Jump to content

Het audio museum.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Erg herkenbaar dit, ik vind het ook erg lastig om dingen weg te doen. Zo heb ik bijvoorbeeld een Stax koptelefoon (lambda met buizen energizer) die ik bijna nooit gebruik. Ik heb nog 2 reserve headsets liggen, maar waarom? Het gevoel dat je nog iets hebt liggen voor als het andere stuk gaat? Zeker de bijzondere items, en dat zijn ze in mijn beleving al heel snel zijn lastig om weg te doen.

Echter merk ik wel dat het soms ook erg bevrijdend kan zijn als je spullen weg doet. Het is uiteindelijk ergens toch ballast waar je je vroeg of laat weer over moet ontfermen. Het "ontspullen" werkt dan bevrijdend. Het gevoel dat je iets hebt opgeruimd is een lekkere ervaring.

Anderszijds blijft er nog genoeg spul over om van de muziek te genieten, en daar gaat het om. Een mens wil graag een keuze hebben, maar soms is het gewoon teveel. 

Zo heb ik een hele mooie klassieke auto weg gedaan. Vond het een heel erg rijk gevoel om zoiets te bezitten (zeker niet uit snobisme!) en reed er uiteraard ook mee. 2 jaar geleden besloten weg te doen en heb hem nog steeds niet echt gemist. Wat ik zeker niet mis is de zorg voor zo'n oude auto. Het gevoel zit ook vaak in je hoofd, maar mis je het nu echt als het weg is? Daar kom je veelal pas achter als het weg is en dan valt het gemis meestal heel erg mee. En mocht je iets echt heel erg missen is het ook zo weer gekocht. Het internet is er goed voor.

Dus lekker bezig Hans, ga zo door!

Maar dat betekent dan dat je nooit iets te koop zet? Anders weet je natuurlijk nooit wat erop af komt. Ik verkoop regelmatig iets, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering leuke mensen die ik het ook echt gun. Heel af en toe zit er iemand tussen waar ik twijfels bij heb, maar als iemand op de stoep staat gooi ik de deur niet dicht omdat zijn "kop" me niet aanstaat.

10 hours ago, Edje2 said:

Een mens wil graag een keuze hebben, maar soms is het gewoon teveel. 

"Die Qual der Wahl". Keuze levert stress op. Stress is heel erg slecht. Ontspullen bevrijd. Wat help is om goede spullen aan te schaffen, spullen die heel lang mee gaan. Ook je zelf niet door modes en trends laten gek maken. Een wit overhemd is altijd goed, tijdloos.

18 minutes ago, Seed7 said:

"Die Qual der Wahl". Keuze levert stress op. Stress is heel erg slecht. Ontspullen bevrijd. Wat help is om goede spullen aan te schaffen, spullen die heel lang mee gaan. Ook je zelf niet door modes en trends laten gek maken. Een wit overhemd is altijd goed, tijdloos.

Helemaal mee eens. Ik heb zelf 2 sets, de Kii Three met BXT en de Magnepan set en ik heb besloten om de Kii set weg te doen. Ik ben zo tevreden over de Magnepan set dat ik geen behoefte heb aan een 2de. De Kii's worden gebruikt om gedurende de dag radio te luisteren en 's avonds het geluid van de TV. Ik heb nog een setje Philips Motional Feedback speakers staan, de 541 en ga die recappen en in orde brengen en die gaan we gebruiken voor de radio & TV.  

1 hour ago, Edje2 said:

Maar dat betekent dan dat je nooit iets te koop zet? Anders weet je natuurlijk nooit wat erop af komt. Ik verkoop regelmatig iets, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering leuke mensen die ik het ook echt gun. Heel af en toe zit er iemand tussen waar ik twijfels bij heb, maar als iemand op de stoep staat gooi ik de deur niet dicht omdat zijn "kop" me niet aanstaat.

Jawel hoor, natuurlijk verkoop ik weleens wat, maar meestal verkoop ik via fora en niet via marktplaats of zo. Daar heb ik het helemaal mee gehad. Heb je een deal dan durven ze nog af te dingen als ze bij je thuis zijn. 

Denk dat het "ontspullen" ook deels leeftijdsgebonden is. Maar goed, daarom is de Duitse spreuk: "die Qual der Wahl" niet minder waar.  Nochthans ben ik niet voornemens mijn Marantz-verzameling in te krimpen, noch 1 van mijn vele hobby's inclusief bijbehorende attributen op te geven. Daar tegenover staat dat ik niet vaak iets nieuw koop (behalve hetgene dat aan slijtage onderhevig is) en als ik iets koop is het van hoge kwaliteit (lees: lang houdbaar)

On 27-5-2023 at 09:15, Seed7 said:

Kan het er niet meer mee eens zijn. Dat is dus ook de reden dat van oude spullen houd. Een Thorens TD124 bijvoorbeeld is gemaakt voor de eeuwigheid. Dat gaat gewoon niet stuk en hiermee koop je iets voor je leven. En als het verslijt kun je het weer nieuw maken.

Ik heb veel ervaring met wat oudere hifi spullen, en de apparatuur uit de jaren 80 en eerder is meestal niet te overtreffen, zowel technisch als muzikaal. Wel is de smaak veranderd, het moet allemaal met wat meer details, maar het gevaar van klinisch ligt daarmee ook op de loer.  

On 27-5-2023 at 10:29, pjotr27 said:

Jawel hoor, natuurlijk verkoop ik weleens wat, maar meestal verkoop ik via fora en niet via marktplaats of zo. Daar heb ik het helemaal mee gehad. Heb je een deal dan durven ze nog af te dingen als ze bij je thuis zijn. 

Mijn ervaring is dat je de hufters op voorhand al heel goed kunt schiften. Je hebt mbv de berichten al heel goed de mogelijkheid een potentiele koper te leren kennen. Het gebeurt wel eens dat ik een geintresseerde simpelweg blokkeer. Die kan mij dan niet meer lastig vallen. Dat zijn kopers die je inderdaad het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, maar daar is dus een simpel middel voor.

Edited by Edje2