Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Klopt, hele kleine conusjes. Gemaakt door Rudy Gunawan van Aurel Bryan, een Indonesische speakerunits bouwer. Een man met hele goede oren die weet wat hij wil horen. Ik ben nu onderweg naar Indonesië en neem ze zelf eind volgende week mee naar Nederland. Ik overweeg om hem meer te helpen door wat units te gaan bestellen. Hij maakt 5 inch, 6 inch, 8 inch met diverse magneet opties. Maar daar ga ik later dit jaar met hem nog weleens over praten.

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

In een ver verleden (1967?) had ik ook luidsprekers met conus tweeters. Papier, van Philips. Ik herinner me dat die dingen ongeveer 25 mm diameter hadden. Dat was voordat de dometweeters algemeen werden. Hoe dat klonk, weet ik echt niet meer.

Daar heeft hij het vast van geïmiteerd. Hij is gek op hele oude units. Die klinken in zijn oren veel muzikaler als alle high tech speaker units. Hij is vrij onbekend, met name ook omdat export vanuit Indonesië duur is en hij geen budget heeft voor "betaalde" reviews. Ik vind zijn units echt fantastisch. En bovendien betaalbaar...

28 minutes ago, Hans van Liempd said:

luidsprekers met conus tweeters. Papier,

Dat soort (mid)hoogtoners wordt nog steeds gebruikt, bijvoorbeeld in de CT230 van Klang&Ton. Een mid hoog is de FRS5X, tot ruim 20kHz Van andere merken zijn er ook high end varianten. Het voordeel, gebruik van het zelfde materiaal als de papieren mid-conus en een gelijksoortige vorm. Dat levert een evenwichtigere signatuur op.

Je ziet papieren conus hoogtoners ook in klassieke Japanse speakers een andere bekende zijn de Saba green cone tweeters

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Mooi gemaakt, maar is het front niet erg dun? Of is dit ingefreesd?

De hele kast is 18mm... Walnoot fineer en multiplex. Mijn huidige kasten zijn slechts 12mm, dus wat dat betreft is dit beter. Het is wel een redelijk ingewikkelde kast, als ik weer thuis ben zal ik de tekening wel posten (ben nu nog in het verre oosten). 

• 4 weeks later...

Vandaag heb ik andere speakers voor in de huiskamer opgehaald. Het zijn Avalanche Newton monitoren. Deze zijn niet van massief speksteen, maar van een speksteencomposiet.

Zo stonden ze op Marktplaats:

1k0.jpg

Maar dit geeft niet goed weer hoe ze er uit zien. De achterkant is namelijk nogal afwijkend. Ik vond op internet een (kerst)foto van een witte set. Dat geeft het iets duidelijk weer:

1k0.jpg

Ik heb de buis tussen de voet en de kast weggehaald. Hierdoor passen ze op de plaats waar ze moesten komen. Nu staan ze nog een beetje te laag, Ik kan dat oplossen door de voeten op een verhoging te zetten, of een buis van ca. 10 cm lang te maken, maar voorlopig staan ze zo:

1k0.jpg

Hier zijn ze aangesloten op de Primare A20 versterker. Als bron een mediastreamer PC, een CD/DVD speler of het TV kastje.

De eerste indruk is, dat ze totaal anders klinken dan de B&W DM2a's die hier eerst stonden. Dit klinkt veel feller en veel sneller. Het gaat ook minder diep, maar er komt best wel bruikbaar laag uit. Met de baspoort aan de voorkant en een gewicht van 22 kg leken deze me wel geschikt voor deze toepassing. En dat pakt erg goed uit. De verstaanbaarheid van de TV werd met de DM2a's toch wel minder. dat ligt natuurlijk vooral aan mijn oren.

De DM2a's gaan na 50 jaar in mijn bezit te zijn geweest binnenkort in de verkoop. Deze zijn niet origineel meer. Het zijn met Vifa tweeters tweewegsystemen geworden nadat de vorige tweeters ook al niet lekker meer klonken. De Vifa tweeters geven na 30 jaar ook minder geluid, ik denk dat de ferrofluid is ingedroogd. Maar met nieuwe tweeters, zouden de luidsprekers nog prima bruikbaar. Iets voor de hobbyist zeg maar. Het filter is indertijd doorgerekend en doorgemeten naar de nieuwe componenten in combinatie met de originele B&W woofer. De kasten zien er voor hun leeftijd nog heel behoorlijk uit. De frontjes zijn nog origineel met origineel zwart doek en zien er ook nog prima uit.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Zou kunnen, maar dan ben ik zeker meer geld kwijt dan wat ik nu moest uitgeven. Én een ritje Delft vv.

Dat ik die van Klaas liever zou hebben heeft meer met het feit te maken dat ik die man persoonlijk kende.

Ik heb Klaas nooit ontmoet, maar ik mocht hem wel.

Blijft jammer,

Leuke speakers, kast vorm lijkt me ook erg goed, weinig staande golven etc.