carl Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 (edited) Hifi is natuurlijk wel een streven. Als je het gedoseerd doet, is het bovendien erg leuk. Ik had Cock net aan de telefoon en ik ga zeker de grote Harmonizers uitproberen. Edited 25 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Het einde bij Cock is nog ver weg denk ik. Wij mogen eventueel een graantje meepikken van zijn kennis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 2 hours ago, mumsoft said: Bij Cock speelt het f e n o m e n a a l. Gisteren werd dat weer eens bevestigd, bij mijn (ons) bezoek aan Cock in R'dam. Je kunt natuurlijk Harmonizers kopen, iets aan de bedrading doen, en de weg van Cock volgen, maar het eindpunt - als dat al bestaat - bereik je niet. Je komt zelfs niet in de buurt. De crux van de audiohobby (een hobby, meer is het niet) is, een keer tevreden te zijn, én te blijven. Bedenk, het gras bij de buren is altijd groener. En de maatschappij zegt, roept, schreeuwt: koop dit, probeer dat, wees nooit tevreden. Bij Cock is geen apparaat veilig, het gaat open, en het wordt geanalyseerd. De Kefjes bij Cock klinken zoals nergens anders. Hij heeft er de filters vakkundig uitgehaald. Dat zou ik thuis niet proberen hoor. Eenvoud is je ware, maar je moet wel weten wat je doet. Anders gewoon niks doen, of het een kenner vragen. Die zijn dun gezaaid. 1 hour ago, René N. said: Wat een ervaring weer hé? En hét eindpunt? Dat waar Cock nu is? Nee, dat gaan wij nooit bereiken. Maar stukje bij beetje steeds verder te komen vind ik toch wel een mooie weg Marc. Het wordt een ander eindpunt, dat overigens al bijna in zicht lijkt te komen. Af en toe wat 2e hands kopen en dan de krenten uit de pap voor een lage prijs kunnen kopen en zo iets moois kunnen bereiken, dat vind ik wel bijzonder. En ja, als je dan weer iets hoort waarmee je je set weer een boost kan geven, dan kan ook ik de verleiding niet weerstaan... Het advies van Mark is naar mijn bescheiden mening zonder meer het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Wou dat ik 10% van zijn energie had. Tegen mij zegt hij altijd: "doe je best" Nou dat valt nog niet mee Het help wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 juli 2020 Author Report Share Posted 25 juli 2020 22 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Het advies van Mark is naar mijn bescheiden mening zonder meer het beste. Ik heb al vaker gedacht dat ik het eindpunt bereikt had, mijn eindpunt dan hé. Ik was namelijk al tevreden met wat ik op dat moment had, de laatste keer nog niet eens zo heel lang geleden. Maar dan komt er toch weer wat op mijn pad, waardoor ik nu weer een heel stuk verder ben dan toen. Als ik niets meer gedaan had, was ik daar blijven "hangen"... Ik ben het overigens wel met jullie eens, er is áltijd een betere van iets, in die zin weet ik dat ook wel. Het tevreden zijn én blijven zit er binnenkort toch echt wel aan te komen. Nog twee stapjes en het is klaar. Zeg ik dan, met volle bewustzijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 In deze tijd van testen en nog eens testen is het testen op besmet zijn met audiofilie misschien ook wel eens nuttig: hoe vaker men dezelfde "platen" draait op steeds een iets andere installatie, hoe ernstiger de aandoening. Men kan de test heel eenvoudig in gedachten afnemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 juli 2020 Author Report Share Posted 25 juli 2020 Als ik het zo lees ben jij al wel klaar..... Net als Marc trouwens, die geniet nu alleen nog maar van de muziek . Maar jij hebt ook eens die weg bewandeld, tóch? En weet je ook hoe die onrust die dan blijkbaar in "ons" zit aanvoelt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 11 minutes ago, René N. said: Als ik het zo lees ben jij al wel klaar..... Net als Marc trouwens, die geniet nu alleen nog maar van de muziek . Maar jij hebt ook eens die weg bewandeld, tóch? En weet je ook hoe die onrust die dan blijkbaar in "ons" zit aanvoelt..... ik denk dat de meesten hier wel weten dat ik vaker patiënt dan dokter ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Als je zoals Cock zelf knutselt/modificeert is wellicht e.e.a. nog tegen aanvaardbare kosten te overzien en is niet alleen het resultaat belangrijk maar ook het plezier in het knutselen/modificeren zelf. Ik heb 2 linkerhanden en wil niet van andere afhankelijk zijn, dus is ben overgeleverd wat ik zo al kan kopen wat op de markt voorhanden is. Het is voor mij niet erg lastig om een flinke som geld neer te tikken en nog fraaiere en duurdere en nog betere spullen in huis te halen maar ik ben nu al zeer tevreden en zit nu al op een dusdanig niveau, dat bij wijze van spreken voor 5% verbetering, er 100% extra investeringen nodig zijn. Dit is me qua prijs/kwaliteitsverhouding het gewoon niet waard en dit alleen maar om zogenaamd, absolute perfectie te bereiken, de heilige graal te vinden. Gewoon lekker v/d muziek genieten en dan verdwijnt de hardware gewoon op de achtergrond. Wat niet wil zeggen, dat je niet zo op zijn tijd, van componenten kan wisselen maar dat streven naar absolute perfectie, dat stadium ben ik allang gepasseerd. Dat ik onlangs nieuwe speakers heb aangeschaft, die nog beter (fractie) presteren dan mijn vorige, is gewoon een extra bonus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Op zolder ben ik werkelijk zeer tevreden met mijn set en ben dus zeer behoedzaam met grote aanpassingen. Het beste is immers de vijand van het goede. Maar waarom niet proberen er net iets meer (naar mijn smaak) uit te halen? In die zin blijf ik toch steeds wel bezig en ik zou mezelf tekort doen als ik dat niet deed. Ter relativering zit ik nu heerlijk te luisteren naar mijn Thorens TD 150 draaitafel met TP 13 A arm. Beiden uit 1969 maar wel met een nieuw AT 95 element met Micro Line naald. Dat op een Quad 34 voorversterker (ontwerp uit 1982) en een Quad 303 ( ontwerp uit 1967). De LS zijn Cabasse Galiotes uit begin 1990. De laatste maanden heb ik zowel de Thorens als de Quad zeer degelijk voor een 1500 euro laten reviseren. Dan vraag ik me werkelijk af waar al die high end met prijzen , waar iemand een jaar voor moet werken, mee bezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 (edited) Hallo Carl Ik lees regelmatig in je berichten over kabeltje proberen hier, kabeltje proberen daar., andere naaldje, ander elementje e.d., ooit ook wel eens nagedacht over andere speakers. Jouw Monitor Audio Studio SE20 zijn goede speakers en in die tijd wellicht best-buy-for money maar als er in de hifi-wereld iets is, wat qua kwaliteit, grote sprongen heeft gemaakt de laatste 5 jaren, zijn het wel luidsprekers in de prijsklassen van 500 tot 3.500 euro p/stuk. Niet dat je luidsprekers slecht zijn maar als ik jouw upgrade-ambities zo volgt, lijkt me het niet meer dan logisch, om ook dit pad eens in te slaan. Edited 25 juli 2020 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Nou, daar is Carl al wel mee bezig (geweest?) Was dat niet het merk “Devore” waar hij op kickte? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 Dit is waar Carl uiteindelijk uit zal komen: https://www.youtube.com/watch?v=gqAhcaSIIW0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 juli 2020 Report Share Posted 25 juli 2020 (edited) Ten eerste van Zomereng ben je nog steeds hier van harte welkom (kwartiertje rijden) en dan mag je beoordelen of mijn Monitor Audio LS niet meer up to date zijn (het moet wel een beetje een koele dag zijn voor op zolder). Overigens kostten de LS 20 jaar geleden meer dan 10.000 gulden en dat waren toen zeker geen goedkope LS laat staan Best Buy. Wel erg geschikt voor ruimten van pakweg 30 vierkante meter. Monitor Audio was toen ook een totaal ander merk onder leiding van Mo Iqbal. En ik was en ben nog steeds geporteerd van een tweeweg LS. Ik vind die Devore Gibbon X verder werkelijk fantastisch klinken maar absoluut bedoeld voor grotere ruimten. Deze zomer ga ik verder nog luisteren naar de Joseph Audio’s Pulsar Graphene https://www.josephaudio.com/pulsar bij wat vroeger Studio Harkstee was (we zijn in de buurt op vakantie). Een ESL 63 heb ik hier altijd willen uitproberen, maar ik kan hem nergens lenen ( ik koop nooit iets zonder uitproberen). Kraus heeft me wel een beetje door dus. PS ik heb twee sets: de High End set op zolder en een klassieke set in de huiskamer. Bij mijn Benz Ruby Z element kan ik geen naalden vervangen Edited 25 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) Hallo Carl Ik krijg de indruk, dat jouw voorkeur bij de wat kleinere merken ligt en niet zo bij de grote main-streamproducten (i.m.o. jammer, dit beperkt je erg in de keus en beschikbaarheid) Maar in dit geval, heb je weleens gekeken naar het merken uit Litouwen "Audio Solution", maken zeer fraaie speakers voor betaalbare prijzen. Bij deze wil het het type Figaro S onder jouw aandacht brengen, zijn kleine zuiltjes maar wel met een opgegeven rendement van 91db. of anders type Overture O304F (3.500 – 3.850 euro per paar, afhankelijk van de kleur) https://www.the-ear.net/review-hardware/audio-solutions-figaro-s-floor-standing-loudspeaker http://www.audiosolutions.lt/products/overture/o304f Edited 26 juli 2020 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) Mijn idee is dat mainstream audio vaak net als Chileense wijn “smaakt”. Met smaakpanels proberen ze een product te maken wat zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Dat zoek ik niet in de eerste plaats. Daarbij is het bij mij altijd eerst thuis uitproberen en dan pas geloven. Daardoor voorkom je foute beslissingen. Dat merk waar jij naar verwijst heb ik nog nooit gezien laat staan gehoord. Bijvoorbeeld van de bovengenoemde Joseph audio heb ik diverse types gehoord en ze klinken altijd fantastisch. Vandaar ook mijn interesse in de Joseph Pulsar die het in mijn ruimte goed zou moeten doen. Edited 26 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 Het komt dan mooi uit Carl, dat It Harkstee / Realfine audio zowel Joseph Audio als Audio Solution in het assortiment heeft ik zie dat ik daar volgende week ook in de buurt op vakantie ben. Mischien nog een bezoekje doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) Ik ga pas in augustus Marc. Ik wil de Joseph Pulsar dan op buizen horen. Ze hebben overigens een zeer gunstig impedantieverloop en dat zou goed moeten kunnen. Ik wil ze overigens vergelijken met de Harbeth. Een tweeweg lijkt me toch de beste keuze voor op mijn luisterzolder. Real Fine heeft trouwens erg leuke merken. Jammer dat ze niet in de buurt zitten. Edited 26 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 juli 2020 Members Report Share Posted 26 juli 2020 1 hour ago, carl said: Ik wil de Joseph Pulsar dan op buizen horen. Ze hebben overigens een zeer gunstig impedantieverloop en dat zou goed moeten kunnen. Ik wil ze overigens vergelijken met de Harbeth. Een tweeweg lijkt me toch de beste keuze voor op mijn luisterzolder. Ik zou dan, als het met buizen moet en een tweeweg moet zijn, op de terugweg toch deze even mee naar huis nemen... BHC 1722 in Walnut finish ... worden niet voor niets de ''Harbeth killers'' genoemd, hebben een hoger rendement, en stuur je zelfs met 2 x 4 watt al goed aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
johankraus Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 Met u welnemen zal ik een ongevraagd advies geven t.a.v. Quad speakers. deze zijn net bepaald onderhoudsarm, een geniaal ontwerp maar armzalig uitgevoerd. Dikke kans als iemand ze aanbied dat de persoon geen zin meer heeft om ze weer te laten repareren. als je ze koopt dan bij voorkeur als een Duitse herbouw, als je storingen krijgt kun je ze daar ook laten herstellen http://www.quad-musik-shop.com quad-musik-shop Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) 6 hours ago, carl said: Mijn idee is dat mainstream audio vaak net als Chileense wijn “smaakt”. Met smaakpanels proberen ze een product te maken wat zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Met alle respect, dit is een boute uitspraak en hiermee wek je bij mij de indruk, dat als jij, bijvoorbeeld geblindoekt, diverse luisterruimtes zou betreden met een diversiteit aan spelende sets met verschillende luidsprekers, je het onderscheid tussen de z.g.n. exoten (franse wijnen) en de massa-speakers (chileense wijnen) er zo uit zou kunnen pikken? Dit geloof ik dus niet! Verder klopt het niet wat je zegt, immers de grote massa-producenten (wereldspelers met forse afzetvolumes) zoals , B&W, Klipsch, JBL, Focal, Dynaudio, Canton, Kef, Canton, Dali etc. klinken toch allemaal zeer verschillend t.o.v. elkaar, of zouden er toch ook grote verschillen tussen de diverse Chileense wijnen zitten ? Goede luidsprekers maken is in 1e plaatst gewoon een proces met de wetten van de natuurkunde en een fysiek fabricageproces met daarnaast fijntuning/controles middels luistertesten en hierin verschillen de kleine < vs > de grote fabrikanten, elkaar niet zo veel. Verder maakt een fabrikant zoals Focal ook speakers van > 30.000 euro, dit kan je nauwelijks meer een massaproduct noemen. Verder zie je nog wel regelmatig wat van die kleine luidsprekers bouwers in de markt verschijnen met hele verhalen op hun website, waarop trots wordt verteld, hoe goed ze "out of the box" kunnen denken en hoe innovatief ze wel niet zijn, uiteindelijk als je ziet welke producten en met wat voor een prijs, het resultaat uiteindelijk allemaal niet zo heel erg revolutionair is. Ik kan me wel goed voorstellen, dat je een bepaalde sympathie voor een bepaald (klein) bedrijf kan hebben, achter hun filosofie staat en dat ze toevallig ook nog wat producten in hun portefeuille hebben, die precies aansluiten bij jouw wensen. Edited 26 juli 2020 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) 2 hours ago, johankraus said: Met u welnemen zal ik een ongevraagd advies geven t.a.v. Quad speakers. deze zijn net bepaald onderhoudsarm, een geniaal ontwerp maar armzalig uitgevoerd. Dikke kans als iemand ze aanbied dat de persoon geen zin meer heeft om ze weer te laten repareren. als je ze koopt dan bij voorkeur als een Duitse herbouw, als je storingen krijgt kun je ze daar ook laten herstellen http://www.quad-musik-shop.com quad-musik-shop Armand van Ommeren zat ook op die lijn. Maar ja ik zal ze toch minstens een keer in huis moeten hebben en daar zit voor mij het probleem. En bij Marco wil ik trouwens ook nog een keer langs. Edited 26 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 (edited) 1 hour ago, VANZOMERENG said: Met alle respect, dit is een boute uitspraak..... Boude uitspraken zijn goed voor de discussie Maar hoe krijg je als amateur eigenlijk een indruk van luidsprekers. Eigenlijk alleen maar door ze op verschillende plaatsen te horen en als je steeds vergelijkbare klankindrukken krijgt zegt dat wel iets. Als ik die Blumenhofers van Arden zou beschrijven is mijn eerste indruk toch “ongeremd” . Net of je met een auto 200 rijdt en denkt dat er nog wel 100 kilometer bij kan: lekker gevoel hoor. De ESL 63 heb ik ook vaak gehoord en die klinken werkelijk altijd zeer overtuigend en laten alles van de muziek horen en ik vind de ruimtelijke afbeelding zeer bijzonder. Ik noem beiden LS omdat ze compromisloos ontworpen zijn door eigenaren (!) van het bedrijf. Bij die grote merken gaan de marketingsjongens zich ermee bemoeien. In - ik meen- de Hifi News vertelde een ontwerper een keer dat hij een prachtige serie LS had ontworpen. Toen hij ze aanbood aan zijn opdrachtgevers kreeg hij ze terug: niet onderscheidend genoeg in de demo zaal van winkels volgens de marketingsjongens. Geef mij dus maar types als Thomas Blumenhofer, Peter Walker en Jeff Joseph als het over mijn hobby gaat. En Chileense wijn ligt er ook niet in mijn (redelijk bescheiden) wijnkelder. Ook bij wijn kies ik voor ambachtelijke bedrijven. Op het terras in Friesland drink ik met plezier Chileens trouwens. Ik zeg niet dat die slecht is hoor, maar ook niet erg bijzonder. Edited 26 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 27 minutes ago, carl said: Toen hij ze aanbood aan zijn opdrachtgevers kreeg hij ze terug: niet onderscheidend genoeg in de demo zaal van winkels volgens de marketingsjongens. Het grote verschil zit niet in de marketering, het zit'm in het eerste deel van je zin. 'Opdrachtgevers' Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli 2020 Report Share Posted 26 juli 2020 Je kent het Seed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts