Jump to content

Nieuwe eindversterker.

kappa7
 Share

Recommended Posts

• Members
On 5/10/2020 at 1:12 AM, kappa7 said:

Ja dat zou kunnen maar de nc502 is inderdaad de amp die ik zelf zou bouwen als het Hypex zou worden maar zeker niet voor dat geld.

Een plate amp waar deze module op zit kost voor de consument €500 en koop je de module als als oem dan is die nog maar 300.

Dit kan ik dus prima zelf in elkaar flansen en hou dan nog geld over.

Maar die module mag ik als consument dus niet kopen.

Als dat nou het euvel is, moet ik dat ding voor je bestellen? Zeg maar waar ik wezen moet. En anders heb ik hier nog steeds bakken zat staan die je een tijdje kunt lenen, ik denk dat mijn grootste krachtpatser, de Forte model 3 ook prima zal voldoen. Desnoods heb ik nog een Classe CA 150 staan, of een Threshold T200, dus roept u maar... Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die anderhalf uur rijden kan het probleem niet zijn!

13 minutes ago, Roots said:

Sjeees Kappa! Je kan toch wel elke maand 50 euro sparen zeker? Dan had je nu al een fatsoenlijk bod kunnen doen op die Classé....of die Krell.

En waarom? Kun jij in iemands portemonnee kijken en weten wat iemand over heeft? Ik denk van niet.  Jij had het ook kunnen sparen voor hem, zodat hij die Classé of Krell had kunnen kopen. Je kan niet het zomaar invullen voor een ander. Bovendien geeft Kappa7 duidelijk aan dat hij zijn limiet is en dat zijn vriendin dat ook meer dan genoeg is.

8 hours ago, kappa7 said:

....

Het budget is overigens echt niet rekbaar.

ook geen €50,-

Meisje is daar erg streng op 🙂.

....

Lijkt mij zeer duidelijk toch, beste Roots?

9 hours ago, kappa7 said:

En hij is al verkocht.

Het budget is overigens echt niet rekbaar.

ook geen €50,-

Meisje is daar erg streng op 🙂.

Mocht er zich niets aanbieden naar mijn smaak en budget dan ga ik waarschijnlijk zelf weer wat bouwen.

Pjoter werkt aan de opvolger van de CA versterker en grote kans dat ik die dan ga bouwen.

Tja, dit komt ook niet iedere dag voorbij. Mocht je iets wellen zelfbouwen heb ik nog wel wat PCBs liggen voor een Pass Aleph-X

https://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/23923-dutch-aleph-pcb.html

Maar dat is geen makkelijk ontwerp, zeker niet voor boven de 100 watt (weet niet eens of het nog mogelijk is om aan alle onderdelen te komen).

Wel leuk wat sommige zelfbouwers weten te maken (er zullen wel andere PPBs gebruikt zijn hier)

https://mniec.wordpress.com/2012/12/04/class-a-monster-power-amplifier-aleph-x-by-horst-wolf/

Maar ja, continu 600-1000 watt verstoken is wel een dingetje

Edited by Duck-Twacy

44 minutes ago, Duck-Twacy said:

Tja, dit komt ook niet iedere dag voorbij. Mocht je iets wellen zelfbouwen heb ik nog wel wat PCBs liggen voor een Pass Aleph-X

https://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/23923-dutch-aleph-pcb.html

Maar dat is geen makkelijk ontwerp, zeker niet voor boven de 100 watt (weet niet eens of het nog mogelijk is om aan alle onderdelen te komen).

Wel leuk wat sommige zelfbouwers weten te maken (er zullen wel andere PPBs gebruikt zijn hier)

https://mniec.wordpress.com/2012/12/04/class-a-monster-power-amplifier-aleph-x-by-horst-wolf/

Maar ja, continu 600-1000 watt verstoken is wel een dingetje

Dat gaat hem ook niet worden hoor.

Peter heeft een erg mooie versterker ontworpen op het zelfbouw audio forum. die kan ongeveer een watje of 80 leveren maar is nu bezig met een versterker die veel meer voldoet aan mijn wensen. mocht dit ontwerp worden vrijgegeven dan vind ik dit erg interessant.

7 hours ago, Arden said:

Als dat nou het euvel is, moet ik dat ding voor je bestellen? Zeg maar waar ik wezen moet. En anders heb ik hier nog steeds bakken zat staan die je een tijdje kunt lenen, ik denk dat mijn grootste krachtpatser, de Forte model 3 ook prima zal voldoen. Desnoods heb ik nog een Classe CA 150 staan, of een Threshold T200, dus roept u maar... Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die anderhalf uur rijden kan het probleem niet zijn!

Ik heb wel een tijdje veel trek gehad in de Hypex modules maar op een of andere manier blijf ik daar toch ook een gezonde weerstand tegen hebben.

Zeker nu ik iets meer te besteden heb wil ik toch wat mooiers.

Ik neem wel even contact met je op om wat af te spreken, die afstand is voor mij zeker het probleem niet.

40 minutes ago, kappa7 said:

Dat gaat hem ook niet worden hoor.

Peter heeft een erg mooie versterker ontworpen op het zelfbouw audio forum. die kan ongeveer een watje of 80 leveren maar is nu bezig met een versterker die veel meer voldoet aan mijn wensen. mocht dit ontwerp worden vrijgegeven dan vind ik dit erg interessant.

np,

Ik zal eens wat op het zelfbouwforum gaan neuzen. Peter heeft veel ervaring volgens mij, dus zal zeker niet verkeerd zijn

Edited by Duck-Twacy

On 8/30/2020 at 9:57 PM, kappa7 said:

Ik heb wel een tijdje veel trek gehad in de Hypex modules maar op een of andere manier blijf ik daar toch ook een gezonde weerstand tegen hebben.

Zeker nu ik iets meer te besteden heb wil ik toch wat mooiers.

Hoi Kappa, het was al eens eerder gezegd, toch niet een setje van deze kopen?

https://holtonprecisionaudio.com/collections/diy-audio-amplifier-modules/products/nxv500-r2

Het ontwerp van de versterker is al al kant en klaar gemaakt naar jouw design smaak. A/B versterker, en heeft veel vermogen en is 2 Ohm stabiel. (€244 per kant, natuurlijk excl verzend en eventuele btw)

Je hoeft alleen nog een voeding te maken passend bij jouw design smaak. Grote en zware trafo(s) (Toroidy?) en dikke beker elco's (Mouser.com? boven €50 gratis verzenden, zelf meerdere keren besteld, altijd top), vergeet de inschakelvertraging niet (<500W).

Inbouwen in een Modu kast met dikke koelribben en een mooi en strak 10mm front, een mooie schakelaar uitkiezen, blauw ledje erin, connectoren eraan en klaar. Kan in een avondje gedaan zijn.

En als hij klaar is houd je nog geld over.

Nou ik betwijfel dat je veel overhoud van 1500 euro

2 modules a $395, wordt ruim 1000 euro met BTW en verzending/invoer

2 800VA trafo's circa 300 euro

Dozijn 10.000uF elco's 100-200 euro

Gelijkrichters, slow start, klein materiaal  200 euro

(of de geadviseerde holton voedingen, $225 per stuk, zeg 650 euro met import voor 2)

Behuizing met koelprofielen 250 euro?? 

En wil je t met WBT ofzo afwerken komt er nog zo'n 200 euro bij

Het is natuurlijk maar een fractie van wat een A merk 300 watt versterker moet kosten tegenwoordig (die gaan bijna allemaal richting 5 cijfers), maar tenzij je echt hele goedkope onderdelen kunt scoren (dump shops enzo), wordt het al snel zo'n 2000 euro. Het is natuurlijk wel leuk (als je ervan houdt en n beetje kunt solderenen verstand van zaken hebt).

Tis jammer dat Leeuwarden zijn versterkers niet meer heeft, dat was een gouden kans geweest

Edited by Duck-Twacy

45 minutes ago, Duck-Twacy said:

Nou ik betwijfel dat je veel overhoud van 1500 euro

2 modules a $395, wordt ruim 1000 euro met BTW en verzending/invoer

2 800VA trafo's circa 300 euro

Dozijn 10.000uF elco's 100-200 euro

Gelijkrichters, slow start, klein materiaal  200 euro

(of de geadviseerde holton voedingen, $225 per stuk, zeg 650 euro met import voor 2)

Behuizing met koelprofielen 250 euro?? 

En wil je t met WBT ofzo afwerken komt er nog zo'n 200 euro bij

Het is natuurlijk maar een fractie van wat een A merk 300 watt versterker moet kosten tegenwoordig (die gaan bijna allemaal richting 5 cijfers), maar tenzij je echt hele goedkope onderdelen kunt scoren (dump shops enzo), wordt het al snel zo'n 2000 euro. Het is natuurlijk wel leuk (als je ervan houdt en n beetje kunt solderenen verstand van zaken hebt).

Tis jammer dat Leeuwarden zijn versterkers niet meer heeft, dat was een gouden kans geweest

Duck, ik denk dat je wat verkeerd rekent, dat zijn Australische dollars, die zijn een stuk minder waard dan Amerikaanse dollars.

Prijs per stuk is 244 in Euro's, keer 2 is €488, zelfs met verzend en btw is dat uiteindelijk ~€700, max €750 als het duur uitvalt, dit zal geen €1000 worden.

En die Holton voedingen zijn €120 p/stuk, of €278 incl 8x10.000uF 100V elco's

Daarnaast hoeft de rest ook niet zo duur te zijn.

Passende kast €139 excl btw, incl BTW is dat dan €170, en geen 250. Alleen met de vol-alu versie zit je incl BTW en verzend op €250.

https://www.eltim.eu/nl/modu-elektronica-behuizingen/modu-dissipante/dissipante-met-10mm-front/modu-dissipante-1npd03300b-10mm-zilver-front-448x313x122mm/a-8120-20000555

Trafo's van Toroidy, standaard trafo's, het hoeft niet altijd Amplimo te zijn met Amplimo prijzen.

2x 800VA 55V met montage pads totaal €183, incl verzend, het kan zijn dat hier nog BTW bij moet, maar dat is dan totaal max €250.

1x 2000VA is incl alles nog geen €170 incl verzenden.

Als je kiest voor de Audio-grade, ja, dan zit je wel op €300, maar is dan de vraag is dat ECHT nodig met een eind versterker?

https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Toroidal-transformers-STANDARD-GRADE/20

Elco's

https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/ALP22A103DF100?qs=gt1LBUVyoHm0XaGt2UAwkw%3D%3D  €12,21 p/stuk, €11,84 vanaf 10 stuks

Schroefaansluiting

https://nl.mouser.com/ProductDetail/United-Chemi-Con/E36D101LPN103TC92M?qs=p6VZ%2BklCkRQY%2F3%2FoRCZgog%3D%3D  €13,92 p/stuk, €13,22 vanaf 10 stuks

Of in plaats van een dozijn elco's (denk ik passender bij wat Kappa graag ziet)

33.000uF 100V (x4 = 132.000uF )

https://nl.mouser.com/ProductDetail/United-Chemi-Con/E36D101HPN333MDB7M?qs=Mnl%2BmF7OAbgEPAgLJXDOow%3D%3D  €23,94 p/stuk

Met elco's zit je dan eerder tussen de 80-150 Euro dan 100-200, tenzij je duurdere merken/types wilt kiezen.

En zoals gezegd bij Mouser boven de €50 gratis verzenden.

Je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk inderdaad met WBT's en dergelijke.

Van de andere kant zie je weinig fabrikanten dat zelf ook gebruiken op hun versterkers, niet dat zij slecht spul gebruiken, maar ze kiezen niet en-masse WBT.

Je kan bv. ook kiezen voor Speakon van Neutrik om maar wat te noemen, een goede koppeling voor normalere prijzen dan WBT.

Daarbij heeft Kappa al wel bewezen om zelf versterkers te kunnen bouwen en zelf ook ontwerpen en printen te kunnen ontwerpen.

Dit is goed gepland een "simpel" bouwpakket met handleiding.

Dit zal best goed zijn maar kan ik natuurlijk ook zelf bouwen.

Ik kan alleen niet zien wat er gebruikt wordt voor input stage en output stage.

Daar zijn ze niet erg open over.

Dat zou ik dan liever zelf maken en daar mijn eigen ideeën in verwerken.

Maar daar heb ik nu juist even geen zin in. Wel in de CA versterker van Peter maar die is nu nog niet gereed.

Ik ben voor mij zelf op de AudioNet uitgekomen om dat deze DC gekoppeld is, gebaseerd op FETs en gewoon mooi ontworpen is.

Kijk ik dan naar de Classe 201 dan is dat een mooie versterker maar kijk ik dan naar het schema dan is dat weer net niet wat ik zoek.

De Mark Levinson is dan tenminste nog discreet opgebouwd en komt al meer in de richting en oogt erg goed.

De Forte 3 is dan weer erg interessant en komt erg dichtbij wat ik zoek. Zal waarschijnlijk wel aan een recap toe zijn maar dat is goed te doen.

@dhfreakie  Okay, my bad.

Kwa onderdelen kan het natuurlijk gooedkoper (waren maar wat schattingen uit de losse pols, behalve die amplimo's) en ja je hoeft er geen Mundorf of Rifa in te stoppen (Philips BCC is ook mooi), maar als de vergelijking aan wilt gaan met een Audionet moet het toch wel kwaliteit zijn. Ik denk nog steeds dat je dan niet veel overhoud van 1500 euro.

Als je zoiets maakt is mijn ervaring, dan kies je al gauw voor de beste onderdelen, en dan sluipt het bedrag omhoog (waarom geen caddock weerstanden of plitron trafo's, furutech binding posts etc)

Edited by Duck-Twacy

2 hours ago, kappa7 said:

Dit zal best goed zijn maar kan ik natuurlijk ook zelf bouwen.

Ik kan alleen niet zien wat er gebruikt wordt voor input stage en output stage.

Daar zijn ze niet erg open over.

Dat zou ik dan liever zelf maken en daar mijn eigen ideeën in verwerken.

Maar daar heb ik nu juist even geen zin in. Wel in de CA versterker van Peter maar die is nu nog niet gereed.

Je zou eens kunnen vragen ernaar op diyaudio.net.

Holton heeft daar zijn eigen hoekje inde Manufacturer sectie.

44 minutes ago, Duck-Twacy said:

@dhfreakie  Okay, my bad.

Kwa onderdelen kan het natuurlijk gooedkoper (waren maar wat schattingen uit de losse pols, behalve die amplimo's) en ja je hoeft er geen Mundorf of Rifa in te stoppen (Philips BCC is ook mooi), maar als de vergelijking aan wilt gaan met een Audionet moet het toch wel kwaliteit zijn. Ik denk nog steeds dat je dan niet veel overhoud van 1500 euro.

Als je zoiets maakt is mijn ervaring, dan kies je al gauw voor de beste onderdelen, en dan sluipt het bedrag omhoog (waarom geen caddock weerstanden of plitron trafo's, furutech binding posts etc)

No problem.

Met betrekking tot de vergelijking met een Audionet.

Ja, kwaliteit en/of speciale audio onderdelen (elco's, caps, en weerstanden) kunnen zeker helpen, ze kunnen ook het geluid om zeep helpen als ze verkeerd worden ingezet.

Ik wil van een kant ook graag de beste onderdelen gebruiken, van de andere kant zie ik ook hoe bv met welke onderdelen de versterkers van Pass Labs worden bestukt, en zie daarin dat speciale onderdelen kunnen helpen, maar ook dat er op de meeste plekken standaard onderdelen gebruikt worden.

Bv. in de voeding van de XS Preamp en XS Phono worden standaard 1N4007 diodes gebruikt. Dit zijn apparaten die rond de €35.000 kosten, blijkbaar vinden ze bij Pass Labs dat geen issue om daar die diodes te gebruiken ten opzichte van veel duurdere diodes.

Bekijk dit eens met de minimaal 75% van de DIY'ers die daar liever fast/super fast/ultra fast diodes in zouden gebruiken die een veelvoud kosten van die "simpele" 1N4007 diodes.

Zo zijn er ook nog andere onderdelen keuzes die gemaakt zijn, die je niet direct met de prijsklasse zou kunnen verantwoorden, Als je het goed bekijkt worden er in die versterkers ondanks de prijscategorie waar ze invallen eigenlijks betrekkelijk weinig speciale onderdelen gekozen terwijl er zeker wel aan component keuze is gedaan bij deze versterkers, de keuze in onderdelen is wel op elkaar afgestemd, vooral gezien de keuze in de verschillende halfgeleiders, en minder in passieve onderdelen.

Blijkbaar doet passieve componentkeuze minder dan ontwerpkeuze.

• 2 weeks later...
On 9/9/2020 at 5:16 PM, Roots said:

Wel eens gelezen dat je best handig bent met elektronica Kappa7. Misschien deze repareren, en eventueel doorverkopen om je budget wat te boosten. 😃

https://link.marktplaats.nl/m1593231144

Dat vindt ik nogal een risico voor + €1600,-. Tis maar te hopen dat de verkoper "eerlijk" verteld wat er mis is.

Anders zit je met een anker van 1600,-