Jump to content

Wat is je top 7 van gebruikte tweaks ?


Buell
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, SMarcel said:

Als ik het goed zie, worden de spoelen gegoten in een hars samenstelling, dus dat wordt HARD. Dus een hard materiaal (koperen spoel) wordt een nog groter hard materiaal (spoel en hars) in een harde (metalen) behuizing. Heel veel harde massa dus.

 

Hoe elimineer je dan resonantie/trilling als het allemaal harde materialen zijn welke met elkaar verweven/verbonden zijn????

 

Dan is de wijze welke René heeft toegepast een veel betere want dan komen de trillingen niet eens door het zand bij de componenten.

Ik zelf heb dit ooit ook toegepast op een paar zuil luidsprekers waar ik in de bodem een apart compartiment had gemaakt voor het filter en dat had afgevuld met zilver zand. 

 

Groeten,

Marcel

 

Het gaat om de eigen resonanties van de componenten, maar juist ook om de resonanties die veroorzaakt worden door de luidsprekerunits zélf, die de spoel, condensatoren én bedrading in het filter weer ongewild in beweging brengen. En aangezien die ingegoten elementen dan weer een eigen resonantiefrequentie hebben zullen die daar óók weer last van hebben. Kortom: het verhaal van Marcel hierboven is voor míj de juiste, dus afvullen met zand.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, René N. said:

 

Het gaat om de eigen resonanties van de componenten, maar juist ook om de resonanties die veroorzaakt worden door de luidsprekerunits zélf, die de spoel, condensatoren én bedrading in het filter weer ongewild in beweging brengen. En aangezien die ingegoten elementen dan weer een eigen resonantiefrequentie hebben zullen die daar óók weer last van hebben. Kortom: het verhaal van Marcel hierboven is voor míj de juiste, dus afvullen met zand.

Denk het ook🙂 Zo heb ik ooit eens een audiorack gemaakt, elk plateau zit 5 kilo zilverzand.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, HansP said:

Bij een externe behuizing?

 

Alles in de buurt van een luidspreker (en ook achter een Open Baffle) heeft toch last van die trillingen die door die luidspreker genaakt worden?

 

Link to comment
Share on other sites

Massa is een onderdeel wat dan een rol gaat spelen, de trillingen die dan opgewekt worden kunnen in principe de onderdelen niet in trilling brengen.

De lucht die in trilling gebracht wordt zoekt dan ook zeker de weg van de minste weerstand, en gaat er eerder omheen dan dat het de spoelen in beweging brengt.

Dat is dan anders dan de elektriciteit die de spoel aan het trillen brengt, door interne energie die komt van de versterker, en het ontstaan van de vervorming en de trilling a.h.w. introduceert.

Link to comment
Share on other sites

Het enige wat je met het vermeerderen van massa bewerkstelligt is het feit dat hoe groter de massa is, hoe moeilijker het word om in beweging te krijgen. Maar als het dan ook eenmaal in beweging is, het langer duurt voordat de beweging weer stil/rustig is t.o.v. kleine/lichte massa.

 

Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, is gewoon simpele logica! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SMarcel said:

Het enige wat je met het vermeerderen van massa bewerkstelligt is het feit dat hoe groter de massa is, hoe moeilijker het word om in beweging te krijgen. Maar als het dan ook eenmaal in beweging is, het langer duurt voordat de beweging weer stil/rustig is t.o.v. kleine/lichte massa.

Ja. de methoden om die trilling (resonantie) weer weg te krijgen is in alle situaties gelijk. De hoeveelheid benodigd materiaal is echter steeds groter als er meer energie afgevoerd moet worden. Gelukkig is er een alternatief. Maak de massa zo groot dat de resonantie naar een onschadelijk gebied wordt geduwd. Eigenlijk niet alleen de massa maar het massa-veer systeem. Dat is wat je b.v. met lucht geveerde/gedempte tafels doet, f-res 0.5 - 2hz.

 

Dus, t.a.v. een filter, je giet het in zodat er niets meer ten opzichte van elkaar kan bewegen. Je bent van tientallen resonantiefrequenties naar een enkele gegaan. Dat blok plaats je nu in de zandbak. Het zand voorkomt dat er trillingsenergie vanuit de lucht naar het blok wordt overgedragen, traagschuim e.d. werkt hier ook goed. Vervolgens zetten we de zandbak op elastomere bollen of gedempte veren zodat f-res laag uitkomt. Hiermee voorkomen we energie overdracht vanuit de vloer. In de basis de zelfde opstelling die ik jaren voor holografie gebruikt heb. Daarbij is trilling funest voor het resultaat.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

Ja. de methoden om die trilling (resonantie) weer weg te krijgen is in alle situaties gelijk. De hoeveelheid benodigd materiaal is echter steeds groter als er meer energie afgevoerd moet worden. Gelukkig is er een alternatief. Maak de massa zo groot dat de resonantie naar een onschadelijk gebied wordt geduwd. Eigenlijk niet alleen de massa maar het massa-veer systeem. Dat is wat je b.v. met lucht geveerde/gedempte tafels doet, f-res 0.5 - 2hz.

 

Dus, t.a.v. een filter, je giet het in zodat er niets meer ten opzichte van elkaar kan bewegen. Je bent van tientallen resonantiefrequenties naar een enkele gegaan. Dat blok plaats je nu in de zandbak. Het zand voorkomt dat er trillingsenergie vanuit de lucht naar het blok wordt overgedragen, traagschuim e.d. werkt hier ook goed. Vervolgens zetten we de zandbak op elastomere bollen of gedempte veren zodat f-res laag uitkomt. Hiermee voorkomen we energie overdracht vanuit de vloer. In de basis de zelfde opstelling die ik jaren voor holografie gebruikt heb. Daarbij is trilling funest voor het resultaat.

 

Ik haak af🤔

Link to comment
Share on other sites

Als je dan praat over tweaken, er was in Rotterdam, bij het Zuidplein een Hifi zaak, die had als bijzondere oplossing een extra paal in de grond, voor de fundering.

En daar stond zijn draaitafel op, het meest extreme wat ik heb meegemaakt, maar de zaak was geen lang leven gegeven.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HansP said:

Als je dan praat over tweaken, er was in Rotterdam, bij het Zuidplein een Hifi zaak, die had als bijzondere oplossing een extra paal in de grond, voor de fundering.

En daar stond zijn draaitafel op, het meest extreme wat ik heb meegemaakt, maar de zaak was geen lang leven gegeven.

 

Zo had ik ooit ook bedacht om voor mijn audio-rack, bestaande uit berkenmultiplex platen met zand ertussen en draadeinden, veel langere draadeinden te kopen en die (6 stuks) door geboorde gaten in mijn houten vloer in het zand eronder te verankeren. Hoewel ik niet snel iets te ver vind gaan vond ik het hiermee dan wel: beetje zonde van die mooie houten planken vloer.... Maar het was best wel een relatief eenvoudige methode om dat rack volledig te ontkoppelen van die houten vloer....

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

Ja. de methoden om die trilling (resonantie) weer weg te krijgen is in alle situaties gelijk. De hoeveelheid benodigd materiaal is echter steeds groter als er meer energie afgevoerd moet worden. Gelukkig is er een alternatief. Maak de massa zo groot dat de resonantie naar een onschadelijk gebied wordt geduwd. Eigenlijk niet alleen de massa maar het massa-veer systeem. Dat is wat je b.v. met lucht geveerde/gedempte tafels doet, f-res 0.5 - 2hz.

 

Dus, t.a.v. een filter, je giet het in zodat er niets meer ten opzichte van elkaar kan bewegen. Je bent van tientallen resonantiefrequenties naar een enkele gegaan. Dat blok plaats je nu in de zandbak. Het zand voorkomt dat er trillingsenergie vanuit de lucht naar het blok wordt overgedragen, traagschuim e.d. werkt hier ook goed. Vervolgens zetten we de zandbak op elastomere bollen of gedempte veren zodat f-res laag uitkomt. Hiermee voorkomen we energie overdracht vanuit de vloer. In de basis de zelfde opstelling die ik jaren voor holografie gebruikt heb. Daarbij is trilling funest voor het resultaat.

 

Ik denk (....), of hoop eigenlijk, dat met die "zandbak" de trillingen per item genoeg afgevoerd worden. En het geheel staat op de Verwonderringen van Leo, dus ook dáárdoor zal de invloed van de trillingen via de vloer fors verminderd zijn.

 

Het is een interessante oplossing Seed7, maar ik ga dat voor mijn situatie (filters) niet meer aanpassen. Ik vond de verbeteringen al dermate groot dat ik het zo laat. Maar misschien, als ik het wél zou doen, het nóg beter zou worden, maar zoals gezegd, dit is wel even goed zo..... B)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Zo had ik ooit ook bedacht om voor mijn audio-rack, bestaande uit berkenmultiplex platen met zand ertussen en draadeinden, veel langere draadeinden te kopen en die (6 stuks) door geboorde gaten in mijn houten vloer in het zand eronder te verankeren. Hoewel ik niet snel iets te ver vind gaan vond ik het hiermee dan wel: beetje zonde van die mooie houten planken vloer.... Maar het was best wel een relatief eenvoudige methode om dat rack volledig te ontkoppelen van die houten vloer....

Zo was ik een tijd terug van plan geweest om een pvc buis van 50cm rond 2 meter lang gedeeltelijk in te graven onder mijn houten vloer en die dan vol te storten met zand en dan een marmeren plaat erop voor mijn draaitafel....Maja ik draai niet eens platen, dus waarom zou ik 😂

Link to comment
Share on other sites

1. Juiste bekabeling (stroom en signaal)

2. Schone stroom 

3. Akoestiek (eerste reflecties, staande golven, etc)

4. Speakers op spikes 

5. Juiste polariteit van alle netsnoeren

6. Precieze opstelling van de speakers

7. Juiste plaats in het stekkerblok

8. Voor vinyl: platen reinigen met Audiotop vinyl 1 en vinyl 2

9. Voor vinyl: juist afstellen van je element

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2020 at 6:40 PM, Roots said:

Mooie filters René, waar horen die bij?

 

Open%20Baffle%20juni%202020.jpg

 

Deze dus.... Wordt binnenkort nog afgebouwd, de baffle staat nog in de MDF proefversie....

 

En hier dus het filter....:

Filter%20klein.jpg

... die nu dus helemaal vol met zand zit.

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Roots said:

Zo dan, dat zijn geen kleine jongens 🙃 Dat ze zo dicht tegen de muur staan heeft waarschijnlijk alleen maar voordelen? Harmonizers erop?

 

Nee, ze zijn 100 (breedte onderkant) bij 122 (hoog). Maar het is een MDF plaat van 22mm dik, zonder aanpassing verder, dus die kleurt nu nog wat. Heel binnenkort ga ik ze afbouwen met multiplex aan voor- en achterkant en daartussen compartimenten met zand. En ook nog aan de achterkant met draadeinden verankerd aan de muur. Ook de nieuwe baffle zet ik zo aan de muur vast, er is dan nauwelijks beweging in de baffle te krijgen, optimale "afzet"mogelijkheid voor de speakerconus dus....

 

Zo dicht tegen de muur aan is het eigenlijk een vergroting van de baffle, dus ja. En er staan inderdaad Harmonizers op :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Die lamp zou ik in het midden zetten, alleen wordt het dan wel omzichtig manoeuvreren als je een plaatje draait.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, mumsoft said:

Die lamp zou ik in het midden zetten, alleen wordt het dan wel omzichtig manoeuvreren als je een plaatje draait.

 

Tja, dat had ik ook bij TvW gezien, die had hem zelfs aan zo'n mooie koperen leiding hangen, maar ook in het midden van de speakers dus. Maar ik dacht dat dat geen vereiste is, Toine heeft hem geloof ik ongeveer op eenzelfde plek als ik staan, alleen wat hoger. Dat kan ik overigens nog wél makkelijk doen...

Link to comment
Share on other sites

Ben bang dat mijn top 7 tweaks binnenkort gaat veranderen.

De Harmonizers gaan voor een plekje in de top 3.

Zondag ga ik de grote versie ophalen, maar de kleinere maakten al indruk.

Schat dat de grote toch minimaal op 2 komen, misschien zelfs op 1 😂🤣🎶🎵😉

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, René N. said:

 

Tja, dat had ik ook bij TvW gezien, die had hem zelfs aan zo'n mooie koperen leiding hangen, maar ook in het midden van de speakers dus. Maar ik dacht dat dat geen vereiste is, Toine heeft hem geloof ik ongeveer op eenzelfde plek als ik staan, alleen wat hoger. Dat kan ik overigens nog wél makkelijk doen...

 

Nee, een vereiste is het niet. Belangrijker is dat-ie de set kan zien, incl. de boxen. Hier staat-ie wel in het midden, maar best kans dat hij de bovenste plank van de set niet ziet. Of andersom natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mumsoft said:

 

Nee, een vereiste is het niet. Belangrijker is dat-ie de set kan zien, incl. de boxen. Hier staat-ie wel in het midden, maar best kans dat hij de bovenste plank van de set niet ziet. Of andersom natuurlijk.

 

Oké, dát heb ik gemist dan. Ik dacht dat het alleen om de luidsprekers ging. De set staat overigens (nu nog wel...) in de zichtlijn van de lamp.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/17/2020 at 9:51 PM, kappa7 said:

Mijn tweaks zijn vooral mijn meet gereedschap.

1. Airconditioner 

2. De scope om mijn element goed in te stellen en slecht functionerende componenten in mijn set op te sporen.

3. De akoestische panelen achter mijn speakers om de refelkties van de achterwand te dempen. 

4. Een stevig rack om de apparatuur op te plaatsen aangevuld met de Ikea snijplanken om dat dit gewoon mooi staat.

5. een goede luisterstoel om ontspannen in naar muziek te kunnen luisteren.

6. voldoende klutter in de kamer om de demping precies goed te krijgen.

7. internet om mooie versterker ontwerpen te vinden.

 

Voor de rest geen gedoe met voetjes onnodig dure kabels en stroom groepen.

Een verandering van een component in de keten of een aanpassing in je akoestiek zet veel meer zoden aan de dijk en het resultaat is ook gelijk blijvend.(tenzij het stuk gaat )

 

 

Even de top 7 aangepast 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...