Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Gisteren hebben we een Ultra Short Throw projector besteld en ook een oprolbaar scherm dat aan het plafond zal hangen. Een klassieke TV vinden wij een gedrocht en daar wilden we van af. De akoestische panelen achter de set kunnen nu binnenkort definitief opgehangen worden en zullen optimaal presteren omdat het TV weg is.

Het is een Optoma UHZ65UST  geworden, een projector die een prachtig beeld geeft, ook tijdens de dag.

Het is ook erg leuk om live optredens te bekijken/beluisteren, wij vinden die ervaring nog intenser.

UHZ65UST-sales-kit-09-2019-page-005.jpg

Edited by Bebatoli

3 minutes ago, huubw said:

Proficiat! Lijkt me een geweldig apparaat.
Ga je die in combinatie met de Magnepan speakers gebruiken?

Bedankt !

Inderdaad, met de Magnepan set.

Dat zal heel mooi worden!
Ik weet niet welke "live optredens" je wilt gaan bekijken en hoe je die afspeelt.
Zelf gebruik ik een Hifi Rose RS-250A streamer.
Daarmee kun je van Youtube alle mogelijke concerten afspelen, zonder de vervelende reclamefilmpjes tussendoor.
Je krijgt er als het ware een Youtube abonnement bij cadeau.
Het beeld kan ik via HDMI naar een beeldscherm leiden en het geluid door de Hifiset laten afspelen.
Alle Hifi Rose streamers kunnen dit.
Het geluid is wel geen high-end kwaliteit, maar toch zeer acceptabel.

Ik heb nog erg veel DVD's van optredens, zoals Eric Clapton- Unplugged idem dito van Nirvana, The Eagles, ........

Ik heb geen speler meer maar dan koop ik gelijk maar een Blue Ray speler.

Wij hebben ook Netflix en daar staan ook wel leuke muziek concerten op.

Een goede vriend heeft dan weer erg veel DVD's en Blue Ray's die we mogen lenen.

Als ons dat bevalt houd niets on tegen om er 2de hands te kopen.

Ik ben een "nieuwe" streamer voor in de huiskamer aan het bouwen. Ik heb een oude Aria streamer gekregen. Die was stuk en repareren was lastig. Bovendien bestaat het bedrijf die ze ooit maakte niet meer en was de bijbehorende software verdwenen. Daar is nu alles uit gesloopt en de indeling gewijzigd. De voeding en HD waren nog wél bruikbaar. Het nieuwe moederbordje zit er in en het werkt nu op Windows 11. Audio loopt nog via het moederbord geluid. Dat klinkt met TuneBrowser zeker al niet slecht. Maar om de kwaliteit nog iets te verbeteren heb ik een Topping Dacje besteld. 

Mijn nieuwe aanwinst wordt dus een Topping E30 II lite. Ongeloofelijk wat er met zo'n simpel dacje mogelijk is. Tot zelfs 512 DSD. En 32 bits 384 kHz. Ik twijfel nog of ik het ding in de streamer ga inbouwen of als losse kast gebruiken. In de huiskamer staat een vrij eenvoudig setje met een oude Primare A20 geintegreerde versterker en Avalance monitoren.

Deze dus:

64a22eeb503b6832fda1e730_E30-II-lite-en-

https://www.toppingaudio.com/product-item/e30-ii-lite

11 minutes ago, Walt said:

De topping dacs meten goed, maar klinken ze ook goed..? 

Ik heb er een van Roger geleend en heb hem niet gekocht Walt.

In deze zit een AKM chip. Die klinken toch iets anders dan de ESS chips. Eventueel kan ik er met JRiver ook DSD heen sturen. Maar ik vind TuneBrowser nou eenmaal beter klinken. Maar die ondersteunt nou eenmaal geen DSD upsampling.

Edited by Hans van Liempd

Ondertussen is het dingetje binnen. Ik heb hem provisorisch aangesloten op de "nieuwe" streamer voor in de huiskamer.

Ik vind het eigenlijk ongehoord, dat er voor zo weinig geld (€ 84,-) zo veel mogelijkheden en klank mogelijk zijn. Tot 32 bit 768 kHz en DSD 512. Bovendien 6 FIR filters op PCM en 2 op DSD. DOP is ook mogelijk. Daarbij kan het dingetje nog als digitale voorversterker gebruikt worden. Er zit namelijk een volumeregeling in en er wordt een afstandsbediening bijgeleverd. 

Hoe het klinkt is natuurlijk ook belangrijk. Hij speelt nu op mijn set op zolder. Daar heb ik de streamer eerder met zijn 3,5 mm audiouitgang gespeeld. Dat klonk al niet echt fout, maar wél een beetje "schraal". Omdat de streamer in de huiskamer op de kleine Avalance speakers moet, is een wat vetter geluid zeker prettig. Vandaag de keuze voor deze dac met AKM chip, die toch nét wat warmer klinkt dan een ESS. Er is dus prima muziek mee te genieten.

Wat mis ik ten opzichte van mijn getunede streamer met lineaire voedingen en Teac DSD dac? Toch ook best wel wat. De ruimtelijkheid en de natuurlijkheid van klank blijven wat achter. Ook klinkt het korreliger wat rauwer zeg maar.

Maar dit samengeraapt "zooitje" koste niet meer dan € 300,- incl. DAC en software. (met dank aan de "oude" Aria behuizing met voeding en HD die ik kreeg).  

Die ziet er overigens wél erg mooi uit (vind ik):

20140902123057_Aria_2def1.jpg

Het complete binnenwerk heeft plaats gemaakt voor een Asus N100 moederbord. Ook het Teac CD loopwerk moest er uit om plaats te maken. Maar nu is er zo veel ruimte over, dat de Topping zelf in de kast zou passen en door het donker plexiglas front ook nog het display zichtbaar is. dat scheelt weer een kastje in de huiskamer. In de kast zit overigens ook 4Tb harddiskcapaciteit, daar past mijn hele muziekverzameling makkelijk op.

HQ player, dat zou inderdaad een prima mogelijkheid zijn. Maar ik denk voor in de huiskamer niet persé nodig. Daar gaat het vooral over achtergrond muziek. 

Er is wél een klein probleempje met deze streamer. dat is de temperatuur. Die N100 wordt best warm wanneer hij aan het werk gezet wordt. En de Aria kast heeft alleen aan de zijkant enkele ventilatie sleuven. De originele CPU zat tegen de bodem geplakt en kon zijn warmte dus aan de bodem kwijt. Nu had ik een koelelement gemaakt wat tegen het dikke aluminium deksel kwam, maar met wat copierwerk liep de temperatuur al op naar 60 Grd. Ik heb er nu een ventilatortje op geschroefd. Dat draait langzamer wanneer de CPU weinig belast wordt. Bij streamen b.v. Maar bij wat extra werk, begint dat ding ook weer te loeien. Dat is ook een reden, waarom HQ player waarschijnlijk niet gaat werken. Die heeft nogal wat rekencapaciteit nodig. Met JRiver kan ik overigens ook naar DSD converteren. Daarmee kan ik nog proberen hoe ver ik kan komen. Maar die heeft het er ook erg druk mee. 

Ondertussen heb ik het dacje toch maar ingebouwd. Dat bleek zo simpel, dat het in een half uur klaar was. Het display schijnt nu door de sleuf waar eerder de CD tray uitkwam. Het lijkt zo nét echt...

Dat Asus N100 bordje heeft één nadeel. Er zit een mSata aansluiting op het bord, maar daarnaast slechts 1 Sata aansluiting. Nou dacht ik slim te zijn en een USB schijf toe te voegen. In de kast zit immers een aansluiting voor 2 USB3 apparaten. Een daarvan gaat naar de DAC en aan de ander kan een USB schijf (dacht ik). En dat kan ook wel, maar een stabiele snelle verbinding blijkt het met zo'n USB Sata kabeltje niet te zijn. Met opstarten ook telkens problemen. Ik heb nu een tweede SSD van 1 Tb via USB aangesloten. Kijken of dat beter werkt dan die oude 2 TB schijf. Ik zou graag al mijn muziek op dit ding zetten. En dat past nét niet op de 2 Tb schijf. Maar de HR muziek op een SSD lijkt me ook wel prima. 

Zo'n MSata aansluiting is voor audiofielen overigens niks. Daar kun je geen aparte lineaire voeding aan hangen. Alleen via het moederbord dus. 

Een 40 mm Everflow, bedoel als CPU koeling. Maar ik kan het ding ook handmatig langzamer laten lopen. Dan maakt hij ook minder lawaai. Maar dan moet eerst de kast dicht zijn en dan de temperatuur in de gaten houden.

Ik zal eens naar Noctua kijken. 

Edit,

ondertussen gedaan. Ik heb maar 25 mm boven de vast aan het moederbord zittende koelblok. !0 mm voor de luchtstroom is toch wel minimaal. Bij Noctua lijken ze me allemaal hoger.

Zoiets zit er nu inderdaad in. Maar van een ander merk. Omdat de CPU tijdens het streamen nauwelijks wordt gebruikt, heb ik de ventilator stil gezet tot 44 Grd C is bereikt. Dan gaat hij langzaam draaien. Bij 55 Grd C weer wat sneller tot bij 70 grd C op maximale snelheid. Maar mocht hij alsnog te veel lawaai maken, dan kan ik er alsnog zo'n Noctua op zetten.

Vandaag de streamer weer helemaal op z'n kop gegooid.

Ik schrok van de slechte geluidskwaliteit van de DAC op de door Aria ingebouwde geschakelde Mean Well voeding. voeding. Om de dac te proberen, had ik deze tijdelijk aangesloten op een oude SBooster. Dat ging prima.  Maar die SBooster paste niet in de kast. En nóg een kastje achter de DAC zie ik in de huiskamer niet zitten. 

De Mean Well is er nu uit, en daarvoor in de plaats een kleine Teradak die ik van een audiovriend kon overnemen. Deze is echter te klein voor het moederbord, maar voor de DAC perfect. Het moederbord draait nu op een 12V "laptopvoeding". Die paste ook nog in de kast. Maar langzamerhand zit die toch tamelijk vol. Het laatste wat moet gebeuren is de analoge uitgangen van de DAC doorverbinden met de achterkant.

Wanneer hij klaar is, zal ik een foto plaatsen. 

Mijn nieuwe audio aanwinst: buizen. Twee sets (8 stuks) Philips EF184 voor de monoblokken, vier Philips PC900 voor de phonopré, een paar 6n23p reflector silver shields van eind 1974, een paar Philips Heerlen E88CC SQ uit 1969 eveneens voor de phonopré, een paar 6n6p Novosibirsk uit 1972 voor de voeding van digitaal. Ik breng nog even die 6n23p onder de aandacht. Een hele mooie combinatie met de genoemde Philips E88CC. Ik kan weer een tijd vooruit.

5 hours ago, Mediator said:

Mijn nieuwe audio aanwinst: buizen. Twee sets (8 stuks) Philips EF184 voor de monoblokken, vier Philips PC900 voor de phonopré, een paar 6n23p reflector silver shields van eind 1974, een paar Philips Heerlen E88CC SQ uit 1969 eveneens voor de phonopré, een paar 6n6p Novosibirsk uit 1972 voor de voeding van digitaal. Ik breng nog even die 6n23p onder de aandacht. Een hele mooie combinatie met de genoemde Philips E88CC. Ik kan weer een tijd vooruit.

Goed bezig. Maar je gaf al ergens aan dat het buizenverbruik bij jou vrij hoog is.  

Dank mannen. Proberen levert vaak ook weer inzicht op. Ik heb nog een set originele Telefunken EF184 en een set Telefunken gemaakt in de Siemens fabrieken. Maar ik denk dat ik die niet ga gebruiken aangezien ik zo min mogelijk buizengedoe wil. Dus gewoon nieuwe NOS buizen erin. Alleen mijn voorversterker buizen slijten wat sneller. Die halen net geen drie jaar. Maar ik heb genoeg voorraad daarvoor.