carl Posted 15 juli 2020 Report Share Posted 15 juli 2020 (edited) Alles wat ik van anderen gehoord heb, heb ik maximaal twee uur gehoord. Toch gaat het er uiteindelijk alleen om hoe een set op langere termijn bevalt. En als de luisteraar een bepaalde onrust kwijt raakt dan begint zijn set toch wel compleet voor hem te worden. In die zin experimenteer ik nog wel een beetje, maar ben ik uiterst behoedzaam . Edited 15 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 15 hours ago, Roots said: 6.5meter? Dat is belachelijk...Je moet echt gaan werken om je kabels zo kort mogelijk te houden 6.5 M is niet echt lang maar vraagt wel een kabel met wat meer dikte. Je koper verlies zal je immers moeten compenseren bij de lage impedanties waar onze speakers mee werken. Een 4mm2 kabel zal het gewoon prima doen. De Ocos kabel is dacht ik 4x 14 awg wat op ongeveer 2mm2 uit komt dat is misschien wat te dun voor deze afstand. Je kunt daar wel de adres samenvoegen als je geen biwire gebruikt. Dat zou kunnen schelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 (edited) Daarom is Ocos ook zo geschikt, daar maakt de kabellengte niet zo veel uit, eigenlijk heb die lengte ook alleen nodig voor de linker luidspreker. https://hifi.nl/recensie/1180/Ocos,-dun-en-toch-lekker.html Edited 16 juli 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 Als die Ocos een karakteristieke impedantie zou hebben van 6 a 8 ohm werkt die kabel eigenlijk als een impedantie correctie op het "grillige" impedantie verloop van de speakers. Dat de speakers dunner klinken ermee zou kunnen duiden dat ze de stroom niet meer kunnen trekken die ze wel zouden willen...Denk ik dan héh. En hoe zit dat dan met die enorme inductie, de faseverschuivingen tussen stroom en spanning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 Buizenversterkers houden niet van een grillig impedantieverloop. Dus met een beetje lastig impedantieverloop koop je Ocos kabel en je problemen zijn opgelost ? - interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 Als je, je een klein beetje verdiept wat Buell's buizen versterker doet, dan schat je net als ik een goede kans, dat het helemaal goed komt De éne buizen versterker, is de andere niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 35 minutes ago, carl said: Buizenversterkers houden niet van een grillig impedantieverloop. Dus met een beetje lastig impedantieverloop koop je Ocos kabel en je problemen zijn opgelost ? - interessant. Nee precies...Je denkt 1 parameter op te lossen maar je krijgt er 2 voor terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 (edited) Hee hallo, Ik ga een kabeltje proberen meer niet. Het begon met de aanschaf van een harmonizer, een bijzondere aanwinst. Een aanrader echt waar. Het leek te scherp, en de vergulde kabel lijkt verdacht. Tegelijkertijd kwam ik erachter, dat voor het eerst de 4 Ohm uitgang van mijn versterker het mooier doet, MET Harmonizers. Het hoog probleem is daarmee zo goed als weg . Voor de 4 Ohm kwam de tip om Ocos te proberen. Dat ga ik nu nog doen, nog steeds vol verwachting en mijn oren geven de doorslag. Wordt het niks dan hebben sommige van jullie gelijk. Maar als het werkt en het doet wat ik hoop en verwacht, dan ben ik blij en blijft deze kabel, ongeacht hoe hij meet of hoelang hij is. Mijn versterker heeft de bijnaam The Beast, dat ding kan veel. Aansturen van mijn monitoren is een appeltje eitje voor dat ding. Ook fullrange kan hij aan. Dus een paar monitoren met harmonizers en een Ocos kabeltje moet lukken. Edited 16 juli 2020 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 22 minutes ago, Roots said: Nee precies...Je denkt 1 parameter op te lossen maar je krijgt er 2 voor terug. Cock leest hier ook wel mee. Je bent van harte bij hem uitgenodig, je krijgt dan zijn set te horen en een uitgebreide uitleg over keuzes, bv de keuze voor Ocos. Pm mij maar, dan breng ik je wel met hem in contact Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 Dan kan Cock hier ook een account aanmaken en leren wij er allemaal van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 16 juli 2020 Report Share Posted 16 juli 2020 10 minutes ago, Roots said: Dan kan Cock hier ook een account aanmaken en leren wij er allemaal van Zou kunnen, Maar ervaringen uit het verleden deden geen goed, en hij praat makkelijker dan dat hij schrijft. Vandaar, je bent er echt welkom. Het is geen wedstrijd tussen welles nietes, het gewoon een mooi aanbod. Ik beloof je dat je er geen spijt van krijgt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 (edited) Ik ben trouwens niet tegen die Ocos Buel. Mijn devies is om alle goede tips uit te proberen. En Cock heeft zeker veel goede tips. Hierbij nog wat info over Ocos https://vantoledo.blogpost.com/2014/07/ Edited 17 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 (edited) 12 hours ago, Roots said: Als die Ocos een karakteristieke impedantie zou hebben van 6 a 8 ohm werkt die kabel eigenlijk als een impedantie correctie op het "grillige" impedantie verloop van de speakers. Dat de speakers dunner klinken ermee zou kunnen duiden dat ze de stroom niet meer kunnen trekken die ze wel zouden willen...Denk ik dan héh. En hoe zit dat dan met die enorme inductie, de faseverschuivingen tussen stroom en spanning? Over welke waardes praten we? Henry's zoals in de uitgang trafo? Hoe dik is het draad in de uitgang trafo?. Fase verschuiving in een paar meter draad? Bij zulke lage frequenties? "Stroom" bij een buizen versterker? Ik denk dat het allemaal wat ver gezocht is. Tip lees eerst wat die versterker doet, hij een impedantie 4Ω en lager. Lees ook waarom buizen versterkers 2...tot 4x zo luid klinken dan transistor en waarom dat komt... Edited 17 juli 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 Ik weet eigenlijk niet eens de inductie van een UGT Jack, de dikte van de draad doet er volgens mij weinig toe. Maar de 3.5meter Ocos die ik had heeft een L van 700mH. De faseverschuiving zal bij een buizenversterker van 2watt idd wel meevallen...Maar het is ook zo dat het ontstane magnetisch veld aan elkaar gaat trekken n duwen want ze komen elkaar tegen in een kabel, en daardoor krijg je toch versmering van het signaal. Maar ik zei eerder al misschien is het wel een match, gewoon proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 (edited) Even een vraag. Wat is eigenlijk het verschil tussen een Ocos kabel en een standaard Coax kabel. In het verleden werden trouwens ook van Coaxs kabel interlinks gemaakt. Iemand dat wel eens gedaan? Tegenwoordig kan ik namelijk solderen. Lijkt me wel leuk om te proberen in een verloren moment. Edited 17 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 31 minutes ago, carl said: Wat is eigenlijk het verschil tussen een Ocos kabel en een standaard Coax kabel. Ocos is een coax. Het verschil is de isolator om de kern draad, bij Ocos is dat een halfgeleider. Normaal is dat een isolator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 In dit artikel staat een leuk stukje over de Ocos kabels. https://6moons.com/audioreviews/ring/ring.html groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juli 2020 Report Share Posted 17 juli 2020 1 hour ago, Seed7 said: Ocos is een coax. Het verschil is de isolator om de kern draad, bij Ocos is dat een halfgeleider. Normaal is dat een isolator. jij weet ook alles Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 juli 2020 Report Share Posted 18 juli 2020 (edited) On 7/17/2020 at 2:41 PM, Roots said: Ik weet eigenlijk niet eens de inductie van een UGT Jack, de dikte van de draad doet er volgens mij weinig toe. Maar de 3.5meter Ocos die ik had heeft een L van 700mH. De faseverschuiving zal bij een buizenversterker van 2watt idd wel meevallen...Maar het is ook zo dat het ontstane magnetisch veld aan elkaar gaat trekken n duwen want ze komen elkaar tegen in een kabel, en daardoor krijg je toch versmering van het signaal. Maar ik zei eerder al misschien is het wel een match, gewoon proberen Een SE trafo voor 211 of 845 buizen (tot 90 watt) heeft een RA van 5 of 10KΩ. De inductie (LP) is 32H zie https://mennovanderveen.nl/cms/images/producten/VDV-HQ-5090-SES/2018-10-23_VDV-HQ-5090-SES_datasheet.pdf Wat ik verwacht, dat de iets toegenomen totale weerstand, dus van luidspreker + kabel een gunstige uit werking hebben op de 3e harmonische die bij Buel's versterker. M.i. had hij net zo goed dun luidsprekerdraad kunnen gebruiken van de Action. We horen het, vast wel Edited 18 juli 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 18 juli 2020 Report Share Posted 18 juli 2020 25 minutes ago, Tubejack said: Een SE trafo voor 211 of 845 buizen (tot 90 watt) heeft een RA van 5 of 10KΩ. De inductie (LP) is 32H zie https://mennovanderveen.nl/cms/images/producten/VDV-HQ-5090-SES/2018-10-23_VDV-HQ-5090-SES_datasheet.pdf Wat ik verwacht, dat de iets toegenomen totale weerstand, dus van luidspreker + kabel een gunstige uit werking hebben op de 3e harmonische die bij Buel's versterker. M.i. had hij net zo goed dun luidsprekerdraad kunnen gebruiken van de Action. We horen het, vast wel Ik laat het nog weten, inmiddels ligt de kabel al 2 dagen bij het DHL verdeelcentrum, grrr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 19 juli 2020 Report Share Posted 19 juli 2020 Het is niet de bedoeling er een kabel topic van te maken, maarrrrr. Het fine tunen in combinatie met de grote harmonizer moet nog een stap doormaken. Ik kan zo bij Koen van Purecable luidsprekerkabels ophalen om te proberen. Wat een service op de zondagmorgen. Hun concept spreekt me ook aan, puur koper in olie. Nou ja, Google maar eens. Het wordt dus Ocos, Purecable, of de Audioquest die er nu tussen zit. De vergulde koperen kabel has to leave the building. Kleine kanttekening, Cock eet zijn schoenen op als Ocos "verliest" Hmm, wel verleidelijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 juli 2020 Report Share Posted 19 juli 2020 Doet ie zeker sandalen aan Ik denk dat Cock gelijk krijgt,maar het is nooit verkeerd om andere kabels te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli 2020 Report Share Posted 19 juli 2020 (edited) Een kabel in een oliebad met een mengsel van 15% zilver en 85 % goudstof erin. Wat is de gedachte hier achter denk ik dan? Zelf zou ik trouwens nog wat chroom toevoegen. Lijkt me toch beter klinken Edited 19 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 19 juli 2020 Report Share Posted 19 juli 2020 Purecable zit er tussen, 2 nummers gespeeld. Heeft echt tijd nodig om in te spelen zegt Koen van Purecable. Wat nu al opvalt, het hoog is mooier, geen scherpte, gewoon zijdezacht. Beeld is wel aan de kleine kant, maar dat zal ook wel bijtrekken. Ik laat de boel maar eens een paar dagen spelen. Veel belovend kabeltje, zo koud van de rol al mooier kwa klank dan de vergulde/ koper in katoen en de Audioquest. Beeld, plaatsing en losheid heeft tijd nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli 2020 Report Share Posted 19 juli 2020 6 minutes ago, Buell said: Beeld, plaatsing en losheid heeft tijd nodig. Dat geldt ook voor de luisteraar. Troost je Fred, ik ben net zo erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts