thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 5 hours ago, Bebatoli said: Graag gedaan. Ik zou trouwens wel een zekering gebruiken. Ik was zelf sceptisch maar heb zekeringen van HiFi-Tuning gebruikt en het verschil was meer dan behoorlijk. Je mid/hoog is beschermd en je hoeft niets aan te passen. Just my two cents..... Zie: https://www.kempelektroniksshop.nl/hifi-tuning-supreme3-fuses/ Verder wel fijn dat de 0.6 je bevalt, ik heb hem zelf nooit beluisterd. Ik heb in 1990 eerst de SMGa gekocht en een jaar of 2 later de 1.5 QR. Later de Apogee Duetta Signature (had ik nooit mogen wegdoen). Vervolgende de Scintilla en die vond ik minder evenwichtig dan de Duetta. Later een set Magnepan Tympani IVa die ik zelf volledig heb gerestaureerd. Nadien zijn we met de winkel gestart en heb de 1.6QR, 1.7QR, MG12, 3.7 in huis gehad. Nu de MG 20 die ik echt fenomenaal goed vind. Zoals jou 0.6 lijken mijn 20's in nieuwstaat. Bedankt voor de zekeringtips... mezelf kennende ga ik het toch zonder doen Ik wilde aanvankelijk gewoon een 1.6 QR aanschaffen; ik vond daar een uiterst aantrekkelijk aanbod van. Bij nader inzien zie ik daarvan af, omdat de 1.6 te groot zou zijn in mijn toekomstige setting in de woonkamer. De 1.6 is kritischer qua opstelling en heeft meer ruimte nodig dan ik 'm kan bieden, dus dat zou bijna zeker op een teleurstelling gaan uitlopen. Mijn huidige setting, tamelijk nearfield, komt sterk overeen met de toekomstige en de 0,6 (of de 0,5 maar die ging onlangs mooi aan mijn neus voorbij) doet het daar dus uitstekend. Ik vond op 5 km afstand deze 0,6, volkomen onbeschadigd en voor een heel scherpe prijs. De eigenaar verkocht in opdracht van zijn ouders en wilde er heel graag vanaf. Die lagen dus gewoon op mij te wachten in de doos... Zoals je waarschijnlijk weet heb ik ook heel wat jaren met de D-sig gespeeld. Zonder twijfel mijn mooiste, meest magisch klinkende speaker, zeer zeker na de restauratie. Maar na mijn verhuizing bleek de woonkamer toch te smal en de speakers te groot. De Centaurs die ik daarna op de kop tikte zijn ook erg goed, maar natuurlijk geen ribbon voor het laag (een gesloten kast met conusspeaker) en zodoende toch een compromis voor een liefhebber van fullrange ribbons. Ik heb er geen spijt van de Duetta's te hebben weggedaan, want ze kwamen niet meer tot hun recht, maar voor een betere speaker moet je ver zoeken, inderdaad. Ik ben zelf ook geen liefhebber van de Scintilla, want ik heb die eigenlijk nooit helemaal overtuigend horen klinken, terwijl ik 'r toch op heel wat plekken hoorde. Volgens mij bestaat er gewoon geen versterker die ze echt kan laten zingen. De grote MG 20.1 heb ik recentelijk ook nog gehoord. Hij is erg gevoelig voor opstelling, met name het indraaien doet heel veel; een halve cm kan al een duidelijk verschil maken. Ik denk dat ik de 3.6 uiteindelijk de mooiste Magnepan vind, in elk geval van alles wat ik zelf heb kunnen beluisteren. Ik meen dat die geen quasi ribbon heeft voor midhoog, maar een true ribbon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 (edited) 5 hours ago, kappa7 said: VanHarte met de nieuwe aanwinst. De tweeter loopt wel laag door. De kans op kapot spelen is wel iets hoger Dank je! Jij hebt veel ervaring met Magnepan, begrijp ik George. Hoe vaak heb jij een tweeter kapot gemaakt? En gebeurt dat echt zo vaak of gemakkelijk dan? Zou het dan niet gewoon komen door een clippende versterker -- een die in ademnood komt? Edited 18 november 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 4 hours ago, carl said: Dat ziet er mooi uit Toine. Zou wel jammer zijn als j́e nieuwe ruimte te klein wordt voor je Apogees. Dank je. Het zou enerzijds jammer zijn, inderdaad. Anderzijds, de speaker blijft in de familie. M'n neefje gaat er dan z'n eerste schreden mee zetten op het audiofiele pad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Ik ken niemand die de zekering kapot speelde. Die dient dan toch eerder dan de ribbon te gaan? Of zijn er hier andere ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 (edited) 22 minutes ago, thingman said: De grote MG 20.1 heb ik recentelijk ook nog gehoord. Hij is erg gevoelig voor opstelling, met name het indraaien doet heel veel; een halve cm kan al een duidelijk verschil maken. Ik denk dat ik de 3.6 uiteindelijk de mooiste Magnepan vind, in elk geval van alles wat ik zelf heb kunnen beluisteren. Ik meen dat die geen quasi ribbon heeft voor midhoog, maar een true ribbon? Ik heb de MG 20, de MG 20.1 heeft een Push Pull mid unit en dat heeft de MG20 niet. Dat maakt toch een verschil Mijn MG 20's zijn erg weinig ingedraaid en dat geeft hier naar mijn smaak het beste resultaat. Tweeters zitten aan de binnenzijde. Maar volgend jaar zullen de MG20's in de nieuwe grotere ruimte beter tot hun recht komen. Ik heb ondertussen de MG 20.7 al vaak kunnen beluisteren en ja, die gaat verder qua detaillering en gaat tevens ook dieper in't laag, maar ik mis emotie, hij is ook wat "braver" qua sound. In elk geval veel plezier met je 0.6 en tevens veel plezier met de restauratie van je Apogee ! Edited 18 november 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 4 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik ken niemand die de zekering kapot speelde. Die dient dan toch eerder dan de ribbon te gaan? Of zijn er hier andere ervaringen? Ik heb bij mijn MG 20's de zekering van het hoog (echte ribbon) 1x stuk gespeeld. Het kan gebeuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 24 minutes ago, thingman said: Dank je. Het zou enerzijds jammer zijn, inderdaad. Anderzijds, de speaker blijft in de familie. M'n neefje gaat er dan z'n eerste schreden mee zetten op het audiofiele pad. Heel leuk Toine zo hoort het! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Ik dacht dat er alleen in de 20 serie echte ribbons zitten. En ook, dat die erg kwetsbaar zijn. Dus de zekeringen hebben daar zeker zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 29 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik dacht dat er alleen in de 20 serie echte ribbons zitten. En ook, dat die erg kwetsbaar zijn. Dus de zekeringen hebben daar zeker zin. In de de 3 reeks zitten ook echte ribbons, ik denk even aan de 3.3 - 3.5 - 3.6 - 3.7 en ook in de 20.7 en 30.7. In de nieuwe 2.7i zitten er ook. Ook in bepaalde oudere modellen zitten zuivere ribbons. In mijn MG 20's zit een 4 mm brede tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 Ik heb even een google poging gedaan op burned/smoked/fried ribbon tweeters pics, maar kan niets vinden. Trouwens Apogee in zitten ook geen zekeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 1 hour ago, thingman said: Dank je! Jij hebt veel ervaring met Magnepan, begrijp ik George. Hoe vaak heb jij een tweeter kapot gemaakt? En gebeurt dat echt zo vaak of gemakkelijk dan? Zou het dan niet gewoon komen door een clippende versterker -- een die in ademnood komt? Ik heb echt behoorlijk wat vermogen op de magnepans gehad en tot nu toe heeft alleen een eindversterker dat niet overleeft. De speaker of zekering heeft het keurig gehouden. Toch ben ik zelf wel terughoudend om de zekering er tussen uit te houden. Natuurlijk is het wel ongebruikelijk om een zekering in een speaker te hebben maar echt kwaad kan het niet natuurlijk. We werken hier immers met grotere stromen waardoor dergelijke invloeden allemaal wat verwaarloost worden. Zou je zo iets hebben in een phono versterker dan wordt de invloed natuurlijk ook nog mee versterkt. Dat is nu het geval niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 13 minutes ago, Roots said: Trouwens Apogee in zitten ook geen zekeringen. Klopt, maar dat aluminium is veel dikker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik ken niemand die de zekering kapot speelde. Die dient dan toch eerder dan de ribbon te gaan? Of zijn er hier andere ervaringen? De zekeringen in mijn speakers waren allebei doorgefikt. Er heeft een pm-80 aan gehangen... De tweeters doen het gelukkig nog prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2023 Report Share Posted 18 november 2023 23 minutes ago, Roots said: Ik heb even een google poging gedaan op burned/smoked/fried ribbon tweeters pics, maar kan niets vinden. Trouwens Apogee in zitten ook geen zekeringen. Fijn dat je dat opgezocht hebt. Ik ben weer iets geruster. In de Apogees zitten zeker geen zekeringen. Die branden ook niet door. Wel kan de uitslag van de mrtw te groot worden, maar das het gevolg van een foute versterkerkeuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2023 Report Share Posted 19 november 2023 15 hours ago, thingman said: De zekeringen in mijn speakers waren allebei doorgefikt. Er heeft een pm-80 aan gehangen... De tweeters doen het gelukkig nog prima. Dan lijkt het me toch wel handig wanneer die zekeringen blijven zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 november 2023 Report Share Posted 19 november 2023 5 hours ago, Hans van Liempd said: Dan lijkt het me toch wel handig wanneer die zekeringen blijven zitten. Ik heb ze provisorisch door een draadje vervangen en lekker gespeeld. Niks aan de hand... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 (edited) Updatetje over de Magnepan 0.6: Inmiddels heb ik de zekering ge-bypassed en de elektrische verbindingen achterop de terminals zo direct mogelijk aangesoldeerd. Dus geen knullige jumpers meer. Gewoon single wired aangesloten; bi-wiring kan altijd nog... Het verschil is bepaald niet gering! Ik had natuurlijk wel enig verschil verwacht, met name in het midden en hoog, maar niet zoveel. Ook de laagweergave gaat er duidelijk op vooruit. De grootste verbetering is niet louter klankmatig en dynamisch, maar vooral ook ruimtelijk / ambiënt. Je zou dit verschil mogen vergelijken met wat er kan gebeuren bij een geslaagde upgrade van het scheidingsfilter. Ongelofelijk dat een luidspreker zo knullig af-fabriek wordt gemaakt. Een groot potentieel blijft dan liggen. En dat met 20 minuutjes werk per speaker. Edited 21 november 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 Mooi resultaat Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 38 minutes ago, thingman said: Updatetje over de Magnepan 0.6: Inmiddels heb ik de zekering ge-bypassed en de elektrische verbindingen achterop de terminals zo direct mogelijk aangesoldeerd. Dus geen knullige jumpers meer. Gewoon single wired aangesloten; bi-wiring kan altijd nog... Het verschil is bepaald niet gering! Ik had natuurlijk wel enig verschil verwacht, met name in het midden en hoog, maar niet zoveel. Ook de laagweergave gaat er duidelijk op vooruit. De grootste verbetering is niet louter klankmatig en dynamisch, maar vooral ook ruimtelijk / ambiënt. Je zou dit verschil mogen vergelijken met wat er kan gebeuren bij een geslaagde upgrade van het scheidingsfilter. Ongelofelijk dat een luidspreker zo knullig af-fabriek wordt gemaakt. Een groot potentieel blijft dan liggen. En dat met 20 minuutjes werk per speaker. Misschien ter verheldering: een fotootje. Of uit verzekeringstechnische gronden: beter van niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 4 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Misschien ter verheldering: een fotootje. Of uit verzekeringstechnische gronden: beter van niet. We hebben het hier over een luidspreker met een zekering in de signaalweg naar de tweeter, die ge-bypassed is. Die was om te voorkomen dat je die tweeter uitfikt ipv de zekering. Nergens voor nodig bij audiofielen. En over een zeer inferieure zekeringhouder plus allerlei slechte contactovergangen er omheen. Plus stalen jumpers naar het hoog. Dit gaat verder niet over een elektrisch apparaat waarbij de zekering is overbrugd, dus de verzekering heeft er geen omkijken naar. Overigens heb ik ook geen verzekering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 8 minutes ago, thingman said: We hebben het hier over een luidspreker met een zekering in de signaalweg naar de tweeter, die ge-bypassed is. Die was om te voorkomen dat je die tweeter uitfikt ipv de zekering. Nergens voor nodig bij audiofielen. En over een zeer inferieure zekeringhouder plus allerlei slechte contactovergangen er omheen. Plus stalen jumpers naar het hoog. Dit gaat verder niet over een elektrisch apparaat waarbij de zekering is overbrugd, dus de verzekering heeft er geen omkijken naar. Overigens heb ik ook geen verzekering. Dan rest me nog te zeggen: een welgemeende felicitatie met jouw nieuwe LS en upgrade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 november 2023 Report Share Posted 21 november 2023 47 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Dan rest me nog te zeggen: een welgemeende felicitatie met jouw nieuwe LS en upgrade. Tnx Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 24 november 2023 Author Report Share Posted 24 november 2023 (edited) Laatst gehaald voor gebruik met de pc Harman Kardon Festival 500 Dynaudio Audience 40 Edited 27 november by dhfreakie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 november 2023 Report Share Posted 24 november 2023 Lekker man voor bij de pc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 november 2023 Report Share Posted 27 november 2023 Philips 22ah466 luidsprekers jaren 70, gratis en voor niets. Ze zien er heel goed uit, al is dat moeilijk te zien op de foto. Klinken zeker niet slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts