***Ramon*** Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Hoi medeforumleden, ik heb dezelfde vraag geplaatst op hifi.nl maar kreeg geen reactie dus probeer ik het hier. Ik ben in het bezit van een Denon PMA-1500 en heb hier een stel Elac CL515 jet speakers aanhangen. Nou is dit niet de meest ideale combinatie. Ik zou graag een iets minder scherp hoog willen en wat meer rust in het middengebied. Ik weet dat de Elac's vrij fel zijn en ben hier ook wel van gecharmeerd alleen is het in combinatie met de Denon wat overdreven. Nou is mijn vraag kan ik dit bereiken door een andere eindversterker aan de Denon te hangen? P.S. de denon heeft een pre-out Graag jullie reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Heb je al eens andere interlinks of speakerkabel geprobeerd??? Dan kun je altijd nog een keuze maken om wat anders aan je denon te plakken. Mvgr Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
***Ramon*** Posted 13 februari 2003 Author Report Share Posted 13 februari 2003 Ja ik heb wat gespeeld met interlinks en kabels. De luidsprekerkabel hielp wel iets. Maar ben niet echt overtuigd... Dit neemt niet weg dat ik per definitie een anere versterker wil natuurlijk Advies is altijd welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 13 februari 2003 Report Share Posted 13 februari 2003 Het lijkt mij dat een Denon niet fout kan gaan met Elac, daar ik meestal ervaren heb dat Denon een rustig hoog heeft. De betreffende Denon heb ik volgens mij zelfs een beluisterd met Elac en vond het geen storend hoog hebben. Met Marantz gaat het naar mijn smaak wel fout. Maar welke cd-speler gebruik je, misschien dat hier wat mee te doen is (of zelfs de boosdoener is). Zo niet dan lijkt mij dat Elac niet je cup-of-tea is en zal ik eerder deze vervangen. Maar ook heel belangrijk, je akoestiek. Als je een kale, harde ruimte hebt dan wordt het hoog zeer snel benadrukt. Dan wordt het al gauw met kleden e.d. werken, of toch andere speakers die wat beter met je akoestiek overweg kunnen. EN over akoestiek en speakers kan Alco je alles vertellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 14 februari 2003 Report Share Posted 14 februari 2003 Hallo, Als je een probleem van dergelijke omvang hebt dan zijn kabels wat mij betreft niet de eerste plek om te beginnen. Je moet het basis karakter van je set veranderen. Als je de speakers per se wilt behouden dan moet je het volgens mij eerst in je versterker gaan zoeken. Als ik dan in dezelfde prijsrange ga denken als de denon dan kom ik (itt een andere spreker) wel bij Marantz terecht. Marantz zal warmer klinken en ik denk dat dat is wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld een PM 78 of iets van dergelijk allooi. Gan eens proberen zou ik zo zeggen... Groeten, @ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 februari 2003 Report Share Posted 14 februari 2003 Op hifi heb ik dat ook al gevraagd. Hoe is de akoustiek van de luisterruimte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 Geplaatst door @: Als ik dan in dezelfde prijsrange ga denken als de denon dan kom ik (itt een andere spreker) wel bij Marantz terecht. Marantz zal warmer klinken en ik denk dat dat is wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld een PM 78 of iets van dergelijk allooi. Gan eens proberen zou ik zo zeggen... Groeten, @ En een Marantz zal juist zijn probleem verergeren. Ik heb zelf een marantz versterker en heb ook diverse elac speakers op diverse marantz versterkers gehoord. Deze combinaties waren allemaal vrij agressief in het hoog (marantz eigenlijk met alle metaldomes). Met Denon ging het wel beter op de elacs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 Een mogelijke en heel goedkope oplossing, is het plaatsen van een weerstandje parallel met de tweeter. Hierdoor wordt het hoog gedempt. Maar de techneuten hier moeten je maar advies geven over de waardes van de te gebruiken weerstanden, want daar weet ik zelf niets vanaf. Een andere optie is met je speakers langs speakerland of speaker&co gaan en hen om advies vragen over de te gebruiken weerstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 Ik zie best wat aanknopingspunten: Interlinks van vdh (ik heb ooit the first en een iets goedkopere gehoord, zijn m.i. wat spichtig in het hoog gecombineerd met een zwaar aangezet midden laag. Ik heb zelf interlinks gemaakt (ook) van vdh (maar dan) interne bekabeling, met een koperen manteltje eromheen gesloopt van een dikke co-ax, en dat klinkt net iets beter dan de Siltech interlink die ik ook gebruik (en die ook veel prettiger klonk, toen ik 'm kocht en vergeleek, dan The First) Tweede: cs 122 is veel scherper dan bijvoorbeeld VLS, die dikke groene (www.vlsaudio.nl). Die heeft bij mij een grote verbetering gegeven. Kijk ook bij het onderwerp 'stemmen schreeuwerig)', waar over igens een andere oplossing uitkwam. Het blijft natuurlijk proberen, het is allemaal systeemafhankelijk. Groet, Luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luidspreker Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 Filter veranderen is natuurlijk (zie Maurice) ook een optie (zie stemmen schreeuwerig). Simpel: grote weerstand (extra) parallel aan tweeter of kleintje in serie. Er zijn meer mogelijkheden. Ligt het aan teveel hoog? Ook schoon hoog maakt heel veel uit! Dan kan het ook ergens in de keten zitten Nog een groet, luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 EN over akoestiek en speakers kan Alco je alles vertellen. ehh,tja... de akoestiek kan veel maken of breken... echter, nadat ik m'n laminaatvloer er in had liggen, werd niet zozeer 't hoog benadrukt, maar meer nog 't laag! Ik was toevallig gisteren in een HiFi-zaak welke sinds een paar maanden verhuist is naar een ander pand. Tot mijn grote verbazing was de luisterkamer voorzien van een laminaatvloer en de muren waren ook totaal nergens gedempt, d.m.v. een gordijn,oid. Er werd even een subwoofer gedemonstreerd aan een man en vrouw. Het was niet om aan te horen, zo dreunde 't. Het was voor mij, in al die jaren, de eerste luisterkamer die ik binnen kwam, die zo hard/galmend klonk. De CD122 kabel van Van den Hul is een zeer terughoudend klinkende kabel in 't hoog. ls-kabels van Transparent of MIT klinken ook wat rustiger/warmer, en zouden dus ook 't proberen waard zijn. Wil je perse een andere versterker dan zou ik de Unison Research willen aanraden. Dit is een krachtige, open klinkende versterker met een vriendelijk/zachte hoogweergave. (1250,- euro) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2003 Report Share Posted 16 februari 2003 't Valt wel mee met de terughoudendheid in het hoog van de CS-122. Voor het geld is het wel een aardige kabel, alleen de defenitie in het laag is echt erbarmelijk. MIT en Transparent zijn wat preciezer, maar voor een goeie LS-kabel van deze merken zul je ook aardig in de buidel moeten tasten. Dan voldoet een T5 ook niet. (Sorry voor deze minder positieve bijdrage. Zie elders waarom ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 17 februari 2003 Report Share Posted 17 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu:[QB]'t Valt wel mee met de terughoudendheid in het hoog van de CS-122. Voor het geld is het wel een aardige kabel, alleen de defenitie in het laag is echt erbarmelijk. Hallo , dit kan ik onderschrijven voorheen had ik ook de 122 aan mijn set. Deze is nu vervangen door een Audioquest en het laag en het totaalbeeld is zeer ten positieve veranderd. Of het hoog te scherp is ?? vraag aan sodejuu die kent mijn set, deze heeft veel meer luisterervaring dan ik en kan dit waarschijnlijk veel beter beoordelen. Ik heb trouwens een set JM-lab erop staan die zoals ze wel eens zeggen naar het scherpe toe willen .......... groetjes Wel eerlijk zijn .... de Audioquest is een prijsklasse xxxxxxxxx duurder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts