carl Posted 27 juli 2020 Report Share Posted 27 juli 2020 (edited) https://www.thomann.de/nl/smile_moongel.htm Dit is toch wel interessant spul. Het schijnt hetzelfde spul te zijn wat Onzow gebruikt om de Pickup naald schoon te maken https://www.amazon.nl/Onzow-ZERODUST-Zero-Stofstylus-reiniger/dp/B00ERPWAK2 Daarnaast kan je er storende resonanties mee dempen bijvoorbeeld van een lamp. De prijs is 6 pads voor minder dan een tientje. Te krijgen in blauw of neutraal. Morgen maar eens bestellen. Edited 27 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 juli 2020 Report Share Posted 28 juli 2020 Die moon glow wordt gebruikt om de klank van de vellen van je akoestisch drumstel mee te tunen. Iets wat drummers geregeld doen om de klank te beïnvloeden. Vaak wordt er ook tape gebruikt. Ik zou daar eerlijk gezegd mijn eigen naald niet zomaar in reinigen. Voor reinigen gebruik ik nog steeds het liefst de vloeistof van clear audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli 2020 Author Report Share Posted 28 juli 2020 (edited) Inderdaad het wordt in de eerste plaats gebruikt voor drums. Maar hier een filmpje waar het gebruikt word om naalden schoon te maken. Wat dat betreft zijn er wel meer produkten die rechtstreeks worden afgeleid van produkten die voor een ander doel zijn ontwikkeld. Zelf gebruik ik afwisselend Onzow en Last Sylus cleaner om de naald schoon te maken. Die Moongel ga ik in de eerste plaats gebruiken om wat mee te experimenter op resonerende oppervlakten zoals ramen, lampen e.d. Op de armen van mijn Thorens TD 150 durf ik ook wel een klein beetje te doen - Just for fun. Edited 28 juli 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 28 juli 2020 Report Share Posted 28 juli 2020 Deze gel pad van Dynavox lijkt op de Onzow, maar dan voor de prijs van de moongel pads (ca EUR 10). Je kunt het alleen niet onder lampen gebruiken... Maar bevalt mij erg goed. https://www.dienadel.de/dynavox-gelpad-nrg30-fuer-die-nadelreinigung-nadelreiniger/a-353639271 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2020 Author Report Share Posted 29 juli 2020 (edited) Ik heb de neutrale moongel gekocht. In de eerste instantie om wat te experimenten met resonanties. Maar ik zal zeker mijn AT 95 er een keer in dopen. Jullie horen het wel Edited 3 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 augustus 2020 Author Report Share Posted 3 augustus 2020 (edited) Inmiddels de AT er in gedoopt. Gaat prima. De Onzow staat nu boven en de Moongel beneden. Genoeg over voor experimenteren met resonanties. Edited 3 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 augustus 2020 Author Report Share Posted 3 augustus 2020 (edited) Ik heb dus een heel klein stukje van dat Moongel op de stalen armbuis gedaan van de TD 150. De arm klinkt nu ineens veel verfijnder. Ik heb nog even op een testplaat naar menselijke stemmen geluisterd en de stemmen klinken net minder rouw en daarmee/ ook natuurlijker. Maar het ziet er niet uit. Heeft iemand een suggestie om de arm ligt te dempen. Edited 3 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 augustus 2020 Report Share Posted 3 augustus 2020 6 minutes ago, carl said: Ik heb dus een heel klein stukje van dat Moongel op de stalen armbuis gedaan van de TD 150. De arm klinkt nu ineens veel verfijnder. Ik heb nog even op een testplaat naar menselijke stemmen geluisterd en de stemmen klinken net minder rouw en daarmee/ ook natuurlijker. Maar het ziet er niet uit. Heeft iemand een suggestie om de arm ligt te dempen. Ik had ooit eens bedacht om de armbuis te vullen met zilverzand...... Is waarschijnlijk niet zo'n goed idee.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 augustus 2020 Author Report Share Posted 3 augustus 2020 Nee René, maar ik denk dat een heel weinig demping al voldoende is. Ik denk eigenlijk aan een stukje dempende tape eromheen wat je dikker of dunner kan maken. Ik zal oud forumlid Ravon eens vragen. Die was trillingsexpert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 augustus 2020 Report Share Posted 3 augustus 2020 46 minutes ago, carl said: Ik heb dus een heel klein stukje van dat Moongel op de stalen armbuis gedaan van de TD 150. De arm klinkt nu ineens veel verfijnder. Ik heb nog even op een testplaat naar menselijke stemmen geluisterd en de stemmen klinken net minder rouw en daarmee/ ook natuurlijker. Maar het ziet er niet uit. Heeft iemand een suggestie om de arm ligt te dempen. Ik twijfel hier sterk aan de methode en aan het geconstateerde resultaat. 1 punts armen (Mörch unipivots bijv.) hebben vaak de mogelijkheid om een siliconendemping toe te voegen maar zo maar een kloddertje van een of ander op een stalen of carbon armbuis ? Dat gaat er bij mij niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 augustus 2020 Author Report Share Posted 3 augustus 2020 (edited) Dat Moongel is gemaakt om trillingen te onderdrukken Kraus. Niet vreemd dat het enig effect heeft op de arm, welk effect dan ook. Ik heb het geprobeerd op de headshell.en dat was geen succes. Het geluid werd wat naar beneden gedrukt en minder levendig.Daarna op de stalen arm ( een meer dan 50 jaar oude Thorens TP 13 a) geprobeerd op twee plaatsen. Net naar de buiging hoorde ik een subtiel positief effect. Ik heb het effect getest met een testplaat die ik uit mijn hoofd ken althans het deel “links, rechts, balance” Om mezelf niet voor de gek te houden zal ik het komende dagen zeker nog checken. Verder loop ik Hear al lang rond en ik hoor zeker niet tot de mensen die overal verschillen tussen horen. We kunnen hier wel over discussiëren maar beter is om jou en René een stukje te sturen. Stuur me je PB en je krijgt een iets groter stuk dan wat ik op de arm heb geplakt. Probeer het in ieder geval ook om een oude naald stofvrij te maken. https://www.worthpoint.com/worthopedia/original-vintage-thorens-tp13a-tp-13a-273920777 Edited 3 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 augustus 2020 Author Report Share Posted 4 augustus 2020 Rene krijgt zijn stukje Moongel vandaag opgestuurd nu Kraus nog. Beiden krijgen een stukje van 2 cm bij 1 cm. Na veel experimenteren werkte dat bij mij op de armbuis ( 1/3 van de headshell) klankverbeterend. anderszins experimenteren is zeker een optie. Maar let wel ik heb een 50 jaar oude arm op mijn TD 150 en ik vermoed dat die toen niet gedempt was. Verder om Kraus nog even gerust te stellen. Ik probeer mijn sets altijd samen te stellen op basis van nuchterheid (hoewel vinyl en buizen ). Daarnaast vind ik het wel leuk om met allerlei te experimenteren conform het adagium "when it sounds better it is better". Dat geldt zeker voor de akoustiek , Gezien het feit dat veel armen enigermate gedempt zijn, heb ik er geen moeite mee om gericht te experimenteren met demping daarvan. En 2 centimer Moongel op een armbuis van pakweg 20 centimeter maakt best uit. Het gewicht van dit stukje Moongel is 0,8 gram. Ik betwijfel of dat veel uitmaakt voor de compliance. Wat dat betreft is de AT 95 wel een alleskunner. Als het een blijvertje is zoek ik nog naar een esthetisch fraaiere oplossing. Ik zal Cock terzijnertijd nog eens vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 augustus 2020 Report Share Posted 4 augustus 2020 Bedankt carl, ik wacht echter gewoon even de bevindingen van Rene af. Twee van de drie armen die ik heb lenen zich eigenlijk niet voor zo'n experiment. Een Morch UP4 met de 'blue' arm(=met headshell) en een wat zwaarder element (10,5 gr) geeft een heel gedoe om een beetje correct te fine tunen, o.a. vanwege de excentrische contragewichten. Zeker wat betreft het azimuth is dat is echt micrometer werk. De black widow is de lichtste toonarm ter wereld en dan is 0,8 gram op een willekeurige plek ook al een hele ingreep. Weliswaar is het stukje moongel maar 0,8 gram maar afhankelijk van de plaats op de arm is er ook sprake van hefboomwerking. Ik wacht dus even af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 augustus 2020 Report Share Posted 4 augustus 2020 Ik heb een 12" van Thomas Schick en een door hem aangepaste Denon DL103. Zal daar waarschijnlijk makkelijker op te proberen zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 augustus 2020 Author Report Share Posted 4 augustus 2020 (edited) De arm op mijn TD 150 is natuurlijk minder kritisch. Ik doe dit natuurlijk niet op mijn Graham. En in ieder geval zijn we weer van de straat af. Wel met veel plezier weer op zolder geluisterd. De komende dagen lijkt het te warm daarvoor. Edited 4 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 augustus 2020 Report Share Posted 4 augustus 2020 Ik zoek juist de straat op Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 augustus 2020 Author Report Share Posted 7 augustus 2020 Jij bent ook jonger Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 augustus 2020 Report Share Posted 8 augustus 2020 17 hours ago, carl said: Jij bent ook jonger Jack Je bent zo oud als je, je voelt. Het was prima te doen vanochtend in het Amsterdamse bos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 augustus 2020 Report Share Posted 8 augustus 2020 Dat is de straat niet! Een bos is altijd koeler dan die steenmassa in de stad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 augustus 2020 Report Share Posted 8 augustus 2020 3 hours ago, mumsoft said: Dat is de straat niet! Een bos is altijd koeler dan die steenmassa in de stad. De opmerking van Carl was figuurlijk.... Het was heerlijk Marc. Vooral het stuk waar je onder het viaduct van de A9 loopt, Daar zijn gedeeltes waar het bos zo dicht is dat de zon nauwelijks kans heeft. Heerlijk koel. Omdat kennelijk bijna iedereen dacht, dat het te warm zou zijn ook heerlijk rustig. Hier in de straat is het 37C achter in de schaduw 32C. Gewoon het hoofd koel houden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts