 

Het is volgens mij  simpel.  Dat een phono-trap in staat is de essentie, de emotie van de muziek door te geven is natuurlijk een must.  Maar allerlei toevoegingen doen afbreuk.  @seed7 De Panasonic elco's in de genoemde Phono-trap gaan zeker 10 jaar mee, m.i. een van de zwakste punten. Maar nog heel goed net als de resterende onderdelen voor iets van $149.   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Mooie post Seed7. Ik ben eigenlijk tweedehands gaan kopen omdat je meer hebt voor dezelfde prijs.

Zag net dat ik abusievelijk Canon ipv Canton had geschreven. Maar gewoon weer als voorbeeld. Ik fotografeer met Cannon. M'n oudste is een Demi-C halfkleinbeeld zoekercamera met twee wisselbare lenzen. Nog nooit een probleem mee gehad. Bouwjaar 1969. M''n favoriete SLR, de Cannon EF, het kleine broertje van de F1, bouwjaar 1973. Probleemloos. Dan een AE1, altijd is de batterij leeg, een fl30.- zilver ding. Dan de eerste digitale SLR, na drie maanden kapot, net zo als de vervanger, net zo als de vervanger, net zo als de vervanger. De laatste vervanger heeft het 3 jaar uitgehouden, werkt een beetje als je weet waar je op de achterkant druk moet zetten. Maar om nu met een lijmklem op je camera rond te lopen. Rotzooi.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Roots said:

Om er daarna met een buis weer een sausje overheen te gaan gooien.🤔

Ach een buis heeft de naam "warm" te klinken en een transistor "steriel" 

Maar wie zo beperkt denkt, heeft te weinig ervaring met audio. 🙋‍♂️

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Seed7 said:

Zag net dat ik abusievelijk Canon ipv Canton had geschreven. Maar gewoon weer als voorbeeld. Ik fotografeer met Cannon. M'n oudste is een Demi-C halfkleinbeeld zoekercamera met twee wisselbare lenzen. Nog nooit een probleem mee gehad. Bouwjaar 1969. M''n favoriete SLR, de Cannon EF, het kleine broertje van de F1, bouwjaar 1973. Probleemloos. Dan een AE1, altijd is de batterij leeg, een fl30.- zilver ding. Dan de eerste digitale SLR, na drie maanden kapot, net zo als de vervanger, net zo als de vervanger, net zo als de vervanger. De laatste vervanger heeft het 3 jaar uitgehouden, werkt een beetje als je weet waar je op de achterkant druk moet zetten. Maar om nu met een lijmklem op je camera rond te lopen. Rotzooi.

Het is Canon, niet Cannon 😉 

Ik ben verschillende jaren fotograaf geweest, heb ik ook gestudeerd en mijn eerste serieuze camear was een Nikon F2, nieuw gekocht in 1980. Later een F3, F100, allemaal camera's die niet zonder batterij werken, maar ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik heb ook nog een Bronica ETRSi (6x4,5) en die heeft ook een batterij nodig, ook hier nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dat je wat vlug conclusies trek betreft batterij gestuurde camera's. Ook mijn digitale Nikon D70 werkt nog steeds perfect (heb ik aan mijn zoon gegeven) Zelf heb ik al verschillende jaren een Sony A7R en ook hier nog nooit problemen mee gehad.

Link to comment
Share on other sites

Hier in de huiskamer de DM2a's uit 1973 waarbij alleen de tweeters zijn vervangen. daarbij een Primare A20, in 2005 tweedehands gekocht en een Marantz SACD speler, ook in 2005 tweedehands gekocht. Alles werkt nog prima.

In mijn luisterhok staan de Wilsons uit ca 1998. Al het foam vervangen, maar klinken nog als nieuw. De Array's zijn uit ca. 2005 en voorzien van ge-update hardware. De DAC en streamer zijn nog te jong om iets van de levensduur te kunnen zeggen.

 

Ik heb dus geen last van te vroeg versleten apparaten. Ook de CD speler uit ca. 2010 speelt nog als nieuw. In mijn "museum" staan wel de nodige kapotte apparaten (Revox A77,A78 en A67. Technics platenspelertje, Philips 963 en HK CD speler. Of de Klein en Hummel Telewatt nog werkt weet ik niet. Maar de Marantz 2015 reciever werkt nog wél (tenminste één kanaal).

 

Bij een erfenis van enkele jaren geleden vonden we ook een hoop kapotte spullen. Maar dat waren inderdaad veel surround spullen. De stereo apparaten werkten vrijwel allemaal nog. Dat was trouwens wel grappig. De eigenaar zei toen hij nog leefde, dat na zijn dood de "aasgieren" (zijn kinderen en familie) wel zouden komen. Maar daarbij lachte hij..... "ha ha ha, de helft is kapot...". Hij vroeg wel of ik de familie wou helpen. Nou dat heb ik geweten. Spullen verkocht waarvan ik dacht dat ze goed waren, maar achteraf toch weer terug moesten omdat er wat mankeerde en dat met zo'n 130 items.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Gydo said:

Ik denk dat je wat vlug conclusies trek betreft batterij gestuurde camera's.

Niet zo zeer de batterijen zijn een probleem. Eerder de elektronica. Camera's opgestuurd en zonder boe of bah een nieuwe voor gekregen. Nooit een mededeling wat er nu niet goed was. Zelfde gezeur overigens ook gehad met andere merken.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

En wegwerp? Ik had een mooie flatbed scanner van Epson, na 5 jaar kon die naar de schroothoop omdat die door de updates van besturingsprogramma's niet meer draaide. Ik was daar toen zó kwaad over.... Gelukkig heb ik nu een mooie scanner app op de telefoon, voor de meeste dingen meer dan genoeg. Maar dat was toen voor mij een eye opener....

 

Ja dat is een nadeel van Windows of MacOs.  Ook bij Apple zijn soms zulke ingrijpende veranderingen in het besturingssysteem, dat bestaande hardware niet meer werkt. Onder Linux en andere open source besturingsystemen blijft het meestal lang ondersteund. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Seed7 said:

Niet zo zeer de batterijen zijn een probleem. Eerder de elektronica. Camera's opgestuurd en zonder boe of bah een nieuwe voor gekregen. Nooit een mededeling wat er nu niet goed was. Zelfde gezeur overigens ook gehad met andere merken.

Wel leuk..Ik had ooit een Portable Sony DAT recorder, die ik gebruikte om de rehearsals van de band op te nemen... Die had wat cosmetische schade. En na reparatie kreeg ik er ook een nieuwe accu bij😃

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Philips FC9920/09 PowerPro Ultimate stofzuiger en dat teringding gaf na iets meer dan 2 jaar reeds de geest: werkte voorheen perfect qua functie. Geen nieuwe printplaat meer te krijgen. WTF. Met de motor en rest is niks mis. Ik heb hem als leek doorgemeten en moet nog de corrupte spullen op de printplaat bestellen en installeren. De vorige Philips stofzuiger was minstens 15 jr. oud toen ie ermee stopte (toen pas verbrande koolborstels) zoals het m.i. hoort. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...