Jump to content

Wat is je top 7 van gebruikte tweaks ?

Buell
 Share

Recommended Posts

On 6/17/2020 at 8:00 PM, Seed7 said:

Zware gordijnen, dicht.

Uiterst comfortabele stoel.

Coal Ila, af en toe kan ik een jonge botteling bemachtigen 5-8jr.

Bruichladdich Port Charlotte  is ook een erg goede tweak

Ik ben niet zo'n tweaker, denk ik dan😄

Kabels in mijn geval dat wel..... Maar ook een complete fase vrijgemaakt in mijn meterkast alleen voor audio.

Een serieuze tweak die ik iedereen kan aanraden is een setje sorbothane onderzetters/pads. Koop een setje en ga ermee aan de gang, het zal je verbazen.

Mijn nieuwste tweak.

Zijn jullie er klaar voor 😉.

Een nieuw DC kabel voor tussen de lineare voeding en mijn router.

Gekozen uit vier types M-Way. De standaard meegeleverde is echt, klankmatig, ahum..ruk.

Ik kon kiezen uit de volgende types M-Way. 

Een 1 DW,  een 2DW gold,  een 3DW, of een 3DW gold.

Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een 3DW. 

En ja, de verschillen zijn niet moeilijk waarneembaar 😉👊

Edited by Buell

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Drank is nergens 'goed' voor. It provokes the desire, but diminishes performance. (Shakespeare: Macbeth)

Boven een bepaalde leeftijd maakt dat allemaal niet meer uit her Kraus

Edited by Duck-Twacy

36 minutes ago, jepe! said:

Wat wil dat precies zeggen? De filter helemaal onder het zilverzand begraven?

Yep, dat klopt, zie ook mijn avatar waarop dat nog niet helemaal gedaan is....

2 minutes ago, jepe! said:

En dat hielp echt enorm? Ik had er nog nooit van gehoord.

Ja. Ik had eerst alles al op rolletjes kit gezet, om die trillingen te elimineren, dus twijfelde ik er aan of ik die bak wel met zilverzand wilde gaan vullen. Tóch maar gedaan en het resultaat was er gelukkig naar: veel meer microdetail en het laag kreeg veel meer "fundament". Strakker zeg maar. Als dit al zóveel helpt vraag je je toch wel af (ik dan wel) waarom die filters nog in de luidsprekers gebouwd worden. Ja, het is niet hándig om ze in een apart kastje mee te leveren, maar verder....

Dat kan nog beter, als je het spul neemt waar men transformators mee in giet, vooral bij buizen versterkers een bekende tweak, om het brommen te voorkomen.

Edited by HansP

Leuk om te zien Hans. Ik ben wel in voor "beter", is dat beter dan zilverzand? Voert dit ook de warmte af van de trillingen, zoals met het zand? Hmmm, dan zou ik die grote bak vol moeten stoppen met dat spul....

1 hour ago, HansP said:

Dat kan nog beter, als je het spul neemt waar men transformators mee in giet, vooral bij buizen versterkers een bekende tweak, om het brommen te voorkomen.

Als ik het goed zie, worden de spoelen gegoten in een hars samenstelling, dus dat wordt HARD. Dus een hard materiaal (koperen spoel) wordt een nog groter hard materiaal (spoel en hars) in een harde (metalen) behuizing. Heel veel harde massa dus.

Hoe elimineer je dan resonantie/trilling als het allemaal harde materialen zijn welke met elkaar verweven/verbonden zijn????

Dan is de wijze welke René heeft toegepast een veel betere want dan komen de trillingen niet eens door het zand bij de componenten.

Ik zelf heb dit ooit ook toegepast op een paar zuil luidsprekers waar ik in de bodem een apart compartiment had gemaakt voor het filter en dat had afgevuld met zilver zand. 

Groeten,

Marcel

51 minutes ago, HansP said:

Nogal simpel,

het doel is om de wikkelingen niet ten opzichte van elkaar te laten bewegen door ze te fixeren. nu beweegt het geheel en dat kun je ook weer aanpakken als daar behoefte aan is. hars gebruik je voor het eerste zand kan voor het laatste.

De Kharma  (OLS Breda) luidspreker zijn naar mijn weten ook de filters in hars gegoten, en er zijn wel meer merken die dit doen.

Maar dat gebeurt ook om de componenten niet herleidbaar voor wat betreft de waarde's /capaciteit te maken,  om kopiëren tevens te voorkomen.

Tingsha Audio

‘A la carte design’

Op de wooferbehuizing van de Conquistar staat een filterunit en daarboven is de ribbon driver gemonteerd. Die kan in het horizontale vlak naar elke kant maximaal 25 graden gedraaid worden. Het 3 filter is opgebouwd uit kostbare onderdelen, onder andere van Mündorf. Delen van het filter zijn ingegoten om de invloed van resonanties te verminderen. Het totale systeem heeft een impedanIe van 6 Ohm en een gevoeligheid van 92dB. Het kan eventueel bi-wired en/of bi-amped aangestuurd worden. Dat opent de weg naar buizenversterkers, maar een flinke solid state behoort ook tot de mogelijkheden.

Edited by HansP

1 hour ago, HansP said:

De Kharma  (OLS Breda) luidspreker zijn naar mijn weten ook de filters in hars gegoten, en er zijn wel meer merken die dit doen.

Maar dat gebeurt ook om de componenten niet herleidbaar voor wat betreft de waarde's /capaciteit te maken,  om kopiëren tevens te voorkomen.

Klopt. In mijn Wilson zijn de filters ook ingegoten. Echter niet in keihard spul. 

Bij Philips in Tilburg De Volt) werden hoogspanningtrafos voor tv's in een twee componenten hars gegoten.

Het ging over het ingieten van luidsprekerfilters  toch?🤨

Klopt, en resonantie voorkomen bij de onderdelen. Bij de uitgangstrafo's heb er dan minder onderdelen als bij een filter.

Maar dat het meer voorkomt bij deze tak van sport, om het zo even te noemen, is niet altijd bekend.

Edited by HansP