Jump to content

Zelfbouw (o.a. draaitafel) zeer fraai DIY !!!!!

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Grote bewondering voor iemand die een dergelijk project tot een werkend einde weet te brengen. Ik vermoed dat er heel wat, honderden zelfs, gedeeltelijk afgemaakte pogingen zijn die uiteraard nooit het nieuws halen.

Ik heb wel het idee dat dit soort tafels een beetje uit de mode is en dat de trend qua looks toch weer meer de traditionele kant op gaat.

Het zou mij niet verbazen als deze draaitafel niet eerst op de tekentafel tot in de finesses was uitgewerkt maar als het ware organisch is gegroeid, een uitdijend project zogezegd. Echt vernieuwend is de tafel niet, zo denk ik.

Interessant is natuurlijk een vergelijking met de draaitafel van Cock, ik vermoed ongeveer in dezelfde periode tot stand gekomen. Ik denk zomaar dat dat een totaal anders verlopen project betreft. Maar dat is allemaal maar speculatie. Wel intrigerend allemaal, je zou er meer van af willen weten.

5 hours ago, kappa7 said:

Normaal kan ik me goed vinden in het commentaar van Seed7 maar nu even niet.

Helemaal niet erg.

Zit de diverse draden rustig door te lezen en zie hier bij punt 4.

Waarom zijn er dempers nodig? Je hebt in lucht gedempte tafels twee opties, passief of actief. Bij de laatsten zitten er sensoren tegen het blad van de tafel die bewegingen registreren en omzetten naar kleine luchtdrukverschillen in de balgen waar het geheel op staat. Bij een passieve is dat er niet en staat het geheel alsof op veren (maar wel met meer demping). Actief haal je een lagere resonantiefrequentie. Goed ingesteld ~0.1 Hz. Ik kan niet zien wat gebruikt is.

Nu ligt vrijwel al het gewicht van het geheel onder de drie oplegpunten, meer nog dan bij de originele draaitafel. Dan krijg je een zwabberend geheel, de klepel. Dat moet je dan weer met honinglepels in een potje siliconen oplossen. EDIT: verder lezend lijkt het dat er actieve balgen gebruikt zijn. Dan zouden die extra dempers volledig overbodig moeten zijn.

Had je het zwaartepunt van het geheel op het niveau van de oplegpunten gehad, dan heb je vrijwel geen gezwabber. Je hebt dan namelijk een stabiel systeem. Er zijn nog wel een paar randvoorwaarden, massa symmetrie. Dat heeft deze tafel met opzet niet zegt de constructeur in het beurs filmpje en roept daarmee nog meer problemen over zich af. Het zwaartepunt ligt dus niet ergens op de as van het plateau. Dit betekend dat dit punt bij bewegingen complexe vormen gaat beschrijven. Een uitgeoefende kracht recht naar beneden gaat door de constructie ook zijwaartse bewegingen genereren.

Kortom, het wringt voor mij. Niet elegant, in technische zin.

Nogmaals, op basis van filmpjes en afbeeldingen. Hoe het klinkt? Een Porsche 911 is ook een prachtige sportwagen ondanks het enorme probleem achterin.

Edited by Seed7

4 hours ago, Seed7 said:

Nogmaals, op basis van filmpjes en afbeeldingen. Hoe het klinkt? Een Porsche 911 is ook een prachtige sportwagen ondanks het enorme probleem achterin.

Dit is natuurlijk wel een goede opmerking. Probleem bij mij is altijd een beetje dat ik niet zo snel warm loop voor producten die ik me niet kan voorstellen in een normaal huis/normale ruimte.  Ik denk dan ook dat Cock het project draaitafel wat realistischer heeft ingevuld 😀

Edited by carl