kappa7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Gebalanceerd in voor een draaitafel is een beetje gek natuurlijk. Daarvoor zou de spoel op het element immers een midden aftakking moeten hebben en dat heeft hij niet dus is in basis ongebalanceerd. Wat wel kan is dat er door middel van 2 weerstanden een virtuele middenaftakking wordt ge creërt. Daarmee verdeel je het beschikbare signaal over 2 versterker helften. Wat dus inhoudt dat de helft van het signaal nu gebruikt wordt en dus de signaal ruis verhouding daar mee kleiner wordt . Dat komt wel weer goed als beide signalen weer bijelkaar komen en de ruis voor de commonmode word uit ge middeld. Beter is het om eerst in de eerste versterker trap ongebalanceerd te versterken dan de riaa correctie toe te passen en dan de volgende trap gebalanceerd te maken. Dan benut je het hele ingang signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Destijds had ik een arm met symmetrische aansluitingen. Bij het element werd de plus en de min naar de respectievelijk plus en min aan de XLR connector aangesloten en de ground daar werd de armbuis voor gebruikt, of anders gezegd de aarding van de arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Teken daar de spoel eens in van je element en die dat ook eens voor een ongebalanceerd verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 3 minutes ago, kappa7 said: Teken daar de spoel eens in van je element en die dat ook eens voor een ongebalanceerd verhaal. Ik geef enkel maar aan dat die arm (Tri-Planar) zo geconfigureerd is. Verder lijkt me een symmetrische phonostage overbodig omdat het element asymmetrisch is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 true-balanced-technical-booklet_RZ.pdf (project-audio.com) Mijn Thorens is ook gebalanceerd aangesloten op mijn Krell met cinch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Gebalanceerd wil toch alleen zeggen dat geen van beide aansluitingen aan massa hangt? Dan kun je een massa toevoegen en eventueel aan aarde aansluiten. Het mooist is, wanneer er een gelijke plus en min spanning is tov massa. Maar dat hoeft niet persé. Veel gebalanceerde ingangen hebben een variabele massa. Zo kun je van een cinch aansluiting naar gebalanceerd zonder verlies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 22 minutes ago, Roots said: true-balanced-technical-booklet_RZ.pdf (project-audio.com) Mijn Thorens is ook gebalanceerd aangesloten op mijn Krell met cinch. Kijk, daar beschrijven ze redelijk netjes wat ik bedoel. MC is niet zo'n probleem, zie ook het plaatje van @Bebatoli. MM is andere koek. Schiit verkoopt en phono-pre in de budget-klasse, dan moet je dit m.i. in de handleiding heel goed uitleggen (bij "dure" apparaten ook hoor). Het MC plaatje is op het web makkelijk te vinden. Het MM plaatje niet. 1 hour ago, kappa7 said: Beter is het om eerst in de eerste versterker trap ongebalanceerd te versterken dan de riaa correctie toe te passen en dan de volgende trap gebalanceerd te maken. Dan benut je het hele ingang signaal. Dat dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Het is toch gewoon: "plug and play" Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Ik geef enkel maar aan dat die arm (Tri-Planar) zo geconfigureerd is. Verder lijkt me een symmetrische phonostage overbodig omdat het element asymmetrisch is. Dan zijn we het eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 29 minutes ago, Tubejack said: Het is toch gewoon: "plug and play" ook daar geen enkele toelichting in de handleiding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Verdiep de eens wat Schiit schrijft Just now, Seed7 said: ook daar geen enkele toelichting in de handleiding. Moet dat dan? 2 van mijn DAC's hebben ook een dergelijke aansluiting. Plug and play. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 8 minutes ago, kappa7 said: Dan zijn we het eens. Als je de achtergrond en filosofie van deze amp kent, dan weet je wat de doel groep is. Die gaan echt niet met gebalanceerd spelen. Dat zoiets wel kan, zie ik als een kwaliteit. Verder ga ik geen reclame maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Een kwaliteit of een ontwerp fout???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 (edited) 12 minutes ago, kappa7 said: Een kwaliteit of een ontwerp fout???? Ik schat de technici, die dit ontworpen hebben hoog in. Net als die van Thorens en vele andere merken die dit hebben. Als het een ontwerpfout zou zijn, dan had je dat onmiddellijk hier gelezen. Stukje hieruit: "I was impressed by almost total lack of mains noise and no reason to mess with any grounding as I always have to with other phono stages! Indeed grounding the unit or not made no difference at all. This is why you want balanced I/O." https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/schiit-skoll-balanced-phono-stage-review.48678/ Dus geniet. De Skoll van mij is nu behoorlijk ingespeeld. Ontzettend veel details en ruis arm. Maak ik toch weer reclame Shi...... Edited 28 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 14 minutes ago, kappa7 said: Een kwaliteit of een ontwerp fout???? een kwaliteitsprobleem, preciezer een communicatieprobleem. De thuisaudiowereld is niet vertrouwd met gebalanceerd, dan dien je dat als verkoper gedetailleerd en begrijpelijk uit te leggen. Voor DAC's VV, EV's niet zo'n probleem, voor een phonotrap wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Het komt erop neer dat bij de volgende stappen min en massa ook niet bij elkaar mogen komen...Anders ben jeje zelf in de maling aan het nemen. Dan had je eigenlijk net zo goed een semi gebalanceerde kabel kunnen nemen. Dat zou dus duidelijk in de handleiding moeten staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Komt nog bij, zelfs in de pro wereld is niet alles even netjes conform standaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 22 minutes ago, Tubejack said: Ik schat de technici, die dit ontworpen hebben hoog in. Net als die van Thorens en vele andere merken die dit hebben. Als het een ontwerpfout zou zijn, dan had je dat onmiddellijk hier gelezen. Stukje hieruit: "I was impressed by almost total lack of mains noise and no reason to mess with any grounding as I always have to with other phono stages! Indeed grounding the unit or not made no difference at all. This is why you want balanced I/O." https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/schiit-skoll-balanced-phono-stage-review.48678/ Dus geniet. De Skoll van mij is nu behoorlijk ingespeeld. Ontzettend veel details en ruis arm. Maak ik toch weer reclame Shi...... Tis meer dat ik van mening ben dat een gebalanceerde ingang niets op een phono verstrekker te zoeken heeft. Dat zie ik dan meer als een ontwerp fout maar daar zijn de geleerde het nog niet over eens. Wat mij betreft is het meer, als de consument het wil dan bouwen we het principe zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 (edited) Vinden jullie het erg, dat ik me er voorlopig niet zo druk over maak Maar het lijkt me wel leuk om t.z.t met een DL-103 gebalanceerd te spelen. Hoe dat moet, hoor ik tegen die tijd wel van jullie Voor wie het interessant vind, hier wat achtergrond info hoe zoiets tot stand komt https://www.head-fi.org/threads/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up.701900/page-8540#post-17770890 Veel leesplezier toegewenst Edited 28 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 oktober 2023 Report Share Posted 30 oktober 2023 On 28-10-2023 at 18:36, Bebatoli said: Ik geef enkel maar aan dat die arm (Tri-Planar) zo geconfigureerd is. Verder lijkt me een symmetrische phonostage overbodig omdat het element asymmetrisch is. Altijd wel eens willen zien en horen die Triplanar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 oktober 2023 Report Share Posted 30 oktober 2023 1 hour ago, carl said: Altijd wel eens willen zien en horen die Triplanar. Ik had de 12 inch versie en die op een Nottingham Analoge Hyperspace gemonteerd en er zat toen een Shelter 901 op. Ik vond de Tri-Planar een ontzettend mooie arm die zich makkelijk niet afregelen. Het was voor mij de mooiste arm die ik in huis heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 oktober 2023 Report Share Posted 30 oktober 2023 En klonk die Gydo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 oktober 2023 Report Share Posted 30 oktober 2023 1 minute ago, carl said: En klonk die Gydo? Wel, ik bedoelde met "de mooiste arm die ik in huis had" vooral zijn muzikale kwaliteiten. Wat opviel was het krachtige laag, hij gaf ook minder "bijgeluiden" zoals ruis, tikjes, ... gewoon meer rust. Ik had daarvoor een 12 inch arm van Nottingham Analoge op de draaitafel met dezelfde Shelter en dat speelde niet verkeerd, maar met de Tri-Planar werd de weergave echt naar een veel hoger level getild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 november 2023 Report Share Posted 6 november 2023 Ik vermoed dat ik er inmiddels al meer dan 100 uur aan heb zitten prutsen en nog steeds is het niet af. Ook al omdat ik niet volgens een vast vooropgesteld plan werk maar 'on the fly' dingen er bij haal of er af doe, vraag ik mij langzamerhand af of het ooit wel klaar zal komen. De bridge is nu in ieder geval werkend maar of de soundbar, die ergens in een hoek lag te verstoffen, er op blijft weet ik nog niet. De verlichting van de meters kan uitgeschakeld worden en links onder zit een Topping hoofdtelefoonversterkertje. Daar kan nog een hoofdtelefoon op en het versterkt de uitslag van de VU meters en de soundbar is er op aangesloten. Eigenlijk moet rechtsonder nog het ontvangertje van de afstandsbediening voor de recorder ingebouwd worden. Ik had graag wat meer schakelaartjes op en aan de bridge gehad dus moet nog e.e.a. verzinnen. Al met al wordt het ook nog best een prijzige grap: uit Litouwen is er een nieuwe en op maat gemaakte kap gekomen en vanuit de USA een (perfect werkende) afstandsbediening. Nog wat prijzige banden er bij en de duurste manier om een plaatje af te spelen is bereikt. Een digitale walkman is voordeliger (en ruimtebesparend) De bedrading moet nog gefatsoeneerd worden. De voorversterker heb ik uit het rek gehaald en een vaste plaats in de set gegeven en ben dus overgestapt van passieve voorversterking naar actief. Bevalt wel beter. Ook de electrostaten voorlopig weer ingeruild voor de Chario monitors (veel mooier ruimtelijk beeld en heel grote sweet spot) Onder de recorder komt nu een plek voor een DAT-recorder, dan zijn ook de muurwratten voor de bridge uit zicht. Als alles af is kan de hele boel weer uit elkaar omdat er een andere recorder in het rack komt. De definitieve recorder is de plus-versie van deze GX620 en die staat op het moment bij Frank Oomen voor een complete revisie en een toekomstbestendige behandeling. Qua klank doen beide recorders niet voor elkaar onder want de electronica is exact hetzelfde. Over die klank ben ik dik tevreden. Ik luister met enorm veel plezier naar de tapes. Er is inmiddels ook nog een 38cm recorder en die wordt ingebouwd in mijn bureau. Dat gaat qua klank toch een stapje verder. Met draaitafel en recorders ben ik weer helemaal analoog en staat het digitale gebeuren op een heel laag pitje. Als de definitieve recorder terug is haal ik het hele rack weer uit elkaar om alle onderdelen opnieuw te spuiten. Er zijn nogal wat beschadigingen en ik wil alle schroefjes en boutjes ook zwart gespoten hebben. Ik reken er op dat mij de tijd van leven er nog voor gegeven is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 november 2023 Report Share Posted 6 november 2023 Minder hifi, meer hobby.. Ook mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts