Members Arden Posted 12 mei 2020 Members Report Share Posted 12 mei 2020 3 hours ago, carl said: Misschien vind ik Dire Straits wel iets te gelikt klinken en zeker in de beginperiode van CD. Nou, dan is het maar goed dat de eerste 4 albums (zelfs Love over Gold) van ver voor de cd waren. De eerste 3 nog uit de echte analoge tijd met dito bijhorende vette sound, het 4e album (eind '82) werd gemaakt met digitaal al in het achterhoofd. De latere albums kun je wat mij betreft wel klikoniseren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 21 minutes ago, Arden said: vette sound spijker op z'n kop. LP of CD maakt niet uit, het is het voortraject. Even ongenuanceerd, "alles" gaat zo, koud, de harde schijf op en dan volgen er vele plug-ins om de sound te maken. Dat vette van analoog is digitaal heel lastig. Bij een ouderwetse productie begin je al in de planning met de sound. Welke microfoon, welke microfoon versterker. Welke gitaar, welke versterker, pedalen, welk cabinet. Waar plaats je de microfoon tov de speaker(s). Misschien re-amp je het geheel nog een keer voor wat meer ruimte. Laagjes over laagjes van vervorming, analoge vervorming die mooi evenwichtig inkomt. In synth wereld zijn die modulaire analoge systemen niet voor niets zo populair. Ik pruts nog wel eens met een digitale, maar als ik een standaard Moog ladderfiltertje in beide domeinen vergelijk .... mwah. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 mei 2020 Author Report Share Posted 12 mei 2020 (edited) 2 hours ago, Arden said: Nou, dan is het maar goed dat de eerste 4 albums (zelfs Love over Gold) van ver voor de cd waren. De eerste 3 nog uit de echte analoge tijd met dito bijhorende vette sound, het 4e album (eind '82) werd gemaakt met digitaal al in het achterhoofd. De latere albums kun je wat mij betreft wel klikoniseren... Zal best aan het medium CD gelegen kunnen hebben in de beginperiode. Misschien moet ik het nog eens een keer proberen dan. Maar eerst wat andere LP’s in bestelling. Edited 12 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 (edited) 22 hours ago, Groovy said: De eerste Dire Straits nummer twee, Water of love. Komen die klappen van de drums strak en krachtig uit de speakers dan zit je goed. Even getest een oude 120grams LP een nieuwe 180 HQ de originele CD via een deltasigma en een multibit dac. De 120 grams is wat sleets en slist soms. De CD klinkt vet met beide Dac's met die goedkope multibit dac wat dof en wat slis De 180HQ LP is veruit het beste, klinkt veel mooier en ruimtelijker dan digitaal. Edited 12 mei 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 Ja, eh, wat zit er alllemaal tussen die CD en de weergave, en wat bij een LP? Weleens van stuctuurinformatie gehoord? Daar kan je flink wat van verstoren met al die componenten in de signaalweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 9 minutes ago, carl said: Zal best aan het medium CD gelegen kunnen hebben in de beginperiode. Misschien moet ik het nog eens een keer proberen dan. Maar eerst wat andere LP’s in bestelling. Tja, je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat het je je muziek niet is. Want wat Arden zegt klopt als een bus. De eerste lp van Dire Straits die iets met digitaal had te maken was Love over Gold. Want dat was een digitale mastering en die persing heb ik hier zelf. Overigens een Duitse persing. Ik ga er even vanuit dat de Nederlandse persing ook een digitale mastering was. Zo niet, dan zal Arden of iemand mij vast verbeteren. hierboven de Duitse persingen en hieronder een Russische persing (geen idee of dit een digitale mastering is) en hieronder de achterzijde Russische persing Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 9 minutes ago, Tubejack said: Even getest een oude 120grams LP een nieuwe 180 HQ de originele CD via een deltasigma en een multibit dac. De 120 grams is wat sleets en slist soms. De CD klinkt vet met beide Dac's met die goedkope multibit dac wat dof en wat slis De 180HQ LP is veruit het beste, klinkt veel mooier en ruimtelijker dan digitaal. Leuk Jack, dat je die moeite hebt genomen hier post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 2 minutes ago, audiofreak said: Leuk Jack, dat je die moeite hebt genomen hier post. Vind ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 37 minutes ago, mumsoft said: Ja, eh, wat zit er alllemaal tussen die CD en de weergave, en wat bij een LP? Weleens van stuctuurinformatie gehoord? Daar kan je flink wat van verstoren met al die componenten in de signaalweg. Ik denk dat bij LP, zaken als: tijd, fase en THD en IMD al correct in de groef zit. Daar zou eens wat (meer) onderzoek naar gedaan moeten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 43 minutes ago, audiofreak said: Leuk Jack, dat je die moeite hebt genomen hier post. Graag gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 4 hours ago, Arden said: Nou, dan is het maar goed dat de eerste 4 albums (zelfs Love over Gold) van ver voor de cd waren. De eerste 3 nog uit de echte analoge tijd met dito bijhorende vette sound, het 4e album (eind '82) werd gemaakt met digitaal al in het achterhoofd. De latere albums kun je wat mij betreft wel klikoniseren... Als ik moet kiezen tussen een zwakke compositie met vette sound (bijv Solid rock) en een sterke gelikte compositie (bijv Ride across the river of Brothers in arms.... maar dit is slechts mijn smaak...), dan kies ik toch echt voor het laatste. Makke van Dire Straits vind ik een beetje dat op vrijwel alle albums hele sterke nummers worden afgewisseld met (soms heel) zwakke. Dan vind ik het debuutalbum niet alleen vet klinken, maar ook het meest constant kwa composities. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2020 Report Share Posted 12 mei 2020 (edited) 14 minutes ago, marc said: Makke van Dire Straits vind ik een beetje dat op vrijwel alle albums hele sterke nummers worden afgewisseld met (soms heel) zwakke. Dan vind ik het debuutalbum niet alleen vet klinken, maar ook het meest constant kwa composities. Ja. Een wel zeer bekend verschijnsel. De komst van de CD maakte dat alleen maar erger, nog meer opvulling. Een mooi voorbeeld voor mij is altijd ELO, zo onevenwichtig, twee drie top tracks en de rest, meh. EP's zijn toch het mooiste medium. Artiesten kunnen ze met een hogere frequentie uitbrengen en veel meer focussen op die 4 tracks. En op de LP heb je ineens bakken aan ruimte voor de groef en dynamiek. Een ander bekend verschijnsel is dat door een gehele karriere de kwaliteit veelal afneemt, in de zin van fris, vernieuwend, verrassend etc. Edited 12 mei 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 mei 2020 Author Report Share Posted 12 mei 2020 (edited) Ik heb indertijd een klassieke platenverzameling gekregen. Al vlug kwam ik erachter dat alle (vroeg) digitale LP’s inderdaad klote klonken. Ik heb ze allemaal weggegeven. Ik heb al genoeg aan leuke spullen staan. Nu zou ik dat niet meer durven te zeggen van moderne digitale opnamen. Alle begin is moeilijk. Edited 12 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 mei 2020 Members Report Share Posted 14 mei 2020 Deze vond ik toch te leuk om niet te plaatsen, dit komt uit een link die notabene Carl zelf plaatste in het topic ''Waarom klink Vinyl beter dan (SA)CD'' Dus nogmaals Carl, niet piepen, gewoon kopen dat album. Geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt... https://www.analogplanet.com/content/dire-straits-debut-delivered-45rpm-sonic-spectacular Kleine quote van Michael Fremer over dit album: ''If you are a fan, you’ll want to upgrade to this. If you’re not, it’s still worth considering if just as a demo test record to help determine your system’s transient precision and clarity and especially its bass and mid-bass performance. You might even start to enjoy the music. Much to my surprise I did.'' Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 mei 2020 Author Report Share Posted 14 mei 2020 (edited) Quote Dus nogmaals Carl, niet piepen, gewoon kopen dat album. Geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt... https://www.analogplanet.com/content/dire-straits-debut-delivered-45rpm-sonic-spectacular Kleine quote van Michael Fremer over dit album: ''If you are a fan, you’ll want to upgrade to this. If you’re not, it’s still worth considering if just as a demo test record to help determine your system’s transient precision and clarity and especially its bass and mid-bass performance. You might even start to enjoy the music. Much to my surprise I did.'' Eigenlijk vind ik deze wel hun beste Marco. Ik was net een lijstje aan het maken voor mijn nieuwe aankopen: Michel Kivanuka “Love and hate”, Anne Peebles “straight from the heart” , Bullit and Simon and Garfunkel “ Parsely, sage, rosemary and thyme (herinneringen). Daar kan deze nog wel bij. Geld laten rollen heb ik helaas niet zo geleerd, maar het ontbeerd me gelukkig niet aan veel. Iets heel anders Michael Fremer is dat Fuuga element aan het recenseren las ik. Zal je wel leuk vinden. Ik wil hem nog wel eens horen. Edited 14 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 mei 2020 Members Report Share Posted 14 mei 2020 20 minutes ago, carl said: Geld laten rollen heb ik helaas niet zo geleerd, maar het ontbeerd me gelukkig niet aan veel. Dan heb ik nog een andere voor je: Het laatste hemd heeft geen zakken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 mei 2020 Author Report Share Posted 14 mei 2020 (edited) Ik zal zeker geen hemd dragen Marco Maar zoals gezegd ontbeerd me het aan weinig. Edited 14 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 mei 2020 Report Share Posted 14 mei 2020 4 hours ago, carl said: Ik zal zeker geen hemd dragen Marco Maar zoals gezegd ontbeerd me het aan weinig. Waarom dan die oneindige aarzelingen om iets aan te schaffen....? Dan kan je toch wel eens een gokje wagen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 mei 2020 Author Report Share Posted 14 mei 2020 (edited) Ik geniet minstens zo van de weg als van de bestemming René. Ook bij hifi heb ik trouwens wel gokken genomen voor stevige bedragen. Maar zeker nu ik een erg goede set heb, ben ik wat voorzichtiger geworden. Het moet wel een verbetering zijn Edited 14 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 mei 2020 Report Share Posted 15 mei 2020 (edited) 16 hours ago, carl said: Ik geniet minstens zo van de weg als van de bestemming René. Ook bij hifi heb ik trouwens wel gokken genomen voor stevige bedragen. Maar zeker nu ik een erg goede set heb, ben ik wat voorzichtiger geworden. Het moet wel een verbetering zijn Als je dan een:"erg goede set hebt" Wordt het dan niet tijd om wat audio betreft ook met pensioen te gaan? Dan zijn wij ook van je oneindige geaarzel af. Edited 15 mei 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 mei 2020 Report Share Posted 15 mei 2020 De reis kan net zo leuk zijn als de bestemming Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 mei 2020 Author Report Share Posted 15 mei 2020 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Als je dan een:"erg goede set hebt" Wordt het dan niet tijd om wat audio betreft ook met pensioen te gaan? Dan zijn wij ook van je oneindige geaarzel af. Je bent welkom om het hier een keer te komen checken Jack. In mijn akoestisch afgestemde zolderruimte klinkt het werkelijk goed na eindeloos geëxperimenteer. Met de aanschaf van de Pass Kloon en de Harmonizers was het wel 99% zoals ik het wilde. Maar ik blijf wat aan de gang want stilstand is achteruitgang. Er staan verschillende zaken op mijn lijstje waarvan een buizenphonotrap voor de TD 320 of de Micro Seiki BL 51 en een nieuwe motor voor de BL 51 hoogste prioriteit heeft. En als ik op vakantie in Friesland ga laat ik mijn Quad 34/306 een beurt geven in Delfzijl (of all places) en ga ik luisteren naar Joseph Pulsar LS bij studio Harkstee of hoe dat nu heet. Pensioen ben ik nog niet aan toe. Edited 15 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 mei 2020 Report Share Posted 15 mei 2020 1 hour ago, Groovy said: De reis kan net zo leuk zijn als de bestemming Zeker daar weet ik alles van Maar een reis zonder bestemming lijkt me niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 mei 2020 Report Share Posted 15 mei 2020 1 hour ago, carl said: Je bent welkom om het hier een keer te komen checken Jack. In mijn akoestisch afgestemde zolderruimte klinkt het werkelijk goed na eindeloos geëxperimenteer. Met de aanschaf van de Pass Kloon en de Harmonizers was het wel 99% zoals ik het wilde. Maar ik blijf wat aan de gang want stilstand is achteruitgang. Er staan verschillende zaken op mijn lijstje waarvan een buizenphonotrap voor de TD 320 of de Micro Seiki BL 51 en een nieuwe motor voor de BL 51 hoogste prioriteit heeft. En als ik op vakantie in Friesland ga laat ik mijn Quad 34/306 een beurt geven in Delfzijl (of all places) en ga ik luisteren naar Joseph Pulsar LS bij studio Harkstee of hoe dat nu heet. Pensioen ben ik nog niet aan toe. Ik vermoed zelfs dat er tussen onze set's niet veel verschil zit. Die van ons is nu wel klaar. Wat er inzat is er uitgeperst. We zijn tevreden over het geluid. Maar dat neemt niet weg dat ik binnenkort een heel andere route ga volgen. In de tussentijd blijft wat er nu staat gewoon lekker spelen. Dat geeft ook rust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 mei 2020 Author Report Share Posted 15 mei 2020 (edited) Hai Jack maar jij denkt soms dat nooit iets koop, maar alleen twijfel. De laatste jaren: - Benz Ruby Z - Pass Kloon - Chrystal Cable Phonokabel - Harmonizers - Micro Seiki BL 51 Ben benieuwd naar je andere route. Edited 15 mei 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts