Seed7 Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 36 minutes ago, Bebatoli said: Wij hebben een ontvochtiger en ik heb dat water gebruikt. Soort van gedemineraliseerd dus. Dank je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 2 hours ago, Seed7 said: Soort van gedemineraliseerd dus Inderdaad, geen mineralen en geen resten van kalk. Grappig is dat onze kat dat water erg graag drinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Ik zou de kat er niet teveel van laten drinken: https://wazutec.com/gedemineraliseerd-water/ Is gedemineraliseerd water geschikt als drinkwater? Demi water is door het proces gemaakt tot zuiver water waar alle mineralen uit verwijderd zijn. Hierdoor is gedemineraliseerd water niet geschikt als drinkwater. Omdat dit water geen mineralen bevat, zal het bij contact met andere mineralen heel snel deze ionen in zich opnemen. Als demi water gedronken wordt, worden goede mineralen in het lichaam door het gedemineraliseerd water opgenomen, waardoor het lichaam een tekort aan mineralen zal krijgen. Het is daarom niet verstandig om demi water te drinken. BTW, ik heb de Humminguru nu ruim 2 jaar, tot grote tevredenheid. Enig nadeel is dat het langer duurt dan in eerste instantie opgegeven werd Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Ik wilde net iets dergelijks gaan schrijven. Ter bescherming van de kat! Overigens is dit geen gedemineraliseerd water, maar gedestilleerd water. Ook daar moet je niet te veel van drinken. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Onze kat drinkt daar sporadisch van en is nu 9 jaar oud, dus het zal wel meevallen met het water. En neen het is vergelijkbaar met gedemineraliseerd water, want het bevat geen kalk en mineralen. Gedestilleerd water bevatten deze elementen wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 In navolging van mijn draadje "Een subwoofer gebruiken om roommodes aan te pakken, werkt dat?" gaat de Klipsch sub eruit en wordt vervangen door een Rel S/812 https://rel.net/shop/powered-subwoofers/serie-s/s-812/ Kon een mooi dealtje maken met H&C in Venray. Waar de Klipsch meer een HT-sub is (output) is de Rel beter geschikt voor highend audio (subtiliteit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 (edited) Ik vraag me af Geerdie waarom je niet gekozen hebt voor twee goedkopere Subwoofers om die roommodes aan te pakken? Edited 26 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 Ik zeg: wow! Dat is een grote jongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 5 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Ik zeg: wow! Dat is een grote jongen. Vaak ben je te bang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 On 24-8-2023 at 15:34, Bebatoli said: Onze kat drinkt daar sporadisch van en is nu 9 jaar oud, dus het zal wel meevallen met het water. En neen het is vergelijkbaar met gedemineraliseerd water, want het bevat geen kalk en mineralen. Gedestilleerd water bevatten deze elementen wel. Misschien moet je dit maar even lezen voordat je nog meer onzin verkondigt. Als je waterdamp uit de lucht condenseert - en dat doet een lucht ontvochtiger- krijg je gedestilleerd water. https://www.naturalheroes.nl/blog/het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedestilleerd-water groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 18 hours ago, Geerdie said: In navolging van mijn draadje "Een subwoofer gebruiken om roommodes aan te pakken, werkt dat?" gaat de Klipsch sub eruit en wordt vervangen door een Rel S/812 https://rel.net/shop/powered-subwoofers/serie-s/s-812/ Kon een mooi dealtje maken met H&C in Venray. Waar de Klipsch meer een HT-sub is (output) is de Rel beter geschikt voor highend audio (subtiliteit) Room modus aanpakken met een sub gaat heel goed. Wel is het dan zaak om de sub in tegenfase gezetten en deze achter de luisterplek te plaatsen. Met de dsp van de sub of met Dirac kan je dan de problemen frequentie onderdrukken. Vaak worden er dan ook meerdere subs gebruikt om dat te doen. 1 voor de ondersteuning in het laag en de ander voor het onderdrukken van staande golven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 Mijn nieuwste aanwinst is de Schiit Bifrost 2/64. Een heerlijke analoog klinkende dac met vier 16bits multibit DA-converters per kanaal. Voor de liefhebbers is er ook een NOS mode waarbij digitale filters en oversampling wordt uitgeschakeld. De vormgeving is zoals met alle Schiit spullen strak en eenvoudig. De Bifrost 2/64 is modulair opgebouwd, waardoor hard-en-software upgrades in de toekomst mogelijk zijn. Ik heb een paar dac's van Schiit, die klinken allemaal goed. Maar net even anders. Deze is wel heel bijzonder. De combinatie van het mooie wijde/losse geluid van een AKM 4393 Delta Sigma converter en de diepte en precisie van een multibit Analog Devices AD5547 D/A converter. Er zijn veel details te horen. De vervorming is de laagste van alle Schiit multibit dac's. High-end en betaalbaar voor €999 Meer info op de side Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 Je had toch al een Schiit dac, waarom nog een? Puur uit nieuwsgierigheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 1 hour ago, Edje2 said: Je had toch al een Schiit dac, waarom nog een? Puur uit nieuwsgierigheid? Hoi Ed, lang verhaal kort, ik heb er zelfs 4!. Gewoon (veel) digitale spullen, op verschillende plekken in huis. Dus een dacje meer of minder ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Is ook leuk om te proberen Jack! En het voordeel is dat als je er een kwijt wil dateert makkelijk is zonder al teveel verlies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 (edited) 1 hour ago, Edje2 said: Is ook leuk om te proberen Jack! En het voordeel is dat als je er een kwijt wil dateert makkelijk is zonder al teveel verlies Klopt Ed. Ze zijn allemaal nét even anders en bovengemiddeld goed. De duurdere, zoals de Bifrost 2/64 is meer precies, in het laagste laag en in het hoge segment. Edited 28 augustus 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 On 26-8-2023 at 16:05, leobus said: Misschien moet je dit maar even lezen voordat je nog meer onzin verkondigt. Als je waterdamp uit de lucht condenseert - en dat doet een lucht ontvochtiger- krijg je gedestilleerd water. https://www.naturalheroes.nl/blog/het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedestilleerd-water groet, Leobus Misschien toch eens eerst dit lezen! https://www.daikin.be/nl_be/blog/condenswater-airco.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Er blijken dus nog meer mensen te zijn die het niet precies weten. Verkopers van apparaten bijv. ik heb mijn hele werkende leven als proces technoloog met alle soorten water (onthard, demin en gedestilleerd) gewerkt. En de verschillen zijn mij vanaf het begin wel ingepeperd. Foutjes kunnen dan heel duur zijn. En als er ziektekiemen in het condenswater van je ontvochtiger zitten, is je buizensysteem vanaf de condensatie vervuild. Gecondenseerde waterdamp is gedestilleerd en vrij van ziektekiemen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 2 minutes ago, leobus said: Er blijken dus nog meer mensen te zijn die het niet precies weten. Verkopers van apparaten bijv. ik heb mijn hele werkende leven als proces technoloog met alle soorten water (onthard, demin en gedestilleerd) gewerkt. En de verschillen zijn mij vanaf het begin wel ingepeperd. Foutjes kunnen dan heel duur zijn. En als er ziektekiemen in het condenswater van je ontvochtiger zitten, is je buizensysteem vanaf de condensatie vervuild. Gecondenseerde waterdamp is gedestilleerd en vrij van ziektekiemen. groet, Leobus Die ziektekiemen kan je vermijden door het water te koken en het airco toestel grondig te reinigen. Zelf heb ik jaren bij Bayer gewerkt als proces operator (controlekamer) en daar werd gedemineraliseerd water gebruikt om boorzuur uit het mengsel cyclohexanol/cyclohexanon te spoelen (via mengschijven) net omdat daar geen mineralen in zaten die het latere proces konden verstoren/vervuilen. Het boorzuur ging via een krislaler en nadien naar de centrifuges om terug gebruikt te worden in de reactie. Aangezien het water nog steeds wat water bevatte zou de boorzuur hoe langer hoe meer mineralen in het proces brengen en het eindproduct zou dan minder zuiver zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Ik zeg niet dat demin water niet behoorlijk schoon is. Maar het is gefilterd water en filters hebben hun beperkingen. Zeer kleine deeltjes krijg je niet weg. Destilleren is een proces waarbij je waterdamp condenseert. En waterdamp bevat nu eenmaal alleen water. Gedestilleerd is vrij duur, dus als alternatief wordt vaak demin gebruikt. Ook bij de meeste processen waar ik mee te maken had. Op het analytisch lab werd echter altijd gedestilleerd gebruikt omdat je geen valse moleculen in je meting wilt hebben. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Volgens mij is condenswater heel wat anders dan gedestilleerd water. Het laatste is namelijk water wat tot stoom aan de kook is gebracht en daarna gecondenseerd. Condenswater ontstaat ook bij veel lagere temperaturen op koude oppervlakken. Denk aan het condenswater op je autoruiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 Hans, de definitie van destilleren is dat je een vloeistof laat koken, de damp opvangt en die weer laat condenseren tot een vloeistof. Je kunt dat doen met water maar ook met alcohol. Gedistilleerd water is bruikbaar voor stoomstrijkijzers, voor reiniging en nat afspelen van vinylplaten, en om isopropanol mee te verdunnen. Gedemineraliseerd water is ontdaan van mineralen maar bevat nog steeds organische moleculen. Dat gebruik je dus best niet voor stoomstrijkijzers of voor reiniging of nat afspelen van vinylplaten, omdat het dan een film zal achterlaten op je platen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 4 minutes ago, Bloom said: Hans, de definitie van destilleren is dat je een vloeistof laat koken, de damp opvangt en die weer laat condenseren tot een vloeistof. Je kunt dat doen met water maar ook met alcohol. Gedistilleerd water is bruikbaar voor stoomstrijkijzers, voor reiniging en nat afspelen van vinylplaten, en om isopropanol mee te verdunnen. Gedemineraliseerd water is ontdaan van mineralen maar bevat nog steeds organische moleculen. Dat gebruik je dus best niet voor stoomstrijkijzers of voor reiniging of nat afspelen van vinylplaten, omdat het dan een film zal achterlaten op je platen. Wij gebruiken al 10 jaar water bij het strijken welk komt van de airco. Ik moet er bij zeggen dat het wel koken en wat ik persoonlijk denk is dat het allemaal wel behoorlijk meevalt. Als ik naar ons strijkijzer kijk zijn de kanalen nog helemaal netjes, alsof het nieuw is. Ik speelde vroeger mijn vinyl nat af, met gedestilleerd water en isopropanol en dat liet ook resten achter, je kon ze eigenlijk nadien niet meer droog afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 3 minutes ago, Bebatoli said: Ik speelde vroeger mijn vinyl nat af, met gedestilleerd water en isopropanol en dat liet ook resten achter, je kon ze eigenlijk nadien niet meer droog afspelen. Dat deed ik ook. Na een grondige wasbeurt klonken ze weer als nieuw en was er nauwelijks slijtage merkbaar. Dat nat afspelen was zo gek nog niet. Grondig wassen deed ik met Glassex of iets dergelijks, daarna met b.v. Okki Nokki vloeistof en dan nog een keer met gedestileerd water met isoprop en waterontspanner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 september 2023 Report Share Posted 4 september 2023 (edited) Water verdampt ook bij lagere temperaturen dan 100 grC. Er is geen verschil tussen damp die ontstaan is bij 25gr of ontstaan bij 100 gr. En als je waterdamp laat condenseren heb je gedestilleerd water. Als bijv. regendruppels niet door een vieze atmosfeer zouden vallen en de damp niet op deeltjes zou condenseren was dat ook gedestilleerd water. En dat je na nat afspelen toch resten vindt komt omdat er tijdens het afspelen stofdeeltjes op je plaat vallen die door de vloeistof vastgehouden worden. Die resten op je plaat komen niet uit het gedestilleerde water. groet, Leobus Edited 4 september 2023 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts