Tubejack Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 On 4-12-2023 at 11:34, SMarcel said: Over dubbele voeding gesproken. Dit is de binnenkant van de 30.1 Mk2. Fraai, met mijn favoriete blauwe voeding elco's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Ik heb een Qnap. Het begon met steeds geen toegang krijgen, de NAS is nu zeer instabiel. De hdd's laten geen fouten zien. Ik kan steeds geen windows connectie met de netwerk share maken. Qnap draait hier al 15 jaar volledig probleemloos, dit is mijn tweede. Heel vreemd. Ben hem nu opnieuw aan het inrichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 2 hours ago, Edje2 said: Ik heb een Qnap. Het begon met steeds geen toegang krijgen, de NAS is nu zeer instabiel. De hdd's laten geen fouten zien. Ik kan steeds geen windows connectie met de netwerk share maken. Qnap draait hier al 15 jaar volledig probleemloos, dit is mijn tweede. Heel vreemd. Ben hem nu opnieuw aan het inrichten. Heb je niet toevallig een software update gehad? SMB versie 1 wordt in sommige versies van QNAP niet meer ondersteund https://www.qnap.com/en/how-to/faq/article/why-cant-i-access-shared-folder-via-smbv1-after-updating-nas-os-of-qts-501-and-quts-hero-501 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Had hem al op SMB3 gezet, maar mocht ook niet baten. De PC van mn vrouw kon ook geen share meer maken en daar is niks aan veranderd buiten wellicht auto updates van windows. Ik heb de NAS volledig opnieuw ingericht. Het was met met toch al een doorn in het oog dat de volumes nog van type legacy waren. Dat wordt niet meer aanbevolen door Qnap, dus zit nu in een behoorlijk leertraject over static en thick/thin volumes, pffff. Ik was eerst aan de slag met thick volumes, maar lijkt me echt niet handig voor thuis waar alle data geshared is. In zon thick/thin volume beperk je het volume dus tot een bepaalde grootte, zie het als een variabele partitie op de hdd. Ik wil die nu omzetten naar een static volume, maar lukt niet. Was met één schijf aan de gang, wellicht dat dat het probleem is. Nu de tweede erbij, kijken of het daarmee wel lukt. Ik moet denk ik eerst een raid aanmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Ik heb even gekeken in mijn NAS. SMB2 en SMB3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Ik had SMB niet eens aan staan voordien, en alles werkte goed. Of en waarvoor je die dan nodig hebt is me niet 100% helder. Heb de thick en thin volumes weer verwijderd en opgezet als een static volume. Nu de tweede schijf toegevoegd en RAID1 geconfigureerd. Dan begint het synchroniseren van de schijven, nog 8 uur te gaan. Dan kan ik de data terug zetten en is alles weer zoals het hoort. Heb al een test gedaan en de share werkt weer. Dank voor je hulp jack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Misschien installeerde Qnap standaard SMB zodat je er geen omkijken naar had. ? Welke software versie gebruik je nu? Iets van 5 nog wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 klopt, de laatste versie. 5.1.4.2596 om precies te zijn. Maar het is best wel een klusje, en je rolt van het een in het ander. Had de app malware checker geinstalleerd op de NAS, maar die geeft een foutmelding bijvoorbeeld. Zelfde met de app Security Counselor. Als ik die laat draaien krijg ik een fout op de log files, niks te zien dus. Wilde in eerste instantie helemaal niet installeren, pas na een restart. Is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, maar het systeem is best wel buggy geworden door de jaren heen. Kan in elk geval al mijn files weer zien, en nu veel netter ingericht kwa gebruikers enzo. De backup terugzetten loopt nog steeds, is al de hele dag bezig. Maar jij hebt dus ook een Qnap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 6 minutes ago, Edje2 said: Maar jij hebt dus ook een Qnap? Nee, ik gebruik al jaren Synology. Dat is vergelijkbaar Fijn dat je, je files weer kunt zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Zeker, al had ik er wel een hard hoofd in op een gegeven moment. Ben er al ruim een week mee zoet. Eerst geprobeerd weer toegang te krijgen, maar was het de zoveelste poging zat. Elke keer het ding opnieuw opstarten enz. Lijkt allemaal stabiel behalve de additionele apps die er op staan. Ik geloof het wel even tot nu. Was altijd erg tevreden over Qnap, maar misschien volgende keer Synology proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Ik heb hier jaren geleden (2016?) een Synology 215j geïnstalleerd. En die draait nog steeds probleemloos. 2 stuks 4 Tb Hitachi schijven gemirrord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Wat ik bij Sonology jammer vind is dat het support ophoud na een aantal jaar en dan kan je eigenlijk niets meer. Ik heb hier een DS410 staan maar kan daar nu geen Docker op instelleren. Daar mee ben je beperkt tot de oude aps die er in die tijd voor bedacht waren maar anders dan file sharing kan er eigenlijk niets meer mee. Geen idee hoe Qnap daar mee omgaat overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Ik krijg na die 7 jaar nog steeds updates. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 (edited) Het 2e getal bij Synology geeft de productie datum aan. Ik gebruik een DS-1517 en een DS-218 bouwjaren 2017 resp 2018. Jouw DS-410 is van 2010 dus nu 13 jaar oud. Op een gegeven ogenblik houdt de support voor nieuwe DMS versies op. Ook omdat er nieuwe functies komen of nieuwe versies van b.v. MySQL of PHP een krachtiger machine vereisen. Als je niet verder kunt qua DMS versie, krijg je nog wel een tijd veiligheid updates. Een DS-214 krijgt gewoon nog een update naar DMS 7. 9 ...10 Jaar support vind ik netjes. Verder kan Docker niet op élke machine draaien daar heb je processor power voor nodig en liefst flink RAM geheugen. Op mijn DS-1517+ met 8GB ram draait het, maar mijn DS-218 met 2GB is te licht. Edited 6 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Ja jammer dat het niet wil lukken. Het plan is namelijk om Node Red te draaien wat niet heel zwaar is. Daarmee kan ik wat dingen aan elkaar knopen in de automatisering. Daar zal ik nu dan iets van een framboos of zo iets voor neer moeten zetten. Jammer als dat gewoon op de NAS had kunnen draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Just now, kappa7 said: Ja jammer dat het niet wil lukken. Het plan is namelijk om Node Red te draaien wat niet heel zwaar is. Daarmee kan ik wat dingen aan elkaar knopen in de automatisering. Daar zal ik nu dan iets van een framboos of zo iets voor neer moeten zetten. Jammer als dat gewoon op de NAS had kunnen draaien. Ik heb even gekeken George DMS-7 zal waarschijnlijk nog wel lukken. Maar je hebt gewoon m.i te weinig processor power en geheugen. Zie https://tweakers.net/pricewatch/254576/synology-diskstation-ds410/specificaties/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Nee DMS 5.2 is wat maximaal wil draaien. Veel processor snelheid heb je niet nodig voor Node red. Het is gewoon dat er geen pakketten meer voor gemaakt worden. Jammer aangezien je zo wel wat nieuws moet kopen om bij te blijven terwijl de schijven nog gewoon prima zijn. Nu gebruik ik hem nog gewoon om de dagelijkse backup te maken van mijn muziek bestanden en de synchronisatie van de documenten schijven op de laptops hier in huis. en daar werkt het prima voor maar nieuwe ontwikkelingen zit er gewoon niet is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 (edited) Ik hou van duurzaamheid George. Mijn vorige iMac was 2e hands. Daar is 10 jaar mee gewerkt. Inmiddels geüpgraded en werkt nog steeds prima bij een kennis die minder eisen stelt. Mijn Toshiba laptop van €450 uit 2011, doet het nog steeds en gebruik ik soms om dingen te configureren. Maar ik snap ook, dat een fabrikant als Synology een deel van zijn winst haalt uit verkoop van hardware. Dus als iets met een computer 10 jaar meegaat en ondersteund wordt vind ik dat goed. Dat je met Linux hardware een veel langere levensduur kan geven is mooi. Jarenlang gedaan, het was immers een deel van mijn werk. Maar al een aantal jaar gebruik ik liever mijn tijd om vintage audio apparatuur op te knappen. En vind het heerlijk, dat ik me niet hoeft te bekommeren om andere hard- en software. Maar als jouw DS-410 nog goed werkt zet er Node red op. Wat ga je draaien onder Docker? ik heb LMS draaien (Logitech Media Server Versie: 8.3.1.) Dat werkt nog niet zo goed met mijn Logitech Duet's (ergens een communicatie bugje....) Onder DMS 6 was LMS nog een gewoon pakket , dat werkte prima, nu zit ik te kl.... met Docker.... komt wel weer goed, maar het kost allemaal tijd. Edited 7 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 11 hours ago, kappa7 said: Daar zal ik nu dan iets van een framboos of zo iets voor neer moeten zetten. Voor dat soort dingen gebruik ik e hands HP T620 Thin Clients. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 3 hours ago, Seed7 said: Voor dat soort dingen gebruik ik e hands HP T620 Thin Clients. Ik heb net LMS op mij iMac geïnstalleerd. Werkt meteen. Onder Docker krijg ik het niet aan de praat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 40 minutes ago, Tubejack said: Onder Docker krijg ik het niet aan de praat. Waarom zou je Docker gebruiken? Op de HP T620 Thin Client's gebruik ik FreeBSD en om daar iets te isoleren gebruik je jails (chroot). Dat zit "ingebakken" in het OS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 (edited) 1 hour ago, Seed7 said: Waarom zou je Docker gebruiken? Op de HP T620 Thin Client's gebruik ik FreeBSD en om daar iets te isoleren gebruik je jails (chroot). Dat zit "ingebakken" in het OS. Omdat ik 2 Synology servers 24 x7 heb draaien. Dus ik had gehoopt Docker met daarin LMS te kunnen draaien. Ik geef het even op Edited 7 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 Voor LMS heb je toch geen docker nodig op je nas. Het is dat ik het pakket niet meer kan vinden maar zelfs op de oude 410 kon ik gewoon LMS draaien. Ik had juist begrepen dat Synology helemaal was gestopt met support op LMS. maar als je nog ergens een download kan vinden voor LMS en jou NAS zal dat nog prima werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 8 hours ago, Seed7 said: Voor dat soort dingen gebruik ik e hands HP T620 Thin Clients. Daar heb ik al wel het een en ander van draaien en gaat ook goed maar wil er eigenlijk geen machines meer bij die 24-7 aanstaan. Ik heb LMS al op een Klein HP machientje draaien en HQP dan weer op een grotere machine maar die staat dan alleen aan als ik serieus muziek luister. De kleine HP zou nog wel ruimte hebben om wat taken erbij te doen maar ik wil die eigenlijk alleen voor audio houden. Als ik dan wat kan combineren op een NAS dan had dat wel handig geweest. Om dan gelijk een andere NAS te kopen vind ik ook weer zo iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 december 2023 Report Share Posted 7 december 2023 42 minutes ago, kappa7 said: Daar heb ik al wel het een en ander van draaien en gaat ook goed maar wil er eigenlijk geen machines meer bij die 24-7 aanstaan. Wake on Lan (WOL)? Je kunt bijvoorbeeld een klein machientje laten draaien en de rest in slaap sussen en dan op gezette tijden wekken. Of met een start up scriptje op de HPQ machine start je de audio file server pas als je de HQP machine start. Back up machines maak je pas wakker voordat de backups daadwerkelijk gemaakt gaan worden. Wat me ook handig lijkt is om grote harde schijven 'direct' aan het LAN te hangen, dat dan gecombineerd met WOL. Een zero-pi oid met een 8Tb schijf. Maar dat heb ik nog niet uitgezocht of geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts