Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV


dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Met de nieuwe ultrasone reinigingsmachine zijn mijn platen nog nooit zo speelbaar geweest. Verder heb ik jaren nat afgespeeld en ik snap niet waarom men daar tegen was. Verhalen over capillaire werking die het element laten sneuvelen is voor mij onzin. Het water kom iets hoger in de cantilever maar kan nagenoeg niet tot in het element komen. Ik ga zelf niet meer nat afspelen nu ik mijn ultrasone machine heb, al ben ik er van overtuigd dat nat afspelen de levensduur van de plaat en diamant stylus ten goede komt. 

 

Er is hier vaak over "neutrale weergave" gesproken en neen, ik ga niet over metingen spreken maar wel over Peter Walker van Quad en zijn rechte draad principe.  Wat hij deed bij ontwikkeling van een nieuwe versterker, is die in de tape lus zetten van een andere versterker (ook Quad natuurlijk) In het eerste geval ging het inkomende geluid rechtstreeks door de versterker en in het 2de geval ging het signaal nog een extra door de 2de in lus aangesloten versterker. Het enige wat gedaan werd was een verzwakking opdat de 2de versterker niets versterkte.

 

Als in de 2 standen het geluid hetzelfde bleef kan je spreken dat de in lus geschakelde versterker niets toevoegd of wegnam. Dat je dus perfect gehoormatig, zelfs al kleurt de hoofdversterker, ontdekken of de in lus geschakelde versterker neutraal is of niet. Ik ken enkele audio-ontwerpers die deze truc nog steeds toepassen.

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, leobus said:

Water verdampt ook bij lagere temperaturen dan 100 grC. Er is geen verschil tussen damp die ontstaan is bij 25gr of ontstaan bij 100 gr. En als je waterdamp laat condenseren heb je gedestilleerd water.

 

Druk en temperatuur hangen ontegensprekelijk samen, bij een hogere druk zal het water op een hogere temperatuur koken (denk even aan een snelkookpan) en op hoge hoogtes (Himalaya) kookt het juist op een lagere temperatuur, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.

 

Het blijft een wonder dat vinyl nog goed kan spelen als je weet wat er allemaal mis kan gaan bij het afspelen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

Weer wat geleerd, al was er in de coronatijd nogal wat te doen over besmettingen via damp. Helemaal schoon hoeft damp dus niet te zijn.

Daar ging het niet om damp, maar om zeer kleine deeltjes water of uitgehoest slijm of snot of spuug. En die vallen langzaam naar beneden. Daarom die 1,5 m afstand. 

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Bebatoli said:

 

Druk en temperatuur hangen ontegensprekelijk samen, bij een hogere druk zal het water op een hogere temperatuur koken (denk even aan een snelkookpan) en op hoge hoogtes (Himalaya) kookt het juist op een lagere temperatuur, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.

 

Het blijft een wonder dat vinyl nog goed kan spelen als je weet wat er allemaal mis kan gaan bij het afspelen.

 

 

 

Dat hoef je inderdaad niet uit te leggen. Ik heb een opleiding technische natuurkunde gehad. En in 43 jaar op een researchlab nog wel wat bijgeleerd. Maar water verdampt ook bij één atmosfeer bij bijv. 20 gr. Hoe kan bijv. het water dat in de nacht op je grasveld is gecondenseerd in de loop van de dag weer verdampen?

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, leobus said:

Ik heb een opleiding technische natuurkunde gehad. En in 43 jaar op een researchlab nog wel wat bijgeleerd. Maar water verdampt ook bij één atmosfeer bij bijv. 20 gr. Hoe kan bijv. het water dat in de nacht op je grasveld is gecondenseerd in de loop van de dag weer verdampen?

groet,

Leobus

Voor zover ik weet is de verdampingssnelheid afhankelijk van meerdere factoren zoals temperatuur van het te verdampen water zelf,  de omgevingsvochtigheid, oppervlakte van het te verdampen water, luchtdruk, indien buiten, de wind, ....

 

Ik ben geen specialist ter zake, ik heb fotografie gestudeerd van mijn 15 tot 18 op middelbaar niveau en daar kregen we natuurkunde, chemie en toegepaste wetenschappen. Tijdens mijn opleiding hebben we vooral optica, toegepaste chemie, gekregen. Uiteraard kregen we een basis opleiding chemie en natuurkunde. Vanaf mijn 18 tot  22ste heb ik mijn bachelor behaald en daar kregen we geen wetenschappelijke vakken meer want daar lag het accent op creativiteit en kunstzinnigheid. Vanaf mijn 26ste ben ik bij Bayer beginnen werken gewoon omdat ik wilde werken en het crisis was. Ik heb dat tot mijn 34ste gedaan en hier ook, net als bij jou, heb ik veel bijgeleerd, zowel in het labo als proces matig (praktijk dus) De plant waar ik werkte stond vol met destillatie kolommen, was de reactie een oxidatieproces, was er kristallisatie, centrifugatie, waren er dehydrogenatie-ovens afvalwater behandeling . Onze taak bestond er in om alles stabiel te houden maar ook de plant volledig te stoppen en opstarten. In noodsituaties juist handelen.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebatoli said:

 

Er is hier vaak over "neutrale weergave" gesproken en neen, ik ga niet over metingen spreken maar wel over Peter Walker van Quad en zijn rechte draad principe.  Wat hij deed bij ontwikkeling van een nieuwe versterker, is die in de tape lus zetten van een andere versterker (ook Quad natuurlijk) In het eerste geval ging het inkomende geluid rechtstreeks door de versterker en in het 2de geval ging het signaal nog een extra door de 2de in lus aangesloten versterker. Het enige wat gedaan werd was een verzwakking opdat de 2de versterker niets versterkte.

 

Als in de 2 standen het geluid hetzelfde bleef kan je spreken dat de in lus geschakelde versterker niets toevoegd of wegnam. Dat je dus perfect gehoormatig, zelfs al kleurt de hoofdversterker, ontdekken of de in lus geschakelde versterker neutraal is of niet. Ik ken enkele audio-ontwerpers die deze truc nog steeds toepassen.


Ik ken deze test Gydo uit de Engelse bladen. Alleen betwijfel ik of die test opgaat bij moderne apparatuur. Ooit zelf geprobeerd?

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebatoli said:

Voor zover ik weet is de verdampingssnelheid afhankelijk van meerdere factoren zoals temperatuur van het te verdampen water zelf,  de omgevingsvochtigheid, oppervlakte van het te verdampen water, luchtdruk, indien buiten, de wind, ....

 

Ik ben geen specialist ter zake, ik heb fotografie gestudeerd van mijn 15 tot 18 op middelbaar niveau en daar kregen we natuurkunde, chemie en toegepaste wetenschappen. Tijdens mijn opleiding hebben we vooral optica, toegepaste chemie, gekregen. Uiteraard kregen we een basis opleiding chemie en natuurkunde. Vanaf mijn 18 tot  22ste heb ik mijn bachelor behaald en daar kregen we geen wetenschappelijke vakken meer want daar lag het accent op creativiteit en kunstzinnigheid. Vanaf mijn 26ste ben ik bij Bayer beginnen werken gewoon omdat ik wilde werken en het crisis was. Ik heb dat tot mijn 34ste gedaan en hier ook, net als bij jou, heb ik veel bijgeleerd, zowel in het labo als proces matig (praktijk dus) De plant waar ik werkte stond vol met destillatie kolommen, was de reactie een oxidatieproces, was er kristallisatie, centrifugatie, waren er dehydrogenatie-ovens afvalwater behandeling . Onze taak bestond er in om alles stabiel te houden maar ook de plant volledig te stoppen en opstarten. In noodsituaties juist handelen.

 

 

 

 

Gelukkig voor hem is Albert Einstein al overleden anders had hij nu toch een minderwaardigheidscomplex opgelopen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, carl said:


Ik ken deze test Gydo uit de Engelse bladen. Alleen betwijfel ik of die test opgaat bij moderne apparatuur. Ooit zelf geprobeerd?

 

 

Ik weet dat Bruno Putzeys dit toepast maar ook Jeff Rowland. Zelf heb ik dat nooit gedaan, geen behoefte aan. 

Link to comment
Share on other sites

Volgens Peter Walker was na deze test de aankoop van een dure MolaMola of Jeff Rowland niet meer nodig Gydo (big smile).

 

Ik had op mijn Monitor Audio eerst Quad (wat volgens de specificaties goed moest kunnen). Met mijn Conrad Johnson leek het toch wel veel makkelijker te gaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://i.postimg.cc/WtRgV5gN/DSC-0299.jpg

https://i.postimg.cc/7PjgSZcF/DSC-0297.jpg

Het is nog maar half af, er komt een andere recorder in en de zijpanelen zijn plankjes uit de bouwmarkt om de originele zijpanelen intact te houden. Aan de bovenzijde komt nog een brug met twee grote vu- meters.

Foto's plaatsen lukt mij niet. Waarom niet is mij een raadsel

Link to comment
Share on other sites

😏

CR developments Woodham 300B preamp.

Eind jaren 80 audiocomponent of the year in Japan.

Een paar jaar geleden heeft CR Developments een herstart gemaakt en deze versterker een iets moderner uiterlijk gegeven.

In Canada en Japan kom je de oude versterkers nog wel tegen.

De mijne heb ik nieuw gekocht en in de loop van de tijd is -ie wel iets aangepast.(balansregeling verwijderd ivm wat hoogafval)

 

Link to comment
Share on other sites

Gaaf om te zien dat rack Kraus! Staa die bij jou overigens in de kamer?
De Woodham kwam ik toevallig laatst tegen op Marktplaats, dat was een eindversterker (KT88). Interessant ding wel, maar had er nog nooit van gehoord.

De voorversterker die jij hebt heeft wel heel veel buisjes, zit er ook een phono versterker in?

Link to comment
Share on other sites

@Edje2

Dank je. Ik ben er voorlopig zeer tevreden mee hoewel nog lang niet af. Vandaag 2 nieuwe zijpaneeltjes gemaakt want de recorder precies recht in het rack te krijgen is echt millimeter werk. De juiste balans vinden zodat de recorder niet uit eigen beweging wil kantelen is zoeken, dat valt niet van te voren te meten maar gewoon een kwestie van uitproberen. Ik denk dat het inmiddels aardig gelukt is. Maar wel (weer)helemaal in de reel-to-reel wereld beland. Lekker retro, hoe meer metertjes hoe beter.

 

De Woodham heeft inderdaad een eigen phono-ingang. 3 buisjes zijn daarvoor gereserveerd, alleen geschikt voor een high-output element (Ik heb daarvoor een Benz-Ebony High output. (maar andere phono-amp in gebruik)

Op het internet heb ik gezien dat CR Developments eigenlijk vooral electronica produceert voor de luchtvaart (andere/voornaamste tak van het bedrijf). "It's Briitish so it won't work" gaat hopelijk niet voor ze op.

De nieuw vormgegeven Woodham preamp

 

Heel wat jaartjes geleden deed deze versterker mee met het voorversterker vergelijk bij Sodeluu in Roermond. Daar gooide het apparaat toen geen hoge ogen (ook niet echt slecht) maar dat was wel de aanleiding om het toestel door Tube Elysium onder handen te laten nemen. (Jacco Dekkers mat toen ter plekke alles door).Dat was heel succesvol met ook mooie nieuwe buisjes (Goldpin oid), een kaarsrechte frequentiekarakteristiek en een perfecte blokgolf.

In combinatie met de Array M1 monoblokken ben ik vooral tevreden met de snelheid en de dynamiek, dat is echt prima. Voor laag moet je hier niet wezen maar snelheid en detail zijn in mijn beleving een dikke 8 op een schaal van 1 tot 10.

Ik heb de versterker overigens net terug want hij heeft bij een van de leden van de audioclub Zuid-Holland meer dan anderhalf jaar een Aitos voorversterker vervangen. Ik miste hem toch wel, vooral vanwege de looks.😍

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...