Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

3 minutes ago, Seed7 said:

Daar ben ik wel benieuwd naar. Moet je de plaat met de hand draaien? Zit er een tijdschakelaar op de ultrasoon-unit? (als je onverhoopt weg moet en de taak onderhanden vergeet, dan kan het ultrasoon je LP slopen als die stil in het bad staat) Op zich is het een mooie schoonmaakmethode die industrieel in heel veel toepassingen gebruikt wordt. Vloeistof niveau is tot op zekere hoogte van belang om een goede staande golf te verkrijgen.

De plaat draait automatisch en je hebt 2 standen, nml "standaard cleaning" en "deep cleaning". De eerste stand duurt 2 minuten de 2de 5 minuten. De plaat word op het einde automatisch gedroogd.

Platenwassers verdelen vaak het vuil met die droogzuigdweil.

Volgens mij is de beste methode:

1. Lang laten weken in een geschikt wasmiddel.

2. Borstelen 

3. Droog zuigen zonder viltstrookjes of iets dergelijks. 

Ik gebruikte als wasmiddel vaak de ontvetter van Cillit Bang of Glassex Agressief spul, maar je plaat wordt er wel schoon mee. Dan goed naspoelen met water en droogzuiger. Dit deed ik alleen met oude grijs gedraaide platen  die daarna vaak behoorlijk goed te draaien waren.

Met ultrasoonreinigen heb ik alleen ervaring met het schoonmaken van Rotring tekenpennen. Dat werkte bijzonder goed en heeft veel pennen gered.

2 hours ago, Bebatoli said:

De plaat draait automatisch en je hebt 2 standen, nml "standaard cleaning" en "deep cleaning". De eerste stand duurt 2 minuten de 2de 5 minuten. De plaat word op het einde automatisch gedroogd.

Wat een mooi apparaat.  Bedankt voor het delen.

5 hours ago, Edje2 said:

Hoe doe je dat dan zonder vilt Hans? Dan beschadig je de plaat toch? Die viltjes zitten er niet voor niets lijkt me.

Ik had de viltjes er vanaf gehaald en de zuigbuis hol gevijld en daarna spiegelglad gepolijst, zodat deze alleen op de rand van de plaat en het etiket draagt. Waar de groeven zitten is dan een kleine spleet. Met dat vilt zit de aanzuigopening eigenlijk verstopt. Ik vond dat een waardeloze constructie. 

7 hours ago, Edje2 said:

Ik lees niet zo goede ervaringen met de degritter, dat is volgens mij vergelijkbaar met de HumminGuru. Waarom ben je overigens niet tevreden met de meeste platenwassers?

Ben erg benieuwd naar je ervaring.

Ik heb de Degritter ook gehad en snel met 400 euro verlies doorverkocht. Sommige platen kwamen er vuil uit en ik ben toch echt iemand die eerder te snel water ververst.

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik had de viltjes er vanaf gehaald en de zuigbuis hol gevijld en daarna spiegelglad gepolijst, zodat deze alleen op de rand van de plaat en het etiket draagt. Waar de groeven zitten is dan een kleine spleet. Met dat vilt zit de aanzuigopening eigenlijk verstopt. Ik vond dat een waardeloze constructie. 

Maar dat was bij een Okki Nokki, als ik mij goed herinner. Je had ook de watertank gemodificeerd, omdat die lekte bij jou.

Mijn Okki Nokki deed het wel redelijk, alleen was daar het plateau scheef op de as. En het sleet viltjes op de zuigbuis. Na 7 lp's reinigen moest je stoppen en wachten tot alles weer was opgedroogd.
Nu met mijn nieuwe Nessie Vinylmaster RCM totaal geen problemen en uiterst tevreden ermee.

2 hours ago, audiofreak said:

Maar dat was bij een Okki Nokki, als ik mij goed herinner. Je had ook de watertank gemodificeerd, omdat die lekte bij jou.

Mijn Okki Nokki deed het wel redelijk, alleen was daar het plateau scheef op de as. En het sleet viltjes op de zuigbuis. Na 7 lp's reinigen moest je stoppen en wachten tot alles weer was opgedroogd.
Nu met mijn nieuwe Nessie Vinylmaster RCM totaal geen problemen en uiterst tevreden ermee.

Ik heb de allereerste okki nokki gekocht destijds, ik meen 250’euro. Die had wel wat problemen inderdaad. Ik ben toen naar de maker (Johan dacht ik) gegaan in Rotterdam en kon deze met een zeer geringe bij betaling omruilen voor het nieuwe model. Sindsdien (ik denk al bijna 15 jaar geleden) nooit meer problemen mee gehad, zeker niet met het vilt. Ik herken eigenlijk niet wat je schrijft Hans. Het vilt doet zijn werk goed en heb ook niet het idee dat er vuil achterblijft op de plaat.

4 hours ago, Seed7 said:

Bij mijn Okkie heb ik een ring om de zuigarm geschoven als aanslag. De viltjes/velousstrips zweven dan net niet / net wel boven de plaat.

Dat kan natuurlijk ook, al zijn die viltjes dan nutteloos.

Mijn probleem met die viltjes is, dat die vuil verzamelen en later weer loslaten. Dat lijkt mij bij schoonmaken niet wenselijk.

6 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Wat voor ringetje? En waar heb je het geplaatst?

Een dikke rubber O-ring om het staande deel van de zuig buis

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat kan natuurlijk ook, al zijn die viltjes dan nutteloos.

Ze worden net vochtig waardoor het net een beetje afdicht, voldoende om de plaat droog te zuigen. Bij twijfel is er altijd nog het droogrek van de Disco Anti-Stat.

16 hours ago, Seed7 said:

Een dikke rubber O-ring om het staande deel van de zuig buis

Ze worden net vochtig waardoor het net een beetje afdicht, voldoende om de plaat droog te zuigen. Bij twijfel is er altijd nog het droogrek van de Disco Anti-Stat.

verschuift die O-ring dan niet op de buis door het aanzuigen?

De platenwasser is aangekomen.  Ik heb een van de meer hopeloze platen uitgeprobeerd. Ze ziet er als nieuw uit en behalve wat slijtage klinkt ze nu volledig genietbaar. Indrukwekkend en erg tevreden!

1 minute ago, Seed7 said:

Wat voor vloeistof gebruik je? Gewoon water?

Wij hebben een ontvochtiger en ik heb dat water gebruikt. Wij houden dat bij, voor het strijkijzer en nu ook voor de platenreinigings machine.

Edited by Bebatoli