Jump to content

Gold Note Mediterraneo vs. Feickert Woodpecker


EKievit77
 Share

Recommended Posts

Je ziet ook dat het vaak erg complexe ontwerpen zijn die ook uit veel onderdelen zijn opgebouwd Roots. Ik ben meer van “keep it simple” 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Je ziet ook dat het vaak erg complexe ontwerpen zijn die ook uit veel onderdelen zijn opgebouwd Roots. Ik ben meer van “keep it simple” 

 

Je moet hier en daar wat onderscheid maken. Kijk naar de directe lijn van diamantje naar kabel bij alle mogelijk typen armen. Kijk naar wat er allemaal direct omheen zit dat een directe invloed op de beweging heeft. Kijk dan wat tot de periferie behoort. Nu kun je pas een uitspraak over de complexiteit van een ontwerp doen.

 

Je vergelijkt b.v. een rechte buis aan een huls die over een staf beweegt met een rechte buis die in directe verbinding staat met een aantal kogeltjes in een kogellager. Ja,maar je heb een eenpunter ... ja, dat dat maakt dat er meer in de directe omgeving zit om het ding te stabiliseren, vaak in de vorm van juist geplaatste massa. Neem de Hadcock, een eenpunter? Neen, er zitten kogeltjes in waar de 'punt' tussen rust. Ogenschijnlijk simpel, van binnen toch complex, wel een slim ontwerp.

 

Kijk eens naar de spJ arm op een La Luce. 5 fijnverstellingen om elke parameter onder controle te houden. Het ding oogt hopeloos complex, maar de rechte lijn, of draad voor de elektronici, is uiterst eenvoudig.

 

"Keep it simpel" is niet zo eenvoudig.

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je zeker een punt Seed. Maar de omgeving zal ook toch wel mee doen?

 

Hoe mijn Graham 2.2. in elkaar zit is me nooit helemaal duidelijk geworden. Zal nog eens opzoeken. Fraaie arm die Hadcock inderdaad. 

Link to comment
Share on other sites

Die Graham is toch gewoon een eenpunter, met redelijk wat massa rond het lager en twee instelbare "outriggers" die onder gelijke hoek als de headshell op de arm staan om het geheel in balans te houden. Dan nog een bakje voor de siliconen olie demping.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Seed7 said:

Die Graham is toch gewoon een eenpunter, met redelijk wat massa rond het lager en twee instelbare "outriggers" die onder gelijke hoek als de headshell op de arm staan om het geheel in balans te houden. Dan nog een bakje voor de siliconen olie demping.


Lijkt me ook Seed - wel simpel

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Roots said:

Haha ja..Die SME 3 is een draak hoor.


Ik heb van Mumsoft een groot aantal (oude want het blad hield begin jaren 80 op te bestaan) Disks gekregen. In een daarvan worden een stuk of 15 armen met elkaar vergeleken. Zowel de Hadcock als de SME 3 komen er zeer goed uit. Volgens mij was die SME 3 helemaal niet zo slecht. Alleen de ontwikkelingen rond elementen is helemaal de andere kant op gegaan. De SME doet het kennelijk erg goed met hoogcompliante elementen. De arm was eigenlijk al verouderd toen die uitkwam.
 

PS Hans die Bergman arm vind ik geweldig. Begrijp niet waarom die andere tangiale armen zo complex zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

De arm was eigenlijk al verouderd toen die uitkwam

Het is een zeer veelzijdig inzetbare arm en echt niet alleen voor hoogcompilante elementen. Er zijn/waren zwaardere contragewichten voor, en een hele zak vol losse onderdeeltjes. Als je alle middelen inzet doet die het uitstekend met b.v. een DL103 en dan kun je lekker veel gewicht in de headshell plaatsen, daar waar de 103 het graag heeft. De arm is stijf genoeg en voldoende gedempt voor dit soort elementen.

Ik heb de gedachte achter (middel)'zware' armen nooit goed kunnen volgen. Licht en stijf geeft je flexibiliteit en een mooiere massaverdeling.

Complex: https://www.dereneville.de/Products.html

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

In ieder geval heeft SME hem al vrij snel vervangen Seed 😃  Wat daar dan de reden van is geweest? En inderdaad in oude reclames noemen ze hem vaak “misschien bij uitzondering universeel”. Het was toen ook een tijd van lichte en hoogcompliante elementen.

 

De hele idee achter lichte armen en dito elementen was ook dat je er platen mee spaart. Toen men overging naar Eliptische en verdergaande naaldvormen was dat probleem al snel voorbij. Wat ik me in ieder geval herinner van die lichte armen (Dual) met lichte elementen is, dat er maar iets hoefde te gebeuren en de naald begon te springen. Vanaf de Linn Axis met Akito arm en K 9 heb ik er nooit meer last van gehad.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

Wat daar dan de reden van is geweest?

Marketering en een "kortzichtige markt". De redenering lichte arm dus hoogcompilant klopt niet, maar als gebruikelijk stuitert de goegemeente achter de grootste gemene deler aan ipv na te denken. Na denken b.v. over het kwartje op de headshell met een beetje Silly Putty.

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, carl said:

Ik ben lid van het CDA (nee hoor) en heb inderdaad een arm in het middensegment.

Jeetje, wat dat er nou mee te maken heeft .....het CDA en het onderwerp of de tonearmen. Misplaatste grap zelfs. Als je dat grappig vindt om de link (CDA) daarmee naar het middensegment te leggen, dan slaat het nog steeds nergens op.  

Link to comment
Share on other sites

Oh sorry Onno, ik heb even niet aan de politieke gevoeligheden Hear gedacht 😀   In de ambtenaren wereld werd met CDA oplossing altijd bedoeld er een beetje tussen gaan zitten en geen duidelijke standpunt innemen. In die zin zijn de meeste huidige armen niet meer zwaar of licht, maar zitten er tussenin. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, carl said:

Oh sorry Onno, ik heb even niet aan de politieke gevoeligheden Hear gedacht 😀   In de ambtenaren wereld werd met CDA oplossing altijd bedoeld er een beetje tussen gaan zitten en geen duidelijke standpunt innemen. In die zin zijn de meeste huidige armen niet meer zwaar of licht, maar zitten er tussenin. 

Okee Carl.  Laat de ambtenaar en die wereld voor wat het is en trek dat niet door of in vergelijk naar je hobby Hifi. Je doet daarmee de hifi tekort en het zou je sieren. Je bent tenslotte met pensioen, dus die ambtenaren wereld zou niet meer moeten bestaan voor je. Concentreer je maar meer op de taal van de hifi en hun oplossingen.
Wat betreft toonarmen is er licht, middel en zwaar en welke type toonarm elke heeft zijn positieve en negatieve kant. Ook de manier van tangiaal, eenpunter enz.  Je kan met elke arm een -goede combi tussen toonarm en element maken, mits je weet wat je doet en de kennis erover beschikt.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Met dat laatste heb je waarschijnlijk een punt. Alleen zullen er weinig dealers zijn die je echt kunnen helpen bij doorwrochten combi’s laat staan dat ze hem hebben staan. Ik moet wel zeggen dat als ik weer voor een arm zou gaan waarschijnlijk weer op een Graham zou uitkomen. Doet het kennelijk goed met veel elementen.
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Grappig...Onno legt het heel duidelijk uit. Maar Carl gaat dan weer voor een Graham omdat die het goed doet met veel elementen.

 

Zo'n SME 3 is echt wel een kwalitatief leuke arm, heeft 4 of 5.. instellingen meer dan een gewone arm....Vandaar draak en omdat Hans erover begon.

Die arm was veel te ingewikkeld voor de "technische" noobs onder ons, vandaar misschien dat ze niet zo lang op de markt zijn geweest?

Er waren trouwens ook verschillende versies van hé..De eerste, waar niet elk element onder paste, de vereenvoudigde S..En de latere versie die ik heb.

 

Ik heb trouwens bitumen rondjes liggen op de headshell Seed🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Met dat laatste heb je waarschijnlijk een punt. Alleen zullen er weinig dealers zijn die je echt kunnen helpen bij doorwrochten combi’s laat staan dat ze hem hebben staan. Ik moet wel zeggen dat als ik weer voor een arm zou gaan waarschijnlijk weer op een Graham zou uitkomen. Doet het kennelijk goed met veel elementen.
 

Carl, je weet toch nog wel dat er na de introductie van de cd speler ( begin jaren 80 voor de consument) de draaitafel bij velen op de zolder belanden. Nederland en de gemiddelde consument ging massaal over op de cd speler. De winkelier en vakpers deden graag daarin mee. De winkelier voor de verkoopcijfers en omzet en de vakpers, omdat men (dacht) dat het zo mooi schoon (scherp) geluid was. Doordat het omarmt werd door alle 3 de partijen en Philips op de nationale televisie een giga reclamecampagne had opgestart, waar zelfs de grootste man van Philips Dhr Timmer in bijna elke talkshow of praatprogramma of nieuwsactualiteitenrubriek verscheen. Dhr Timmer was een zeer commercieele man, die het product ( cd ) goed wist te promoten. en ook gebruik maakte van de zwakheid van de Nederlander en wijzend naar het mooie Philips ( die toen in zeer zwaar weer zat en overheids steun kreeg). De vakpers schreef de bladen vol met hoe geweldig de cd was en hoe duf en muf de draaitafel was met oude technieken. Maar vele audiofielen en geluidsliefhebbers hielden vast aan die draaitafel en de analoge weergave.  Mede door het geschrijf van de vakpers met hun haleluya verhalen over de cd weergave is er een welles/niets discussie ontstaan over digitale vs analoge weergave.
Mede doordat winkeliers de draaitafel in de ban deed en de consument door dezelfde winkeliers meer naar de cd werden toe gepraat en zelfs winkeliers geen draaitafel meer gingen verkopen is er halverwege de jaren 80 en zeker inde jaren 90 veel analoge kennis verloren gegaan en niet doorgeven. Eind jaren 90 en begin de jaren 00 met de komst van mde het internet werden audiofielen meer bij elkaar gebracht en kwam er allerlei analoge kennis omhoog drijven ( waarvan ook een hoop crap was). Mede door o.a. echte analoog adepten, zoals een Henk Niemeyer en ook een Dhr Van den Hul en een Bob Jansen werd erveel analoge kennis weer gedeeld met elkaar. Henk was iemand die het snel zag en wist  handig gebruik makend van het internet en de forums de draaitafel onder de aandacht te brengen. Mede door zijn kennis hier te delen ( en ja helaas ook wel soms onzin kennis) werd hij een bekend persoon onder vele audiofielen en importeurs en andere winkeliers.  Ook dhr van den Hul heeft altijd vastgehouden aan analoge weergave en zijn elementen zijn wereldberoemd. En Bob Jansen heeft ook veel analoge kennis doorgegeven aan de consument en audiofielen inde tijd dat hij werkzaam was bij Rhapsody en bij de Hifiwinkel.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Grappig...Onno legt het heel duidelijk uit. Maar Carl gaat dan weer voor een Graham omdat die het goed doet met veel elementen.

 


Dat verhaal van Onno kende ik wel Roots. Gezien mijn leeftijd is het echter wel prettig om een arm te hebben waar relatief veel elementen in kunnen. Maar ik ga er niet van uit dat mijn Graham 2.2 snel vervangen moet worden en zeker niet hoe ik hem gebruik.Liever een losse armwand erbij en helaas zag ik te laat dat er een te koop was.
 

Oh ja in het rijtje specialisten zou ik zeker Roger willen noemen. Hij heeft trouwens ook een Graham arm.  Hij is overgegaan van een SME naar een Graham en met dezelfde  draaitafel klonk het substantieel beter. Die SME hebben ook wel een (beetje) gedekte klank hoor.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Maar als de parameters goed zijn betekent het nog niet dat het allemaal hetzelfde klinkt Roots 😀 Is vaak ook wel een beetje gokken. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...