Buell Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Mijn set bestaat uit cd en streaming bronnen. Ik stream vanaf een Nass of via Tidal. In beide gevallen zit de router er tussen. Gisteren heb ik een lineare voeding met bekabeling van AudioMaat aan mijn router gehangen. En dit geeft een stevige verbetering, meer ruimte, mooier. Je kent de kreten wel. Dit is zo positief dat er ook 1 aan de Nass gaat komen. De voeding is niks spannends, geen SBooster kwaliteit, gewoon een goede voeding aangekocht via Ebay. Zerozone 50VA DC LT1083 LPS HIFI Linear Power. Liniaire voeding aan de router is een aanrader, heeft iemand van jullie ook ervaring met dit verhaal en dan ook een liniaire voeding aan de Nass? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Als de router "normaal" is (dus geen ontwerpfouten heeft) mag het helemaal niets uitmaken, ook niet als je meerdere routers achter elkaar inzet. Het ethernet protocol zorgt ervoor dat de datapakketjes netjes aankomen. Video hierover: https://www.youtube.com/watch?v=zE6qzCHdm58 Als je toch verschil hoort kan het zijn dat de oude voeding slecht ontworpen is en bijvoorbeeld storing teruggeeft op het net. Zit je audio samen met de router op dezelfde groep? Of stond de schakelende voeding heel dichtbij de audio/kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Nu behoren RJ45 sockets ontkoppeld te zijn maar dat zal bij de meeste standaard doosjes die je van je provider krijgt wel niet het geval zijn (aanname). Daarmee heb je dan een verbinding tussen je audio aarde in je streamer en je netwerk. Is je voeding dan ook nog eens brak dan kan dat voor vervuiling zorgen en via je kan netwerk in je audio systeem komen. Een schone voeding kan dan helpen maar beter is het om de boel te ontkoppelen. Zo kan je tussen je streamer en je switch een glaskabel gebruiken. Daarmee mag het niet meer uitmaken wat er daar voor met de digitale data gebeurt. De voeding die je dan nu toch al gekocht hebt kan je dan het beste op je lan converter zetten aan de zijde van je audio natuurlijk. Aan de andere zijde zijn aanpassen aan voedingen zinloos dus ook aan je nas zijn aangepaste voedingen dan niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Vermoedelijk bedoelt Buell met verbetering iets anders dan technisch beter. Eerder hoorbaar beter, en dat hoeft geen technische oorzaak te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 (edited) 3 hours ago, kappa7 said: Nu behoren RJ45 sockets ontkoppeld te zijn maar dat zal bij de meeste standaard doosjes die je van je provider krijgt wel niet het geval zijn (aanname). Maar er zit toch altijd een scheidingstrafo in om te ontkoppelen? Volgens mij is dat volgens ethernet protocol. Edit: Even nagezocht, pagina 11 en 12 van deze link: https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/application-notes/EE-269.pdf Edited 6 juni 2020 by Paulebappie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 juni 2020 Author Report Share Posted 6 juni 2020 7 hours ago, Paulebappie said: Als de router "normaal" is (dus geen ontwerpfouten heeft) mag het helemaal niets uitmaken, ook niet als je meerdere routers achter elkaar inzet. Het ethernet protocol zorgt ervoor dat de datapakketjes netjes aankomen. Video hierover: https://www.youtube.com/watch?v=zE6qzCHdm58 Als je toch verschil hoort kan het zijn dat de oude voeding slecht ontworpen is en bijvoorbeeld storing teruggeeft op het net. Zit je audio samen met de router op dezelfde groep? Of stond de schakelende voeding heel dichtbij de audio/kabels? De router had een " muurwrat" .( slecht ontworpen schakelende voeding ?) Zit op een ándere groep. Ik heb voor de rest aparte audiogroepen. Niet dicht bij audiokabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 juni 2020 Author Report Share Posted 6 juni 2020 (edited) 7 hours ago, kappa7 said: Nu behoren RJ45 sockets ontkoppeld te zijn maar dat zal bij de meeste standaard doosjes die je van je provider krijgt wel niet het geval zijn (aanname). Daarmee heb je dan een verbinding tussen je audio aarde in je streamer en je netwerk. Is je voeding dan ook nog eens brak dan kan dat voor vervuiling zorgen en via je kan netwerk in je audio systeem komen. Een schone voeding kan dan helpen maar beter is het om de boel te ontkoppelen. Zo kan je tussen je streamer en je switch een glaskabel gebruiken. Daarmee mag het niet meer uitmaken wat er daar voor met de digitale data gebeurt. De voeding die je dan nu toch al gekocht hebt kan je dan het beste op je lan converter zetten aan de zijde van je audio natuurlijk. Aan de andere zijde zijn aanpassen aan voedingen zinloos dus ook