Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

34 minutes ago, leobus said:

Ooit, in een ver verleden had ik ook tapedecks. Als tiener kreeg ik van mij pa een Philips stereo tapedrecorder. Volgens mij zat daar zelfs een monoversterker en een luidspreker in. Voor stereo moest je een extra versterker hebben. En die kreeg ik pas veel later.

Later kocht ik een Tandberg tapedeck. Eentje met zo’n pookje. Typenummer weet ik niet meer. Was iets van 1500 gulden. 1979 schat ik.
Helaas niet lang mee gespeeld want kreeg kuren. Ik weet niet meer precies wat er mis mee was. Heb hem voor prikkie weer kunnen verkopen. Vond -en vind- zo’n deck toch wel wat hebben. Iets stoers of zo. 
groet,

Leobus

Vast zoiets :
Tandberg model 5 met versterker en speaker en met "pookje".

http://www.butoba.net/homepage/tb5-small.jpg
tb5-small.jpg

of zoiets:
Tandberg model 72B , ook met "pookje" zonder versterker en speaker
http://www.butoba.net/homepage/tb72-small.jpg
tb72-small.jpg

Tandberg had naar mijn weten geen "pookje" bij de cassettedecks.
In 1979 had men dit model 
Tandberg TCD 320

tandberg_tcd_320_600px.png
Alle cassettedecks van o.a.Tandberg kun je hier vinden:
https://www.cassettedeck.org/tandberg

En ja Leo, het heeft zeker iets stoers....tapedecks, Taperecorders/bandrecorders en ook draaitafels en buizenversterkers en grote (solid-state en buis) eindversterkers

Edited by audiofreak

De tape recorder met versterker en speaker was een Philips. Moet zo rond 1965 zijn geweest. Was zeker geen Tandberg.

Die middelste foto lijkt heel erg op de Tandberg die ik later had. Ooit bij de eerste Hobo hifi in Arnhem gekocht. De man die hem toen verkocht is nu mijn achterbuurman.

groet,

Leobus

1 hour ago, audiofreak said:

Als je bij een 4 sporen deck niet te ver uitstuurt bij opname en netjes op 0 dB blijft en heel af en toe een uitschieter naar 3 dB hoor je bij popmuziek en jazz haast niets en bij klassiek kan het wel de kop op steken en hinderlijk zijn . Wat komt door de sporenligging welke bij de lage tonen van kant A in stille passages op kant B achterstevoren wel te horen zullen zijn.

Maar Hans van Liempd, ik heb er geen hoorbare last van bij nieuwe opnames op de SM-911 band. Wel op sommige oude banden (TDK en Maxell) uit de jaren 80 en 90 die ik altijd maximaal uitstuurde. Ik neem nu dan ook anders op dan vroeguh. Geldt ook voor mijn audiocassette's.

Dat is helemaal correct. Het is in feite gewoon een beginnersfout, te ver uitsturen/overmodulatie.

Ooit nam je natuurlijk op van vinyl en als je dat helemaal goed wil doen dan moest je eerst met turen naar de vu-meters de luidste passage opzoeken, daar niet in rood uitsturen en dan definitief de plaat op de band zetten. Dat deed eigenlijk niemand. Ongeveer leek goed genoeg en de zachte passages vooral niet te zacht, dat was gebruikelijk.

Het klopt wel dat 4 spoor daar gevoelig voor is en dat de bandkwaliteit een grote rol speelt. Maar als je alles goed doet is er niks aan de hand. Later kreeg je CD-spelers waar je de max. passage kon opzoeken.

Wil je maximale dynamiek dan ga je uitsturen tot wat de band aankan, vaak is dat ergens rond de +3 a +4 dB.  Als de band dat aankan (en de huidige RTM doen dat prima) gaat die niet vervormen. Trouwens als je de band minder uitstuurt of meer maakt geen enkel verschil op overspraak van de sporen, bij minder uitsturen ga je, om hetzelfde volume te bekomen, het volume luider moeten zetten, dus kan je beter de kwaliteiten van de band maximaal benutten.

3 hours ago, Bebatoli said:

Mijn tapes zijn meestal op 19 of af en toe op 38cm opgenomen . 9,5 cm vind ik teveel inboeten qua kwaliteit.

Wanneer je deze redenatie doortrekt, kan een cassettedeck helemaal niks presteren. 4,75 cm/sec en de halve bandbreedte in 4 sporen.

Nou moet ik wél zeggen, dat ik de bandrecorder gebruikte voor achtergrondmuziek. Bij liveopnamen draaide de recorder 19 cm/sec. Dan was het jammer, dat er geen 38 cm/sec op zat. Maar het was dan ook maar hobby.

57 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat is helemaal correct. Het is in feite gewoon een beginnersfout, te ver uitsturen/overmodulatie.

Ooit nam je natuurlijk op van vinyl en als je dat helemaal goed wil doen dan moest je eerst met turen naar de vu-meters de luidste passage opzoeken, daar niet in rood uitsturen en dan definitief de plaat op de band zetten. Dat deed eigenlijk niemand. Ongeveer leek goed genoeg en de zachte passages vooral niet te zacht, dat was gebruikelijk.

Het klopt wel dat 4 spoor daar gevoelig voor is en dat de bandkwaliteit een grote rol speelt. Maar als je alles goed doet is er niks aan de hand. Later kreeg je CD-spelers waar je de max. passage kon opzoeken.

Ver oversturen was zeker met standaardbanden niet goed. Ik keek goed naar de plaat die ik op ging nemen, waar de groeven het meest "ruw" waren. Daar zat dan de luidste passage. Met liveopnamen is dat lastiger. Zeker wanneer je zonder compressie opneemt.

TDK stond er om bekend dat die ook al enkele dB's overstuurd konden worden met minimale vervorming. De A77 MKIV had in die tijd (1973) trouwens de beste signaal/ruis verhouding en minste vervorming.

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wanneer je deze redenatie doortrekt, kan een cassettedeck helemaal niks presteren. 4,75 cm/sec en de halve bandbreedte in 4 sporen.

Nou moet ik wél zeggen, dat ik de bandrecorder gebruikte voor achtergrondmuziek. Bij liveopnamen draaide de recorder 19 cm/sec. Dan was het jammer, dat er geen 38 cm/sec op zat. Maar het was dan ook maar hobby.

Om een enigszins goed resultaat te bekomen bij cassettedecks had je andere tape, nml Chroom, Metal en dank zij deze was het resultaat nog enigszins aanvaardbaar (voor mij want ik ben zelf nooit liefhebber van het medium geweest) . Ook was de Bias en EQ anders dan bij bandrecorders. Ik heb vroeger een Nakamichi cassettedeck gehad en die heeft meer ter reparatie bij de importeur gestaan. Op den duur was ik het zo beu dat ik hem verkocht heb. Ook had ik eigenlijk nooit last van drop outs bij band maar wel bij cassettes.

Edited by Bebatoli

Vind het een prachtig, goedkoop en relaxed medium. Ik kocht o.a. top TDK-SA cassettes al vanaf  1€25 per stuk. 1X opgenomen. Via mijn gerestaureerde en gemodificeerde  Nakamichi CR-3. hoor ik regelmatig, met de beste wil van de wereld, echt het verschil niet, tussen de bron en de opname.* Ik heb ook nog een Akai GX-630DB staan ooit nieuw gekocht in de opruiming voor 2000 gulden. 

*Kan natuurlijk ook door mijn bejaarde oren komen....:lol:

Edited by Tubejack

Ik leg de lat lager denk ik, ik ben blij met mijn Akai gx 365d bandrecorder en het Philips black tulip cassettedeck, ik vind ze goed klinken, maar het zal ongetwijfeld beter kunnen.

43 minutes ago, Groovy said:

Ik leg de lat lager denk ik, ik ben blij met mijn Akai gx 365d bandrecorder en het Philips black tulip cassettedeck, ik vind ze goed klinken, maar het zal ongetwijfeld beter kunnen.

Ik denk dat het met die lage lat wel meevalt. Ik heb bij jou alleen die mooie EMT gehoord maar met die Luxman en grote baffles kunnen beide decks vermoed ik prima klinken (als de cassette of de tape maar deugt😁). Zelfs die oude singletjes kwamen nog goed over. In mijn oren was het echt Elvis die als Aaron op het promotiesingletje vermeld stond. Baby let's play house. Ik heb het hier ook nog een keertje gedraaid. Begeleiding is dan echt anders maar de stem is hetzelfde.

1 hour ago, Groovy said:

Ook ik vermoed dat, dat te bescheiden is. Kwaliteit en een top geluid.  lees hier maar eens https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/gx-365d.shtml

En hier https://www.hifiengine.com/manual_library/philips/n5438.shtml  Met een Nakamichi CR-3 leg je de lat ook niet heel hoog. In ieder geval financieel niet. 

Edited by Tubejack

Ik heb nooit een van horen zeggen topdeck b.v een Philips 4520 of een top  Nakamichi cassettedeck gehoord, dus stel ik mij bescheiden op.
Ik ben het wel eens met Kraus. En Jack, ik had jouw aangehaalde link enige tijd geleden al gelezen en dat is leuk.
Uiteraard ben ik daar content mee, en zoals gezegt ook met mijn spulletjes.
Maar goed, tussen decks onderling zullen ook wel verschillen zijn net zoals andere audiocomponenten.
Als jezelf tevreden bent met wat je hebt dan is goed.

Lijkt me niet overdreven duur: https://vintageaudiodreams.nl/product/philips-n4520-reel-to-reel/   

Maar of die net zo goed is https://shop.mfbfreaks.com/product/philips-n4520-bandrecorder-deck/

Verwacht het niet, daar is de prijs ook naar. 

11 hours ago, Groovy said:

Maar goed, tussen decks onderling zullen ook wel verschillen zijn net zoals andere audiocomponenten.
Als jezelf tevreden bent met wat je hebt dan is goed.

Wat cassettes betreft, had ik liever een CR-4 omdat je daar makkelijker de bias voor verschillen tapes kunt instellen. In de praktijk blijkt dat met witte ruis van een FM tuner simpel te doen. Gewoon de ruis opnemen en A/B schakelen en luisteren tussen de bron en de opname. Verder gebruik ik voornamelijk TDK-SA dus één keer goed afregelen en klaar.  Het deck speelt waarschijnlijk als nieuw. Ik hoef voorlopig geen andere meer.

Waar ik mijn CR-3 vandaan heb, kon ik ook een mooie CR-5 kopen voor €750. Daar zit veel geavanceerde electronica in. En daar heb ik geen ervaring mee, ik heb sowieso geen ervaring  met onderhoud en reparatie van cassette decks, -behalve schoonmaken en demagnetiseren- dus maar niet gedaan. Mijn jongste kleinkind -een grappig knulletje van 2- zegt vaak: "zelf doen". ;)  

Edited by Tubejack

Er is altijd wel wat te wensen, dat is ook een onderdeel van de hobby.
Je kleinkind heeft gelijk, maar je moet het wel kunnen.
Zo dadelijk de console van de Garrard hf spuiten, ook een leuk werkje.

1 hour ago, Groovy said:

Er is altijd wel wat te wensen, dat is ook een onderdeel van de hobby.
Je kleinkind heeft gelijk, maar je moet het wel kunnen.
Zo dadelijk de console van de Garrard hf spuiten, ook een leuk werkje.

Je kunt het toch op zijn minst proberen? op Youtube staan zat voorbeeld filmpjes. 

17 hours ago, Bebatoli said:

(voor mij want ik ben zelf nooit liefhebber van het medium geweest)

In geluidskwaliteit niet, maar in de jaren `70/`80 was er een levendige (ruil)handel in cassettes van allerlei bands. Met name in de punk hoek, de avant garde en de elektronische muziek was er heel veel aanbod. Daarvoor was het een prima medium. Ook Lp's van en voor elkaar opnemen. "Snel" en goedkoop. Snel is natuurlijk relatief, voor die tijd snel, niet MP3 snel.

Het tweede interessante aspect was de draagbaarheid, drie cassettes in de binnenzak of een tasje met LP's maakte toch wel een verschil op de fiets tegen de wind in. Die draagbaarheid kreeg vervolgens met de Walkman een nieuwe betekenis.

Helaas is de cassette geen duurzaam product, om een of andere reden verdwijnen ze, worden vergeten, of opgegeten door de speler in de auto oid. Desondanks vond ik het een prettig medium.

On 5-8-2023 at 22:55, Kraus vonBentinck said:

Grappig dat je de 630 noemt. Dat is een heel andere recorder en de enige AKAI met 38cm/sec tape speed.

Ik heb ooit de 620 nieuw gekocht en die is nu in onderhoud voor zijn 2e beurtje in al die jaren. Ik heb de optie om die recorder in te ruilen voor de 630. 38cm is altijd een wens geweest maar......

De 625 is de upgrade geweest voor de 620 en bijna de laatste recorder ooit door AKAI gemaakt.

De digitale teller ( counter of uren/min/sec) is nieuw en kan zowel voor afspelen als opnemen ingesteld worden. En de mogelijkheid om naar een bepaald punt op de band te gaan. Dat gaat heel mooi: van snel spoelen tot heel langzaam (Eddy current motoren) en dan ineens op de servo rem voor exacte stop.

Een ander verschil met de 620 is de pitch- control en een toets voor 1 sec record mute voor stilte tussen tracks.

De afmetingen zijn exact dezelfde muv groter gewicht.

Ik ben helemaal verliefd op dit apparaat.

Met de RTM SM900 tape vind ik het echt verpletterend klinken.

Met mooie rode kelken ( niet op de foto) en door mij apart gespoten spoelen  in kleur voel ik mij de koning te rijk.

(De recorder is helemaal voorzien van nieuwe electronica door een tweede Frank Oomen 👍)

Ik heb even wat info opgezocht over jouw deck. Deze is ouder dan de 630D, de laatste is tussen 1980 en 1986 gemaakt, de 625 is eerder gemaakt, maar hij ziet er veel moderner uit door de drukknoppen ipv toggle switches en de digitale teller. Vreemd eigenlijk dat zon teller dan niet op de 630D gebruikt is.

Overigens een kleine correctie, de 630 is zeker wel met 15ips geleverd in de vorm van de 630D professional.

Ik ken de 630D erg goed, ik heb er zeer recent één volledig gereviseerd tot in nieuwstaat. Dat was een lang gekoesterde wens. Ik begrijp heel goed de liefde voor zo'n prachtig deck. Het mechaniek, een indrukwekkend stuk audio. Ik heb er helaas geen ruimte voor, en de liefde voor de platenspeler is nog net even groter, anders was hij zeker blijven staan.

Ik heb met de revisie alle transistoren, condensatoren en de vonkdovers vervangen, motoren smeren/afstellen en uiteraard afregelen van het deck. Klinkt daarna zeker goed, al had ik alleen een oude band ter beschikking. Het viel met met name op dat een opname vanaf de streamer toch iets meer definitie in het hoge middengebied dan het origineel liet horen ondanks dat de karakteristiek liniaal vlak was afgeregeld.

7 hours ago, Tubejack said:

Wat cassettes betreft, had ik liever een CR-4 omdat je daar makkelijker de bias voor verschillen tapes kunt instellen. In de praktijk blijkt dat met witte ruis van een FM tuner simpel te doen. Gewoon de ruis opnemen en A/B schakelen en luisteren tussen de bron en de opname. Verder gebruik ik voornamelijk TDK-SA dus één keer goed afregelen en klaar.  Het deck speelt waarschijnlijk als nieuw. Ik hoef voorlopig geen andere meer.

Waar ik mijn CR-3 vandaan heb, kon ik ook een mooie CR-5 kopen voor €750. Daar zit veel geavanceerde electronica in. En daar heb ik geen ervaring mee, ik heb sowieso geen ervaring  met onderhoud en reparatie van cassette decks, -behalve schoonmaken en demagnetiseren- dus maar niet gedaan. Mijn jongste kleinkind -een grappig knulletje van 2- zegt vaak: "zelf doen". ;)  

Er zijn wel meer verschillen tussen de CR3 en CR4. O.a. belt drive (CR3) en direct drive (CR4) wat voor een iets stabielere bandloop zorgt. Ook heeft de CR4 een geheel verkopert chassis.
De CR4 lijkt in dat opzicht meer op een CR7... alleen die profiteert dan weer van de 
geavanceerde electronica die ook in de CR5 te vinden is. Met als extra de automatische kalibratie. Ondertussen ben ik aardig gewend aan de CR7, en dit is een absolute topper die echt wel in een andere "league" speelt dan de meeste Nakamichi's.

~@Edje2

Thx voor de correctie betreffende het 630 deck. Ik ben bepaald geen groot kenner van Akai of het tapedeck in het algemeen. Wel een bijna levenslang enthousiast gebruiker maar verder eigenlijk alleen handig in het omleggen van de tape. Alle technische vaardigheden zijn bij mij ver te zoeken. Mijn "wijsheid" heb ik vooral van deze site, bijna alles is hier te vinden over Amerikaanse decks. Er ontbreekt wel wat af en toe (Philips N4500). Maar leuke site. Maar niet enthousiast vwb de AKAI 650

Ik was zaterdag jl in het groenste van het groene hart bij een zekere Daniel. Die had een schuur vol voornamelijk Akai-decks. Hij kende Frank Oomen goed, dus dat gaf wel vertrouwen. (Ik meen dat Frank Oomen niet veel meer doet met service en reparatie). Ik vroeg speciaal naar een deck met 38cm en hij vertelde mij dat de 650 het enige Akai-deck was met 15ips. Klopt niet helemaal inderdaad. Ook het deck van Groovy kan met een extra accessoire 15ips aan.

Die ervaring met iets meer definitie in het hoog bij opname vanaf streamer deel ik wel. Dat vertaalt zich voor mij in hele goede verstaanbaarheid en extra detail. Bevalt mij wel. Soms pakt het bij een damesstem echter iets minder goed uit. Voorlopig doe ik niks anders dan per dag minimaal 1 tape aan beide zijden afluisteren en mij te laten hypnotiseren door de draaiende spoelen. Help mij dr. Mesmer🤑

Als liefhebber van de dansende VU-meters ben je van harte welkom om eens te komen luisteren naar de tapes. Op je profiel zag ik in de gauwigheid allemaal mooie spulletjes.

4 hours ago, edwin16 said:

Er zijn wel meer verschillen tussen de CR3 en CR4. O.a. belt drive (CR3) en direct drive (CR4) wat voor een iets stabielere bandloop zorgt. Ook heeft de CR4 een geheel verkopert chassis.
De CR4 lijkt in dat opzicht meer op een CR7... alleen die profiteert dan weer van de 
geavanceerde electronica die ook in de CR5 te vinden is. Met als extra de automatische kalibratie. Ondertussen ben ik aardig gewend aan de CR7, en dit is een absolute topper die echt wel in een andere "league" speelt dan de meeste Nakamichi's.

Mooi Edwin. Voor de meelezer, op deze pagina de verschillen tussen de CR-3 en CR-4.  Wat ik leuk vind van mijn Nak, dat er een beetje van mezelf inzit :) 

15 hours ago, Kraus vonBentinck said:

~@Edje2

Thx voor de correctie betreffende het 630 deck. Ik ben bepaald geen groot kenner van Akai of het tapedeck in het algemeen. Wel een bijna levenslang enthousiast gebruiker maar verder eigenlijk alleen handig in het omleggen van de tape. Alle technische vaardigheden zijn bij mij ver te zoeken. Mijn "wijsheid" heb ik vooral van deze site, bijna alles is hier te vinden over Amerikaanse decks. Er ontbreekt wel wat af en toe (Philips N4500). Maar leuke site. Maar niet enthousiast vwb de AKAI 650

Ik was zaterdag jl in het groenste van het groene hart bij een zekere Daniel. Die had een schuur vol voornamelijk Akai-decks. Hij kende Frank Oomen goed, dus dat gaf wel vertrouwen. (Ik meen dat Frank Oomen niet veel meer doet met service en reparatie). Ik vroeg speciaal naar een deck met 38cm en hij vertelde mij dat de 650 het enige Akai-deck was met 15ips. Klopt niet helemaal inderdaad. Ook het deck van Groovy kan met een extra accessoire 15ips aan.

Die ervaring met iets meer definitie in het hoog bij opname vanaf streamer deel ik wel. Dat vertaalt zich voor mij in hele goede verstaanbaarheid en extra detail. Bevalt mij wel. Soms pakt het bij een damesstem echter iets minder goed uit. Voorlopig doe ik niks anders dan per dag minimaal 1 tape aan beide zijden afluisteren en mij te laten hypnotiseren door de draaiende spoelen. Help mij dr. Mesmer🤑

Als liefhebber van de dansende VU-meters ben je van harte welkom om eens te komen luisteren naar de tapes. Op je profiel zag ik in de gauwigheid allemaal mooie spulletjes.

@ Kraus. die accessoire heb ik. Jullie weten er veel meer vanaf dan ik, ik had geen weet van 15ips.

On 6-8-2023 at 03:23, Vinyl_Fuchs said:

Hier geen audio-aankoop, maar noodgedwongen een nieuwe luisterstoel. Soort van compromis: Misses was uitgekeken op de door haar aangeschafte zetels (inmiddels 23 jr. oud) en via MP 2 gebruikte leren zetels aangeschaft ter vervanging van de oude (de linker: nog steeds mijn favoriet). 

20230806-030519.jpg

Ik heb toevallig ook net een nieuwe luisterstoel gekocht Fuchs. De oude was dan wel weer een stuk ouder dan die van jou. Bewust gekozen voor een ietwat actievere zit. Mijn hoofd heeft wel ondersteuning maar doet akoestisch verder niet mee. Volgens mij zat Leo er gisteren heel goed in.

On 5-8-2023 at 23:32, Kraus vonBentinck said:

DSC-0264.jpg

Nog eentje😍

Ik heb nog even nijgingen gehad Kraus want ik vind het een fantastisch medium. Voor mij is het toch te veel gedoe. Ik heb nog wel een Revox A77 staan in zeer goede staat.