Sodejuu Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 (edited) 53 minutes ago, Seed7 said: Zoek eens naar 50V of 100V opamps. SPL gebruikt een 120V rail in een aantal van hun apparaten en ik meen gelezen te hebben dat daar ook opamps aan hangen, maar kan het niet terug vinden. Die vind je niet. SPL gebruikt eigen ontwikkelde discrete opamps met transistoren die niet voor de gebruikelijke markt te verkrijgen zijn. Zij hadden zelf de grootste moeite om aan deze speciale torren te komen. De recht opstaande printjes zijn die opamps BTW, dit is mijn laatste aanwinst: Edited 16 november 2023 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 5 minutes ago, Sodejuu said: discrete opamps effe Ameisenfögeln, een opamp is een schakelingsprincipe (vandaar de buizen opamp, het principe is al voor WOII bedacht). Ze (SPL) gebruiken dus opamps maar maken ze zelf (ik dacht dat ze een kant en klaar chippie inkochten, dank voor de verheldering). Net als die opamp vervangende discrete opamp printjes van deze en gene. Omdat het om een schakeling gaat, begrijp ik ook al die weerstand er tegen niet, behalve als je het discreet uitvoert, met middelen die op de zelfde wijze geproduceerd worden, met de zelfde technologie. Het woord discreet in deze begrijp ik ook niet want een transistor wordt al heel lang niet meer als een enkele NPN of PNP overgang gemaakt. In zo'n behuizing zit ook een "schakeling". Dus waar gaat het de "opamp haters" nu eigenlijk om? @Tubejack https://www.ti.com/product/OPA462 De OPA 462 is een nieuwere die op nog hogere spanning draait (kan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 Opamp hater is nogal overdreven. Ik hoef ze alleen in chipvorm niet in mijn set. Dat is puur op luisterervaring. Maar een ontwerper dient ook te weten wat hij in zijn circuit stopt. En een ontwerper is voor mij niet iemand die een standaard ontwerp van een schakeling na bouwt. Maar diep in de schakeling duikt en van alle componenten weet wat de eigenschappen zijn en dan iets moois maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 1 hour ago, Sodejuu said: BTW, dit is mijn laatste aanwinst: Met DAC? Ook in het rood? Erg fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 (edited) 1 hour ago, Seed7 said: @Tubejack https://www.ti.com/product/OPA462 De OPA 462 is een nieuwere die op nog hogere spanning draait (kan). Er zijn er vast nog meer. Maar ik heb ze niet nodig. Ik ben klaar. Edited 16 november 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 11 minutes ago, Tubejack said: Ik ben klaar. Geloof er niks van Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 49 minutes ago, Paulebappie said: Geloof er niks van Ik geloof alles, op voorwaarde dat het ongelofelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 1 hour ago, thingman said: Ik geloof alles, op voorwaarde dat het ongelofelijk is. Ik vind het magisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 (edited) 2 hours ago, Paulebappie said: Geloof er niks van Je hebt gelijk. Maar na 3 jaar, af en toe experimenten, is dit SE-10 project wel klaar. Echt jammer dat het niet meer te koop is, het speelt nu zo mooi. Ik heb bij Menno geinformeerd of het nagebouwd mocht worden met nieuw ontworpen printen en wat extra opties. Helaas copyright. Een bijna zelfde project de SE-18 mocht wel, maar daar zitten transistors in. Maar niet getreurd, er staan weer nieuwe projecten te wachten. Edited 16 november 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 4 hours ago, Seed7 said: Met DAC? Ook in het rood? Erg fraai. Zonder DAC, maar wel in rood Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 Wel erg fraai dat rood. Ben benieuwd of ze dat nu veel verkopen in dat conservatieve Audio wereldje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 november 2023 Report Share Posted 16 november 2023 Ik vind het heel mooi zo met die metertjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 november 2023 Report Share Posted 17 november 2023 9 hours ago, carl said: Wel erg fraai dat rood. Ben benieuwd of ze dat nu veel verkopen in dat conservatieve Audio wereldje. Denk het wel. Zeker als je zo'n "torentje" van ze hebt staat her erg fraai. Daarnaast verdienen ze de hoofdmoot in de pro- wereld en daar zijn ze niet vies van een beetje kleur. En voor wie van metertjes houdt, de Crecendo 8 en voor de knoppenliefhebbers natuurlijk de Pass-eq Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 november 2023 Report Share Posted 17 november 2023 Heel gaaf ding Roger. Dat zal best klink met de Hifi-man. En een gebalanceerde (moderne) uitgang. Super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 november 2023 Report Share Posted 17 november 2023 Set Magnepan 0.6 QR SE in onberispelijke staat aangeschaft. Geeft me de tijd om mijn Apogee speakers op m'n gemak te restaureren en nieuwe kasten er voor te bouwen, en ondertussen toch muziek te kunnen blijven luisteren. Hier komt trouwens verrassend veel muziek uit met een heel groots ruimtebeeld! Maar het feit dat het muzieksignaal voor het hoog eerst door een zekering heen gaat is nogal apart. Betuttelend ook. Een zekering in de signaalweg naar de luidsprekers is volgens mij niks minder dan een grote bottleneck, dus die gaan we zo spoedig mogelijk bypassen. Weet iemand waar het "SE" voor staat? Ik kon daar online niks over vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 november 2023 Report Share Posted 17 november 2023 Second Edition ofzo? Maar serieus nu...Ik heb ooit eens een Audio Research eindversterker gehad waarvan er 4 zekeringen rechtstreeks in de uitgang zat. Ik heb ze toen doorverbonden, het maakte merkwaardig genoeg weinig uit. Hee is het laag Thingman? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 november 2023 Report Share Posted 17 november 2023 (edited) 15 minutes ago, thingman said: Weet iemand waar het "SE" voor staat? Ik kon daar online niks over vinden... SE staat voor Zweden want alles van Magnepan in Europa gaat via Audionord Zweden. Edited 17 november 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 (edited) 14 hours ago, Roots said: Second Edition ofzo? Maar serieus nu...Ik heb ooit eens een Audio Research eindversterker gehad waarvan er 4 zekeringen rechtstreeks in de uitgang zat. Ik heb ze toen doorverbonden, het maakte merkwaardig genoeg weinig uit. Hee is het laag Thingman? Het voelt gewoon heel contraproductief met die zekering op het midhoog. Een blikken klemmetje waar de zekering tussen zit. Daardoor een paar extra, bijzonder gebrekkige en geheel overbodige contactovergangen in de signaalweg erbij gekregen. Alsof een eindgebruiker tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen... Als ik naga hoe vaak ik in mijn leven een tweeter heb stukgemaakt door ondeskundig gebruik van de volumeregelaar, dan is dat nul keer. Ofwel, de Magnepan tweeters zijn heel kwetsbaar, ofwel ze dekken zich geheel op z'n Amerikaans in tegen domme claims van domme ondeskundigen. Het laag, ja... het is niet zo snel, krachtig en dynamisch als dat van een gezonde Apogee, zelfs niet van de kleinste Stage, maar het gaat in mijn setting zeker wel diep genoeg. Het klinkt allemaal net iets tammer en beschaafder bij Magnepan, maar dat vind ik tegenwoordig niet meer zo erg als vroeger. Het is muzikaal en ruimtelijk wel heel coherent. Een prachtige, omhullende stage wordt er neergezet. Ik ben ga nog wat aan het experimenteren met de tweeters aan de buitenkant of juist aan de binnenkant. Nu zitten ze aan de buitenkant in een tamelijke nearfield setting. Indraaien doet uiteraard ook veel en de hellingshoek doet nog veel meer voor zowel het laag als het algehele ruimteplaatje en de klankbalans. Het midden en hoog is erg beschaafd; je zou het ook niet-opwindend kunnen noemen, maar alles is er gewoon wel. Het geluidsbeeld is qua overtuigingskracht niet afhankelijk van de volumestand. Op alle niveau's is er dezelfde indruk. Het speelt voor mij meer dan hard genoeg en de eindversterker moet daarvoor wel iets meer uitsturen, maar dat vindt ie niet erg. Er is altijd meer dan genoeg headroom over. Alle opnames klinken overtuigend, zelfs de oude en zogenaamd slechte hard-rock klassiekers. Het zou zo kunnen zijn dat dit mijn (onze) nieuwe speaker gaat worden in de vrij kleine woonkamer waar ik straks kom te verblijven. Dat is omdat ik vermoed dat het (membraan)laag van de Magnepan's er in die ruimte beter uitkomt dan het (conus)laag van de huidige hybride Apogees. Dat moet echter nog blijken als ik mijn set overbreng naar de nieuwe woonsituatie... Edited 18 november 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 (edited) 14 hours ago, Bebatoli said: SE staat voor Zweden want alles van Magnepan in Europa gaat via Audionord Zweden. Aha, dat is het dus... en dat zal vast kloppen dan, want op de door doos staat inderdaad dat Audionord de afzender is. Bedankt! Edited 18 november 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 32 minutes ago, thingman said: Aha, dat is het dus... en dat zal vast kloppen dan, want op de door doos staat inderdaad dat Audionord de afzender is. Bedankt! Graag gedaan. Ik zou trouwens wel een zekering gebruiken. Ik was zelf sceptisch maar heb zekeringen van HiFi-Tuning gebruikt en het verschil was meer dan behoorlijk. Je mid/hoog is beschermd en je hoeft niets aan te passen. Just my two cents..... Zie: https://www.kempelektroniksshop.nl/hifi-tuning-supreme3-fuses/ Verder wel fijn dat de 0.6 je bevalt, ik heb hem zelf nooit beluisterd. Ik heb in 1990 eerst de SMGa gekocht en een jaar of 2 later de 1.5 QR. Later de Apogee Duetta Signature (had ik nooit mogen wegdoen). Vervolgende de Scintilla en die vond ik minder evenwichtig dan de Duetta. Later een set Magnepan Tympani IVa die ik zelf volledig heb gerestaureerd. Nadien zijn we met de winkel gestart en heb de 1.6QR, 1.7QR, MG12, 3.7 in huis gehad. Nu de MG 20 die ik echt fenomenaal goed vind. Zoals jou 0.6 lijken mijn 20's in nieuwstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Mooie "vellen" thngman, veel plezier ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 VanHarte met de nieuwe aanwinst. De tweeter loopt wel laag door. De kans op kapot spelen is wel iets hoger Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Dat ziet er mooi uit Toine. Zou wel jammer zijn als j́e nieuwe ruimte te klein wordt voor je Apogees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Mooi hoor... Gefeliciteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Mooi aanwinstToine, gefeliciteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts