Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Smaken verschillen.

Gaat het om wonen, of om zo ongestoord mogelijk naar muziek luisteren.?

Dat de ruimte nog wat aangekleed moet worden is wel duidelijk. Ik verwacht tenminste dat het peertje niet zo aan het plafond blijft hangen. Maar een ruimte vol met "zooi" zetten, zit er bij Carl niet in (denk ik).

Muziek luisteren natuurlijk.  Misschien een paar mooie audio gerelateerde  posters, schilderijen of emaille borden.  Wat sfeerverlichting b.v. lava lamp. Dat neem allemaal geen ruimte  in.  

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Een lederen luisterstoel is zeker niet ideaal. Dat werkt hetzelfde als wanneer je je handen achter je oren houd. Probeer maar...

Het gaat niet in de eerste plaats om het materiaal, maar om het ontwerp. Denk aan de hoofdsteun bij de tandarts, di zit helemaal achter je hoofd. Zou dus ook van beton kunnen zijn, bij wijze van spreken.

T.a.v. de Eames chair, de hoofdsteun is geen hoofdsteun maar een steun tegen de schouders. Netzoals de steun van mijn luister stoel. Stokke/Varier Peel.

84b7d708aa66b0e53e6538306b563aba.jpg

Zo'n ligstoelding, ik heb er een van, jawel, de IKEA, een liggende Poang werkt voor mij helemaal niet. Niet alleen moet het geluid over het omvangrijke middenrif rollen, het geluid lijkt ook onder je kin vandaan te komen. Bij de tweede helft aangekomen sukkel je ook nog eens weg....

Daar voor mij luisteren een activiteit is wil ik ook een actief zittende stoel, de bovengenoemde Peel, maar een Stokke Move of knielstoe werkt ook heel goed, net als een bureaustoel.

245293d6eecdeeb2b1f0bc03add19531.jpg

7723c648d002a0f54902ba6e86240fa2.jpg

61T2XMC7CKS._AC_UL800_QL65_.jpg

11 minutes ago, Seed7 said:

T.a.v. de Eames chair, de hoofdsteun is geen hoofdsteun maar een steun tegen de schouders. Netzoals de steun van mijn luister stoel. Stokke/Varier Peel.

84b7d708aa66b0e53e6538306b563aba.jpg

Zo'n ligstoelding, ik heb er een van, jawel, de IKEA, een liggende Poang werkt voor mij helemaal niet. Niet alleen moet het geluid over het omvangrijke middenrif rollen, het geluid lijkt ook onder je kin vandaan te komen. Bij de tweede helft aangekomen sukkel je ook nog eens weg....

Daar voor mij luisteren een activiteit is wil ik ook een actief zittende stoel, de bovengenoemde Peel, maar een Stokke Move of knielstoe werkt ook heel goed, net als een bureaustoel.

245293d6eecdeeb2b1f0bc03add19531.jpg

7723c648d002a0f54902ba6e86240fa2.jpg

61T2XMC7CKS._AC_UL800_QL65_.jpg

Zo'n ergonomische kruk ter bevordering van een actieve zithouding zou voor mij a relaxed werken en gezeteld in een semi-ligstoel val ik binnen een kwartiertje in slaap. O😁 (Harde werker). Ook ontspannend, maar dan krijg ik niet meer veel mee van de muziek. Ik hou het bij mijn bruine zetel. En zo heeft ieder zijn voorkeur. 👍

6 hours ago, Walt said:

Veel ruimte rond de speakers, symmetrie, absorptie, diffusie, kleed, stoel mooi in het midden, lijkt mij een prima basis om lekker te luisteren. 

Precies, erg mooie ruimte zonder onnodige opsmuk en een teveel aan clutter. 

Ik vind de keuze om de set aan de zijkant te plaatsen erg goed uitgepakt zo.

Misschien toch hier ook maar eens kijken wat dat doet.

23 hours ago, Kraus vonBentinck said:

In feite zijn er maar twee luisterstoelen:

Bij speakers

Plycraft-Eames-Lounge-Chair-Ottoman-2.jp

Of voor de hoofdtelefoon

1.jpg

Ik heb deze Eames niet gekocht omdat je er niet fatsoenlijk uit kan komen Kraus. Ik heb wel die andere bekende Eames stoel, maar dan niet in de chroomuitvoering maar in gepolijst aluminium met zwart leer. In de woonruimte heb ik verder een eettafel en stoelen van Thonet, een bank van Cor en twee stoelen van Giorgetti. De lamp is overigens de glazen lamp van Poulsen. Overigens heb ik nog een inbouw kast en die is namaak McIntosh (veel van hem is namaak). En voor mensen die wel eens in dat huis zijn geweest van die voormalige directeur van van Nelle in Rotterdam: alles is daar van Gispen behalve het bureau. Dat is ook Thonet en staat in onze “tuinkamer”.  Die fraaie “kniestoel” bij Seed op de foto staat daar weer in andere kleur voor. Weet je de hele tent bestaat hier uit designmeubels. We gaan dan ook regelmatig naar designmusea. Bij Groovy zal je trouwens vergelijkbare design meubelen zien.

Overigens is de stoel in de luisterkamer van Montis in casu de Enzo. Ik heb wel het showroommodel gekocht. De lamp is overigens van Ikea. Ook erg sterk design. En verder nogmaals: ik heb me in eerste instantie op de akoestische inrichting van mijn ruimte gericht. Nu ben ik bezig met het aankleden van die ruimte. In die kast staat naast de LP’s ook veel werkende hifi apparatuur en oud kinderspeelgoed uit de jaren 50. Hetzelfde geldt voor de vensterbank. Ik vind dat niet alleen fraai ogen, maar ik heb er ook goede herinneringen aan.

Neemt niet weg dat de kamer altijd een enigszins utilitair karakter zal blijven hebben. Ik heb daar zelf geen moeite mee - sterker nog dit was mijn design uitgangspunt. Ik laat dat echt niet verkloten door de inzichten van Jack. Wat hij mooi lijkt te vinden vind ik truttig.

Edited by carl

8 hours ago, carl said:

Neemt niet weg dat de kamer altijd een enigszins utilitair karakter zal blijven hebben. Ik heb daar zelf geen moeite mee - sterker nog dit was mijn design uitgangspunt. Ik laat dat echt niet verkloten door de inzichten van Jack. Wat hij mooi lijkt te vinden vind ik truttig.

Had je liever gehad dat ik het mooi vind, terwijl ik het niet meen?. @carl De ruimte zal nu akoestisch ok zijn. Maar mist aankleding. Truttig? wel eens bij Cock gekeken? Wat m.i. mooi in zo'n ruimte is een audio gerelateerde schilderij van Rene Visker  B.v. Philips Hue verlichting Die zijn op afstand te bedienen en geven naast wit ook gekleurd licht. Verder zou ik zelf, de set tussen de luidsprekers zetten zodat je korte luidsprekerkabels kunt gebruiken. Dat heeft ook waarschijnlijk ook andere voordelen, zoals minder akoestische terugkoppeling naar je buizen versterker en draaitafel. 

Edited by Tubejack

In schoon Nederlands zeggen ze wel eens "Les couleurs et les gouts ne se discutent pas".

Ik persoonlijk hou wel van het strakke. Zelf heb ik in mijn luisterkamer een deel foto's van artiesten hangen, foto's die ik vroeger gemaakt heb.

Diana Reeves, Charlie Haden, Jose James, Lou Reed, Kraftwerk, Dave Grohl, & Van Morrison

Edited by Bebatoli

Smaken verschillen, gelukkig maar en meningen ook.
Persoonlijk houd ik ook wel van aankleding  liefst audiogerelateerd.

En een huiskamer is nu eenmaal anders ingericht dan een dedicated luisterruimte.

Maar een huiskamer kun je ook inrichten als een luisterruimte. Zo heb ik dat gedaan. Dus alles staat in het teken van het luisteren en de set heeft een prominente opstelling in de huiskamer. En verder is alles ondergeschikt gemaakt naar het luisteren van de muziek en de set. Zo is het (bijna) altijd bij mij geweest.

Zeker kan dat, maar hier kan ik het niet doen zoals ik wil.  Wel in mijn luisteruimte die ook onderdeel is van de huiskamer, maar daar komt mijn vrouw niet.

Open baffle van 80x120 cm vind ze te groot in de huiskamer, en daar kan ik inkomen.
Ik heb ook een bescheiden set in huiskamer staan.

Ik heb een tijdje een aparte luisterruimte gehad en het afzonderen om muziek te luisteren vond ik niet leuk. Nu staat de set terug beneden. Verder maakt het hier niet uit hoe groot of klein de set is.

De Stax ESL8x zijn wel de grootste speakers die ik in huis heb gehad  8x77x 190 cm

E382AAE383BCE38387E382A3E382AAE383ABE383

Gekleurde verlichting zoals de Philips Hue. Ik vind het verschrikkelijk. Gekleurde lampjes horen op de kermis. Vind ik...

Ik ben n paar keer bij Carl geweest, en neem van mij aan... dat komt helemaal goed met de aankleding. Dat die anders is dan bij anderen.. nou én. Anders wonen we allemaal in zo'n kopen zonder kijken/weer verliefd op je huis  huis. Ik hoor het zo vaak, "dat is helemaal MIJN stijl". Schei toch uit mens denk ik dan. Alles van Pinterest.

Onze stijl = "rommelig" :D Het 1e dat ik na het behangen en schilderen heb gedaan heb, is de stereo installatie neergezet. Dat was nog een heel gedoe.

De rest is daaromheen gebouwd/gegroeid. Sociale media doe ik niet Hans. Hoewel veel mensen daar plezier van hebben vind ik het zonde van mijn tijd.   

2 minutes ago, kappa7 said:

Maar zo gaat dat met elke ruimte toch?

Je begint leeg en opgeruimd en naar verloop van tijd komt het vanzelf vol te staan met onzin dingen.

En zo is het maar net. Die kamer van Carl is nog niet af. Zulke dingen moet je niet overhaast willen inrichten.

Dit wordt vast wel een akoestiek verantwoorde, maar ook prettige ruimte. En:smaak…..

groet,

Leobus

@Hans van Liempd  Over verlichting.  Ook ik, was van mening dat gekleurd licht, op de kermis thuis hoort. Wij hebben b.v. nooit gekleurde kerstlampjes in de kerstboom. Maar mijn mening is daar in veranderd, als ik zie hoe sfeervol sommige Philips verlichting is. Verder vind ik, dat het echt iets toevoegt. Net als die fraaie achtergrond en mooie opstelling van deze set. Maar smaken verschillen...

Showtime.jpg

Edited by Tubejack

31 minutes ago, Hans van Liempd said:

Is de foto hierboven dan niet op de kermis gemaakt?

Dat weet je best.  Ik vond het de beste set in Alkmaar.   

https://sites.google.com/site/vinylivan/audioshow-studio-alkmaar-az-stadion/audioshow-2020/deel-2020-3

Met prachtige foto's van @ivan10 en fraai  werk van René Visker :)

Edited by Tubejack