Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Grappig dat je de 630 noemt. Dat is een heel andere recorder en de enige AKAI met 38cm/sec tape speed.

Ik heb ooit de 620 nieuw gekocht en die is nu in onderhoud voor zijn 2e beurtje in al die jaren. Ik heb de optie om die recorder in te ruilen voor de 630. 38cm is altijd een wens geweest maar......

De 625 is de upgrade geweest voor de 620 en bijna de laatste recorder ooit door AKAI gemaakt.

De digitale teller ( counter of uren/min/sec) is nieuw en kan zowel voor afspelen als opnemen ingesteld worden. En de mogelijkheid om naar een bepaald punt op de band te gaan. Dat gaat heel mooi: van snel spoelen tot heel langzaam (Eddy current motoren) en dan ineens op de servo rem voor exacte stop.

Een ander verschil met de 620 is de pitch- control en een toets voor 1 sec record mute voor stilte tussen tracks.

De afmetingen zijn exact dezelfde muv groter gewicht.

Ik ben helemaal verliefd op dit apparaat.

Met de RTM SM900 tape vind ik het echt verpletterend klinken.

Met mooie rode kelken ( niet op de foto) en door mij apart gespoten spoelen  in kleur voel ik mij de koning te rijk.

(De recorder is helemaal voorzien van nieuwe electronica door een tweede Frank Oomen 👍)

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

... de enige AKAI met 38cm/sec tape speed.

38cm/s is wel echt top en klinkt waanzinnig goed. Enig nadeel is dat het zoveel tape kost.

Ik heb hier een TEAC A3300-SX 2-track die 38cm/s aan kan. Die klinkt eigenlijk misschien nog beter dan de Fatbobo die ik heb gehad.

Voor de looks staat hier nog een Pioneer RT-909, maar die moet ik nog testen of die fatsoenlijk werkt

8 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Hier geen audio-aankoop, maar noodgedwongen een nieuwe luisterstoel. Soort van compromis: Misses was uitgekeken op de door haar aangeschafte zetels (inmiddels 23 jr. oud) en via MP 2 gebruikte leren zetels aangeschaft ter vervanging van de oude (de linker: nog steeds mijn favoriet). 

20230806-030519.jpg

Maar.... dat is niet zomaar een stoel, c'est vraiment un fauteuil crapaud! Daar zou Napoleon nog lekker in gezeten hebben. Mocht de nieuwe stoel niet bevallen dan kan ik je de troost bieden dat (bij ons) de leren meubels niet lang meegaan. Een leren bank moet na hooguit 5 jaar vervangen worden vanwege de scheuren in het leer.

Met de Technics RS1700 noem je ook wel wat:

RS1700

Hoewel je nog een stap verder kunt gaan:

RS1800

Voor de klankkwaliteit scoren deze recorders resp 8/10 en 9/10 terwijl mijn mooie GX625 niet verder komt dan ruim 7/10.

Overigens kun je wel goed aan de geschiedenis van de taperecorder zien dat 1970-1985 de gouden jaren van de hi-fi wereld waren. Bij de productie van die steen-dure recorders werden kosten noch moeite gespaard en vrijwel alle fabrikanten waagden zich aan dergelijke dure apparaten. De enige solide verklaring daarvoor is natuurlijk dat er ook een uitermate kritisch (en koopkrachtig) publiek voor was.

Voor de echte analogies op het AAA-forum is de consensus "in Studer veritas". Er gaat niks boven tape en mastertape. Er is sprake van dat Revox zou overwegen weer met de productie van recorders te starten. In Duitsland, waar men werkelijk krankzinnige prijzen voor de oude recorders neer telt, worden ook nieuwe recorders gemaakt: google Ballfinger. Reken op een uitgave rond de 10 mille. Ook in Frankrijk worden nieuwe recorders aaangeboden. Men start overigens met een speler, die dus niet kan opnemen.

Hier op het forum is volgens mij Arden de echt grote liefhebber van tape. Mooie apparaten en heel veel tapes.

Toch, het is niet eens een achterhoede gevecht maar slechts stuiptrekkingen. De tape is een veel te dure manier om thuis muziek te beluisteren en voorbespeelde tape is veel te duur en bovendien een belachelijk beperkte keuze. En hoe mooi het ook klinkt en hoe lekker het er ook uit ziet, de prijs kwaliteit verhouding met digitaal is gruwelijk slecht. Digitaal bereikt fantastische resultaten, alle muziek van de laatste eeuw ligt voor het grijpen en het neemt nauwelijks ruimte in beslag. Als je al veel geld er voor over hebt dan is een paar luidsprekers een ontzaglijk veel verstandiger investering.

@Sodejuu: die 38cm mogelijkheid jeukt enorm. Ik heb als excuus dat ik tape zat in voorraad heb. En wat moet ik met twee Akai 62...?

13 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Grappig dat je de 630 noemt. Dat is een heel andere recorder en de enige AKAI met 38cm/sec tape speed.

Kleine aanvulling :
Sorry, maar dat klopt niet. De GX-630 heeft geen 38 cm/sec of 15 i.p.s.  snelheid (hoogste snelheid).
Wel 2 andere snelheden, namelijk :
- 19 cm/sec of 7.1/2 i.p.s. (middelste snelheid en meest voorkomende, zeg maar standaard snelheid)
- 9.5 cm/sec of 3 3/4 i.p.s.(laagste snelheid).
Bij een band met een spoel van 26 cm met de hoogste snelheid opgenomen heb je ongeveer 48 minuten muziek.
Opname bij de hoogste snelheid geeft de minste ruis en de beste opname. 
Het kost alleen heel veel band/tape.

Verder zijn er wel degelijk andere Akai tapedecks die 38 cm/sec kunnen afspelen, zoals de GX-650, die mij nu ter plekke binnen schiet.

En Kraus, even ook reagerend op je post hierboven op dat een leren bank maar 5 jaar meegaat. 
De leren bank die bij mijn vriendin staat is ruim 10 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit. Kwestie van het leer onderhouden met onderhoud spul. Minstens 2x per jaar de bank in smeren met leder reiniger en uitsmeren en oppoetsen met een zachte doek.
Verdroging van het leer en ook scheuren komt omdat het niet is onderhouden en/of de zon erop staat of het leer is geen goede kwaliteit en is kunstleer o.i.d.
Het e.e.a. hangt dus af van de kwaliteit als van het onderhoud. 

Edited by audiofreak

Niet alleen Arden is een groot liefhebber van tape. Er zijn er nog wel meer hier op het forum, zoals ikzelf.
Zo zit ik nog steeds te azen op een

s-l1600.jpg

Teac X-2000R

akai-professional-gx-650d-88101.jpg

of een Akai GX-650

1686b7c8b83ec4ef607103ace63ef4be.jpg

of GX-747.
Maar alle 3 genoemde tapedecks zijn niet meer te betalen op dit moment. Bedragen boven de 1500 euro is normaal geworden en dat is meer dan ze gekost hebben (omgerekend naar HFL guldens).
Een gereviseerde Akai GX-630DB (die ik in mijn bezit heb) brengt nu ook meer dan 600 euro op en enkele bedrijven die ze reviseert en modufiseert vragen zonder blikken en blozen een 1500 euro ervoor.
Gelukkig heb ik nog vele opgenomen banden (Maxell en TDK) en prima van klank zijn. Opgenomen in de jaren 80 en 90.
Maar ook nog 10 onbespeelde SM-911 studiotape op 26 inch metalen spoelen liggen. Voor mij de beste tapeband (SM-911) wat betreft klank en uitsturing >6dB kan voor het begint te vervormen, terwijl een LP-35 tape uitsturing >3dB kan voor het begint te vervormen.

En ja het klopt dat alleen de GX-650 de hogere stand heeft w.b. snelheid. ( Vorige posting erover inmiddels aangepast)

Edited by audiofreak

Ik had een bandrecorder verzameling, nml een Studer A807,  Studer A80, Revox G36 HS 2track, Revox A700, Revox C270, Revox C278, Philips Pro 36, Technics RS 1500, Soundcraft Magnetics, Sony TC440, Sony TC640A, en een Teac X-700R. Ik heb het grootste gedeelte weg gedaan, ik heb enkel nog de Technics RS 1500 (die wel volledig gerecapt is, alsook nieuwe koppen, nieuwe aandrukrollen, nieuwe capstan motorlagers, ....) en die speelt beter dan al de rest. Btw, de A807 was ook helemaal gerapt, dus de vergelijking met de Technics heb ik wel gedaan. Ik heb de recorders enkel uit nostalgie, want ik gebruik ze zelden. Ik gebruik nooit oude tapes, enkel de nieuwe RTM LPR 35.

O ja, de G36 heb ik ook nog gehouden alsook de Sony TC440 (die mijn vader nieuw had gekocht), Sony TC 640A en de Teac X-700R. De Teac mag eigenlijk wel weg en is het kleinere broertje van de X-1000. De X-700R heeft ook DBX. Moest er iemand interesse in hebben mag die weg voor 150€.

teacx700r.jpg

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

En wat moet ik met twee Akai 62...

Reverb, galmen, echo, Frippertronics noem maar op.

Lang geleden had ik een Tascam 3440 4-sporen machine voor multimedia presentaties. 2 sporen werden voor geluid gebruikt en twee sporen om 4 Kodak dia-projectoren aan te sturen. Laten met een "kastje" zelfs 8 projectoren.

EDIT: Plaatje van Reverb met bijbeorende mixer
wepvsevhnylkmdf5ofhy.jpg

EDIT2: Zo'n mixer staat in Nijmegen te koop.

Edited by Seed7

@Onno  De Teac X-2000 is slechter gebouwd dan de X-1000. Bij de X-2000 gebruikt men veel meer plastiek. Destijds raadde Frank Oomen de X-2000 af.

Voor dezelfde prijs koop je een Revox A700 die klankmatig veel beter is, ook qua opbouw. Nog een erg mooie recorder is de Philips N 4520, die word beschouwd als één van de best klinkende recorders. Ik heb die zelf gehad en had hem niet mogen verkopen.

philipsn45201.jpg

Guido, dat klopt wat je zegt. Maar voor mij is de Teac een mooie herinnering en uit puur nostalgie en een X-1000 zou ook daaraan voldoen. Zelfs de X-700R die jij hier aanbied.
De nostalgie zit in dat die Teac decks dat ik in mijn militaire TS-tijd in Duitsland die decks (X-700/X-1000/x-2000) belastingvrij kon kopen bij de WZZ en er geen geld voor had in die tijd. Mezelf beloofde dat ik er ooit in mijn bezit wilde hebben en houden. Ik ging toen in die tijd voor de vele knopjes en metertjes  en grootte van het deck en de mooie looks dan wat het klankmatig deed. Ik had toen pas net ontdekt wat mooie en betere apparatuur was dan de Aristona versterker met de Akai GX-4000 tapedeck en de Hilo boxen waar ik toen mee speelde.
Een paar jaar verder had een vriend van mij een Akai GX-650 en dat vond ik ook indrukwekkend en mooi in  klank. Ik was inmiddels gegroeid in bewustzijn m.b.t. tot geluidskwaliteit. Ik heb dan ook nog TDK tape's die op dat deck zijn gemaakt en nog goed klinken op mijn eigen GX-630.
Ik heb ook jaren een folder gehad van een Akai GX-747 en dat was lange tijd het summum voor mij en die folder heb ik werkelijk verslonden en plat gelezen en over weggedroomd. Kende in die tijd letterlijk de tekst uit mijn hoofd (nu niet meer, hoor). Het is bij die folder gebleven helaas. En de GX-747 zal wel voor altijd buiten mijn bereik blijven, want ik heb er de tegenwoordige bedragen er niet (meer) voor over. Het zal dus bij dromen blijven, net zoals die andere genoemde decks.

Verder ben ik blij met mijn huidige Akai GX-630DB en is voor mij ook een goede machine en robuust gebouwd en kan tegen een stootje (proefondervindelijk ondervonden toen mijn Ikea Cd kasten erbovenop vielen en geen schade opliep). Ook naar deze machine kijk ik graag naar, net zoals de rest van mijn set.
Dat "kijken naar je set"  zal wel een afwijking zijn. Net zoals het "kijken naar de wappers" doe ik graag. (dit terzijde).

Wat ik hier mis, zijn de verschillen tussen 2 spoor en 4 spoor.

Toen ik mijn Revox kocht, heb ik verschillende recorders thuis getest. Waaronder een Teac, Akai, Ferrograph en Sony. Allemaal 4 spoor, maar ook allemaal geluid van de tegenlopende sporen. Ook met daar op volgende Revox A77 4 spoor.

Ik heb toen besloten om een 2 spoor te kiezen en op te nemen op 9,5 cm/sec. Voordeel, minder last van dropouts en helemaal geen last van tegenlopende sporen. Het frequentiebereik gaat nog steeds naar 20 kHz en de ruis was een fractie hoger. En niet onbelangrijk, het band verbruik is gelijk.

Maar alles beter dan die tegenlopende sporen.

Hebben jullie daar geen last van? Of had ik vroeger vleermuisoren.

Overigens deed een toen onderwaardeerd merk als Sony het eigenlijk nog het best op dat vlak.

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

De Technics die ik af en toe gebruik is een 2-spoor recorder en ik hekelde de 4 spoor recorders vanwege inderdaad het doorkomen van de andere sporen. Dus ja, het heeft me altijd geërgerd. Met DBX heb je daar geen last meer van en ik had destijds een losse DBX unit en die pompte niets.  Mijn tapes zijn meestal op 19 of af en toe op 38cm opgenomen . 9,5 cm vind ik teveel inboeten qua kwaliteit.

Ooit, in een ver verleden had ik ook tapedecks. Als tiener kreeg ik van mij pa een Philips stereo tapedrecorder. Volgens mij zat daar zelfs een monoversterker en een luidspreker in. Voor stereo moest je een extra versterker hebben. En die kreeg ik pas veel later.

Later kocht ik een Tandberg tapedeck. Eentje met zo’n pookje. Typenummer weet ik niet meer. Was iets van 1500 gulden. 1979 schat ik.
Helaas niet lang mee gespeeld want kreeg kuren. Ik weet niet meer precies wat er mis mee was. Heb hem voor prikkie weer kunnen verkopen. Vond -en vind- zo’n deck toch wel wat hebben. Iets stoers of zo. 
groet,

Leobus

52 minutes ago, Hans van Liempd said:

Hebben jullie daar geen last van?

Op de Tascam(TEAC) niet, dan had je de stuursignalen voor de diaprojectoren ook door het geluid gehoord (frequentie-sweeps stuurden de lichtintensiteit bij overvloeiers). Het was een 4-kanaals deck, niet 2x2, misschien dat dat het verschil maakt?

56 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toen ik mijn Revox kocht, heb ik verschillende recorders thuis getest. Waaronder een Teac, Akai, Ferrograph en Sony. Allemaal 4 spoor, maar ook allemaal geluid van de tegenlopende sporen. Ook met daar op volgende Revox A77 4 spoor.

Ik heb toen besloten om een 2 spoor te kiezen en op te nemen op 9,5 cm/sec. Voordeel, minder last van dropouts en helemaal geen last van tegenlopende sporen. Het frequentiebereik gaat nog steeds naar 20 kHz en de ruis was een fractie hoger. En niet onbelangrijk, het band verbruik is gelijk.

Maar alles beter dan die tegenlopende sporen.

Hebben jullie daar geen last van? Of had ik vroeger vleermuisoren.

Overigens deed een toen onderwaardeerd merk als Sony het eigenlijk nog het best op dat vlak.

4 sporen is handig als je mono opneemt. En om zoveel mogelijk muziek op je band op te nemen. Waar je dan ook inboet op geluidskwaliteit bij 4 sporen en mono opnemen. 
Als je bij een 4 sporen deck niet te ver uitstuurt bij opname en netjes op 0 dB blijft en heel af en toe een uitschieter naar 3 dB hoor je bij popmuziek en jazz haast niets en bij klassiek kan het wel de kop op steken en hinderlijk zijn . Wat komt door de sporenligging welke bij de lage tonen van kant A in stille passages op kant B achterstevoren wel te horen zullen zijn.

Maar Hans van Liempd, ik heb er geen hoorbare last van bij nieuwe opnames op de SM-911 band. Wel op sommige oude banden (TDK en Maxell) uit de jaren 80 en 90 die ik altijd maximaal uitstuurde. Ik neem nu dan ook anders op dan vroeguh. Geldt ook voor mijn audiocassette's.