Manus Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Hallo allemaal, Niet dat ik haast heb of zo, maar ik stelde deze vraag een dag of vijf geleden. En ik ben toch wel zeer benieuwd naar het antwoord, zeker omdat ik heb gemerkt dat er een aantal mensen dit forum bezoekt met grote technische kennis. Dus de vraag nog maar een keer (maar wel voor de laatste keer) gesteld: Wat is nou (technisch gesproken) het verschil tussen een coax-kabel, een analoge interlink tussen receiver en dvd-speler en een interlink voor subwoofer. Ik bedoel: als je ze onderling kunt omwisselen waarom dan nog verschillende benamingen gebruiken en deze als verschillende produkten op de markt brengen? Dan kun je toch overal de veel goedkopere coax tussen hangen? Of als je zweert bij de duurdere interlinks, dan kun je die toch ook gewoon gebruiken voor de digitale verbinding in plaats van coax? Of is dat schadelijk voor de apparatuur en zijn er daarom zoveel verschillende produkten op de markt? Zoveel dat jet me af en toe duizelt. Groetjes, Manus Groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Hallo Manus, diverse soorten signalen vragen, door hun specifieke gedrag, verschillende wegen - kabels dus............. De verschillende soorten kabels zijn dus toegesneden op het doel waarvoor zij gebruikt moeten worden, echter een aantal blijkt in de praktijk zeer goed uitwisselbaar. een sub-woofer is heel goed aan te sturen middels een goede coax kabel, ondanks deze kabel voor een totaal ander signaal is ontwikkeld. Zoals met allle goede dingen in het leven, is het zaak veel te beschouwen, te vergelijken en uit te proberen. Theorie en praktijk kunnen dan wel eens heel erg uitelkander gaan lopen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Terechte vraag Manus. Ik heb overal 75 ohm 5mm CATV coaxkabel tussen hangen. Daar zitten goede Monacor Cinch stekkertjes aan gemonteerd: Verguld, teflon isolatie en wartel kabel bevestiging, 5 EU de twee. Is uitstekend voor zowel analoge interlinks als digitale interlinks. Voor digitale interlinks heb je ALTIJD 75 ohm coax nodig. Gebruik je gewone doorsnee interlinks, ook al zijn het de duurste, dan weet je niet of ze 75 ohm zijn. Zijn ze dat niet dan gaat dat niet goed voor digitale signalen. Die 75 ohm is niet de weerstand van de kabel maar de karakteristieke impedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 13 februari 2003 Author Report Share Posted 13 februari 2003 Hallo Pjotr, Je schrijft: ''Voor digitale interlinks heb je ALTIJD 75 ohm coax nodig. Gebruik je gewone doorsnee interlinks, ook al zijn het de duurste, dan weet je niet of ze 75 ohm zijn. Zijn ze dat niet dan gaat dat niet goed voor digitale signalen. Die 75 ohm is niet de weerstand van de kabel maar de karakteristieke impedantie.'' Wat bedoel je met het zinnetje 'dan gaat dat niet goed/ bedoel je daarme dat het gleuid waardeloos is, of bedoel je dat dat schadelijk is voor de apparatuur. Op het moment heb ik een gewone (als analoge verbinding bedoelde) interlink tussen DVD-speler en AV-receiver hangen in plaats van een coax-kabel. Het geluid is heel mooi: strak en helder. Heb ik dan toevallig een interlink met de goede impedantie (het is de Straightwire Virtuoso, (die op de eigen site wordt omschreven als 'Dual Coax') of gaat dat op langere termijn problemen opleveren voor mijn receiver?. Van stroom heb ik namelijk de ballen verstand. Vandaar mijn vraag aan de experts (want niet alleen Pjotr hoeft natuurlijk te antwoorden). Groetjes, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Hoi Manus, Digitale interfaces voor huisgebruik zijn gespecificeerd voor een impedantie van 75 ohm. Dat is omdat er in zo'n interface zeer hoge frequenties (tot 10-tallen MHz) getransporteerd worden. Die moeten zo omvervormd mogelijk overkomen. Gebruik je nu een andere kabel dan gaat dat over niet al te grote lengten meestal ook wel goed, zelfs dropveter kabeltjes kunnen het nog gewoon doen. Het digitale signaal aan de ontvangskant wordt dan wel enigszins vervormd maar daar merk je meestal niets van. De ontvanger maakt er dan wel weer nette 1'tjes en 0'tjes van. Bij grotere lengten kun je het vaak wel horen. Iig kan je apparatuur er niet stuk van gaan. Als het niet goed gaat dan hoor je dat overduidelijk. Ken die interlink die je nu gebruikt niet persoonlijk maar het kan best zijn dat ie toevallig ook 75 ohm is. Dat moet dan ergens gespecificeerd zijn. Je kunt dat niet zo eenvoudig opmeten (heb je een oscilloscoop voor nodig). Kan ook zijn dat het ergens op de beschrijving/vepakking/handleiding ververmeld is dat ie geschikt is als digitale interlink. Als dat zo is dan is ie 75 ohm. 75 ohm interlinks voor analoge signalen gebruiken kan altijd zonder bezwaar. Over of dat klinkt naar je smaak laat ik me verder niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 13 februari 2003 Author Report Share Posted 13 februari 2003 Hallo Pjotr, Bedankt voor je heldere uitleg. De interlink die ik gebruik is 1 meter lang. Niet zo lang dus. Van eventuele vervorming merk ik niets. Kortom, hij voldoet voor het doorgeven van het digitale signaal. Maar als ik eerlijk ben, dat doet een gewone coax ook. Ik denk dat ik die er maar weer tussen prak en de interlink gebruik waarvoor hij is bedoeld, namelijk voor het doorgeven van het analoge signaal. Ik had alleen en paar snoertjes omgewisseld bij wijze van experiment. Ach ja, je probeert wat om je set beter te laten klinken. Soms werkt het, soms merk je gen verschil en soms wordt de boel er slechter van. In dit geval hoorde ik totaal geen verschil. Vandaar mijn vraag. Maar nogmaals, hartstikke bedankt Pjotr! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts