Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Deze staat ook al heel lang op mijn lijstje om eens te proberen. In de Aurender (A10) zit ook een heel goede dac, maar ben altijd benieuwd of daar nog wat te verbeteren valt met een externe dac. Ik begrijp dat je en Sonnet dus 30 dagen mag testen?

Goedemorgen en iedereen bij deze fijne kerstdagen gewenst.

Om eerst de vraag van Kappa te beantwoorden; met oriënteren bedoel ik dat ik zeker een jaar lang veel heb gelezen over de diverse soorten DAC's, gebruikerservaringen en heel veel YouTube filmpjes heb gezien. Ook op dat medium met hoofdtelefoon naar diverse DAC's zitten luisteren.

Mijn interesse ging na dat alles vooral uit naar een R2R ladder DAC. Een Chinese DAC wilde ik om diverse redenen niet eens uitproberen en aangezien ik zo mogelijk graag de lokale economie ondersteun, heb ik contact opgenomen met Sonnet/Metrum in mijn woonplaats.

Werd zeer vriendelijk te woord gestaan door Roelof en op mijn vraag of ik de Morpheus kon komen beluisteren werd er mij aangeboden de DAC 30 dagen lang thuis uit te proberen. Er is in de fabriek namelijk (nog) geen luisterruimte ingeruimd.

De eerste 3 dagen en nachten heb ik de DAC slechts zeer oppervlakkig beluisterd en non stop aan de streamer aangesloten. Moet zeggen dat al bij de eerste indrukken duidelijk was dat de DAC van mijn Marantz 30N enorm werd overklast door de Morpheus. Dit verbaasde mij toch wel enigszins, omdat de DAC van de 30N alles behalve slecht is.

Na ongeveer een week heb ik, geheel tegen mijn verwachting in, besloten dat ik de Morpheus wilde houden. Voor mij biedt deze DAC exact wat ik hoopte te vinden.

Nog andere DAC's uit gaan proberen leek en lijkt me om deze reden volstrekt zinloos.

Mijn oorspronkelijke plan was om meerdere DAC's uitgebreid te gaan beluisteren, maar dit was liefde op het eerste gehoor.

Misschien geen hele rationele beslissing van ondergetekende, geef ik grif toe.

Ja soms is het in een keer raak, leuk.

En de Metrum dac's zijn zeker de moeite waard dus ik snap de keuze.

De verbetering ten opzichte van de Marantz die geloof ik gelijk.

Daar zitten vaak standaard Dac chips in een standaard circuit.

Meestal een prima integratie maar ook niet meer dan dat.

Van harte met de nieuwe aanwinst.

Als het goed is het goed zeg ik altijd. Je hoort gelijk of het klopt, en dan kan een andere dag wellicht net even anders klinken en ook goed, maar hiermee bespaar je jezelf in elk geval een hoop tijd en twijfel. Goede strategie wat mij betreft.

Me zelf een paar kerst kadootjes gegeven:

hifiman arya organic review10

Met dank aan Marc Lens van Hifimaniacs die deze op donderdagavond nog persoonlijk kwam afgeven B)

En deze ligt nog op het postkantoor:

Duson C1000 voorversterker met AudioQuest power cable - Catawiki

Om mijn Duson voor- /eindcombi te completeren (C-1000/B100)

On 24-12-2023 at 21:54, Vinyl_Fuchs said:

Wel vreemd dat ze de Metrum boven de Sonnet reeks plaatsen, terwijl bijv. de Sonnet Pasithea de Metrum Adagio topt kwa prijs. 🤔 Het zij dan dat er misschien nog nieuwere Metrum topmodellen in de pijplijn zitten.

Volgens Roelof is de Adagio met de meest recente DAC modules klankmatig beter dan de Sonnet Morpheus. Over de Pasithea zei hij niets. Tja, op zich wil ik best geloven dat het nog beter kan, maar of de hoorbare verbetering voldoende in verhouding staat tot de meerprijs? Voor anderen wellicht wel, maar voor mij niet. Op een bepaalt niveau moet het ook goed genoeg kunnen zijn, aldus de Calvinist in mij............

Volgens mij is Sonnet audio gestart omdat Cees ontevreden was over het optreden van de investeerders in Metrum. Hij is daarom Sonnet gestart en als ik het juist heb zelfs even weg geweest bij Metrum. Het is dus geen bewuste keuze om een tweede merk op te richten, maar veel meer een gedwongen. 

De Sonnet klank signatuur is iets strakker dan de Metrum dac's als ik de reviews moet geloven. De Sonnet's zelf nog niet gehoord.

13 hours ago, Edje2 said:

Volgens mij is Sonnet audio gestart omdat Cees ontevreden was over het optreden van de investeerders in Metrum. Hij is daarom Sonnet gestart en als ik het juist heb zelfs even weg geweest bij Metrum. Het is dus geen bewuste keuze om een tweede merk op te richten, maar veel meer een gedwongen. 

De Sonnet klank signatuur is iets strakker dan de Metrum dac's als ik de reviews moet geloven. De Sonnet's zelf nog niet gehoord.

Klopt, en na het faillissement van Metrum heeft Cees Metrum weer terug gekocht. Het lijkt trouwens wel erop dat alleen Sonnet nog doorgaat. 

Nee hoor. Drie lijnen Metrum, Sonnet en Acelec. Ze zitten nu in Den Bosch in het pand van Lion Kwaytaal (Quality Products). De laatste bouwde onder andere ook voor Sovereign en Aaron. Allemaal degelijke en mooi gebouwde producten.

https://metrumacoustics.com/

Edited by Hans van Liempd

Shanling ET3 cd-loopwerk. Voor de fun, en om eens te kijken wat i2s uitgang doet in vergelijk met SPDiff of USB. Prachtig ding, beetje platenspeler achtig (je legt een cd bovenin en doet er een glas/metaal plaat op). Leuke prijs (kleine 750 euro nieuw) en echt mooi gemaakt..Philips cd drive zit erin en een Sanyo laser. Er kan nog veel meer mee zoals USB afspelen of via Bluetooth maar dat gebruik ik niet.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Nee hoor. Drie lijnen Metrum, Sonnet en Acelec. Ze zitten nu in Den Bosch in het pand van Lion Kwaytaal (Quality Products). De laatste bouwde onder andere ook voor Sovereign en Aaron. Allemaal degelijke en mooi gebouwde producten.

https://metrumacoustics.com/

Alle nieuwe modellen DACs en Amps zitten onder de naam Sonnet, Metrum heeft alleen nog DACs in het assortiment die al aantal jaren oud zijn. Acelec is wel nieuw, maar richt zich op andere apparaten. Wat je ook koopt, allemaal prachtig spul..

Spoiler

Een paar phono interlinks zilverdraad. 2x 6922 Sovtek.  2x e88cc Golden Dragon. 1x ecb2c.  1x electronics rca ac.1x Sylvana usa 5hblx. Geen idee waar de laaste 3 voor dienen. Wel mooie buizen.

DSC09471.jpg

18 minutes ago, Groovy said:
  Reveal hidden contents

Een paar phono interlinks zilverdraad. 2x 6922 Sovtek.  2x e88cc Golden Dragon. 1x ecb2c.  1x electronics rca ac.1x Sylvana usa 5hblx. Geen idee waar de laaste 3 voor dienen. Wel mooie buizen.

DSC09471.jpg

Mooie spulletjes…