Tubejack Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 (edited) On 5/23/2020 at 9:58 AM, Seed7 said: Is eigenlijk wel grappig, geen invloed van de kast. Maar als je die weg haalt door de hele kast vol te stoppen met hoge dichtheid absorberend materiaal dan begint iedereen te piepen... "Bijna" geen invloed. Eigenlijk is ook dat "geneuzel", anders had je geen kast nodig. In onze PP's zit een plaat gewoon Rockwol steenwol. Ook daar, is het nodige commentaar op gegeven. Het zal allemaal wel, ze doen het heel aardig Edited 24 mei 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 3 hours ago, Tubejack said: Ik heb eerlijk gezegd in 2018 je open baffle project niet helemaal gevolgd. Wat opviel, dat je goed bent in hout bewerken. Heb je ook een idee waarom de Sudgen het beter doet, welk type is het? Ik ben beter met hout dan met elektronica , maar ook weer niet heel goed. Soms zie je van die talenten die zúlke mooie dingen met hout kunnen maken... Het is de P28, die komen niet zo vaak langs op de 2e hands markt. Of de A28b, dat is de geïntegreerde versie met (ongeveer) dezelfde eindversterker erin. Maar ja, passief met die eindversterker, dat gaat erg goed...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 On 5/23/2020 at 11:54 AM, Tubejack said: Wat ook indrukwekkend was waren de grote magnepan's van KT88 en diverse electostaten die ik gehoord heb. Alleen niet praktisch in een zéér zonnig huis met veel glas en sub tropisch temperaturen . Ja die bij KT88 waren indrukwekkend, weet ik nog. Net zoals dat hele grote systeem van Cock en Arnold van Sonore toen. Dat system van Cock en Arnold en de grote Blumenhofer Wicki bij Thomas thuis zijn voor de luidspreker sets geweest die de meeste indruk op mij hebben gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 18 minutes ago, René N. said: Ik ben beter met hout dan met elektronica , maar ook weer niet heel goed. Soms zie je van die talenten die zúlke mooie dingen met hout kunnen maken... Het is de P28, die komen niet zo vaak langs op de 2e hands markt. Of de A28b, dat is de geïntegreerde versie met (ongeveer) dezelfde eindversterker erin. Maar ja, passief met die eindversterker, dat gaat erg goed...... Ik vermoed door de hogere dempingsfactor de UL-40S2 heeft met KT88 buizen op zijn gunstigst een DF van 4. Dat is bij een transistor versterker zoals deze Sudgen gemakkelijk 20...30. En het is klasse A. Het zal net als de UL-40S2 warm worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 12 minutes ago, Tubejack said: Ik vermoed door de hogere dempingsfactor de UL-40S2 heeft met KT88 buizen op zijn gunstigst een DF van 4. Dat is bij een transistor versterker zoals deze Sudgen gemakkelijk 20...30. En het is klasse A. Het zal net als de UL-40S2 warm worden. Dat klopt, behoorlijk warm zelfs, maar dat is normaal toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 Just now, René N. said: Dat klopt, behoorlijk warm zelfs, maar dat is normaal toch? Ja dat is normaal, lekker warm Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 On 5/23/2020 at 6:30 PM, Bloom said: Veel ramen en veel licht hoeft geen probleem te zijn, als de warmte van de zon maar voldoende tegengehouden wordt. Het probleem ontstaat als de zon een hele voor- of namiddag op zo'n paneelluidspreker staat te bakken en de temperatuur oploopt en oploopt. Je houdt best ook ultraviolet tegen, want anders kan de verf of het fineer van allerlei luidsprekers gaan verkleuren. Qua akoestiek is een ruimte met veel glas en platte vlakken inderdaad ook een probleem. Maar ook daar bestaan wel oplossingen voor. En om een sub te integreren met paneelluidsprekers hoef je maar één vuistregel voor ogen te houden: de crossover MOET onder de 100 Hz en liefst rond de 80 Hz liggen. Niet lager, niet hoger. Dan is het een kwestie van een goeie filter met vrij steile afval (zo'n 24 dB/octaaf) en het afregelen van het volume zodat de sub en het paneel zo naadloos mogelijk in elkaar overlopen. Of een DSP gebruiken die dat allemaal voor je doet, natuurlijk. Toch is hoge temperatuur het voor de levensduur niet zo goed. In ons huis is het nooit kouder dan 27 graden mer Airconditioning, zetten we hem uit dan loopt het al snel op naar 35-40 graden. Maar het is hier buiten overdag nooit kouder dan 30 graden en de zonfactor is het hele jaar door >10. Ik probeer in ieder geval niets aan te zetten zonder dat de Airconditioning aan staat. Veel licht en veel warmte... het heeft ook zijn voordelen, ik zou niet weten hoe een jas eruit ziet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 24 mei 2020 Report Share Posted 24 mei 2020 Voor paneelluidsprekers is 30 tot 40° niet direct een probleem, maar directe zon en temperaturen oplopend tot 60° en meer is wel een heel groot probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now