aan je nas zijn aangepaste voedingen dan niet nodig. Bedankt voor de tip. Tot nu vond ik optische kabels geen succes, maar voor deze toepassing wellicht wel. Bestaat dat UTP van glas? Ik ga eens even Googlen. Maar tussen mijn switch en streamer kan je niet over naar glas. Edited 6 juni 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 juni 2020 Author Report Share Posted 6 juni 2020 (edited) 6 hours ago, mumsoft said: Vermoedelijk bedoelt Buell met verbetering iets anders dan technisch beter. Eerder hoorbaar beter, en dat hoeft geen technische oorzaak te hebben. Precies, mijn oren maken het oordeel. Ik heb veel meer ( net als jij) wat niet meetbaar is, maar onmiskenbaar hoorbaar of in iedergeval " ervaarbaar" is ( is dat een woord ?) Edited 6 juni 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Mwa… Als er een verbetering is moet het ook technisch verklaarbaar zijn, dat kan niet anders. Kappa7 legt het heel goed uit. Maar ook Paulebappie heeft gelijk. Zo'n RJ45 chassisdeel heeft een 1 op 1 spoeltje ingebakken om het galvanisch gescheiden te houden, maar wat gebeurt er daarna? Een schakelende voeding moet altijd aan aarde hangen zoiezo…..Waar komen dan die aardes en minnen bij elkaar, en waarom? Ik geloof trouwens meteen Buell dat je verschil hoort met die lineiare voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Ik zie bij die switches en routers alleen SPS muurwratten zonder aarde. Die deugen dan geen van allen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Food for thought Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 juni 2020 Author Report Share Posted 6 juni 2020 (edited) 15 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik zie bij die switches en routers alleen SPS muurwratten zonder aarde. Die deugen dan geen van allen. Klopt, de orginele muurwrat had geen aarde. Maar om het nog leuker te maken, ook een ander AC ( stnd of die van AudioMaat) maar ook een ander DC netsnoer ( stnd of een AudioMaat kabel) maakt een duidelijk waarneembaar verschil, zowel in klank als in ruimtelijkheid oh oh..... Edited 6 juni 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Ach, komt er ooit een 'technische' verklaring voor wat in de oude wandelgangen elders 'gehakt' heet? Vermoedelijk niet, en het zal ook wel eens uitsterven, en dan weer opnieuw geboren worden, in een andere tijd, veel later. Of niet. Maar een ander netsnoer dat verschil van geluidservaring oplevert kan dan wel de trigger zijn. Want de techneut die eraan gaat meten zal vast geen verschil kunnen vinden tussen een Audiomaat-kabel en eentje van de bouwmarkt. En dan bestaat het niet hè? De geschiedenis herhaalt zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Ik heb hier thuis de laatste halve meter netwerkkabel, en die is daarvoor al met een dubbele media convertor met een glasvezel kabel galvanisch extra gescheiden van de rest van het netwerk. Ik heb dan al wel de glasvezel verbinding uit de meterkast, maar met extra elementen als powerline adapters niet erg goed zijn voor de kwaliteit en storingen kunnen veroorzaken die juist vai de voeding hun invloed kunnen geven. Dus naast een aparte groep voor audio, ook een extra galvanische scheiding naar de DAC, waarbij de laatste omzetter dan een extra schone voeding heeft, zodat de ruis die mogelijk op de ander delen van het stroom/netwerk zitten, geen kans krijgt. https://www.fs.com/de-en/products/17237.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 (edited) Voor wat betreft een beter voeding aan de NAS =( Network Attached Server), daar dat zal het niet zo veel schelen, het meeste effect gaat in de laatste delen zitten. Daar waar de klok zijn werk doet b.v. in de DAC. en wat er aangeboden wordt. Wat er niet in komt, hoef je er ook niet uit te filteren. Edited 6 juni 2020 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 juni 2020 Author Report Share Posted 6 juni 2020 50 minutes ago, HansP said: Ik heb hier thuis de laatste halve meter netwerkkabel, en die is daarvoor al met een dubbele media convertor met een glasvezel kabel galvanisch extra gescheiden van de rest van het netwerk. Ik heb dan al wel de glasvezel verbinding uit de meterkast, maar met extra elementen als powerline adapters niet erg goed zijn voor de kwaliteit en storingen kunnen veroorzaken die juist vai de voeding hun invloed kunnen geven. Dus naast een aparte groep voor audio, ook een extra galvanische scheiding naar de DAC, waarbij de laatste omzetter dan een extra schone voeding heeft, zodat de ruis die mogelijk op de ander delen van het stroom/netwerk zitten, geen kans krijgt. https://www.fs.com/de-en/products/17237.html Hier geen glasvezel mogelijk, helaas. Is een mooie manier zoals jij het hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 juni 2020 Report Share Posted 6 juni 2020 Ik heb net als jij een netwerk met router, en dan ook een switch, omdat de server/NAS boven staat en de muziek e.d. beneden, maar na die switch gaat er een mediaconvertor met RJ45 naar glasvezel, en dan boven, achter de DAC, de 2e mediaconvertor, die je ziet op de foto, en de voeding is een stabiele van Guido Tent 5V gloeidraad voeding. Dan zal er ergens een omzetting moeten plaats vinden van Ethernet naar PCM of iets wat er tenminste op lijkt.........Streamer/Raspberry/DAC o.i.d. anders krijg je het niet analoog lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 juni 2020 Report Share Posted 7 juni 2020 11 hours ago, mumsoft said: Ach, komt er ooit een 'technische' verklaring voor wat in de oude wandelgangen elders 'gehakt' heet? Vermoedelijk niet, en het zal ook wel eens uitsterven, en dan weer opnieuw geboren worden, in een andere tijd, veel later. Of niet. Maar een ander netsnoer dat verschil van geluidservaring oplevert kan dan wel de trigger zijn. Want de techneut die eraan gaat meten zal vast geen verschil kunnen vinden tussen een Audiomaat-kabel en eentje van de bouwmarkt. En dan bestaat het niet hè? De geschiedenis herhaalt zich. Toch zal ik altijd eerst proberen het te technisch te verklaren/beredeneren, op deze manier vergaar je kennis en kan je stapjes maken. Soms is het niet of moeilijk te meten/verklaren, zaken als perceptie, je gemoedstoestand of aandacht spelen ook mee. Als je gelooft dat een dansje om je installatie bij volle maan uit zal maken dan ga je vervolgens met meer aandacht luisteren (perceptie) en hoor je zaken die daarvoor niet opvielen. Dat is erg moeilijk te meten maar wel te verklaren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 7 juni 2020 Author Report Share Posted 7 juni 2020 (edited) 15 hours ago, mumsoft said: Ach, komt er ooit een 'technische' verklaring voor wat in de oude wandelgangen elders 'gehakt' heet? Vermoedelijk niet, en het zal ook wel eens uitsterven, en dan weer opnieuw geboren worden, in een andere tijd, veel later. Of niet. Maar een ander netsnoer dat verschil van geluidservaring oplevert kan dan wel de trigger zijn. Want de techneut die eraan gaat meten zal vast geen verschil kunnen vinden tussen een Audiomaat-kabel en eentje van de bouwmarkt. En dan bestaat het niet hè? De geschiedenis herhaalt zich. Elektromagnetische velden worden positief beïnvloed. En dat hoor je, maar het meten blijft wel een dingetje . Zelf wil ook graag de veranderingen begrijpen. Maar als dat niet lukt, en de verandering is postief zonder verklaring, dan blijft hij wel Edited 7 juni 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Als je je netwerk optisch wil isoleren kun je dat beter met deze doen; https://www.sonore.us/opticalModule.html Een aparte lineaire voeding op switch of router maakt inderdaad een flink verschil. Nog beter is het gebruik van een speciale switch voor audio toepassingen. De Etherregen en Silent Angel maken een groot verschil, als de rest van de set natuurlijk van voldoende kwaliteit is. Ik heb net een voeding besteld bij Pink Faun/Farad Super 3 speciaal voor de Etherregen. Een duur ding maar echt de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 (edited) En wat zou die Sonore optical beter zijn dan mijn oplossing, zeker is de 1 meter glasvezelkabel voor $ 50 idioot veel duurder en niet beter. Verder ben ik behoorlijk bekend met de netwerk effecten en kosten, en het grootste effect geeft dan ook de betere voeding op de laatste mediaconvertor, en daar heb ik een shunt geregelde 5 V voeding voor van Guido Tent, voedingsruis wordt niet in het signaal doorgegeven, en niet de femto clock in de convertor is de betere oplossing. De Sonore is niet de betere, hij kost je alleen meer geld.........!!! Edited 12 juni 2020 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 Een tijdje terug hierover geschreven. Uiteindelijk zijn de fmc's eruit gehaald en is de een audiofiele switch geplaatst. Het verschil tussen de optical module en jouw fmc zit m in de interne spannings-regelaars waarschijnlijk. Je geeft zelf al aan dat de voeding erg belangrijk is. De fiber bij sonore is erg duur dat klopt. Maar de relatief gezien zijn de investeringen laag voor de verbetering die je krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 juni 2020 Report Share Posted 12 juni 2020 (edited) Dus ? De FMC is geen interne regelaar? Dit is dus echte turbotaal van de jongens die dan de reclame schrijven en iedereen er in trapt. De Sonore is een zelfde apparaat met een ander doosje en een andere naam er op, ik ben juist de laatste dage weer bezig met mensen die mij weer bedonderen met diezelfde turbotaal. Ik krijg 4 maal per jaar een update, ( als die aanwezig is ) en dan alleen als er een standaard onderhoud aan de auto nodig is. Oftewel de Peugeot die ik 2 weken geleden kocht heeft een kaart uit 2018, en omdat ik geen onderhoud pleeg op een toch echte nieuwe auto, is er geen update, omdat die niet aanwezig is ? Die is er dus wel als je verder kijkt als je neus lang is, maar fabrikanten schermen zich graag af, helaas...........!! Zo ook met de audio jongens, dikke turbo, en geen echte resultaten, en als je niet weet wat er speelt, ben je de klooijo. Edited 12 juni 2020 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 13 juni 2020 Report Share Posted 13 juni 2020 (edited) Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Het is maar een tip zie je er niets in dan laat je het gewoon links liggen. Je bent met glasvezel aangesloten en dat geeft een galvanische ontkoppeling. Dit doe je om ruis tegen te gaan. Maar door de goedkope componenten die gebruikt worden in deze fmc veroorzaak je weer meteen nieuwe ruis en daar heeft je dac en xmos last van. Hier een ervaring van een gebruiker, deze heeft één fmc vervangen voor de optical module; Ik zou het als volgt karakteriseren: Geen FMC's (Cat6 rechtstreeks naar mR van Cisco 2960): erg mooi geluid en de Cisco-schakelaar was een mooie sprong in het vierkant. Een beetje tam, hoewel in het lichaam, vooral bas. TP Link 10/100 FMC bridge: brengt voelbare bas in de mix, maar enigszins ten koste van de hoge en hoge tonen - een beetje digitaal, glorieus klinkend. Maar opwindender, met een vollere body en ze waren het waard om binnen te houden (ik probeerde het zes maanden in, zes maanden uit en daarna weer teruggeplaatst). oM als laatste FMC: dag en nacht imo: bas schudt de ruimte niet zo tastbaar, maar veel beter gedefinieerd - instrumenten klinken volledig gerealiseerd en hangen in de ruimte en zijn zeer gemakkelijk te volgen. Meer detail en duidelijkheid (hoewel ik kan zien hoe veel te veel en het kan in het begin een beetje desoriënterend worden!) En een breder / dieper geluidsbeeld (hoewel mijn Naim-uitrusting niet bepaald bekend staat om zijn beeldvorming op zich). Maar zeker gisteren was dat spreekwoordelijke alles voor het eerst weer een soort dag. Einde citaat. Toen ik vier jaar geleden schreef over een fmc vond men dit onzin. Gelukkig denk jij er nu anders over. En zo is er nog veel te ontdekken op het gebied van streaming audio. Ik ga nu ook weer met een glasvezel aan de gang maar dan met de OpticalRendu en de EtherRegen. Volgende week weet ik misschien meer. Edited 13 juni 2020 by siem . Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 13 juni 2020 Report Share Posted 13 juni 2020 What's in a Name? Quote opticalModule The Sonore opticalModule is a bi-directional fiber media converter or FMC. The opticalModule has an SFP fiber optic transceiver on one side and an RJ45 connector on the other side. The unit can be used to add fiber-optic networking to your existing wired network or convert your existing fiber optic network to a wired network. The unit can be used with a microRendu, ultraRendu, opticalRendu, Signature Rendu, or any other network endpoint De benaming fmc/FMC is dus hetzelfde als Optical module (oM), er is in die zin geen verschil. Bij dit soort dingen is het vaak de marketing taal, en dan mag het ineens veel geld opleveren, voor de verkoper wel te verstaan. Quote Hier een ervaring van een gebruiker, deze heeft één fmc vervangen voor de optical module; Je eigen verhaal is dus niet echt kloppend. Wat dan wel moet kloppen is, het oorspronkelijke signaal zo goed mogelijk bij de DAC brengen, die maakt er gehakt van, of muziek. Suggestieve invloeden die ook zijn geconstateerd bij mensen die waren geopereerd en het werkelijk weghalen van het probleem was dan niet gebeurd. Dit uiteraard in combi met een groep die wel volledig was geholpen, en men ging de verschillen meten, de mensen zonder werkelijke operatie waren gemiddeld net zo tevreden en opgeknapt als de mensen die echt waren geopereerd. Conclusie : wat je met je hersenen ervaart, is dus al genoeg op te geloven dat het werkt. Een goede verkoper kan je dus al positief laten denken over het product wat je aankoopt, dat mag misschien wat meer kosten, maar naar mijn idee niet het 10voudige van de werkelijke waarde. Dat noemen we dan misleiding/ tot oplichting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts